Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

2-T:n vakioputken "hunajakenno"?

Aloittaja Eki, 22.04.14 - klo:07:49

« edellinen - seuraava »

Eki

Joo ihan täynnä jotain alumiinista kennohommaa näkyy putki olevan sisältä kun sinne tuikkii lampulla, onko kenelläkään mitään käsitystä miten tuommoisen poistaminen voisi vaikuttaa piiiitkällä poranterällä ja siten ravistelemalla mäjelle koko helahoidon? Onko tuo katalysaattori vai mikä lie, mutta kun tieliikenne käyttöön tarkoitettu skode on kyseessä, niin varmasti noissa on yhtä sun toista tuketta .... nyt mielipiteitä, tosin en kaipaa mitään laittomuus-saarnoja sillä vain minä itse olen tekosistani vastuussa, ei kukaan muu, joten olisi kiva kuulla onkona apuva noitten romujen tyhjennyksestä putkesta vaiko hyöty yhtä tyhjän, kanssa sillä ainoa mikä mopossa ahtistaa on tuo putki. Tiedän kun olen kokeillut stage6pro putkea! Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

-Zone-

Katiltahan tuo kyllä kuulostaa. Yleensä on parempi jos laittaa tehopiipun ja jättää sen alkuperäisen rauhaan. Tämä siitä syystä että jos sitä sattuu kumminkin tarvitsemaan. Tehopiippuun voi hitsata näön vuoksi alkuperäistä muistuttavan hukkaputken. Ei siis kytketä toimintaan, pistää vain kiinni jos alkuperäisessäkin moinen on. Malleja ja versioita on niin paljon että kaikki mopopojatkaan ei osaa sanoa onko piippu ja eteenkin hukkaputkella naamioitu alkuperäinen vai ei. Virkavalta vielä vähemmän.

Eki

Okei, mulla on kaksi alkukäyrää siis alkuperäistä ja myös kaksi kokonaista pakoputkea ihan siksi koska on myös kaksi tismalleen samanlaista skodea, uusi ja noin 24.000km ajettu. Teharin möin ja nyt kaduttaa, oli testien mukaan markkinoiden paras tehari (stake6pro chrome) ja kyllähän se mopoa kiidätti tosi kiihtyvästi ihan muuten vakiopytyllä olevaa. Nyt tuntuu että jarrut olisi päällä, kun ajaa tuolla vakiputkella, menee mutta teharin jälkeen on kuin eri planeetalta! Vakiputkessa ei ole mitään supistimia alkukäyrässä eikä niitä putkenpätkiä mitkä on litistetty tukkoon toisesta päästä, on vain yksi haarautuva putki mihin tulee kumiletku ilmeisesti ilmanputsarilta? Toisesta poistatin sen putken ja juottivat hitsillä nätisti umpeen reiän, ei mitään muuta vaikutusta alkuperäiseen, kuin hiukan möreämmät äänet. Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

-Zone-

#3
Melkeinpä silti hankkisin sen tehopiipun uudestaan. Vakioputken muoto tuskin on sama vaikka sisuskalut poistaisikin. Parempi se voi tyhjättynä olla mutta tuskinpa mitoitus silti vastaa tehoputkea. Ideaali tilanne on jos on mahdollisuus tehdä kokonaan uusi putki mitoitettuna juuri sille omalle pytylle. Homma vaatii tosin aika paljon niin tieto- kuin kädentaitoakin. Blairin kaavoille löytyy netistä laskureita ja hydroforming on ehkä lopputuloksen kannalta fiksuin valmistusmenetelmä.

kani

Se lisäilma mitä putkeen syötettiin oli katalysaattorin puhdistuskyvyn auttamiseksi eli puhtaammat päästöt.

2T putkessa se hunajakenno kyllä varmaan sotkee paisuntasäiliön toimintaa ihan kiitettävästi. Helpoimmalla olisit päässyt kun olisit pitänyt sen teharin mikä oli mutta nyt ehkä olisi paikka kokeelliselle katalysaattorin poistolle toistesta putkesta kun sulla on niitä kaksi? Parhaiten siitä kennosta pääsee eroon avaamalla se putki ja hitsaamalla uudestaan, jos ei onnistu siitä vanhasta putkesta poraamalla/rikkomalla kenno ulkopuolelta. Voi kyllä olla että pakko avata ja tyhjentää, ei varmaan ole kivaa sekään jos sinne jää jotain irtometallinpalasia sisään tai osia jotka irtoavat sitten myöhemmin itsekseen.. Vie amikseen tyhjennettäväksi? :)

Partanen

Tämmöinen siellä varmaan on:



Vähän niinkuin aaltopahvia olisi rullalle kääritty.

Sä alat olla Eki asian ytimessä. Kun et itsellesi tai muille uskottele mopon virittämisen olevan sallittua, niin mukavaahan se on saada mopot kulkemaan. Niitä keinojahan täällä pohditaan harva se päivä.  ;)

Ehdottaisin jotain aikuisille sopivaa tehoputkea. Niissä on maltillinen ääni, ei hävetä ajella, niinkuin ehkä niillä kisaputkilla. Mikä se moottorin tyyppi taikka malli on? Josko löytäisimme maltillisen mutta hyvin toimivan tehoputken. Voihan niitä olla Suomessakin jollain, vaikkapa Mopo Sportilla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Eki

Joo tuommoinen kennokko on mutta mielestäni ledilampulla katsottuna vielä tiheämpi, en taida kuitenkaan enää teharia nyt katsella, paitsi jos eräs Kuopion mukava nuorimies Veeti myis mulle takaisin kun ei käynyt omaansa. Hän ymmärsi että putki oli pysty pytylle kun mainitsin ilmoituksessa että pyttyyn tuleva putken kiinnityspää kääntyy sekä pystyyn että vaakaan. Hän on myynyt sen postiennakolla edelleen nyt ihan hiljan, soitin ja sanoin että mikäli ostaja ei sattuisi lunastamaan, niin muistaa minua sitten ... Tämä TGB bulletin putki on siitä helppo että varsinainen käyrä mikä tulee sylinteriin on rosteria ja se käyrä jää sylinteriin kiinni vaikka varsinaisen putken ottaa pois, joten näkee hyvin lampulla mitä sinne putkeen on tungettu. Kanille: yksi putki lähtee etuviistoon ja siihen tulee kumiletku ilmeisesti ilmanputsarilta syöttämään puhdasta ilmaa, mulla on toisessa alkukäyrässä poistettu se Hyriassa elikä aikuiskoulutuskeskuksen hitsauslinjalla ja juotettu hitsillä hyvin umpeen, ei mitään muuta vaikutusta kuin hiukan möreämmät äänet, elikä se ei ole mikään päästä litistetty virtausten varsinainen sotkija. Partaselle: en ole pyrkinyt uskottelemaan käsittääkseni kenellekään esim. että taannoinen suuttimen vaihto olisi virittelyä, mopoliikkeen omistaja sanoi sen olevan säätämistä, siinä kuin neulan nosto tai laskukin, talviajoon ehdotetaan yleensä isompaa suutinta ja jos se on laitonta niin sille en mahda mitään? Eki :)
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Partanen

Mä muistelen, että sanoit että suuttimen vaihtoa ei ole kielletty missään. Jostain syystä poistit sen viestin myöhemmin.

********

Se katalysaattori olisi hyvä saada sieltä pois siksikin, että sulla on se (mun puolesta sallittu) isompi suutin. Isompi suutin saattaa aiheuttaa enemmän tuhkaa, ja tuhka voi tukkia katalysaattorin. Siksi sen katin poistin omasta moposta taannoin, silloin kun sitä tietoisesti lakia rikkoen viritin.  ;)

Lisäys: varmaan kohta polliisi koputtelee ovelle, ja kysyy olenko virittänyt mopoa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Eki

#8
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 22.04.14 - klo:18:45
Mä muistelen, että sanoit että suuttimen vaihtoa ei ole kielletty missään. Jostain syystä poistit sen viestin myöhemmin.

Poistin sen siksi koska minusta tuntui naurettavalta takertua yleensä johonkin suuttimeen, kun kaverit duunaa 70-80cc pyttyjä ym mopoihin eikä kukaan sano niistä mitään, no poliisi tietty mikäli saavat selville skootterista kun ovat peitossa eikä näkyvillä ... ei kukaan kolkuttele varmaan virkavallasta ovellesi, eikä ne oikein jaksa paljoa noteerata aikuisen ihmisen pieniä rikan poistoja tmv, on kokemusta ja riippuu tietysti eri paikkakunnan poliiseista. Nuorien jo ulkonäöltään resuisiin mopoihin kait eniten puututaan. Täytyy nyt katsoa mitä tuon putken kanssa teen, tai teenkö yhtikäs mitään ... moottorina on morini tässä Tgb:ssä, enkä viitsi katsoa siihen yhdentekeviä tehareita, se mikä oli oli todella huippuhyvä, mutta listaavatkin sen maailmalla parhaaksi stage6pro ja vielä chrome näön vuoksi :)
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Partanen

Ei ne siedettävän ääniset putket ole yhdentekeviä, vaan päinvastoin. Mun oma, ja kaverin mopo alkoi kulkemaan hyvin ns. aikuisten viriputkella, joka kaverin tapauksessa oli jopa hiljaisempi kuin alkuperäinen putki.

Mutta itsepä päätät mitä teet. Miksi se viriputki piti myydä, jos oli niin hyvä?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 23.04.14 - klo:20:43
Miksi se viriputki piti myydä, jos oli niin hyvä?
Oikeastaan en ymmärrä tuota kysymystä yhtään. Aivan varmasti herra partanenkin on joskus tehnyt jotain jota on jälkikäteen katunut. Syyn selvittely jälkikäteen tuskin muuttaa sitäkään asiaa miksikään..

Coastside

Onko nämä Partanen nikin jatkuvat laillisuus juttelut jokin provo? Vai ylvästelyä kun itse ajaa moottoripyörillä?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki

#12
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 23.04.14 - klo:20:43
Ei ne siedettävän ääniset putket ole yhdentekeviä, vaan päinvastoin. Mun oma, ja kaverin mopo alkoi kulkemaan hyvin ns. aikuisten viriputkella, joka kaverin tapauksessa oli jopa hiljaisempi kuin alkuperäinen putki.

Mutta itsepä päätät mitä teet. Miksi se viriputki piti myydä, jos oli niin hyvä?
Kerroppas mikä ns. "aikuisten" putki siis jonkinasteinen tehari kävisi vaaka moriiniin ja olisi sitä mitä kuvailet, elikä antaisi ainakin kiihtyvyyttä lisää eikä meluaisi kovasti, hintakaan ei mielellään saisi olla hunajata!? :)
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 23.04.14 - klo:20:43

Mutta itsepä päätät mitä teet. Miksi se viriputki piti myydä, jos oli niin hyvä?
Siksi kun tuli se sinivuokkojen pelko, kun tosiaan oli mieletön putki, skode olisi mennyt reilut sata ainakin jos olisin vaihtanut 9000 kierrokseen rajoittavan alkuperäisen cdi boxin rajoittamattomaan ...
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Eki

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 22.04.14 - klo:17:39
Tämmöinen siellä varmaan on:



Vähän niinkuin aaltopahvia olisi rullalle kääritty.

Sä alat olla Eki asian ytimessä. Kun et itsellesi tai muille uskottele mopon virittämisen olevan sallittua, niin mukavaahan se on saada mopot kulkemaan. Niitä keinojahan täällä pohditaan harva se päivä.  ;)

Ehdottaisin jotain aikuisille sopivaa tehoputkea. Niissä on maltillinen ääni, ei hävetä ajella, niinkuin ehkä niillä kisaputkilla. Mikä se moottorin tyyppi taikka malli on? Josko löytäisimme maltillisen mutta hyvin toimivan tehoputken. Voihan niitä olla Suomessakin jollain, vaikkapa Mopo Sportilla.
Muuten tuosta mopo sportista, olen asioinut heillä sekä on mm. luettelo tai netistä löytyy heidän hinnoitteluaan, ovat kyllä hinnat niin huikeita etten sieltä puotista ostele yhtikäs mitään ....
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.