Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Peugeot Satelis 250

Aloittaja jarde, 21.06.15 - klo:21:42

« edellinen - seuraava »

jarde

Minusta tämä 250 kuutioinen Satelis kärsii ulkonäöllisesti pienestä takarenkaasta. 400 ja 500 isoveli näyttää jostain syystä paljon paremmalta minun silmiini. Eroa taitaa olla tuuma läpimitassa ja sentti leveydessä. Mitenköhän se isompi takarengas tuntuisi ajossa??

Wanhapappa

Mulla oli edellinen skootteri Satelis 500 14" pyörillä, kokemusta ei ole pinemmistä Satelismalleista. Tätä ennen ajelin hetken Vespalla, siinä oli 12" pyörät ja hiekkateillä, joita meillä päin on, se oli ihan mahdoton ajettava (anteeksi Partanen, tämä on oma mielipiteeni). Satelis 500:sen ja Vespan ero ajettavuudeltaan oli huomattava Sateliksen eduksi. Toki ajettavuuteen vaikuttavat toki muutkin seikat, kuin rengaskoko. Mikset ostaisi samantein isompaa mallia? Vanha -12 Satelikseni on myytävänä eräässä Vantaalaisessa liikkeessä ja antavat sille 6 kk:n takuun. Ehjä ja hyvä peli. Vaihdoin BMW:hen, koska ajelen pitkiä pätkiä, enkä halua olla teiden tukkona. 8)

oskuk

Kenen jalkoihin 500:lla jäi?

Tuolta löytyy näemmä pieni kokeilu tuosta, löysin vertailutaulukkoa etsiessä:

http://www.hs.fi/autot/a1371449925277

Wanhapappa

#3
Lainaus käyttäjältä: oskuk - 21.06.15 - klo:22:35
Kenen jalkoihin 500:lla jäi?

Tuolta löytyy näemmä pieni kokeilu tuosta, löysin vertailutaulukkoa etsiessä:

http://www.hs.fi/autot/a1371449925277

Vastaus kilpistyy antamassasi linkissä olevaan lauseeseen:

" Aivan kuten testimatkustaja totesi: "En minä tällä välttämättä Lappiin lähtisi, mutta Porvoossa voisi hyvin lähteä käymään."

Nykyisellä voisin lähteä vaikka Lappiin.

Tuossa linkissä sanottiin myös Sateliksen olevan parhaimmillaan 80-90 kilometrin nopeudessa, tämä pitää hyvin paikkansa. Kyllähän sillä lujaa pääsee, ei siinä mitään, en vain ajaisi jatkuvasti sillä moottoritienopeuksia, nykyisellä mennään kivasti moottoritienopeutta vaikka satoja kilometrejä.

" Tyynellä kelillä moottoritienopeuksista voi nauttia tasaisilla tiellä, mutta urat, tuulenpuuskat ja rekkojen aiheuttamat ilmavirtaukset saavat nopeasti hellentämään kaasukahvan asentoa". Tällaistakin sanottiin testissä ja tässä tuokin kiteytyi hyvin.

Sateliksessa on kuskin satula auttamattoman lyhyt, eikä ajoasentoa pysty korjaamaan. Tästä johtuen oma häntäluuni koki viiltävää kipua jo alle sadan kilometrin jälkeen ja jatkuva tauon pito pidemmillä matkoilla ärsytti. Kenties jonkun toisen ahteri sopii Sateliksen satulaan paremmin? Muilta osin ihan mainio herrasmiehen peli.

Oskuk, ei aina ne kuutiot yksin ratkaise, tekijöitä on useita. Tyydyttikö vastaukseni? :)

pugt200

Isomman Sateliksen moottori (Piaggio) on kumma tapaus kun sitä ei kehu kukaan mutta kaikki käyttävät. Luin juuri SSC:n foorumilta, että Vespa World Days reissulla oli tullut kilometrejä 3700 ja ...siis Vespalla. Sateliksella ajelee varmasti Utsjoelle ja niin lujaa, että muut ovat tien tukkoina. Takapyöräksi 12" riittää ihan hyvin. Itsellä on kokemusta sellaisesta X8:n kanssa. Kaksi kesää meni ilman mitään vipatuksia.

Ajokokemus näyttää olevan hyvin subjektiivinen käsite ja varmaan kuljettajan pituus/paino ja kokemus vaikuttavat asiaan todella paljon. Muiden vakuuttelut parhaasta vaihtoehdosta, saattavat olla omalla kohdallasi siis täyttä potaskaa.  :)

Wanhapappa

#5
Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 22.06.15 - klo:08:06
Isomman Sateliksen moottori (Piaggio) on kumma tapaus kun sitä ei kehu kukaan mutta kaikki käyttävät. Luin juuri SSC:n foorumilta, että Vespa World Days reissulla oli tullut kilometrejä 3700 ja ...siis Vespalla. Sateliksella ajelee varmasti Utsjoelle ja niin lujaa, että muut ovat tien tukkoina. Takapyöräksi 12" riittää ihan hyvin. Itsellä on kokemusta sellaisesta X8:n kanssa. Kaksi kesää meni ilman mitään vipatuksia.

Ajokokemus näyttää olevan hyvin subjektiivinen käsite ja varmaan kuljettajan pituus/paino ja kokemus vaikuttavat asiaan todella paljon. Muiden vakuuttelut parhaasta vaihtoehdosta, saattavat olla omalla kohdallasi siis täyttä potaskaa.  :)

Olen aina yrittänyt kaikille sanoa, että pitää olla vertailukohtia, silloin tietää "paremmastakin" jotain. Tuonne maantielle kun katselee, automerkkejä ja malleja on satoja ja taas satoja. Heistä useimmat ajavat mielestään sillä "parhaimmalla" ajoneuvolla. Sama juttu varmaankin kaksipyöräisten kohdalla.

Potaskaa ja potaskaa? Kaikki vaikuttaa kaikkeen, henkilökohtaiset mieltymykset ja ominaisuudet, raha, käyttötarve, tiestö ym. ym. Vaikka moitinkin Vespan ominaisuuksia hiekkateillä, on se kuitenkin mitä mainioin citykulkuneuvo, täällä nykyisellä asuinseudullani sille ei ole käyttöä. Jokainen hankkikoon itselleen tarpeitansa vastaavan ajopelin, niin minäkin teen. Jos joku asia minua vaivaa ja sen kerron toisille, ei se ole potaskaa. Se on mielipide ja sen saanen lausua? Kukatietää jos löydän joskus nykyistäkin paremman pelin ja löydän tästä nykyisestäkin huonoja ominaisuuksia? Silloin olen löytänyt taas vertailukohdan.

Noista pyöristä ja niitten koosta: Pikkupojatkin ajelee potkulaudoillaan tyytyväisenä, eikä heillä ole sairaalasängyn rissoja suurempia pyöriä allaan. Siltikin matka etenee ja kivaa on. Eikö? ;)

Itse ajelin -60 luvulla 350cc Jawallani tyytyväisenä, se oli "maailman paras", kun ei tiennyt mihin kehitys vie viidenkymmenen vuoden päästä. Ja kehitys vie.....

Muoks. Piaggion viisisatanen moottori on ihan hyvä ja tehokas. Kun on kuitenkin kyseessä yksipyttyinen isohko moottori, on käynti sellaista kun on, tärisevää. Joitain tärinä haittaa ja joitain ei. Ei se minua haitannut...

lehtijussi

Isomman pököttimen perässä ajellu toista sataa kilometriä 110km/h gps nopeutta, sivutuulessa ja vakaasti tuo näytti etenevän. Olisko ollu normia etevämpi kuski, en tiedä.

Yhden kaverin tiedän, joka vaihtoi mp.n bemarin skodeen, mutta loppukaudesta oli taas mp alla. No, ei kaikki voi tykätä.
Iso osa bmw-skoden ostajista on vanhoja motoristeja, joilla ei jalka tahdo enää nousta mp.n yli. Bemu-skodella voi sitten jatkaa harrastusta vielä muutaman lisävuoden.
(kertoi Bemaria edustavan liikkeen myyntipäälikkö.)

Coastside

#7
Lainaus käyttäjältä: oskuk - 21.06.15 - klo:22:35
Kenen jalkoihin 500:lla jäi?

Tuolta löytyy näemmä pieni kokeilu tuosta, löysin vertailutaulukkoa etsiessä:

http://www.hs.fi/autot/a1371449925277
Testin naisajaja kirjoitti tuon, sen näkee selvästi. Tärinät ja tutinat voi olla tietoisesti valittu ominaisuus saada miehisyyttä ajokkiin. Vaikka moni ostaa "järkiperustein" on äänimaailma se mikä säväyttää useimpia ja valmistajat hyvin asian tietävät. Tehoa ja vääntöä on kymmenen mopon verran joten kumma jos jalkojhin jää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: lehtijussi - 22.06.15 - klo:08:56
Isomman pököttimen perässä ajellu toista sataa kilometriä 110km/h gps nopeutta, sivutuulessa ja vakaasti tuo näytti etenevän. Olisko ollu normia etevämpi kuski, en tiedä.

Yhden kaverin tiedän, joka vaihtoi mp.n bemarin skodeen, mutta loppukaudesta oli taas mp alla. No, ei kaikki voi tykätä.
Iso osa bmw-skoden ostajista on vanhoja motoristeja, joilla ei jalka tahdo enää nousta mp.n yli. Bemu-skodella voi sitten jatkaa harrastusta vielä muutaman lisävuoden.
(kertoi Bemaria edustavan liikkeen myyntipäälikkö.)

Jalka nousee oikein mukavasti Bemarin skoden satulan yli, ei sitä jalkaa saakkaan oikein sen keskiosan yli.  :) Skodella tykkään ajella siksi, etten pidä vaihteista. Työurani tehnyt liikenteen parissa lähes kaikenlaisilla kulkimilla ja arvostan ajamisen helppoutta. Minäkö vanha? Pois se minusta, mies parhaassa iässä, poikanen, vasta 65. 8)

oskuk

Miten vaihteet hankalat olisivat? Eihän sitä edes huomaa vaihtavansa...
Itse pidän skoottereista niden normaaliuden takia, ne eivät ole pienen varren jatkeita. Mutta vaihteet kyllä saisi olla.

HiTec

Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 22.06.15 - klo:08:35
Sama juttu varmaankin kaksipyöräisten kohdalla.

Kyllä! :)

Valinnan vaihtoehtoja onneksi on näissä 2-pyöräisissäkin ihan riittämiin ja jokainen sitten vaihtelee niiden omien mieltymystensä ja resurssiensa puitteissa. Omakohtaisesti prätkällä alotettiin, mutta vaihtui maxiin kun tuli enempi tuota Hki keskustan ajelua kuvioihin ja edelleen taas prätkään kun asuinpaikka vaihtui ja pääsi enempi "huuhtelemaan" nuppiaan maaseudulle ja matka-ajeluun. Nykyisen FJS:n valinnan taasen määräsi edullisuus, tekniikka ja yleiskäyttöisyys. Tuo oma yksilöni onkin mielestäni erittäin onnistunut kombinaatio näistä kolmesta = tuskin tulee ihan heti tarvetta tuota pois enää vaihtaa. Ed. autoni jonka näillä samoilla perusteilla valitsin viihtyi talossa 14v ajan ja sittemmin kun olen käyttänyt muita perusteita, niin max. 5-6v ja jo on ollut "pakko" vaihtaa. Eikä reissuihinkaan oikein 2-pyöräisellä viitsi silleen tässä iässä enää lähteä, vaan yleensä se on tuo as.auto jolla lähdetään, (lähes) kaikki kodin mukavuudet mukana = tuo maxi istuu tähän nykyiseen elämäntilanteeseen vallan mainiosti. Ja automaattivaihteet on juuri osa sitä mukavuutta jota tässä iässä jo halajaa, siksi se on tuo nykyinen käyttöautokin aut.vaihteinen 8)
Suzuki GSF1250SA GT ABS -08

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 22.06.15 - klo:09:26
Miten vaihteet hankalat olisivat? Eihän sitä edes huomaa vaihtavansa...
Itse pidän skoottereista niden normaaliuden takia, ne eivät ole pienen varren jatkeita. Mutta vaihteet kyllä saisi olla.

Sanoit sen itse, ITSE PIDÄN....

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: HiTec - 22.06.15 - klo:09:30
Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 22.06.15 - klo:08:35
Sama juttu varmaankin kaksipyöräisten kohdalla.

Kyllä! :)

Valinnan vaihtoehtoja onneksi on näissä 2-pyöräisissäkin ihan riittämiin ja jokainen sitten vaihtelee niiden omien mieltymystensä ja resurssiensa puitteissa. Omakohtaisesti prätkällä alotettiin, mutta vaihtui maxiin kun tuli enempi tuota Hki keskustan ajelua kuvioihin ja edelleen taas prätkään kun asuinpaikka vaihtui ja pääsi enempi "huuhtelemaan" nuppiaan maaseudulle ja matka-ajeluun. Nykyisen FJS:n valinnan taasen määräsi edullisuus, tekniikka ja yleiskäyttöisyys. Tuo oma yksilöni onkin mielestäni erittäin onnistunut kombinaatio näistä kolmesta = tuskin tulee ihan heti tarvetta tuota pois enää vaihtaa. Ed. autoni jonka näillä samoilla perusteilla valitsin viihtyi talossa 14v ajan ja sittemmin kun olen käyttänyt muita perusteita, niin max. 5-6v ja jo on ollut "pakko" vaihtaa. Eikä reissuihinkaan oikein 2-pyöräisellä viitsi silleen tässä iässä enää lähteä, vaan yleensä se on tuo as.auto jolla lähdetään, (lähes) kaikki kodin mukavuudet mukana = tuo maxi istuu tähän nykyiseen elämäntilanteeseen vallan mainiosti. Ja automaattivaihteet on juuri osa sitä mukavuutta jota tässä iässä jo halajaa, siksi se on tuo nykyinen käyttöautokin aut.vaihteinen 8)

Hienoa, että tämäkin palsta on herännyt henkiin ja täällä keskustellaan! :)

Tuosta autosta. Itsellä on iankaikkisen vanha, 15 vuotias Mersu Vito pakun rähjä, tietenkin automaatti. Arvostan sitä, koska tarvitsen kuljetuskapasiteettia. Jos menen rautakauppaan ja ostan rakennustarpeita, ei tarvitse koskaan miettiä, miten saan sen kuljetettua. Muutenhan tarvitsen autoa nykyisin suht vähän ja ajelen tuolla sitten muutkin autoajelut.

Eikä ole toki poissuljettu, että ostaisin ison 1600cc Bemarinkin, JOS siihen saisi automaattivaihteet? Tarpeet, olosuhteet, mieli, rahapussin paksuus, muuttujiahan on. ;)

Keskultelkaa, aihe on laaja...

oskuk

Lainaus käyttäjältä: HiTec - 22.06.15 - klo:09:30

Valinnan vaihtoehtoja onneksi on näissä 2-pyöräisissäkin ihan riittämiin

No eihän ole. Montako perinteisen skootterin näköistä laitetta on? Vaihteilla?
Montako peltipintaista? Tai jos puhutaan tähtien-sota laitteista: montako useampisylinteristä skootteria?

Ja muut kaksipyöräiset:  Montako perinteisen mp:n näköistä laitetta on saatavilla? Olisko kaksi.

Niin kauan kuin ei ole väliä milä ajaa, on valinnanvaraa älyttömästi, mutta jos on jotain reunaehtoja, voi valikoima kadota.

lehtijussi

Vaikka on topikin aiheesta ohi, tuosta bemarista vielä... Se myyntipäälikkö sano, että pitävät tarkotuksella skodea mp-huollon sijaiskulkineena, ja sitä kautta kun porukka huomannu sen ominaisuudet ja omat ennakkoluulot turhiksi, ovat tehneet monta skode kauppaa...