Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mopot pois pyöräteiltä ja nopeudeksi 60 km/h?

Aloittaja Jenni, 11.06.07 - klo:16:57

« edellinen - seuraava »

Coastside

Se missä kohtaa ikäkaarta valmius nopeuden hyvään arviointiin tulee, ei ole kalenterissa. Monen teknisen/fyysisen urheilulajin taitajat ovat huipulla ennen aikuisikää. Alle parikypmppisiä maailmanmestareitakin on moottoriurheilussa.
Tilastoja rumentaa patut ja tytöt. Edelliset ovat valmiuksiaan menettämässä ja jälkimmäiset eivät niitä koskaan saakkaan niin että pärjäisivät tiukoissa paikoissa ongelmitta.
Pääosan vakuutusmaksujen nostoista tehdään autolla kolhien ja kaksipyöräisillä kumoon kellahdellen, ei kolaroiden.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Itsekin pidän kärjistämisestä, mutta eikös keskiverto mopoilijan vertaaminen kilparatojen huippu-urheilijaan ole sittenkin melko kaukaa haettua?  ;D

Tyttöjen syyllistäminen taas kuullostaa äkkiseltään hävyttömältä. Eiköhän tytöt yleensä ajele vakiomopoilla ja järki päässä. On turvallisempaa olla kokonaan joutumatta vaaratilanteisiin, kuin yrittää niistä selvitä. Siihen ajo-opetuskin nykyään käsittääkseni pyrkii. Toiselta nimeltään ennakointia.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Haistan poliittista ojennusta itseäni kohtaan, joten keskustelu asiasta päättyy tähän. Poliittista agendaansa voi julistaa yleisessä osiossa. Absurdeja jakoja huippu-urheilijoihin ja massaan pidän typeränä koska ne huiput nousevat esiin pelkän tilaisuuden antaessa mahdollisuuden. Massa sisältää paljon piilevää potentiaalia, jota ei käytetä vaan vedotaan turhuuteen tai vaarallisuuteen.Jarno Saarinen huijasi opintolainaa hakiessaan niin että käytti rahat kilpa-ajokin ostoon ja tullia, viemällä romua ja palatessaan uuden pyöränsä. Edistkö sääntönikkarit uraa?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ilborg

Tytöillä ja pojilla yleisesti ottaen on omat vahvat puolensa tuolla liikenteessä, pojilla ehkä keskimäärin enemmän tuo hallinta on paremmin hanskassa, mutta tytöillä taas varovaisuus. Ongelma vain että mielestäni nykykäytäntö ei suojele oikeastaan kumpaakaan osapuolta ihan liikaa, sillä pojat joka tapauksessa virittää mopoaan aika nopeasti sen, ja tyttöjen kohdalla kyllä epäilen etteivätkö hekin nopeasti opi että millä vauhdilla mutkaan tullaan.

Sillä siis lähinnä puolustan että mopot saisi kulkea 60km/h että ainakin omalla kohdalla on turvallisempi tunne kun autot eivät ole kokoajan ohittamassa. Tämän lisäksi omien kokemusten mukaan monesti tiellä jonka suurin sallittu on alle 80km/h, on niin kapea piennar että olisi ihan hyvä myös sikäli vähentää turhaa mopojen ohittelua.

Partanen on kyllä siinä mielessä varsin oikeassa että kyllä itseänikin ihan hirvittää katsoa nuorten kuskien ajoa. Mutta nuo mopot ovat kyllä ihan korvakuulollakin viritettyjä, eli isommat pytyt todennäköisesti vaihdettu. Itse en näe lakia jonka noudattaminen on vähän niin ja näin, kovin järkevänä. Parhaana vaihtoehtona nuorten suojelemiseksi näkisin kyllä partioiden lisäämisen kaduille. Nykyään jopa liian harvoin mielestäni tulee vastaan poliisi-auto, vaikka toisaalta taas lisätään heidän valtuuksia sekä keksitään uusia lakeja jotka todennäköisesti jää vahtimatta.

Coastside

Ajoin yhden skoden teknisesti loppuun. Vaaratilanteiden ykkönen oli kolme- tai neljäkin rinnan tilanteet joissa autoilija puskee ohi piittamatta minusta tai vastaantulijoista, eikä tie ole valtatien mitoilla. Sen voi yleistää muihinkin mopoilijoihin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

#35
Nykyinen käytäntö on hyvä, niin kauan kuin mopokortin saa 15-vuotiaana. Tyhmyys kun tuntuu tiivistyvän nuoremmilla ikäluokilla vanhempia useammin porukassa. On tietysti selvää, että myös maltillisia ja hyviä kuskeja löytyy, mutta tässä asiassa täytyy kuitenkin mennä keskiverron mukaan. Kuten joku palstalainen jo mainitsi, mopoa viritetään usein kulkemaan "vähän yli". En usko, että tapa katoaisi mihinkään, mikäli mopo saisi kulkea vaikkapa 60. Sitten ne viritetyt kulkisivat jo päälle 70.

EDIT: Keveyenliikenteen väylillä pitää jatkossakin sallia mopoilu sellaisissa paikoissa, missä turvallisuusnäkökohdat tätä puoltavat. Esimerkiksi kapeilla rekkavaltateillä, jossa nopeusrajoitukset ovat 100 km/h on erittäin ikävä ajaa mopolla. Mikäli vieressä menee kevyenliikenteen väylä, jossa mopoilu on sallittu, ajan mieluummin siinä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Sampan kanssa on helppo olla samaa mieltä.

Valtateiden rinnalla kulkevilla kevyenliikeenteen väylillä mopojen on hyvä kulkea jatkossakin. Lähiöissä ja kaupungeissa mopoilla ei pitäisi olla mitään tervetta kulkea pyöräteitä, kun autoteiden rajoitukset on 30-50km/h. Tästähän taisi olla alunperin kyse, eli liikennettä järkeistetään. Mitä enemmän mopoilijat ajelevat lähiöiden kaduilla, sen paremmin autoilijat tottuvat mopoihin. Vain harvoin mopo on autojen "jaloissa" taajamaliikenteessä. Ja koirantaluttajatkin tykkää.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kani

Turkissa toimi hyvin, liikenne jousti kuin ameeba ja kun skootterit on siellä yleisiä - autoilijat osaa myös ottaa ne huomioon.  Suomessa huomaa että autoilijat on vähän paniikissa välillä skoottereiden kanssa kun ei tiedä miten niitten pitäis itse ajaa ja ottaa skootteri/mopo huomioon. Mukava oli ajella tuolla Turkissa, liikenne on joutuisaa ja joustavaa, ympärillä olevaa liikennettä seurataan ja tilaa annetaan kun joku tarvii. Niin kaupungeissa kuin isommilla teillä ajeltiin autojen seassa joka puolella. Jalkakäytäviä pitkin lähinnä pysäköitäessä jonkun talon viereen.

Kyllä suomessakin ajan useimmiten autojen seassa, vaikka kevyen liikenteen väylällä olisi mahdollista ajaa skootterilla. Nuo kevyenliikenteenväylät on melko kapeita, pieniä, mutkikkaita ja paikoin vielä kuoppaisia, reikäisiä, rikkinäisiä ja epätasaisia, ajotiet on paremmassa ja tasaisessa kunnossa. Lisäksi risteysalueissa on satunnaisesti liikennesaarekkeita ja reunakiviä niin jyrkkiä että vauhdin joutuu pudottamaan melkein nollaan. On helpompi ajaa autotiellä. Pienipientareinen tie ja paljon rekkoja on tietysti huono yhdistelmä.

Se olisi hyvä käytäntö täällä että skopalla saisi ajaa liikenteen virran mukana 60 tielläkin eli jotain 65 todellista nopeutta, tai ainakaan ei sakotettaisi siitä.

oskuk

Oikeastaan koko ongelmatiikka on paljon yksinkertaisempi kuin äkkiseltään ajatellaan.
Poistetaan mopo. Homma alkaa suoraan kevareista. On parempi kortti, on parempi nopeus, eikä värkkien hinnoissakaan voi olla isompaa eroa. Ainakaan jos kuuntelee nuorten juttuja: ihan samoja vehkeitä kuulema ne: mopona vaan kuristettuja.
Näin on saatu kaikki mitä haluttiin, liikennevirassa kulkevia, turvallisempia pelejä kaikille.

ilborg

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 22.05.12 - klo:00:09
Oikeastaan koko ongelmatiikka on paljon yksinkertaisempi kuin äkkiseltään ajatellaan.
Poistetaan mopo. Homma alkaa suoraan kevareista. On parempi kortti, on parempi nopeus, eikä värkkien hinnoissakaan voi olla isompaa eroa. Ainakaan jos kuuntelee nuorten juttuja: ihan samoja vehkeitä kuulema ne: mopona vaan kuristettuja.
Näin on saatu kaikki mitä haluttiin, liikennevirassa kulkevia, turvallisempia pelejä kaikille.

Muuten ihan jees, mutta kustannukset suorastaan räjähtää poliittisista syistä. Ensinnäkin ajokortin hankkiminen meille vanhemmille ihmisille tuo ~600-800€ lisää kustannuksia. Sitten ajoneuvon hinta on noin 1000-2000€ sijasta jo reippaasti kolmen tonnin paremmalla puolella. Eli siis karkeasti yli pari tonnia kalliimpi aloittaa kevarin kokoisella vehkeellä kuin mopolla.

Toki uusille junnuille nämä erot on vähäisempiä, mutta edelleen moposta ei tarvitse maksaa kovin montaa veroa, toisin kuin kevarista.

oskuk

#40
Noo, kevarien käsiin räjähtävä määrä toki tuo rahaa niin paljon, että veroja voidaan leikata. Toisaalta vuoden myöhemmin alkava pärtsäilykausi laskee hiukan määriä.

EDIT:

Lainaus käyttäjältä: ilborg - 22.05.12 - klo:00:24
Ensinnäkin ajokortin hankkiminen meille vanhemmille ihmisille tuo ~600-800€ lisää kustannuksia.

En kyllä tiedä, onko meissä vanhemissa paljoakaan niitä, joiden pitää kortilleen mitään tehdä. Kylä se on aika marginaalijoukko jolla on vain mopokortti.

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 22.05.12 - klo:00:49
Lainaus käyttäjältä: ilborg - 22.05.12 - klo:00:24
Ensinnäkin ajokortin hankkiminen meille vanhemmille ihmisille tuo ~600-800€ lisää kustannuksia.

En kyllä tiedä, onko meissä vanhemissa paljoakaan niitä, joiden pitää kortilleen mitään tehdä. Kylä se on aika marginaalijoukko jolla on vain mopokortti.
Eipä meillä vanhemmilla tarvitse olla korttia ollenkaan, niin kauan kuin mopolla ajetaan.
Mutta kolikon toinen puoli, A-kortti tuli B-kortin kylkiäisinä.

ilborg

Itselläni ei tuota a-kirjainta korttiin tullut kun autokoulun ajoin. En kyllä sanoisi marginaaliryhmäksi 20v aikana kortin saaneita (mutu-tuntumalta että kuinka pitkään siitä a-kirjaimesta on joutunut maksamaan erikseen). Osa on ajanut toki a-kortin, mutta melko suuri osa myöskään ei. Puhumattakaan tosiaan laitteiden hinnasta, joka toki melko suurelta osin koostuu autoverosta.

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: ilborg - 22.05.12 - klo:14:19
Puhumattakaan tosiaan laitteiden hinnasta, joka toki melko suurelta osin koostuu autoverosta.
----------------------
Tuolta voi katsella autoveron osuutta pyörien hinnassa.

http://www.bikeworld.fi/hinnasto/skootterit-ja-mopot/honda

Autoveron osuus pikaisella silmäyksellä ei ole lähellekään valtaosaa laitteen hinnasta. Esimerkiksi Honda PCX 125: myyntihinta 3.008,39; autovero 281,61; kokonaishinta 3.290,00. Eli kolmen tonnin skootterissa autoveroa on vain 282 euroa.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.