Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Gts:n bensapumppuongelmat?

Aloittaja Nutikka, 19.07.13 - klo:21:01

« edellinen - seuraava »

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 23.08.17 - klo:19:47
Tai saisiko sinne semmoista lämmönheijastustarraa tankin ja syyläärin väliin heijastamaan lämpöä tankilta pois?

Jep, jotain semmosta ehkä ilmanohjaimen lisäksi.
Tulin just tunti sitten sen kans reissusta, yli 800 km ja toimi moitteetta mutta ilman lämpötilat olikin selvästi alle +20 astetta.
Tuskin tulee ihan heti tuota purettua ..  ehkä sitten syssymmällä.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

pekpel

alumiiniteippi vois toimia lämmönheijasteena
kiinnitystä varmistaa kun vetasee kontaktiliimaa ensin tankin karhennettuun pintaan, antaa kuivua hyvin ja teipit päälle
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

viisnelonen

Kaikki konstit käytetään sitten kun joskus talvella ? nuo katteet kuorin auki..  Ensisijaisesti yritän estää tuon kuuman jäähdytinilman pääsyn päin bensasäiliötä jollain väliseinällä/ohjainlevyllä ja lisäksi tekemällä ilmalle muita poistumisaukkoja kuin nyt olevat , joista poistuessaan ilma kulkee tankin ympärillä ja poistuu sitten taaksepäin moottorin etupuolelle jäähdyttäen kait samalla mm pakokäyrää.
Tarttee vähän tutkia noita lämpötiloja siirrettävällä digimittarilla että onko nuo mun päätelmät nyt sitte kans oikeat !?

Tuossa uudemmassa Satelis 2 400 mallissa on näköjään lisätty ilmeisesti tankin eteen lämpösuoja.. ( osa nr 13)
http://oem-parts.hu/en/parts/peugeot/200-500-ccm/satelis-2-400-rs/tank-and-pump
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

pekpel

Niin.. Itseasiassa jos sais värkättyä sinne ilmanohjaimen, niin pienikin ilmarako tankin ja ilmanohjaimen välillä voi hyvinkin riittää pitämään tankin viileänä
Samaan tyyliin kuin kiukaan ympärille tai yläpuolelle tarvittaessa laitettavat lämpösuojat
Voipi olla että jopa 4mm ilmarako riittäisi tässä tapauksessa
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Partanen

Varmaan multa jäi jotain ymmärtämättä, mutta eikö oikea tapa korjata ongelma olisi vaihtaa se bensapumppu. Kaikki muu on oireiden peittelyä. Meillä täällä Suomessa ei ole oikeasti edes lämmintä, ja niissä maissa ne varmaan kanssa ajelee, joissa on lämmintä. Ilman lämpösuojien virittelyjä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Onko tämä samannäköinen pumppu kuin vespoissa/Piaggioissa ?
http://www.ebay.com/itm/FUEL-PUMP-PIAGGIO-APRILIA-PEUGEOT-DERBY-DERBI-PEUGEOT-SATELIS-250-300-/252119227718

Niin ja jos uusi pumppu tulee Peugeotin kautta niin sen erilaisuudesta alkuperäiseen verrattuna ei ole mitään takuita. Siksikin yo kysymys.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

#51
Tuo ei kyllä ollenkaan näytä ongelmapumpulta, joita minä olen vaihtanut.
Olen aina vaihtanut koko complement, en tiennyt että pumppuosan saa erikseenkin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

Näin on alkuperäisosien kohdalla.. mutta kun maahantuojallakaan ei ole mitään tietoa pumpun mallin muuttumisesta. Takaisinkutsua tehdas ei ole tehnyt eikä siten tietty edes "ongelmaa tunneta".

Tuolla osa nro 5 : http://www.fi.easyparts.nl/showdrawing/13885/120855/NK/0-4019-1-m419-m2852-m13884-m13885-s22738-d120855/-Tank-And-Pump.html
Piaggion omien brandien pumpuissahan muutettu pumppumalli tunnistettiin kolmesta väritäplästä mutta Peugeotin pumpuissa tämä on never heard juttu.

taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Entä ulkomaiset foorumit? Onko sielläkään mitään juttuja?

Tai vaikka ei olisi, niin silti etsisin uuden pumpun. Hyvä sen olisi toimia, on sitten lämmintä 20, tai 40 astetta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Onkohan tuossa polttoainepumpussa erillinen rele.
Muissa laitteissa vika on useimmin releessä kuin pumpussa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

#55
Pari faktaa : Ei polta sulaketta eikä pumpun moottoria ja Kun TANKKAA LISÄÄ(KYLMÄÄ) BENSIINIÄ niin vika resetoituu välittömästi.
Kyse on siis nimenomaan tankissa olevan bensan lämpötilasta eikä yksin vallitsevasta ilman lämpötilasta.

Vian ilmenemisessä on neljä muuttujaa..  yhtämittaisen ajomatkan pituus,ilman lämpötila,ajonopeus ja vielä tankissa olevan bensan määrä.

Tein just yli 800 km reissun ongelmitta, jopa 200 km yhtämittainen veto 90 keskinopeudella mutta oli jo ilta ja viileää.
En usko että ennen ensi kesä-heinäkuuta ko vikaa saa laukeamaan päälle, syynä yksinkertaisesti viilenneet kelit.

Käynnistä ei ole sammunut kertaakaan edes tre-tku moottoritieltä turkuun tullessa missä liikennevaloihin pysähdytään hyvin pian motarin päättymisen jälkeen, tuolloinkin oli yli +20 ja olin ajanut yhtämittaisesti yli 100 km ja kun hiukan myöhemmin kaupungilla sammutin koneen niin ei käynnistynyt.. bensaa on aina ollut tankissa enemmän kuin ns varabensat .Tyypillisesti kuitenkin alle puolitankkia perillä kun koneen sammuttaa.

Koska ei polta  sulaketta eikä pumpun moottoriakaan niin tulee väkisin mieleen bensan höyrystymisen aiheuttama ns höyrylukko josta jotku kaasutinmoottorit (autojenkin) ovat kärsineet . Autossa tämä johtui kaasuttimen liiasta kuumenemisesta.

Itsellä kokemusta ko ilmiöstä skodussa yamaha Beluga 125 cc nelarissa joka koko sen ajan mitä se mulla oli oireili kuumalla ilmalla sammuilemalla ja toimi sitten taas moitteetta jäähdyttyään, ei koskaan kesken kovan ajon vaan risteykseen tai muuhun hiljaiseen käynnin kohtaan/ tyhjäkäynnille.

EDIT:  Sama rele syöttää virran tälle pumpulle, puolalle ja ruiskusuuttimelle ja jos se pätkisi niin ko vika olisi ilmennyt vikakoodina, maahantuojan kertomaa..
         Sivu 13.  osa nr 11    http://www.airgad.gr/Peugeot%20Geopolis%20250%20Workshop%20Manual.pdf
EDIT2: Tuolta huoltomanusta sivuilta 6-7 näkyy sekin että vikakoodien (ecu/abs) luku kuuluisi huoltoon ja mikä merkillisempää niin venttilinvälyksiä siellä ei mainita
         ollenkaan.. kuten ei myöskään skodun omassa Fr-Gb-S-Fi jne kielisessä huoltokirjasessakaan joka on käsittääkseni skodun valmistajan tekemä/painattama.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

Jos on vain höyrylukko,pumppu käy silti.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 27.08.17 - klo:10:46
Jos on vain höyrylukko,pumppu käy silti.

Niinpä, alan nyt kuullostella voiko tuota pumpun surinaa erottaa mittariston äänistä virtaa päälle kääntäessä (korva kiinni tankkiin vaan..)
Nämä digiviisari mittaristot kun tsekkailee itseään aina kun virrat kytketään ja pitävät oman surinansa ja vispaavat viisareita eestaas.
Itse epäilen vahvasti tätä höyrylukkoilmiötä  mutta kun vikaa ei tosiaan taida saada päälle ennen ensi kesää eli eikun kovaa ajoa vaan
On kyllä itse moottori aivan loistava paketti ! Vääntää ja kiertää halutessa korkealle eikä täristä juuri lainkaan, mitä nyt hiukan tyhjäkäynnillä.
Pitäisköhän tää viestiketju siirtää tuonne Satelis topiikkiin ? Vois joku muukin Sateliksen omistaja löytää tän helpommin.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Vespoissa samanlaiset oireet johtuivat pumpun jumittumisesta, ei höyrylukosta. Ja jos höyrylukko siellä olisi, niin jotain ratkaisujahan sille olisi jo valmistajakin keksinyt. Sitä bensan liiallista lämpenemistä yritin itsellenikin uskotella, kun oli vaikea uskoa silloin vuonna -8, että uuden Vespan beensapumppu voisi olla viallinen. Oli se, vaikka ei sitä myyjäliikekään meinannut uskoa. Vikaa kun ei saanut siinä liikkeen pihassa koskaan päälle.

Kyllä se bensapumppu jaksaa höyryt painaa suuttimen läpi, sanoisin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Minäkin oletin, kun ostin 2011 valmistetun, että näin tuoreessa olisi tuo tiedostettu vika jo tuotannossa korjattu..

Vasta eilen kykenin tunnistamaan pumpun surinan virtaa päälle kääntäessä. Nyt kun ei ajamalla enään vikaa saa päälle niin tarttee varmaan lämmittää talli Masterilla +40 asteiseksi tai pressu skodun päälle ja sähkölämmitin skodun alle niin pääsee kuulemaan että onko se pumpun pyörimättömyys sitten tässäkin syynä.
Ostin tämän tunnetusta motoliikkeestä ja reklamoin asiasta jo heinäkuussa. Se kun vaan on minulla tuo näyttövelvollisuus vian olemassaolosta..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250