Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

voi poistaa

Aloittaja Erkki, 15.02.20 - klo:15:18

« edellinen - seuraava »

Erkki

voi poistaa

Coastside

#1
Pressuun voi tehdä pari pientä aukkoa pressurenkailla jotta ilma vaihtuu. Ajon jälkeen moottorin lämpö kuivaa skoden. Minulla oli 12 vuotta kesät talvet noin. Maatiesuola ruostutti teräsosia, muttei sähköjä.

Minunkin kymcon vari joskus ääntää räpättämällä, mutta muuten toimii häiriöittä vajaa 6000 ajettu -04 malli. Tarkistin tutkataulusta että tasan 40 kulkee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

#2
Paljon on öljynvaihdoista kiinni, paljonko saa ajettua ennen koneremonttia.  Itse vaihdan öljyt joka kevät tai 2000 km välein.  Jos halua säilyttää hyvän käynnistyvyyden remontin jälkeen, suosittelen 60cc settiä.  Vääntöä tulee lisää ja samalla kannattaa hioa venttiilit ja vaihtaa venttiilivarren tiivisteet. Peoplessa on pitkäventtiilikansi, joten Likessä on varmaankin samoin.  Imuventtiili tapaa GY6-moottorissa kuoppaantua, joten ainakin se kannattaa uusia, kun konetta rassaa.  Viimeksi laitoin vähän ajetun kannen Peopleen, niin venttiilit olivat uuden veroiset, tiivisteet riittivät.
Samalla voi hieman kiillottaa kanavia, jos aikaa on. Pitkäventtiilikannessa on jopa materiaalia reilusti viilaajan riemuksi. Peoplen vakioimukaula on vain 16mm, Kiinasta saa edullisesti 18mm imukaulan.
Jos kyllästyy pitkään lämmityskäyttöön, kannattaa laittaa isompi suutin. Kaasua pumppaamalla pääsee nopeammin liikkeelle, kun kiihdytyspumppu tulee avuksi. Moottorille on kyllä parempi kunnon lämmityskäyttö.
Aprilia Sportcity One 50 4t

konenikkari

Jos skotulla ei ajeta talvella, kannattaa öljy vaihtaa syksyllä,
ja ajaa vielä yksi pitkähkö reissu ennen talvisäilöön laittoa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Nelarillakin vois syksyllä ajaa viimeisen tankillisen 2T pienkonebensalla,
jolloin öljyä jää, mm pakoputkistoon, eikä viinabensa ahdista kewwäämmällä.
Suuri osa moottorivaurioista saa alkunsa talvella moottorissa seisoneesta paskaisesta öljystä
joka talvenmittaan syövyttää montaakin paikkaa.
Jos talvella käytät moottoria, käytä sitä niin kauan että lämmöt nousee normaaliksi,
lyhyt käynnistys, kerää moottoriin kosteutta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

viisnelonen

 :( Jos itse selvisit pahemmitta vammoitta niin hyvinhän tuo meni. Ei nää muoviskodut tosiaankaan kestä kyljelleen menoa kuin korkeintaan nurmikolla.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Olen joskus neuvonut että katteet kannattaa teipata sisäpuolelta niin ne pysyy kasassa ja matka voi jatkua jos oma kunto kestää.
Kiskot ovat aina vaarallisia. Kerrankin fillarilla ajoin varovaisesti yli mutta niin vain etupää alta ja ranne aristi pari kuukautta. Lehtikeleillä on hyvä kuvitella että ajaa jäällä, niin ei kaadu. Lehtien alla voi olla savinen lätäkkö, jollaiseen kerran kaaduin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

Pikaista paranemista toivotan, se ottaa aina kipeää, kun asfalttia syleilee.  Syksyllä lehdet luistattavat etupyörää ja helposti sutii takapyörä tyhjää 2-pyöräisellä näillä keleillä. Takapuoleen saa helposti verenpurkaumia ja kovan patin, kun kropan lyö asfalttiin, nimimerkki kokemusta on.
Aprilia Sportcity One 50 4t

joni_k

kyllä noi gy6 moottorit kestää ihmeen hyvin varsinkin jos öljyjä vaihtelee eikä käytä mitä tahansa litkua. kampiakselin laakerin kestävyyteen vaikuttaa onko vakio 50cc vai onko isompaa sylinteriä kiinni. kampiakseli 72cc kanssa taisi mulla kestää 14tkm..ihan tarkalleen en muista. 50ccnä voi hyvinkin sen 20tkm tai jopa enempi kestää. venttiilikoneisto  ja venttiileissä on harvemmin ollut vikaa, ellei sitten ole tullut karsta paakku ja pakovena alkanut kantaa. mulla on muutama kansi mennyt ohjureiltaan väljäksi, mutta periaatteessa toimivana irroitettu. pitivät vaan sellaista nakutusta vähän niinkuin ois liian isot välykset venttiileissä.

konenikkari

Kaksipyöräisen kuljettajia on kahdenlaisia,
niitä jotka on kaatunut,
ja niitä jotka ei ole kaatunu...vielä :D
Kilpaillessa, jos ei koskaan kaadu, ajaa liian hiljaa.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Jarno Saarinen kaatui tiettävästi vain kerran. Sanoi että hänelläkin on virhemarginaali, hyvin kapea kuitenkin. Lahjakkuus korvasi kovan yrittämisen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Samppa

Nyt kun tänne Tampereellekin on tullut näitä ratikkakiskoja, niin täytyy alkaa totuttelemaan. Kaikkia hullutuksia sitä tänne rakennetaan.

Hyvä, että olet kunnossa! Uutta romua saa aina, mutta näitä ihmishenkiä ei välttämättä ole kuin tämä yksi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#13
Hesassa vei kakspyöräkuskin hengen kiskot mutta eri tavalla. Ratikkakuski pilleripäissään ajoi ylinopeutta ja suistui kiskoilta ja ajoi päälle. jokunen vuosi sitten.

Ratikka oli minulle mukavin ikinä julkisista, kun asuin hesassa. Onnittelen jos sen reitillä asut.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04