Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Nitron tekniikka

Aloittaja ihis, 08.06.08 - klo:14:24

« edellinen - seuraava »

ihis

#15
Pitääkin tänään kokeilla kaverin jousella,kun en tähän hätään saa uutta mistään. Eikä tällä paikkakunnalla ole yamahan tai MBK,n osia myyvää liikettä >:(

samalla laitan tavallisen hihnan paikoilleen.
Ilmoittelen tapahtuiko muutosta...

Muoks:
Eli onko jotain hyötyä/haittaa jos hankin vp jousisarjan jossa on +5% ja +15% jousi mukana.
Tuo +5% ei taida kovin paljon olla jäykempi alkuperäistä? Mutta miten tuo +15% jousi sitten vaikuttaa?

Tai sitten vinkkiä, mitä osia mä nyt seuraavaksi hankin jotta saan kiihtyvyyttä lisää? ei nopeutta mielellään paljon
nyt mulla on siis vakio kamat varissa paitsi että 5g rullat on paikoillaan.
***Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla***

ihis

#16
Anteeksi tuplapostaus....

Vaihdoin vakioremmin paikoilleen, mutta ei vaikutusta. Yhellä jalalla pystyy vieläkin pitämään skoden paikoillaan. Jonnekkin on kadonnut puhti...
Kytkimen pinnoille näytin hieman santapaperia, kun oli aivan peiliksi menneet ja samoin kytkinkellon sisäpinta.

Vp jouseen en kajonnut, koska kaverin jousi oli sormituntumalla aavistuksen löysempi, ja silti hänen kootterissa on puhtia huomattavasti enempi.
Joten ajattelin että oma vp jousi on paremmassa kunnossa, ja oli myös sen verran hyvässä kunnossa kytkimen muutkin osat, että sinne on varmasti vaihdettu osat vähän aikaan sitten.

Tuskin moottori niin väljäkään on, että tehohäviö johtuisi siitä?....
Koska ei moottori "mooaa" missään vaiheessa,niin kuin yleensä jos on motista tehot hukassa.

Pitäisikö vielä kokeilla niillä 5.5g rullilla?
Itseltäni alkaa olla ideat loppu. ja variaattorin lautasten pinnat on puhdistettu, että ei niissä ainakaan ole rasvaa yms joka aiheuttaisi luistoa tms.
***Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla***

A_sentaja

Ota huomioon, että keveämmillä rullilla lähtö tuntuukin vähän "venyvältä" koska kone tarvii hiukan enemmän kierroksia. Toisaalta jos vp jousi on jo kuoleentunut, niin se vaikuttaa koneen käytökseen paljon. Itselläni aikanaan aerox kulki tosi hikisesti ja ylämäet piti melkein potkia,että pääsi ylös. En tehnyt muuta, kuin vaihdoin keveämmät rullat ja mainitsemani jäykemmän jousen, niin ilo alkoi. Jousen kuoleentumisen huomaat sillä, että ajat puolikaasulla tasamaalla ja läppäät kaasun auki. Terveellä jousella kone lähtee välittömästi kiihtymään, mutta heikolla jousella sanoo vaan että oota hetko, ja sitten vasta alkaa kiihtyminen. Tuo 5% suurempi jäykkyys ei ainakaan haittaa, en itse  enää muista miten jäykkä se kundon vp oli, mutta eron vakioon tunsi sormin ja oli lisäksi hieman vakiota pidempi. Kiihtyvyys oli kys jousella ripeää ja ylämäkeenkin mentiin eikä meinattu.. :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

ihis

Ostin sellasen jousisarjan, siinä oli kaksi jousta. Hopean ja kultaisen värinen,
hopea on +5% ja kultaisen pitäisi olla +15%

Se hopea(+5%) oli alkuperäistä paljon lyhyempi, ja kultainen(+15%) samanmittainen kuin alkuperäinen.
Laitoin sen hopean paikoilleen.

Mutta en huomannut oikein mitään eroa menossa yms.

Ja tuo kultainen jousi tuntuu aivan älyttömän kireeltä sormin painettaessa, kun kokeilin paikoilleen sitä, niin oli siinä rajoilla että sain puristettua variaattorin levyjä jousivoiman vuoksi.

Eli jos laitan tuon kireämmän jousen, niin miten se vaikuttaa käytännössä?
Onko sitten ns."kevyet välitykset" päällä, kun lautaset ei jaksa erkaantua toisistaan kuten löysemmällä jousella?

***Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla***

A_sentaja

Se täytyy vain kokeilla, variaattori on sellainen.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Palexd

Mikähän on Nitrossa vikana kun sähköstartti ei toimi? Ennen oli sellainen juttu että startti ei toimi etujarru pohjassa, viikko sitten kävin pitemmällä reissulla ja kova vesi-/raesade yllätti, sen jälkeen ei ole lähtenyt takajarrullakaan. Startti ei edes äännähdä kun yritän startata, joten epäilen itse kosketushäiriötä. Oiskohan niin että kosteutta johdoissa tai johdot irti/löysällä vai kenties koko startti sökö? Mikä muu vois olla vikana? Sulakkeessa ei vika ollut, vaihdoin uuden ja ei toimi siltikään. Kaikki muut sähköt toimii ja polkasemalla lähtee heti käyntiin.
MYYDÃ,,Ã,,N TAI VAIHDETAAN HYVÃ,, MBK NITRO MOPOSKOOTTERI, http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=661.msg8308#msg8308

Samppa

Toimiiko jarruvalo painettaessa etu- ja takajarrukahvaa? Tuo sähköstartti on integroitu tuohon jarrukahvan alla olevaan kytkimeen ja jos kytkin ei toimi, ei toimi myöskään sähköstartti. Näin Piaggiossa, mutta veikkaisin, että myös Yamahassa...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Liittimen löysyys voisi tulla kyseeseen, on sattunut itsellekkin kohdalle. Tarkista startille menvä lattaliitin, tarvittaessa purista sitä hiukan pihdeillä kasaan, jolloin istuu tiukemmin paikoilleen. Pitäisi auttaa näin ensihätään..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Lattaliittimen kiristäminen, jos se sattuu kohdalle, täytyy tehdä liitin auki, koska kootun liittimen puristaminen löysää liitosta. Liittimen naarasosa voi olla myös murtunut, josta se löysyys johtuu, ellei jokin murjominen ole sitä löystyttänyt. Kevyesti pihdeillä puristus ja kokeilu, joko on kitkaa normaalin verran.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Palexd

#24
Pitääpä päivemmällä tsekata nuo. Jos en ihan väärin muista niin kyllä se jarruvalo taitaa palaa, tarkistan kummiski sen. Jos ei rupea startti toimimaan niin taidan viedä ammattilaiselle..

E: Nyt selvis vika, vika tosiaan ilmeisesti on siinä startin/jarruvalon kytkimessä koska jarruvalo ei pala, muistin väärin. Kertokaa kokemattomalle että missä se lattaliitin on? Onko vaikea homma itse korjata, en sähköjen kanssa ole tehnyt ennen mitään polttimoiden/sulakkeen/vilkkujen vaihtoa kummempaa. Mitkä kaikki katteet täytyy ottaa irti jotta pääsee kyseiseen liittimeen käsiksi?
MYYDÃ,,Ã,,N TAI VAIHDETAAN HYVÃ,, MBK NITRO MOPOSKOOTTERI, http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=661.msg8308#msg8308

Palexd

Ilmeisesti pitää ottaa jarrukahvat ainaki irti? Taidan kummiski viedä ammattilaiselle, ku sukulainen kummiski on se joka tekee täälläpäin näitä hommia :)
MYYDÃ,,Ã,,N TAI VAIHDETAAN HYVÃ,, MBK NITRO MOPOSKOOTTERI, http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=661.msg8308#msg8308

Samppa

Itselläni ei tosiaan ole Yamahaa, mutta ainakin Piaggiossa ns. mittarikate irti ja sitten jarrukahvan takaa se kytkin irti. Kytkinhän aistii koska jarrukahvaa painetaan ja löytyy molempien kahvojen yhteydestä. Itse kytkimeen tulee tasan 2 johtoa ja siinä on kierteet, eli pyöritetään paikoilleen / paikoiltaan). Helppo homma, mutta tiyetysti tarvitset tuon uuden kytkimen. Ovat ns. kulutustavaraa ja lopettavat toimintansa 4-5 vuoden välein. Itse olen tilannut uusia Easypartsista (ja kerralla pari ylimääräistä). Jarrukahvoja ei tarvitse irroittaa.

A_sentaja voinee kertoa jos eroaa Yamahan osalta ylläolevasta. Aika standardiosia noi kahvat on, että kyllä pitäisi samalla tavalla vaihto onnistua.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Palexd

OK. Olisin tosiaan vienyt tuon tänään ammattilaiselle, mutta oli lomalla niin pitänee itse yrittää korjata jos on aikaa. Eipä sillä, ei kyllä kiire ole mutta pitäs saada viimestään syksyksi kuntoon ku myyn tuon isomman alta pois.
MYYDÃ,,Ã,,N TAI VAIHDETAAN HYVÃ,, MBK NITRO MOPOSKOOTTERI, http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=661.msg8308#msg8308

Palexd

Nyt olisin tosi kiitollinen jos joku antaisi suoran linkin sellaseen laattaliittimeen mieluiten Easypartsista tai jostaki suomalaisesta verkkokaupasta, itse en löydä. Muuten, mistähän saa uusia tiivisteitä Tecnigas Next-R tehoputkeen, siis niitä jotka on siinä putken ja pakoaukon välissä? En niitäkään löytänyt. Vähäku hävetti, tänään lähti jotenki irti se vanha tiiviste ja perkeleenmoiset äänet tietenki seuras. Korvissa soi vieläkin..
MYYDÃ,,Ã,,N TAI VAIHDETAAN HYVÃ,, MBK NITRO MOPOSKOOTTERI, http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=661.msg8308#msg8308

Coastside

Ostin juuri halpahallista rasiallisen erillaisia liittiniä parilla eurolla. Taisikin olla k-raudan halppihyllystä. Niissä saa yleensä pihditkin samassa. Autotarvikepuljuissa niitä myös on.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04