Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Metalleja, muoveja ja komposiitteja:

Aloittaja Coastside, 03.07.10 - klo:15:01

« edellinen - seuraava »

Coastside

Puukappaleen kiinnitys on joskus hankalaa työstöä varten. Keksin keinon ruuvata siihen kaksi puuruuvia joista sen saa ruuvipenkkiin. Kunhan ovat saman suuntaiset.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Tein vahingossa tiukkasovituksen. Tein nosturiin tappi-koukku kytkentää ja ihmettelin miksi rako kapeni liikaa? Holkki oli uponnut prikan reikään ja on tiukasti kiinni.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Historiajutusta tuli esille miten pronssikaudella tekivät valuja. Tekivät puisen mallin ja sen päälle savesta muotti. Kuivattivat sen ja sitten polttivat puumallin sisältä pois. Valu sisään. rikkoivat muotin. Toimisi nykyisinkin vaikka alumiinille.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

oon youtubesta kattonu jos tollasia valuvideoita ja aika kärsivällinen saa olla koska on niin monivaiheinen että saa edes yhden esineen valettua.

Coastside

Ahjon saa tehtyä helposti maakuoppaan ja jos muotin saa savesta niin tuskin helpommaksi menee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#200
https://youtu.be/QJXqHpSh3SE

Raapimalla tehdään suoria pintoja metalliin. Olen monesti miettinyt miten tarkat työstökoneet on alunperin tehty jostain valu tai takokappaleesta. Raapimalla tietenkin. ::)

from scratch on englantilainen sanonta aloittaa alusta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Kymcon tarakasta huomasin oudon asian. Se on selvästi valettu mutta kahva on ontto putki koska siinä on reikä. Millä ihmeellä ne on tehneet sen?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Onnistuin tekemään muovia! Retkikamppeissa oli ruokaöljypullo tihkunut alumiinisen kahvan päälle. Se on kuin silikonimassaa ja kiinni alumiinissa. Arvatkaa käytänkö ruuassa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Pikkuosien putsaamiseen voi olla hyvä käyttää hiekkaa.  Osa ja hiekka purkkiin ja hidasta pyörittelyä muutama tunti koneella. Saa puhtaaksi kolot joihin muuhten ei pääse.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#204
Peilinvarteen vaarna kutistesukalla. Kierreosan tyvesä katkesi. Paksulla liimasukalla tarpeeksi jäykkä liitos käyttää kunnes uuden saan.

Paremman liitoksen saa kun tremelöi urat joihin tapit estää kiertyminen ja tukea liitosta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#205
http://www.onlynaturalessentialoil.com/wintergreen-oil.html

Sattui video jossa pehmitti kovettuneita kumeja tuolla öljyllä sekoitettuna isopropanoliin. Tuo kauppa on halvin minkä löysin. Sekoitussuhde oli 1:3 öljy/alkoholi. Liotusaikaa pitää tarkkailla koska kumit turpoaa. Tuota öljyä käyttävät lääkkeeksi pääasiassa, joten ei riskiä. Alkuun kumi kiehuvassa vedessä auttaa. Pelkkä kuumennus auttaa hetkeksi.

https://youtu.be/dLzhBkhtsiY

https://youtu.be/EnGsllKvheQ

Myös jarrunesteellä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

"Niittimutterin" saa iskuvääntimellä kiinni kun laittaa putken väliin jota vasten se kiristyy. Siihen on työkalukin.
https://youtu.be/4O-8wF3m1Gc
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Täyteholkin tekeminen nopeasti onnistuu tehdä pellistä tai alumiiniputkesta puristamalla ylimittainen kasaan jos tarvitsee pasuntta sitä. Kuumaliimallakin voi täyttää, vaseliini erottimena.

Mietin millä pyörän akselin sovitteen mitan saan ja liimasta sen koepalan voi valaa paikalleen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Katteen kiinnikekorvakkeen korjaus. Yleensä takaisin liimaus ei toimi kapean liitos-sauman vuoksi ja siksi että se katkeaa heikoimmasta kohdasta. Sattumalta löysin keinon saada joustavamman korvakkeen. Laatikon kansimuovi oli sopivan paksua ja pehmeää. Mitat toisesta ehjästä ja ruuvilla kiinni korvakkeen jämään. Liimatakin voi kunhan hammastaa reunan ettei se luista irti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

Mitä liimaa tai täyteainetta voisi käyttää Piaggion väljistyneeseen käynnistinpolkimen holkkiin. Ei viitsisi heittää osaa romunkierrätykseen.
Koneistamossa osaavat kyllä porata se kopan reiän pyöreäksi ja sorvaavat siihen isomman holkin. Se maksaa kuitenkin enemmän kuin uusi tai ehjä käytetty kansi. Jos laittaisi holkin kemiallisella metallilla kiinni koppaan, toimisiko se?
Aprilia Sportcity One 50 4t