Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Rally usa 2000 / skand gomoto 3.3

Aloittaja joni_k, 01.10.23 - klo:19:20

« edellinen - seuraava »

joni_k

onkos foorumilaisilla käytössä kyseisiä laitteita? Ite oon nyt kuukauden päivät ajellu tollasella  Rally usa 2000 senioriskootterilla. Vuosimallia 2019 ja seissyt reilun 2v tallissa. Akut oli kuolleet ja semmosta hämähäkin seitistä herättelyä oli ennen kuin ajoon sai. pihinä ostin lyijyakut kun hintaa litiumiin on kumminkin melkein tuplat, jollei sitten tiedä esim aliexpressistä varmaa toimittajaa jolta saisi 72v akustoa jossa ne ah pitää oikeesti kutinsa. hauska peli ja nyt varsinkin kun ilmat alkaa kylmenemään työmatka menee mukavasti kun defa johtosarjan laitoin niin pystyy sisätilalämmittimellä lämmittämään kopin ennen lähtöä. Akustolle on oma lämmitin joten lyijyakut antaa hyvin virtaa kylmälläkin ilmalla.

Coastside

Kerran taisin nähdä liikenteessä? Videoissa ne ajaa lyijyakut tyhjiksi... vain yhden kerran, kumma kyllä. ;D

Suuri omapaino takaa suuren kulutuksen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

joo lyijyakut tekee tuosta melkoisen rahtilaivan. 80kg vs saman tehoinen litiumi olisi 20kg. säästöä painossa melkein kuskin verran kun painan 70kg.

PappaSkootteri

Itsellä on myös Skand 3.3 ja olen tosi tyytyväinen tosin jo alkukesästä muutettiin akusto niin että nyt on 84v (akusto antaa virtaa 58-84) ja 100A, laturin teho on 20A joten "heittämällä" pystyy yhtäsoittoa ajamaan reilun 150km  :) lataus tyhjästä täyteen kestää 5h

Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

joni_k

onko sulla siis lyijyakusto? jos on niin 7 akku sijoitettu minne ja mistä laturia? täytyy euroja säästellä ja riskillä meinasin aliexpressistä jonkun litium akun tilailla. pekan sähkökiiturissa juttua kun 90v akuston tekivät ja pelaa silläkin. ei mahdoton mutta iso projekti olisi jos ostaisi esim skandin moottoriohjaimen ja liittäisi sen. 60v avaa akustomaailmassa paljon enemmän vaihtoehtoja ja kaikki pelaa tuolla jännitteellä jo paitsi ajopuoli kun näyttää akkutyhjä.

vikoja joita nyt matkan varrella ilmenee ihmettelin kun jotenkin kumisee edessä töyssyissä oli ikkunan liimaus kutistunut ja ikkuna reunoista irti osittain. eilen liimasin lasin uusiksi kiinni ;D  mulla ei ole kuin yhdet vanteet ja uusia en vaan kertakaikkiaan löydä järkihintaan. mittasin niin jako olisi 5x112 12". ne pitäisi aluvanteet olla ja suora se takaosio että menee laippaan. peltivanne ei käy kun niissä se muotoilu semmonen ettei ainakaan ilman spaceria sovi. toisaalta budjettikyyti nyt kun on kitkat niillä ajelee kesät talvet. eteen en vaihda mitään kun ei tällä voi kaatua puskee sitten ojaan jos ei ohjaudu.

PappaSkootteri

Pekan sähkökiiturissa tuon 84v litiumioniakun hankkivat ja asensivat...
Käsitykseni mukaan on siis kaksi akkua... en tiedä ovatko molemmat 84v vai 41+41v
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

joni_k

Tuossa kaverin kanssa ollaan näitä laiteltu kaveri pisti kiinalaisen diesel lämmittimen takajalkotilaan ja akku kuskin penkin alle tarkenee mukavasti. Pakoputki menee akusto kotelon ja perän läheisyydessä lämmittää nekin. Täytyisi varmaan pekalta alkaa kyselemään oisko käytettyä akkua hänellä pöydänalla myydä. Ois se mukava jos pääsisi edes 70km mukisematta.

Coastside

Tuo lämmitin tuo esiin polttomoottorin hyötysuhteen lämpötilariippuvuuden. Pakkasessa ei paljoa harakoille mene ja sähkön hyötysuhde laskee pakkasessa. Jotkut on APE:n laittaneet diesel lämppärin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

Joo tällä mun kaverilla taitaa olla ainakin puolet suomen apeista ainakin 5kpl ajokunnossa ja amicaa löytyy ainakin 3kpl ;D  apeihin on pistäny noita lämmittimiä myös, muutamassa tehnyt lämmönvaihtimen pakoputkeen ja puhallus koppiin.

joni_k

pekan kanssa kauppoja tehty ja 72v 50ah litium on nyt akustona. eilen 18km ajoin ja akkumittari ei edes värähtänyt.jos lämmitin on päällä 1 pykälä lähtee samalla ajolla. 800w lämmitin vie yllättävän paljon tuota toimintamatkaa. täytyisi kehitellä joku toimiva lämmitys kun ei tuo oma lämmitin kovemmilla pakkasilla kunnolla jaksa lämmittää.

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 12.01.24 - klo:04:35pekan kanssa kauppoja tehty ja 72v 50ah litium on nyt akustona. eilen 18km ajoin ja akkumittari ei edes värähtänyt.jos lämmitin on päällä 1 pykälä lähtee samalla ajolla. 800w lämmitin vie yllättävän paljon tuota toimintamatkaa. täytyisi kehitellä joku toimiva lämmitys kun ei tuo oma lämmitin kovemmilla pakkasilla kunnolla jaksa lämmittää.

Juutuupissa taannoin katsoin videon, missä kaveri tuunasi juurikin tuollaiseen pienen diesellämmittimen takapenkin jalkatilaan. Pärjäsi -30 pakkasellakin ajella, tarina vain ei kertonut, että paljongo range sillä kelillä oli.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Dieselille voisi takaluukkuun tehdä kotelon, jottei se veisi sisätilaa. Voisi olla irroitettavakin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

 :) Hybridin tommosesta vois värkätä,
salkkumallin agregaatti kyytiin lämmittämään ja lataamaan  :)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

40km matkoja ajeltu ja hyvin akku riittänyt. Varmaan asettuu 50-60km väliin maksimimatka.

Coastside

Olen huomannut että sähköllä 50 km toimintamatka tuntuu lyhyeltä vaikkei bensalla sellaisia matkoja ajaisi koskaan, käymättä välillä kotona. Toisaalta sähköllä saa toimintavarmuutta. Kun ajaa hitaammin, saa toimintamatkaa lisää, jota etua bensalla ei ole.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04