Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Värin merkitys liikenteessä

Aloittaja Jkarha, 05.05.12 - klo:15:56

« edellinen - seuraava »

atk

Mulla oli ensimmäinen skode harmaa ja sen kanssa tuli muutaman kerran kesässä eteenajoja, mutta nyt on tuo keltanen XTR  3vuotta ollut ja noita eteen ajoja ei yhtäkään. Olisko siis värillä väliä? Näe ja näy liikenteessä! 8)

FrozenCorpse

Mä en tiiä onko tolla värillä niinkää väliä.. Kyllähän se sitten, jos on todella laajoja pintoja jotain neonvihreää/ keltaista, mutta pari raitaa takissa on aika yhdentekeviä eikä valkoinen potta niin hirveesti eroa tee..
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Samppa

Pitkät päällä, heijastinliivit ja huomiota herättävä kypärä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: lehtijussi - 07.05.12 - klo:17:24
Käyttääköhän moottoripyöräpoliisi valkoista kypärää siksi että se sopii sinisen ajoasun kanssa? Luulis että ne jos kukaan, ajattelis parasta näkyvyyttä liikenteessä.
En mä tiedä, mutta kuvittelen innolla kuitenkin. :)

Kumma,miten sininen ja valkoinen huomataan aina ja pulssi nousee..kun siinä lukee vielä poliisi...... 8)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

pena

oranssia käytetään, kun haluaa kiinnittää huomion.

lehtijussi

En nyt löydä sitä juttua valkoisesta kypärän väristä... :-\
Tässä Kaleva lehden jutussa on viittaus siihen: http://www.kaleva.fi/teemat/moottori/ajovarusteista-suojaa-ja-nakyvyytta-liikenteeseen/378249/
"Tieteellisen tutkimuksen mukaan näkyvimmiksi osoittautuneita valkoisia kypäriä ei sen sijaan ole juurikaan kysynnän puutteen vuoksi valikoimissa."

Poliisin sivuilla on vinkkejä turvalliseen moottoripyöräilyyn: http://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/pages/EFC466FACAEF1131C2257688003EAE06?opendocument
Sanotaan mm. "Ajovarusteista näkyvyyteen vaikuttaa eniten kypärän väri. Valkoinen ja kirkkaat värit näkyvät parhaiten."

Kirkkaat värit on tietysti hyviä, mutta kaikki värit ei näy joka säässä ja valaistuksessa parhaalla mahdollisella tavalla. Ehkä tuon "tieteellisen tutkimuksen" väite valkoisen paremmuudesta perustuu siihen että valkoinen näkyy riittävän hyvin kaikissa/usemmissa olosuhteissa.

Tai sitten laitetaan eri olosuhteisiin aina parasta väriä, esim. päivällä oranssia päähän ja hämärässä keltaista... ;)

Jkarha

Mitä katsoo noita tutkimuksenkin tuloksia niin oranssi lienee näkyvä väri. 

Sitten joutuu vaan miettimään onko se "oma väri".  Kypärähän voi olla melkein minkävärinen tahansa tosin itselläni olen sen aina hakenut suunnilleen samansävyiseksi kuin ajokkikin on. 

Mutta oranssi mopo  hmmm.  kenties  :)

Vespa LX50 4T4V 2013

viisnelonen

Tuli tuossa taajama-alueella MP vastaan, olis kuskilla huomiokeltaiset hanskat, todella näkyvät ja kiinnitin huomion niihin niin että vasta aivan viime tingassa huomasin tutun kuljettajan.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250