Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aprilia Sportcity 4t moottorin kesto

Aloittaja mopotinx3, 19.06.22 - klo:21:02

« edellinen - seuraava »

Palosella

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 23.06.22 - klo:12:17

Onko ihan oikea suodatin vai ns imusiivilä(moottorin alla) ? Jos imusiivilä niin eipä siinä sitten muuta tyhjennysreikää tarviikkaan.
Jos taas oikea suodatin niin kyllä on poikkeus pikkukoneiden joukossa, monissa 125 koneissakaan ei ole kuin imusiivilä..

Noissa Piaggion koneissa on koneen oikealla puolella siivilä, jonka kautta öljyt päästetään pois. Ei siinä joo muuta tarvita.


mopotinx3

Kyllä se tuollainen siiviläputki on. Naitin kiinakaasuttimen ja Kymcon ryypyn keskenään. Onnistuu, kun poraa kiinnityspellin reiän lähemmäksi ja laittaa prikan kaasuttimen rungon ja kiinnityslevyn väliin. Säästöä se on pienikin kierrätys. Kohta voisi jo yrittää starttausta,  ensin öljysiivilä pitää pestä ja rasvat laittaa koneeseen.
Aprilia Sportcity One 50 4t

mopotinx3

#17
Eilen yritin saada moottoria pyörimään ja bensaa kaasuttimeen. Sulakekotelo oli tuhottu ja bensahana ns. läpivuotomallia. Sitten hoksasin, että penkin kypäräkaukalon pohjasta puuttuu iso muovi. Ei pitäisi ostaa näitä pahvilaatikkomopoja, aina puuttuu valtavasti osia ja ruuveja. Takakahvakin uupuu, mutta se on muutenkin käyttökelvoton, kun ei siihen saa boksin levyä kiinni. Kokeilen, jos Peoplen laadukas takateline kävisi tähän. Löysin mittarinvaijerin, joten peruin sen tilauksen ja laitoin starttinappulan jälkkäriin. Voinhan startata tilapäisesti suoraan releestä, kun olen saanut  bensantulon kuntoon. Nyt keskityn kuitenkin keppanan lipitykseen ja makkaran grillaukseen. Hyvät Juhannukset kaikille.
Aprilia Sportcity One 50 4t

konenikkari

#18
Sopiikohan tuohon samaan runkoon isompikin moottori
Aivan samannäköisiä on myös 200cc
Leppoisaa keskikesän juhlaa aivan kaikille
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

mopotinx3

#19
Eilen illalla en malttanut olla starttaamatta moottoria, kun oli uusi sulakekotelokin paikoillaan. Ei pyöri yhtään.  Irrotin starttimoottorin ja se oli umpijumissa, laakeri ja hiilet loppu. Ilmankos variaattorikopan rattaat oli surkeassa kunnossa. Mopoa on poljettu käyntiin startin mentyä epäkuntoon ja siksi jouduin ostamaan "uuden" varikotelon rattaineen. Sain kampiakselin spoorit viilattua hyvään kuntoon, nyt on taas urat puhtaat alusta asti.  Samalla tarkistin etu-ja takavariaattorin.  Perässä tuntuu ehkä hieman välystä variaattorin akselissa, mutta takapyörä tuntuu vielä aivan tykyltä. Nyt voisi periaatteessa polkaista mopon käyntiin. Odotan kuitenkin pari päivää, että sähköstartti tulee Tekantista. Jos pruuttaisi vähän bensaa kaasarin kurkkuun, voisi tuo piru lähteä käyntiin polkaisemalla. Jaa, mutta  tulpanhattu on tuhottu ja tähän ei käy 90 asteen perushattu, pitää hommata pitkä malli kuten GY6 koneessa.
Sain Aprilia clubista ladattua käyttöohjeen 50cc ja korjaamokirjan Sportcity 125cc, jossa samat runko-osat. Nyt kelpaa tutkia ostoksen tekniikkaa tarkemmin. Ilmeisesti tässä ei ole lainkaan variaattorikopan tiivistettä.  Ensimmäinen positiivinen yllätys tässä rojektissa:  Löysin Bahco uraruuvimeisselin rungon ja pohjakatteen välistä. Kirjaan 5 euroa debettiin.
Tietääkö kukaan, mihin puhallinkotelossa olevasta pakokaasun kierrätysventtiilistä lähtevä letku menee?  Ainakaan ilmanputsarissa ei sille ole paikkaa. Katkaistu letku löytyi irtonaisena moottorin takaa jostain välistä, mutta se ei ylety minnekään, kun laittaa kiinni siihen kierrätysventtillin putkeen.  Sylinterin kannesta lähtee putki ja se menee läppien jälkeen ulos kotelon kautta.  Tämä kotelo on puhaltimen kannen yhteydessä.
Aprilia Sportcity One 50 4t