Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ongelmia mopon kiihtyvyydessä, lämmettyään?

Aloittaja Eki, 08.11.24 - klo:20:27

« edellinen - seuraava »

Eki

Itse pähkäilin monesti että mikä huonontaa mopon kiihtyvyyden kun mopo lämpenee, tarkistelin variaattoria ja huomasin ettei hihna painu vetoakselin holkkia vasten, elikä joko hihna on liian leveä tai holkki liian lyhyt? Ongelma ratkeaa helpostikin, elikä kannattaa vaihtaa, mikäli ei ole vakiot: vakio vastapaine sekä kytkinjouset, mikäli niillä ei hihna luista, jos luistaa, niin juuri senverran jäykkä että luistaminen loppuu, esim malossin valkoinen +15% voisi olla ok, kokeilemalla löytyy, jäykkyyksiä voi verrata vakioon esim henkilövaakan kanssa.

Mikäli vetoakselin holkki on siten lyhyt, että hihna ei painu vetoakseliin kiinni, on konsteja useita, pitempi holkki, shimmiprikat tai kapeampi hihna. Olen jo kolmannen peugeotin (sf3lc) kera ihmetellyt miksi se vetohyytyminen varsinkin koneen lämmettyä hyytyy noin 5000-6000 kierroksen paikkeilla, tuo nyt mainittu keino lopetti itsellä tyystin tämän hyytymisen, mopo lähtee ja kiihtyy välittömästi, olipa kone kylmä tai lämmin, oikeistaan vielä paremmin jos mahdollista, kun moottori on ajolämmin, mikäli shimmiä käyttää, riittää maxsimissaan 1mm prikka, itsellä  alle 1mm pitempi holkki.

Minusta näistä jäykemmistä vastapaine sekä kytkinjousista on enempikin haittaa kuin hyötyä, paitsi silloin kun hihna luistaa, nehän syövät tehoja ja kuluttavat mm hihnaa normia enempi. Näin kauan kesti itsellä "tajuta" ettei niistä useimmiten ole kuin haittaa, mutta jokainen menee tietty mieltymystensä mukaan, vielä loppukaneettina se että kyllä on mm kaupungissa mukava ajaa, mopo lähtee rivakasti mm valoista tai yleensä mistä hyvänsä niin tarvittaessa, lähinnä kerron nyt peugeot sf3lc mallista, kolmen samanlaisen omistaneena ongelmista tietyllä kierroslukualueella.
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.

Kari69

Ei hihnan tarvitse pohjata vetoakseliin, koska ei veto siitä synny. Hihna on kiilahihna. Pito ja veto tulevat siitä, kun hihna kiilautuu lautasten väliin sekä etu että takavarissa.

Jos hihnan pohja välittäisi voimaa, pohja ei olisi uritettu vaan sileä. Esim. maataloudessa ja teollisuudessa käytettiin joskus kauan sitten hihnoja, joissa kitka tuli hihnan pohjan kautta. Ne olivat lattahihnoja.

Eki

#2
Lainaus käyttäjältä: Kari69 - 15.11.24 - klo:19:23Ei hihnan tarvitse pohjata vetoakseliin, koska ei veto siitä synny. Hihna on kiilahihna. Pito ja veto tulevat siitä, kun hihna kiilautuu lautasten väliin sekä etu että takavarissa.

Jos hihnan pohja välittäisi voimaa, pohja ei olisi uritettu vaan sileä. Esim. maataloudessa ja teollisuudessa käytettiin joskus kauan sitten hihnoja, joissa kitka tuli hihnan pohjan kautta. Ne olivat lattahihnoja.
Itse olen sitä mieltä että variaattorin hihnan kuuluu pohjata juuri ja juuri liikkeellelähtiessä vetovaiheessa vetoakselin holkille, sinne jopa jää pykälikkäät hihnan painamat jäljet usein, silloinhan ns vaihde on optimitilanteessa kun hihna edessä mahdollisimman alhaalla ja takana vastaavasti mahdollisimman ylhäällä. Takavariaattorin vastapainejousi mielellään juuri senverran jäykkä, että se painaa helpommin kiilahihnan nopeammin takavariaattorissa lähtötilanteissa ylös, jolloin mopon vaihde on oikeassa asennossa liki heti, mikäli pysähtyessä on jäänyt hieman väärään asentoon, elikä edessä mahdollisimman alhaalla koskettaen vetoakselin holkkia ja tietty takana mahdollisimman ylhäällä. Tämä on toiminut itsellä kaikkein parhaiten. Tässä linkissä juuri niin kuin olen tarkoittanut: https://www.youtube.com/watch?v=GwKalCm_5As&ab_channel=SanyaTsvay
Vuodesta 1997 alkaen 28:s scootteri.