Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Änkän maalaus

Aloittaja juhsav, 15.10.11 - klo:08:16

« edellinen - seuraava »

juhsav

Onko kellään kokemusta skootterin äänenvaimentimen maalauksesta? Ajattelin maalata äänenvaimentimen saman väriseksi kuin skootterini,mutta kuumankestomaalit on niitä vakisävyjä ainoastaan ,ja nehän tietty ei ole lähelläkään skodeni väriä. Löysin Masterilta spraymaalin joka on juuri oikean sävyinen, nyt heräsi kysymys tuleeko äänenvaimennin niin kuumaksi,ettei normi spraymaali kestä siinä?
Kyselin yhdestä firmasta niin sanoivat,että spraymaali kestäisi noin 120+ astetta. Tuossa pögötissäni on katalysaattori kuumentaako se pakokaasut jotenkin erikoisen kuumaksi? Myynissä näyttäisi olean äänenvaimentimia vaikka minkävärisiä kysyin kaveriltani jolla on punainen vaimennin, niin hän sanoi,että hänellä vaimentimessa kärsii pitää kättä päällä heti ajon jälkeen. Tuossa pögötissäni ei tulisi edes pieneen mieleeni laittaa kättäni vaimentimen kylkeen! Jotkut kertoivat,että laittoivat kuumankestomaalin spraymaalin alle,mutta en jaksa uskoa ,että siitä on mitään hyötyä koska kuumuuhan se kuumankestomaali yhtäkuumaksi kuin itse äänenvaimennin.
Juha

JakeS

Maalasin omasta pökötistä +650 astetta kestävällä maalilla koko putken ja näyttää siltä 100 km ajon jälkeen ettei maali tule putkessa kauaa pysymään. Pohjatyöt tietysti ratkaisee, mutta tavallinen spray-maali tuskin putkessa pysyy.
Kotarilla mennään....
Mv Agusta brutale dragster rr

Coastside

Kuumankestomaali kestää änkässä, jossa katti hohkaa. Käyrässä se on lyhytikäinen. Kokeilussani on, onko sinkkimaali miten kauan käyrässä ja estääkö ruostetta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

purgiaali

Minula on tällähetkellä sinkkimaalia soliferin putken  pinnassa.  Yllättävän hyvin pysyy alkukäyrässäkin.

viisnelonen

#4
Tämä kestää 2-tahtisenkin pakokäyrässä(5-600´c) : http://www.martelius.com/index.php?module=ekauppa&type=2&product=TL-BHK100 , hintava mutta sillä desillä sivelee monta käyrää.

Itse äänenvaimentimeen riittää hyvin Maston,Motip,Biltema tms 400c kuumankestospray, niistä jää vaan niin onneton kalvo että vuoden päästä ruskistuu. Siveltävällä kuumankestomaalilla saa paljon pitkäikäisemmän pinnan kuin sprayllä.

ps. tuolta marteliukselta löytyy kiinnostava "kiinteä voiteluaine" mikä maalataan puhtaalle metallille ja paistetaan uunissa kiinni pintaansa. Tarttis kokeilla rullakuppiin sitä... On vielä kalliimpi  kun tuo black satin eli 50e mutta riittää varmaan 10 variin, joku vois kokeilla..

Edit: Selvennykseksi, 2-t pakokäyrässä+änkkärissä ei tavismaalit kestä( pl 99% sinkkimaali),pakokäyrässä en ole tuon black satinin lisäksi saanu pysymään kuin Hornan(uuninluukkumaali),joku 600`C  spraykin paloi pois.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

megaman

Maalasin pakoputken reilu viikko sitten Tikkurilan Termal silikonihartsimaalilla. Desin purkilla vetelee monta putkea...

Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

leze223

Tarviaakos tuota paljoa lämmittää?? :)
Tyhmä Insinööri ei osaa mitään oikein tehdä.

viisnelonen

#7
 Valmistajan ilmoitus 400 c kestosta on kyllä liian vähän, ainakin ns pakokäyrään. Itse vaimentimessa saattaa kestääkin.

E: Tämä musta on eri kamaa kuin hopea vaikka samalla nimellä myydäänkin.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

V_T_E_C

Tota samaa kuumakesto maalia mistä tossa ylempänä oli kuva saa (megamanin viesti)  hopeisena ja se kestää purkin mukaan raudan punahehkuun saakka lämpöä.

on tullut kyseisellä maalilla maalattua monet mopon putket ja on pysynyt hyvin vaikka on ajettu  kesällä pitkiä siivuja kaasupohjassa  eikä ole vielä palanut  käyrästä pois ja skootteri on 2t.
"Isi, mikä on evoluutio ?"

"Kuulehan poikani, evoluutio tarkoittaa sitä, että ensin sinä ajat mopolla, sitten kevarilla, sitten 250-kuutioisella, sitten 500-kuutioisella, sitten 1100-kuutioisella."

megaman

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 02.10.12 - klo:22:27
Valmistajan ilmoitus 400 c kestosta on kyllä liian vähän, ainakin ns pakokäyrään. Itse vaimentimessa saattaa kestääkin.

No justhan mä mittasin koemielessä noita putken lämpötiloja 60 kilsan ajon jälkeen ja alkukäyrän lämmöt hädintuskin edes sataa astetta. Paisari onkin kokonaan toinen juttu mittarissa riitti asteikko +260c ja en saanut heti tuoreeltaan lukemia. Paisarista löytynee siis 400 astetta helposti... :) Mutta noi mun testit rajoittuu siis vesijäähy 2T masiinaan. 4T alkukäyrä käy kuumempana?


Lainaus käyttäjältä: megaman - 29.08.12 - klo:21:30
^ Tuli tänään illalla mitattua rööriä Bilteman ifrapunamittarilla (max +260 °C) 60 kilsan ajon jälkeen.

No arvata saattaa, että heti ei saanut paisarista lukemia, koska asteikko ei tuossa Bilteman mallissa riittänyt. Alkukäyrä oli hädin tuskin 100 asteinen. Vartin päästä paisarista löytyi 220 °C. Kolme varttia reilut 60°C ja tunnin päästä vielä neljääkymppiä näytti.
Kaverilla on joku kallis mittari, pitää käydä joskus mittaamassa max. lukemat. Lienee paisarin lämmöt varmaan jossain 300-400°C välillä?

Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

megaman

393 °C mitattiin eilen paisarista vähän kalliimmalla mittarilla. Ilta oli viileä, arviolta +10-12c ulkolämpötila. Eli helteillä paisarin lämmöt heilahtanee helposti yli 400 °C   :)
Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

konenikkari

Itse kokeilin varsinaiseen paisariosaan sinkkispeitä, viikon päästä putki oli yhtäpaljon ruosteessa.
Tosin sen noin viikonverran haisi tosi eksoottiselta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

megaman

Tulee noista kovista mitatuista lämmöistä mieleen, että ahistaako toi vakioputki hiukan liikaa, kun noin kuumana käy...
Veden lämmöt kuitenkin ihan ok lukemissa ja useampi tuhat kilsaa tahkottu. Onkos toi jo vähän niinkuin hukka-energiaa? Kuumeneeko tehari yhtä paljon?
Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

pekpel

Siellä pakoputkessa ne pakokaasut palaa loppuun ja jos ilmaylimäärä sylkystä on sopiva, eli seokset oikein säädetty, niin palolämpötilan voi pyöriä noin 600 -900 asteen hujakoilla..
Katalysaattori lisää tuota lämpötilaa, varsinkin siinä pöntössä tuo katti lisää lämpöä kohdalla johon se on asennettu, reilusti..
Eli ei ole ihan outoa että punahehkuilla joskus ajetaan..
Alkukäyrä on senverran ohutta tavaraa että alkaa jäähtymään sekunneissa, eli jos mittari ei ole kiinni ajossa niin ei saa oikeaa lämpötilaa siitä mitattua..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 23.08.13 - klo:16:57
Itse kokeilin varsinaiseen paisariosaan sinkkispeitä, viikon päästä putki oli yhtäpaljon ruosteessa.
Tosin sen noin viikonverran haisi tosi eksoottiselta.

On tullut kokeiltua kauan sitten saunan hormien maalaukseen tarkoitettua alumiinimaalia,kestää raudan punahehkunkin menettämättä kiiltoaan.. Ainoa huono puoli on ettei kestä mitään mekaanista rasitusta,ei kivieniskemää tahi harjalla hankausta.. Pakari kyllä näytti aikansa hienolta.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...