Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ajo hallittavuus / turvallinen ajotapa

Aloittaja Hillevi, 02.09.07 - klo:20:42

« edellinen - seuraava »

Samppa

Lainaus käyttäjältä: FrozenCorpse - 12.09.07 - klo:14:19
Mäpä kokeilin tota teoriaa tänää ajaessa ja kyllä, kyllä se vaa kallistuu oikeellee ku työntää tai vetää vasemmalta..  :o No, nytpä osaan senkin sitten.. Voi tulla tarpeeseen.. Aiemmin oon käyttäny vaa painoa ja käsiäni painon kanssa..
Vastaohjaus vaatii mielestäni paljon taitoa, eli ihan kylmiltään sillä ei kannata lähteä tekemään mitään hurjia väistämanööverejä. Kaikista parasta olisi, kun pääsisi radalla harjoittelemaan vaikkapa oikealla MP-llä vähän aikaa vastaohjausta, niin huomaa tuon toimivuuden. Vastaohjaus on tosiaankin huomattavasti tehokkaampi tapa kuin perinteinen painopistekallistus esim tilanteessa, jossa pyörä pitää saada mutkassa nopeasti pystyyn ennen äkkijarrutusta, tai ajoradalle ponkasee yhtäkkiä vaikkapa hirvi. Vastaohjauksen käytön huomaa hyvin mm. katsomalla teeveestä neloselta moto-kisoja.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Irkku

Näin se muuten on että monikin asia tehdään juuri selkäytimestä eikä sitä tule ajatelleeksi.
Tuo linkki vastaohjauksesta oli hyvä, se on hyvä lukaista ja sisäistää näin aloittelijana.

Painon käytön olen omaksunut jo hyvin aikaisemmista harrastuksita tähän mopoiluun. Kokeilinkin rauhallisella paikalla juuri noita kallistuksia että kuinka uskaltaa korjata esim jos liikenteessä menee pyörä alta että miten tuo käyttäytyy. Minusta on hyvä että on tuntumaa siten uskaltaa ja voi paremmin toimia yllättävissäkin tilanteissa kun on käsitystä asiasta. Eikä vain laita silmiä kiinni ja toivo parasta  8)

Hillevi

Tänään ajoin omalla skootterilla tai ei se oo vielä mun mutta oon ostamassa sitä ja koeajoin  ;D

mun kotisivuilla kuva kans. Oli muuten tosi paljon helpompaa ajaa tuolla "omalla" kun naapurin skootterilla vaik molemmat on Piaggioita, mut munon ainaki 50 kertaa helpompi, vilkkua kätevä käyttää ja peilistä saa katottua mut mikään noista ei sujunu sillä millä ajoin ekaa kertaa ja täään menin isoissakin risteyksissä autoilijoiden riesaksi, mitään liikennesäännöistä tajuamatta tai no tiiän paljonki mut en oikeestaan mitään  :D

Samppa

Jospa siinä oli sitä jännitystä vaan vähemmän..   ;D

Hiljaa hyvä tulee, eli muistutan turvallisesta harjoittelusta ja totuttelusta rauhallisemmilla teillä ja sitä malttia. Kukaan ei ole seppä syntyessään ja kaikille meille tuo ajaminen on joskus ollut uutta. Ja mikäli puutteita liikennesäännöistä on, niin ei muuta kuin kertaamaan. 2-pyöräinen kun jää yleensä aina kakkoseksi onnettomuustilanteissa, eli pyritään karsimaan ainakin ne itsestä johtuvat töppäilyt.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Irkku

Kiva juttu Hillevi, Katosin sivujasi, kivat sivut itekin eläinystävä :)  Olen itse kanssa vasta noviisi tässä hommassa mutta täytyy sanoa että rakkaus leiskuu jo aivan kybällä tähän skootterihommaan. Tänäänkin ajelemassa noin 19 kilsaa.

Hillevi

Joo, toi on totta...täytyy jostain katsoa netistä vaikka liikennesääntöjä, villkua käytän ihan hyvin ja tiiän että oikeelta tulevaa pitää väistää :-[

Kiva Irkku muutes kuulla että muitakin eläinrakkaita täällä  ;D

Baotian

Lainaus käyttäjältä: Hillevi - 14.09.07 - klo:21:15
... ja tiiän että oikeelta tulevaa pitää väistää :-[

Kannattaa väistää tarvittaessa ihan kaikista suunnista tulevia, ei hyödytä olla oikeassa jos makaa teho-osastolla. ;D

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 15.09.07 - klo:02:28
Lainaus käyttäjältä: Hillevi - 14.09.07 - klo:21:15
... ja tiiän että oikeelta tulevaa pitää väistää :-[

Kannattaa väistää tarvittaessa ihan kaikista suunnista tulevia, ei hyödytä olla oikeassa jos makaa teho-osastolla. ;D
Jep. Kaikkeen kannattaa suhtautua epäillen ja ennakoida, että etäpä jos se ei pysähdykkään tuohon kolmioon, tai Stop-merkkiin. Varsin usein autoilijat nimittäin kiihdyttävät hirveällä vauhdilla risteyksestä suoraan eteen, ettei niiden tarvitsisi perässä roikkua / ohittaa..
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kenzy

Mikäli jollakin on tiedossa liikennekulttuuri Riihimäellä (kukaan ei noudata mitään sääntöjä, jokaisella on omansa, kolmiot tuntemattomia, tasa-arvoiset ajetaan sukkana läpi, liikenneympyrät ajetaan kiertoristeyksinä ja kiertoristeykset liikenneympyröinä), hän tajunnee tämän dialogin, jonka kävin työkaverin kanssa, kun kyyditsin häntä Riihimäen keskustaan ja takaisin, pysähdyin risteykseen, jossa MINULLA oli etuajo-oikeus:

Työkaveri: Mitä H*lvettiä sä tähän pysähdiyt, sullahan on etuajo-oikeus!
Minä: Nimenomaan, sen takia tähän pysähdyinkin

Tuota periaatetta kun soveltaa, niin pääsee pitkälle, mutta ei hengestään, ja välttäkää hyvät ihmiset Riihimäkeä henkeen ja vereenne asti :)
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 15.09.07 - klo:11:08
Tuota periaatetta kun soveltaa, niin pääsee pitkälle, mutta ei hengestään, ja välttäkää hyvät ihmiset Riihimäkeä henkeen ja vereenne asti :)
Minä olen ajanut intin kuorkki ja telakortit Riihimäellä. Ei se kyllä silloin niin kauhealta vaikuttanut, tai no ehkäpä ne kanssa-autoilijat ajattelivat, ettei sellaisten vehkeiden kanssa ole hyvä joutua onnettomuuksiin  ;). Eksyin meinaan pyörimään myös keskustaan...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Jep, se on karua jälkeä kun pasilla ryntää hikisen micran selkään.. ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Kenzy

Joo, se on nykypäivänä melkoinen kaupunki. Itse ajoin intissä rekkakortin, tosin sen suoritin Lahdessa Hennalassa, ja palvelusajan sompailin myöskin Riksussa. Työt ja koulutkin sielä on, joten joka päivä sielä melkeinpä joutuu pyörimään :P
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Irkku

Mä otin heti kanssa sen asenteen kun lähdin tonne liikenteeseen että oma terveys ensin ja sitte vasta se oikeus mennä ensin.  Eli malttia ja joustavuutta. Mopolla ei kannata oikeuksiaan lähteä pilkunpäälle peräämään ::)

Baotian

Itsekin sompailin palvelusajan Riksussa ja kortin ajoin Hämeenlinnassa.  ;D

Samppa

Lainaus käyttäjältä: aeroxtuning - 15.09.07 - klo:11:19
Jep, se on karua jälkeä kun pasilla ryntää hikisen micran selkään.. ;D
;D ;D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.