Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Lait ja liikennesäännöt ja huomioita niiden tulkinnoista

Aloittaja Coastside, 06.06.08 - klo:19:35

« edellinen - seuraava »

FrozenCorpse

Täällä on valoristeyksissä sellainen "ristikko" tehty niihin kohtiin kaistaa, jossa painoanturit sijaitsee. Niiden päälle oon koittanu tähdätä, että valot ottais..
Ei siltikään aina ja joskus saa mennä päin punasia, kun kaupungin alueen kävelytiet ei oo mopolle sallittuja.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Eki

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 06.06.08 - klo:20:13
http://www.intermin.fi/poliisi/discuss.nsf/vwThreads/140748C5E387E6BFC225740F004A867B

"On tunnettu ja ikävä tosiasia, että kaupasta ostettuna eräät mopot kulkevat lujempaa kuin 55 km/h, jonka lain mukaan pitäisi olla niiden rakenteellinen nopeus. Jos kuljettaja todellakaan ei ole mitään muutoksia mopoon tehnyt, hän ei ole vastuussa siitä että mopo kulkee liian lujaa. Suurin sallittu AJONOPEUS on kuitenkin mopolla aina 45 km/h, ja tämän noudattamisesta on kuljettaja luonnollisesti vastuussa." (Boldasin)

http://www.laaninhallitus.fi/poliisi/discuss.nsf/vwThreads/4BA2A41B9ED4010DC225735900275782

"Mopo koeajossa kulkee yli 45 km/h, mutta alle 66 km/h, voidaan kuljettajalle kirjoittaa rikesakko mopon rakenteellisen nopeuden suurentamisesta. Kummassakin tapauksessa voidaan ajoneuvon rekisterikilpi poistaa ja määrätä ajoneuvo katsastettavaksi."

Edellä olevista lainauksista voi tulkita että jos kuljettaja ei itse ole muuttanut mopoa, hän ei joudu vastuuseen.
Toisaalta oli 45 kmh nopeuden ylitykseen mikä tahansa syy, voidaan kilvet viedä.
Ajoin baotian rebelillä laitakaupungilta kaupunkiin menomatkalla ylämäessä tutkaan, poliisit (Hesan tv poliisi partio). Poliisi viittasi minuun ja sanoi muille ettei tälle sitten mitään erikoista ja meni pysäyttämään toisen mopon, olin ajanut 40km/h alueella tutkaan 55km/h, muija pyysi maijaan ja sanoi että hän antaa maksuttoman kirjallisen huomautuksen, että muistat vähän paremmin katsella nopeusrajoituksia. Puhallutti ja passin pyysi, haku ja puhallus 0, lähtiessä sanoin jotain tavanomaista vieressä seisoneelle prätkäpoliisille, kysyi että mites sun mopokortin laita on, sanoin että mitä hel..., olen hyvin paljon vanhempi kuin -85 syntyneet sekä ikäni, totesi siihen, ettet taida sitten tarvita! Nopeudestani vähennettiin -3km/h tutkavirheen takia, elikä joustavaa toimintaa oli poliiseilta 15km/h ylinopeutta kaupungissa neljän kympin alueella sekä 10km/h ylinopeutta mopon sallittuun, ei mitään tutkailuja eikä seuraamuksia!  :)

NusNus

Olenko ymmärtänyt oikein että mopolla on samat pysäköintisäännöt kuin polkupyörällä?

Pyrres

Näin joitakin poikkeuksia lukuunottamatta olen käsittänyt. En tosin varma oliko edes mitään poikkeuksia ja oliko suoraan verrannollinen pyörään. Joku voisi tuon varmistaa jostain jos aikaa ja energiaa löytyy.
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

A_sentaja

Se riippuu myös paljon poliisisedästä itsestään, esim maaseudun jepet ei vedä niin herkästi hernettä neniin moisen takia. Joku vuosi sitten painelin aeroxilla josta puuttui hukkis ja prikkakin oli poistettu, poliisi pysäytti normaalissa puhallusratsiassa. Totesi vaan, että kuski on selvä ja moposta puuttuu hukkaputki.. :) Tässä vaiheessa luulin, että käry käy, vaan kaveri sanoikin, että kait se nyt ainakin kulkee sen mitä laki sallii ja käski ajamaan varovasti.. Toivotin hyvät jatkot ja lähdin todella varovasti kaasuttaen pois...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Pysäköintisäännöt mopoille (laista piittaamatta) ovat paikkakohtaisia, siis herneet menee nänään satunnaisesti. Jossain paikassa saa kääkän kepistä jos ajaa pyörätelineen viereen ja toisessa vaikka ylimmän kerroksen asuntoonsa kaikessa rauhassa. Kaupungit ovat havainneet taistelulinjat ja jättävät jonkin puistonkulman jättää mopon, jossa niitä sitten on rypäs. Jos jättää sen parkkiruutuun, ottaa autoilija herneet. Paikka jossa on fillareita ja muita mopoja on yleensä sopivin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ilborg

#51
Finlexistä tuli jotain liikennelakia luettua, ja sielä luki jotakuinkin, että "pysäköintimerkit eivät kosketa mopedeja" tai jotakuinkin noin. Voisihan tuon hakea uusiksi.

edit: Sehän löytyi nopeasti. Kyseessä siis tieliikennelaki vuodelta 1981:
Lainaa
27 §
Pysäyttämistä ja pysäköimistä koskevat kiellot

Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä sellaiseen paikkaan eikä siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai että liikenne tarpeettomasti estyy tai häiriytyy.

Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:

1) jalkakäytävällä, suojatiellä ja pyörätiellä sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä tai risteävää pyörätietä;

2) risteyksessä ja viittä metriä lähempänä risteävän ajoradan lähintä reunaa tai sen ajateltua jatkoa ajoradalla;

3) niin lähellä rautatien tai raitiotien kiskoja, että siitä on haittaa kiskoliikenteelle;

4) siten, että liikennemerkki tai liikennevaloihin kuuluva opastin peittyy;

5) alikäytävässä ja tunnelissa;

6) mäenharjalla tai näkyvyydeltään rajoitetussa kaarteessa ja niiden läheisyydessä;

7) missä ajorata ennen risteystä on sulkuviivoin tai ryhmitysmerkein jaettu eri ajokaistoihin, eikä niin lähelle tällaista sulkuviivaa tai merkkiä, että ajo asianomaiselle ajokaistalle vaikeutuu;

8) jollei maksua ole suoritettu, sellaiselle pysäköintipaikalle tai -alueelle, jonka käyttämisestä on vahvistettu maksu; sekä

9) sulkuviivan kohdalle, milloin ajoneuvon ja sulkuviivan väliin jää vähemmän kuin kolme metriä eikä ajoneuvon ja sulkuviivan välissä ole katkoviivaa.

Polkupyörän ja mopon saa pysäyttää ja pysäköidä jalkakäytävälle ja pyörätielle. Muunkin ajoneuvon saa erityistä varovaisuutta noudattaen pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle ja pyörätielle ajoneuvoon nousemista, siitä poistumista, sen kuormaamista tai kuorman purkamista varten, milloin läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa ja pysäyttämiseen on pakottavia syitä. Pysäytetty ajoneuvo ei kuitenkaan saa kohtuuttomasti haitata jalkakäytävällä ja pyörätiellä kulkemista. Kuljettajan on tällöin pysyteltävä ajoneuvonsa läheisyydessä ja tarvittaessa siirrettävä ajoneuvo paikkaan, jossa se ei häiritse muuta liikennettä.

Eli mopo voidaan pysäköidä samalla tavalla kuin polkupyörän. Ellei nyt joku sitten löydä tuota kumoavaa pykälää. Tietysti mopolla ei saa ajaa kuin merkityillä teillä, joten se on sitten periaatteessa talutettava pysäköintipaikalleen.

FrozenCorpse

Tänää joku teiniakka ohitti mut mopollaan oikeelta 50km/h vauhdilla koulun vieressä, jossa on 30km/h rajoite. Yritin saada sen tajuamaan virheensä vähän koukkaamalla lähelle, ei auta, kohdalla soitin torvea.. Liikenteessä olis voinu olla lapsia!!!
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

Coastside

Lain tuntemus ei tunnu autoilijoihin uponneen. Olen nyt viikkoja ihmetellyt suuren kaupan parkkiksella mulkoilevia ukkoja tehdessäni lähtöä pyörätelineen vierestä. Se on toistunut miltei päivittäin ja vasta nyt tajusin että ne ovat sitä mieltä ettei siihen saa parkkeerata mopoa. Ei sovi autoruutuunkaan jättää koska muut suuttuu.
Talvella ei samaa ilmennyt ainakaan niin että olisin huomannut.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

Minulle huusi joku manne autostaan lidlin pihalle siitä, että mopo oli parkissa pyorätelineiden kohdalla. Itse tosin oli sen mersunsa ajanut poikittain ja täyttänyt molemmat invapaikat... ::)

Aina olen jättänyt skoden sinne, missä se on vähiten tiellä. Yleensä se on ovien vierellä, mutta joissakin paikoissa on vain kaikkein järkevin viedä se autopaikoille.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.