Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Yleistä keskustelua super 8

Aloittaja pappavm64, 10.07.07 - klo:09:59

« edellinen - seuraava »

Make

No niin nyt se ilo irtos. Mopo oli kuukauden verran takuukorjauksessa peräöljyvuodon takia. Toissapäivänä sitten koukkasin mopon pois huollosta ja kivaahan se oli pitkästä aikaa ajella. Eilen sitten päätin vaihtaa varin rullat(6.5g) ja samalla sahasin holkista sen rajoituksen pois. Tein parinkymmenen kilometrin lenkin ja ihan kivasti toimi. Nopeus kasvoi reiluun 60kmh (mittari) ja kiihtyvyys parani himpun verran. Ei nyt mitenkään hirveästi, mutta parani kuitenkin ja riittä minulle.

No tänään sitten lähdin aamulla töihin ja takaisin tullessani etuvariaattorista alkoi kuulu kilkatusta. Pysähdyin ja tutkailin asiaa pintapuolisesti. Jatkoi kuitenkin ajoa, kun alkoi tihuutella vettä. Variaattori kuumeni varsin paljon ja nopeus laski jatkuvasti. Tiesin että remmihän se siellä luistaa, mutta jatkoin matkaa. Kotiin päästyä avasin variaattorin ja havaitsin seuraavaa:

Muovinen tuuletusropelli oli irti ja keskireikä oli useampi sentti. Ensimmäinen hammasrataallinen levy heilui, mutta pakettia kasassa pitävä mutteri oli tuikalla. Yritin avata ruuvia, mutta kyseisestä hammasrattaasta ei enään voinutkaan pitää ns. vastaan, vaan se pyöri tyhjää. Ainut keino oli yrittää pitää kiinni mutterin takana olevasta prikasta, johon jalkakäynnistin ottaa kiinni. No mutteria en saanut auki. Täytynee ehkä mutterinsärkijällä halkaista se ja katella kuinka pahaa jälkeä alla on.

Se mikä tässä nyt eniten ihmetyttää on se, että miten se hammasratas pyöriin erikseen, eikä siitä voi pitää kiinni avatessa mutteria. Onkos siinä akselissa jokin kolo tai vastaava, jonka pitäsi pitää tätä hammasratasta paikallaan silleesti, että mutterin saa autki ? Jäiköhän mulla asennusvaiheessa jokin juttu vähän puolitiehen. Täytyy myöntää, että oli vähän kiireinen asennus, kun taivasalla tein hommia ja alkoi tihuutella vettä....ei pitäs hätäillä.

Voipi olla että tämän kesän ajot on sitten ajettu, mutta kyllä superista vielä kalu tulee ja onhan sillä on nautittukin ajosta reilut 400km :)

Täytyy nyt vaan ensin saada paketti auki ja sitten tilailemaan osaa......

Himpun verran vi....aa, mutta onneksi vain himpun verran.

Coastside

Surullinen tarina. Kampiakseli on sökö, samoin varin hammastettu kiekko.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Monessa merkissä siinä starttikehässä, eli hammasrattaassa on sellaiset urat, joiden avulla se asettuu kampiakselille. Rattaan asentaminen siten, ettei se olisi urillaan kuulostaa kyllä melkein vahingossakin mahdottomalta. Toisaalta en tiedä, minkälainen kiinnityssystemme Kymcoissa tulee tuuletuslevyn päälle ennen varsinaista mutteria (prikkaa yms.). Voisiko olla niin, että tuossa vaiheessa asennus on mennyt pieleen ja hammasratas on päässyt nousemaan uristaan? Kerrohan lisää kun olet diagnosoinut enemmän.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Kampuran poorit on yleensä aika kulutusta kestävää, ja tuuletinlevyn ynnä muiden rojujen materiaali taasen helpommin hajoavaa. Toimii tavallaan sulakkeena moottorin ja voimansiirron välillä, eli välttämättä sieltä ei ole sökönä kuin ne levyt. minulla on ollut parikin tapausta, joissa tuuletinlevy ja starttiprikka/levy pyörii tyhjää, ne vaihtamalla on selvitty eikä kampura ole vaurioitunut.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Moottorissa on paljon kierroksia ja tehoa ison rälläkän verra ja voima kohdistuu ohueen akseliin ja kiekkoon, niin pitäisin ihmeenä ellei mujua tule. Saattaa siinä vielä olla pooreja että saa kasaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Lainaus käyttäjältä: Make - 18.06.08 - klo:19:36
.. sahasin holkista sen rajoituksen pois.


Outs! Sahasit? Silloin holkista tulee liian lyhyt ja seuraukset ovat kuvatunlaiset. Se rajoitus pitää hioa pois, ei sahata. Helpoin tapa on vaihtaa tilalle rajoittamaton holkki.

Kampurasta on todennäköisesti menneet poorit vain sen rajoittimen leveydeltä joten uudella, oikean mittaisella holkilla saattaa hyvinkin jatkossa pärjäillä.

Super8

Lainaus käyttäjältä: tommi - 23.06.08 - klo:12:55
Lainaus käyttäjältä: Make - 18.06.08 - klo:19:36
.. sahasin holkista sen rajoituksen pois.


Outs! Sahasit? Silloin holkista tulee liian lyhyt ja seuraukset ovat kuvatunlaiset. Se rajoitus pitää hioa pois, ei sahata. Helpoin tapa on vaihtaa tilalle rajoittamaton holkki.

Kampurasta on todennäköisesti menneet poorit vain sen rajoittimen leveydeltä joten uudella, oikean mittaisella holkilla saattaa hyvinkin jatkossa pärjäillä.
Niimpä Make!
Olin aivan kauhuissani kun luin tuosta sahaamisesta,ihmettelen että se ylipäätään toimi vielä sen jälkeen. Se viriholkki on TÄYSIN saman pituinen kun alkuperäinen,vain se paksunnos holkin päästä puuttuu.
Uusissa Agilityissä ja kaseissa on siinä paksunnoksen juuressa sellainen sorvattu ura jonka tarkoitus on estää holkin sorvaaminen itse ns. viriholkiksi koska tuo ura aiheuttaa sen jälkeen variaattorin hajoamisen.
Siis viriholkin tulee olla sileä ja YHTÄ PITKÄ kuin alkuperäinen.
Toivottavasti saat kasisi pian kuntoon että pääset taas ajelemaan ja vaihtamaan ajokokemuksia.
Stadi-56

Super8

Lainaus käyttäjältä: tommi - 23.06.08 - klo:12:55
Lainaus käyttäjältä: Make - 18.06.08 - klo:19:36
.. sahasin holkista sen rajoituksen pois.


Outs! Sahasit? Silloin holkista tulee liian lyhyt ja seuraukset ovat kuvatunlaiset. Se rajoitus pitää hioa pois, ei sahata. Helpoin tapa on vaihtaa tilalle rajoittamaton holkki.

Kampurasta on todennäköisesti menneet poorit vain sen rajoittimen leveydeltä joten uudella, oikean mittaisella holkilla saattaa hyvinkin jatkossa pärjäillä.
...hioa pois?
Olis aika homma lähteä hiomaan!
Sorvaaminen kyllä onnistuu mutta niinkuin tuossa ed. viestissä kerroin se ura joka siihen jää sorvaamisen jälkeen voi kuulemma aiheuttaa variaattorin rikkoutumisen.
Viriholkki + vaihtotyö 60â,¬, varmaan viisain vaihtoehto teettää liikkeessä,varsinkin kun vielä takuukin säilyy toisin kuin itse tehdyn asennuksen jälkeen.
Stadi-56

tommi

Lainaus käyttäjältä: Super8 - 24.06.08 - klo:19:44

...hioa pois?
Olis aika homma lähteä hiomaan!


Kuinkas niin? Kulmahiomakoneella (lue rälläkkä) ei mene kauaakaan kun hioo levennyksen pois. Harvalta löytyy sorvia kotoaan.

En ymmärrä miksi se ura hajottaisi variaattorin? Jos pelkää sitä uraa niin laittaa holkin sitten vaikka toisinpäin.

P.S. Ei ole olemassa mitään "viriholkkia" vaan ihan vaan tavallinen holkki ja rajoitettu holkki  ;)

Make

Kyllä vain. Markan seppä tekee kymmenemarkan vahingon...

Availin tuossa varin ja vaikeaa oli saada mutteri kampiakselin päästä pois, kun mistään ei voinut pitää vastaan. Lopulta jouduin halkaisemaan mutterin ja vari aukes.

Kampiakselista on poorit kuluneet yhdestä kohdin lähes täysin ja itse hammasrattaassa niitä ei ole enään ollenkaan. Joo tarkempi tarkastelu osoittaa että holkki lienee nyt liian lyhyt :) Ihme ja kumma on kuitenkin se että mopo toimi hyvin useita kymmeniä kilometrejä, kuten tuossa ylempänä kirjoittelin.

Nyt tarvii sitten tilailla osia, eli ainakin tuo hammasratas ja se holkki olisi sitten tilattava.

Kampiakselin boorit on kuitenkin sen verran pahasti kuluneet juuri hammasrattaan leveydeltä, että siihen kohtaan jos sattuu uudella holkilla ratas asettumaan, niin ongelmia on tiedossa. Olenkin tässä jo ajatuksissani pohtinut kuningasideoita välttyäkseni uuden kampiakselin ostolta. Ajattelin hitsata rattaaseen jonkin "mutterin" ja siihen reikä sekä kampiin reikä ja tappi läpi. Ongelmana on vain melko rajoitettu hitsattavan mutterin leveys, koska akselin päähän tarttis kuitenkin saada vielä jalkakäynnistyksen vastakappale ja mutteri. No täytyy tutkia asiaa sitten, kun saan uudet osat himaan.

Uusi kampiakseli lienee kuitenkin aika hintava ja vaatii melkoisen määrän saippuaa, jos meinaa muijan viereen päästä asennuksen jälkeen. Nytkin tekee jo tiukkaa päästä eteistä pidemmälle.....

Coastside

Temppu 1.
Hitsauta siihen uutta pooria akseliin ja hio se sopimaan uuteen "ratas". Tremel tai plagiaatit ovat tarpeen.

2.
Hitsauta ratas siihen risaan kampuraan. Et voi enää pilata sitä lisää kuitenkaan. Rullia ei onnaa enää vaihtaa mutta hihnan kyllä, irroittamalla takavarin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Enkös minä sanonut ettei se ole urillaan (pooreillaan). Ei vaiskaan, tuo kampuran hitsailu on vähän kinkkisempää hommaa, että kaikki saa suoraan ja resonanssia ei esiinny. Itse kyllä kallistuisin tuohon uuden kampuran ostamiseen. On kuitenkin loppupeleissä mukavampi ajella, kun tietää että osat pysyy kiinni ja mikään ei muutenkaan irtoa / hajoa. Myös mahdollisessa jälleenmyyntivaiheessa omat hitsailupatentit ovat uudelle omistajalle todella epämieluisia.  :P
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Make

Tilasin toissapäivänä uuden ensiökiekon ja rajoittamattoman holkin etuvariaattoriin. Eilen kamat oli postissa ja hintaa kertyi postikuluineen 80eur.

Sovittelin uusia osia paikoilleen ja havaitsin, sen mitä olin pelännytkin. Ulommainen varin ratas sattui juuri sille kohtaan kampiakselia jossa ei ollut booreista mitään jäljellä. Hetken noiduttuani pihamaalla aloin napsuttaa kahta hernettä yhteen ja päätin kokeilla siirtää koko etuvarin pakkaa pari milliä ulommas prikan avulla. Eli laitoin prikan kampiakselin juureen ja kasasin siihen päälle varin. Näin ulommainen ratas sai jälleen boorit alleensa ja paketin sai kiristettyä kasaan.

Sitten pienelle koeajolle ja hommahan toimi kuin junan wc. Kulkupuoli oli ok ja mitään erityisiä sivuääniä ei kuulunut.

Ainut seikka tässä on nyt se, että sähköstartin kanssa on pientä ongelmaa. Solenoidi ei nimittäin kunnolla yletä starttikehälle (toimii noin 50% starttauksista) eli yritin siirtää sitäkin saman verran ulommas. No sehän ei onnistunut, koska mitoitus on tehty niin tarkasti, että variaattorin ulkokuori ei mahtunut paikoilleen. Täytyy tutkailla tuota juttua kunhan ajokausi on ohi. Solenoidin akselia lyhentämällä millin pari homma tulisi tod.näk kuntoon, mutta en nyt tälle kesälle sahaile enempää noita holkkeja tai akseleita....:)

Jalkakäynnistys siis toimii ja mopo kulkee, joten nyt sitten innolla keräämään kilometrejä superiin.

Täytyy sanoa, että tästäkin hommasta tuli jälleen opittua jotain, eli hätäpäissään ei kannata tehdä mitään ja kannattaisi selvitellä asioita etukäteen eikä jälkikäteen. Onhan tämä nykyinen korjaus vähän sellainen rautalankaviritys, mutta veikkaan ettei 1mm tai 1.5mm heitto etu / takavariaattorin linjauksessa haittaa.

Samppa

Ei tuo noin pieni heitto varmaankaan vielä haittaa. Toki kannattaa aika-ajoin katsoa, ettei variaattorin remmi ole alkanut kulumaan "puristavasta" reunasta muuta osaa enempää. Paikallaanhan hihna kyllä pysyy. Myös hihnan resonointi saattaa lisääntyä ja kuluttavat voimavaikutukset ensiö- ja toisiohihnapyörän välillä. kun ei ole täysin suoraassa. Bendixin akselia varmastikkin voi lyhentää, vaikka ihan rälläkän hiomalaikalla.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Tee sama korotus takavarin kanssa jotta hihnan linjaus on suora. Hihna ei kestä vinoa linjausta.

Parempi keino on hitsauttaa täytettä ja työstää se sopivaksi. Oikean muodon malli on siinä akselissa valmiina.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04