Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Lait ja liikennesäännöt ja huomioita niiden tulkinnoista

Aloittaja Coastside, 06.06.08 - klo:19:35

« edellinen - seuraava »

Coastside

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090
Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090

Helpompaa kun näitä kootaan yhteen paikkaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#1
http://www.intermin.fi/poliisi/discuss.nsf/vwThreads/140748C5E387E6BFC225740F004A867B

"On tunnettu ja ikävä tosiasia, että kaupasta ostettuna eräät mopot kulkevat lujempaa kuin 55 km/h, jonka lain mukaan pitäisi olla niiden rakenteellinen nopeus. Jos kuljettaja todellakaan ei ole mitään muutoksia mopoon tehnyt, hän ei ole vastuussa siitä että mopo kulkee liian lujaa. Suurin sallittu AJONOPEUS on kuitenkin mopolla aina 45 km/h, ja tämän noudattamisesta on kuljettaja luonnollisesti vastuussa." (Boldasin)

http://www.laaninhallitus.fi/poliisi/discuss.nsf/vwThreads/4BA2A41B9ED4010DC225735900275782

"Mopo koeajossa kulkee yli 45 km/h, mutta alle 66 km/h, voidaan kuljettajalle kirjoittaa rikesakko mopon rakenteellisen nopeuden suurentamisesta. Kummassakin tapauksessa voidaan ajoneuvon rekisterikilpi poistaa ja määrätä ajoneuvo katsastettavaksi."

Edellä olevista lainauksista voi tulkita että jos kuljettaja ei itse ole muuttanut mopoa, hän ei joudu vastuuseen.
Toisaalta oli 45 kmh nopeuden ylitykseen mikä tahansa syy, voidaan kilvet viedä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

#2
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 06.06.08 - klo:20:13
Edellä olevista lainauksista voi tulkita että jos kuljettaja ei itse ole muuttanut mopoa, hän ei joudu vastuuseen.
Toisaalta oli 45 kmh nopeuden ylitykseen mikä tahansa syy, voidaan kilvet viedä.
Tämä "itse muuttaminenkin" on vähän kimurantti asia. Periaatteessa poliisilla olisi todistamisvelvollisuus siihen, kuka on syypää mopon nopeuden ylitykseen rakenteellisten muutosten osalta (mopon omistajan ja poliisin sana vastakkain). Kysymys ja lain tulkinta on siten hyvin tulkinnanvarainen. Loppupeleissä kuitenkin on kuskin kaasukahvan liikkeestä kiinni, kuinka kovaa mopolla ajaa, eli vastuu on kuskin. Kyllähän autoillessakin pitää nopeusrajoituksia noudattaa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

kekra

Tässä pitää kuitenkin muistaa että vaikka et ajaisikaan kovempaa kuin 45km/h niin kilvet voidaan viedä. Poliisi voi pysäyttää sinut ihan rutiinitarkastuksessa ja koeajaa mopon ja jos se kulkee vaikkapa 55km/h niin kilvet voidaan viedä. Ja on vietykin monelta.

Poliisihan ei voi mitenkään tietää kuka sitä mopoa on viritellyt. Omistaja on voinut vaihtua useampaankin otteeseen. Ei voida ajatella että sakkoja alettaisiin takautuvasti jaella edellisille omistajille. Siksi mopon senhetkinen omistaja saa kantaa aina vastuun.

Motomummo

Onko kaupunkiliikenteessä ajettava oikean puoleisella kaistalla ja oikeassa reunassa? Vai voinko ajaa keskikaistalla oikeassa reunassa, mikäli kaksi kaistaa vie samaan suuntaan ja tiedän kääntyväni vasemmalle myöhemmässä vaiheessa.
On nimittäin kaupunkiruuhkassa aika hankalaa alkaa oikean puoleiselta kaistalta pyrkiä keskikaistalle vasemmalle kääntymistä ajatellen.
Tänään kun autoilin kaupungissa niin näytti skootteristi ajelevan keskikaistalla oikeassa reunassa, ei oikenpuoleisen  kaistan oikeassa reunassa.
Miten on?

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Motomummo

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 02.07.08 - klo:20:33
http://www.moponetti.com/ajorata.html
http://www.liikenneturva.fi/fi/turvatieto/mopoilijat/mopoilusaannot/mopoilun_saannot2.php
Nuo linkit olen tutkinut ko ennemmin. Ja selvää vastausta niissä ei tuohon esittämääni kysymykseen ole. Muuta kun että oikeassa reunassa. Onko tulkittava sitten niin, että keskikaistalla ei saa ajaa kun silloin kun ryhmittyy vasemmalle?

Coastside

Ekassa linkissä on valikoissa kaikki temput ja pääsääntö on oikeassa reunassa tai pientareella jos on tilaa. Jos kadulla on pysäköintiä, olisi hullua taiteilla niitä hipoen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

nelitahti

samaa itsekin pohtinut,varsinkin kun tuntuu että aikomuksena kääntyä vasemmalle,
saa jänskätä joitain autoilijoita.
miksi muutamia tuntuu tympivän edellä ajava skootteri?
nyt ollessa autokoulussa,tulee suhtauduttua liikenteessä ihan todella muihinkin  ;D
Ã,,kkiäkös tässä kauan menee kun mopolla ajelen...

Juha

Itse ajan yleensä kaupungissa keskellä kaistaa, paitsi jos sattuu olemaan hieman pidempi matka 50-60 rajoitusta keskustan liepeillä, silloin annan  mahdollisesti takaa tuleville autoille tietä. Mutta harvemmin ne tuntuvat siltikin ohittavan. Kun kyseessä on n. 500m-1km liikennevalojen välillä. Mutta jos satun ajamaan keskellä kaistaa, niin heti ollaan ohittamassa.
No tuon ajatavan on opettanut pääasillinen ajoympäristöni. Ensin 2.5km soratietä ja sitten huonokuntoista päällystettyä tietä 11km lähimpään taajamaan. Tiellä siis on hankala ajaa lähellä oikeaa reunaa kun puhutaan pienipyöräisestä skootterista.

Motomummo

Tätä pohtiessa ajattelin nimen omaan omaa työmatkaa. Ja näin heinäkuussa on mahtava ruuhka keskikaupungilla. Työpaikalle ajaminen vaatii ajon keskimmäisellä kaistalla jotta kääntyminen vasemmalle sujuu.
Keskustaan saavuttaessa on matkan varrella kolmet liikennevalot n. 3km matkalla joten pysähdyksiä riittää. Ajaminen keskikaistalla tuntuu luontevammalle kun alkaa oikean puoleisen kaistan oikeasta reunasta hivuttautua keskelle vasemmalle kääntymistä varten. Matka kaupungn läpi kuitenkin aika lyhyt.

Kenzy

Ilmanmuuta sen kaistan oikeassa reunassa, joka reittivalinnan kannalta on välttämätön, vaarallisempaa itselle ja muille on puikkelehtia kaistojen välillä jatkuvasti. Itse ajan joskus siten, miten itse tykkäisin mopoilijoiden ajaa, eli esim. 2 kaistaa samaan suuntaan ja vasemmanpuoleista kaistaa vasemmassa reunassa sellaisissa tilanteissa, joissa autot voivat lähteä ohi, silloin ne ohittavat samalta kaistalta, eikä niiden tarvi pelätä liikenteenjakajaan mojauttamista... tuohan on vastoin normaalia käytäntöä, mutta itse koen tuon sujuvammaksi, ja niin tuntuu monet autoilijatkin kokevan. Toki sitten isommilla väylillä aina oikeassa reunassa jne, mutta järki tuon kanssa tarvii pitää :)
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Coastside

Kaista on vain vallattava jos se turvallisuuden vuoksi siltä tuntuu. Siis keskelle kaistaa. Reunassa ajaen autoilija voi tulkita sen vinkiksi ohittaa.
Hankalat osuudet kannattaa kiertää jos voi, niin on mukavampaakin. Pikkukaduilla, joissa ei ole kaistamerkintöjä, ajan sitä reunaa missa ei ole risteyksiä ja väistän vastaantulijat olikealta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Motomummo

Tänään töihin mennessä katsoin auton tripistä niin suunnilleen 2km joutuisin ajamaan keskimmäisellä kaistalla jos ajattelen mielestäni sujuvaa ja turvallisen tuntuista reittivalintaa. Tuon parin kilsan jälkeen sitten vasemmalle kääntyminen.
Ja tuolle parin kilsan  matkalle osuu peräti neljät liikennevalot ! joten liikennevirta melko hidasta, sillä täällä aina "punainen aalto"
Takaisin tullessa sitten saan ajaa melkein koti kulmille asti oikenpuoleista kaistaa ja laidassa, kaikki kääntymiset oikealle.  Ihan loppumatkasta pari vasenta käännöstä.

Hemmo

 ^Jotenkin tulee Lahti mieleeni tuosta kuvauksesta.  ;D