Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Jarrujärjestelmän ilmaaminen

Aloittaja Samppa, 21.02.09 - klo:20:31

« edellinen - seuraava »

Samppa

Ainakin Bembron ja Piaggion satuloista löytyy imausnipan ja satulan rungon välistä (eli siis nipan alta) pieni kuula, joka puristaa reiän kiinni, kun ilmausnippaa kiristää.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: pettynyt - 28.07.12 - klo:12:20
mutta kysyn nyt kumminkin ETTÄ MIKÄ *** KUULA?
Ei ole kaikissa ilmauspropuissa. Ei ole mullakaan, vaan pelkkä kartiokärki. En myöskään ole tarvinnut ruiskuja tai paineilmaa /-hässäköitä ilmaukseen sen jälkeen kun tota valutustapaa aloin käyttämään, jossa kahvasta pumpataan vasta lopuksi mäntien ulostyöntämiseksi. Toinen RD Yamahan omistaja tuolta mototin puolelta tappeli niin ikään etujarrun kanssa vissiin parikin viikonloppua ja yritti eri vippaskonsteilla + injektioruutillakin. Kerroin tuon valutustavan ja hän sitten kokeili.

Lainaus käyttäjältä: RMKNäillä ohjeilla ilmaaminen oli helppoa kuin heinänteko! Etujarru toimii nyt kuin uutena!

samulainen

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 27.07.12 - klo:18:18
Mulla on toiminut ilmauksessa parhaiten tämä systeemi, joka on lisäksi hyvin simppeli.

1. Ihan ensiksi työnnetään männät satulaan niin syvälle kuin menee (ei jää mäntien taakse taskuja joihin voi jäädä ilmaa).
2. Proppu satulasta korkeintaan puoli kierrosta auki (enemmän vain jos ei lähde neste laskeen) ja nestettä säiliöön, mutta älä pumppaa kun ilmaa on vielä paljon järjestelmässä, vaan odota rauhassa.
3. Anna valua rauhassa nestettä alas (tietysti nestettä lisäillen), kunnes propun kautta tulee norona ulos (pätkä läpinäkyvää letkua propussa on eduksi).
4. Proppu kiinni ja sitten pumppauksia. Alkuun säiliöstä neste katoo vikkelään, kun sisään työnnetyt männät tulee ulos. Älä anna haukata ilmaa ylhäältä, vaan nestettä lisää säiliöön kun mahtuu.

Joka ikinen jarru on tällä menetelmällä tullut kuntoon.

Kyseinen kikka toimi tässäkin tapauksessa. (JES!)   ;D ;D ;D

Kiitos paljon avusta! sinä tosian tiedät miten homma tehdään parhaiten. Lähdin liruttaan sitä nestettä, väänsin ilmausnipan ihan auki ja annoin mennä vaa kokoajan jarrunestet lisäten. Sitte painoin pohjaan kahvan ettei sinne pääse sitä ilmaa takaisin, ja suljin venttiilin. Laitoin kannen kiinni ja vähänaikaa pumppasin, huomasin että woot! painettahan sinne rupes kertymään, ja tuli hyvin jäykäks. mutta ehkä liiankin, sillä männät tuli sen verran ulos, että pyörä pyörii laahaten..

eli jarrupalat ottaa hiukan kiinni levyyn, miten toi ois hyvä korjata? työntää mäntöjä vähän sisälle vai? kyseessä siis uudet jarrupalat.
50cc Peugeot Speedfight 1999
I have reason to believe that something's not right.

Coastside

Säiliön loiskumiseen ja ylivuotoon voi teipistä tehty laita auttaa. Se myös että sitoo stongan paikoilleen.

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 28.07.12 - klo:15:51
Ei ole kaikissa ilmauspropuissa. Ei ole mullakaan, vaan pelkkä kartiokärki.
Näinhän se on. Itsellä on levyjarrullisissa ollut aina ainoastaan noilla kahdella em. satulalla (Bembro ja Piaggio), josta kuulat löytyy (ei ole kartiokärkiä vaan kärjessä kuulan muotoinen kolo).

Nämä ilmaushommat tuntuvat välillä olevan lähellä henkimaailmaa. Saa valutetella, ruutata, imeä ja siltikään ei onnistu, ei sitten millään.
Yleensä näissä omissa on ongelmana nimen omaan se, että alhaalta ei saada tulemaan yhtään mitään, ilman hokkuspokkuksia (siis kun järjestelmä on ollut kokonaan tyhjä). Aina on saatu kyllä hyvin ilmattua, kun on alkanut tulla. Tämän vuoksi onkin mielestäni tärkeää, että järjestelmää ei päästä missään vaiheessa kokonaan tyhjäksi. Silloinkin kun vaihtaa nesteitä, niin pikkuhiljaa uutta lisäten...

En tiedä onko kahvan liikkeen nopeudella vaikutusta, mutta mielestäni onnistuu parhaiten r a u h a l l i s e l l a pumppaamisella.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

-Zone-

#50
Lainaus käyttäjältä: Samppa - 28.07.12 - klo:19:18
En tiedä onko kahvan liikkeen nopeudella vaikutusta, mutta mielestäni onnistuu parhaiten r a u h a l l i s e l l a pumppaamisella.
Tolla mun näkemykseni ja käytännönkin kokemuksen mukaan on juurikin väliä. Sen vuoksi tuo valutusmenetelmä varmaan toimiikin, kun siinä ei ensin pumpata sitä nestettä lainkaan. Se pumppaaminen mun mielestä tekee sitä, että mäntä ensinhän luonnollisesti tunkee nestettä eteenpäin kun yhteys säiliöön sulkeutuu ja kun kahva taas palautuu, niin se pyrkiikin nyt imemään sitä nestettä hieman taaksepäin ennen kuin yhteys letkusta säiliöön on taas auki. Eli sama mäntä joka nestettä työntää, perään hieman myös imee nestettä takaisin.

Koska samaan aikaan neste pyrkii kuitenkin valumaan alas, niin mun nähdäkseni siellä "nesteen päässä" muodostuu helpommin sinne nesteeseen ilmakupla, joka taas luonnollisesti pyrkii lähtemään letkua ylös, jonka saaminen pois pumppaamalla sitä alas on työlästä, kun se yrittää samaan aikaan tulla ylös. Rauhallisella pumppaamisella ei tunnu sitä ilmaa niin helposti tulevan. Voi olla että koko tämä homma on pelkkää mutuilua, mutta sen verran kokemukset on osoittanut että jotain vaikutusta sillä pumppausnopeudella on.

Ilmasipa sitten millä menetelmällä tahansa, mun mielestä viisain on ensin työntää mäntä (-ät) niin syvälle jarrusatulaan kuin ne vaan menee. Näin niiden takana ei ole mitään muuta, kuin pelkkä ohut nestekanava, kun taas jos männät on hyvin ulkona, mäntien takana on melkoinen sylinteri josta ilma ei meinaa aina oikein tulla pois.

samulainen

Noniin pojat, homman nimihän oli nyt se että sain tuon etujarrun toimimaan zonen menetelmällä. Ongelmana on, että jarru ottaa kiinni levyyn vaikkei sitä käytä. Kokeilin avata muutaman kerran ja työntää mäntöjä vähän sisään yläkorkki auki, ja laitoin takaisin kiinni, pyöri hyvin, sitten kun väänsin jarrukahvasta (korkki kiinni) niin hyvinhän se otti kiinni tosiaan, mutta niin otti myös vapaallakin, eli männät työntyvät liikaa ulos joka kerta ja saavat jarrun jäämään päälle ja laahaamaan. Onko tietoa miten tilanteen saisi korjattua? Pitäskö sinne jarrupalojen taakse laittaa jotain kuparitahnaa?
50cc Peugeot Speedfight 1999
I have reason to believe that something's not right.

VariJari

Lainaus käyttäjältä: samulainen - 29.07.12 - klo:16:20
Noniin pojat, homman nimihän oli nyt se että sain tuon etujarrun toimimaan zonen menetelmällä. Ongelmana on, että jarru ottaa kiinni levyyn vaikkei sitä käytä. Kokeilin avata muutaman kerran ja työntää mäntöjä vähän sisään yläkorkki auki, ja laitoin takaisin kiinni, pyöri hyvin, sitten kun väänsin jarrukahvasta (korkki kiinni) niin hyvinhän se otti kiinni tosiaan, mutta niin otti myös vapaallakin, eli männät työntyvät liikaa ulos joka kerta ja saavat jarrun jäämään päälle ja laahaamaan. Onko tietoa miten tilanteen saisi korjattua? Pitäskö sinne jarrupalojen taakse laittaa jotain kuparitahnaa?

Tuohon ei varmaan auta kuin jarrumännän/sylinterin hyvä puhdistus että saapi herkäksi.. riskinä toki että jos on oikein likainen/syöpynyt niin alkaa vuotamaan.. tai että tiivistekin pitää vaihtaa kun on kulahtanut.
Harrastelussa: bt49qt-12

konenikkari

#53
Palautuuko jarrusta helpatessa kahvasylinterin mäntä täysin takaasentoon.
Nestepaine voi palautua säiliöön vai männän ollessa ns. nolla asennossa.
Jos paine vapautuu, satulan männät jumittaa, ja puhdistus ehkä auttaa.
Satulan mäntiin eikä muihinkaan  jarruosiin ei saa pistää mitään
jarrunesteen lisäksi.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

samulainen

#54
Huhhuh, uudet satulatki ostin yksityiseltä purkaajalta 5 vuotta uudemmasta moposta, joka oli kaiken lisäks lämpimässä tallissa säilytetty... Olin myös nuo männät avannu ja voidellu jarrunesteel pari viikkoa sit mut pitääpä tehä se uudelleen.  :D

nii ja kyllä se kahva pelittää niinkuin pitää ja palautuu.

EDIT:

Millä sen sais putsattua kunnolla? Viimeks pesin kuumassa vedessä ja viimestelin hellästi vessapaperilla. Teräsvillaa?
50cc Peugeot Speedfight 1999
I have reason to believe that something's not right.

konenikkari

#55
Puhdista erityisen huolella ura johon männän tiiviste tulee.
Itse olen tehnyt sitä hommaa varten "erikoiskoukun" ;)
Viimeistelyn olen suorittanut hammasharjan näköisellä
messinkiharjalla.
Männän pitää puhdistuksen jälkeen mennä
paikoilleen paljain käsin.
Jos ei mene tiivisteet uusiksi.

Ps. minulla lääkeruisku metodiin kuuluu
aina täyttö alhaalta ilmaruuvista sisäänpäin.
Joka ei tosin noissa "kuularuuveissa" ole aivan helppoa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

samulainen

Joo, lähin purkamaan sitä jarrusatulaa, jossa oli luonnollisesti kaikki pultit helkutin kireellä, eikä sitä saa tavanomasesti ku toisella kädellä pitämällä aukaistua. Noh, ukkonenhan se sielä jyrisi ja rupes satamaan kaatamalla niskaan(muutamasta parkkipaikan autoista lähti hälyttimet soimaan sen jyristessä). Sain lopulta kaikki pultit irroitettua, vedin väkisin männät ulos ja vein kaikki osat sisälle pestäviksi, käytin puhdistamiseen teräsvillaa sekä runsaasti fairyä. Jynssäsin siinä vähän aikaa(kauan) kaikki paskat pois, jota oli paljon. Katsoin hyväksi myös jynssätä kaikki pulttivälitkin samalla että pysyy tiiviinä, sekä kaiken muunkin ettei sitä paskaa enää olisi missään määrin. Lopuksi kuivasin pyyhkeellä ja viimeistelin hiustenkuivaajalla täydellä teholla(ei tähän mitään kuumailmapuhallinta voi käyttää kun tiivisteet on kumia). Satulan osat vaikuttivat tässä vaiheessa uunituoreilta ja kaikki kiilsi. Otin rätin ja keräsin siihen jarrunestepurkin korista nestettä, jolla voitelin männät ja työnsin molemmilla peukuilla hellästi sisään. Hyvältä siis vaikutti. Menin asentamaan ja onnistuinkin myös ilmatessa heti toisella yrityksellä Zonen tekniikalla. Jarrut lähtivät toimimaan pienen pumppauksen jälkeen tosi hyvin ja männät näyttivät palautuvan kuten pitääkin, eivätkä laahanneet missään määrin. No, lähdin asentamaan rengasta niinkuin aina ennen ja huomasin, että vaikka ruuvasin mielestäni pultit uriinsa juuri niinkuin pitääkin, eivät yksikään niistä menneet pohjalle asti, vaan pyörivät vain tyhjää ja nirskuivat. Tarkastin tässä vaiheessa että olisiko kierteet menneet ruuvaamalla yksittäisen pultin reijistä läpi, mutta pultti ruuvautui jokaisesta pohjaan asti juuri niinkuin pitääkin. Kohdistin reijät uudelleen äärimmäisen tarkasti, mutta vielä sama juttu... Lisäksi niiden poistaminenkin oli haastavaa sillä ne pyörivät suurimmiksi osin tyhjää.

Pitää kattoa mitä tässä voi enää tehdä, kun ei tiedä mikä on vialla? on tässä jo hermot melko kireellä   ;)
50cc Peugeot Speedfight 1999
I have reason to believe that something's not right.

samulainen

#57
Hymyilittihän se mikä oli vikana; olin väsyksissäni yrittänyt ruuvata pultteja 3 kokoa suuremmalla hylsyllä.. Ei ihme kun eivät ruuvautuneet... Olen tollo, myönnän sen, anakin väsyneenä. Nyt mopo toimii ja kukkuu. Ei ole ollut vikaa jota en ole saanut korjattua täältä kysymällä, eli kiitos jälleen keskusteluun osallistuneille.   :)
50cc Peugeot Speedfight 1999
I have reason to believe that something's not right.

Samppa

Pääasia, että sait kuntoon.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Robbarilta sattui eteen ilmaukseen väline missä on pätkä letkua ja suuntaventtiili sen päähän, ilmeisesti toimii niin että pumpattaessa nestettä se ei päästä ilmaa takaisin päin? Se taas vaatii että ilmausnippa on tiivis.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04