Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Jäähdytyspuhaltimista

Aloittaja -Zone-, 28.06.11 - klo:23:48

« edellinen - seuraava »

-Zone-

Sopiskohan tämä nyt vaikkapa tänne.
Elikkäs kinkin puhaltimen siipi kyseessä. Katselin tuota viri ja varan mainostamaa tehokkaampaa siipeä ja minusta se puhaltamisen sijaan imee, kun ajattelen siven asentoa suhteessa pyörimissuuntaan. Alkuperäinenhän puhaltaa. Mitä mieltä raati on ?

Viri ja varan : http://www.virijavara.fi/kauppa/images/Moottori/43_moot.jpg
Alkuperäinen: http://www.motorpower.fi/cat/images/img_7517_edited-1_0903_65b.jpg


Jaoin omaksi ketjukseen koska aihe on tärkeä.  - Valvoja.

tommi

Samaa sanoi muuten kaverikin kun ostin ton "puhaltimen" että sehän imee eikä puhaltaa. Itse en hoksannut siinä mitään erikoista. Ehkäpä se onkin juuri niin tehokas koska se toimii päinvastoin kuin alkuperäinen. Vai toimiiko sittenkään? Eikös noiden tarkoitus ole nimenomaan imeä ilmaa sylinterin jäähdytysripojen välistä? Aivan kuten autojen tuulettimetkin imevät ilmaa syylärin läpi.

-Zone-

#2
Asiassa on muutoinkin kaksi puolta:

Siipi voi olla tehokkaampi, mutta jos hyötysuhde ei ole parempi, niin tehokkaampi siipi vie enemmän enrgiaa kampiakselilta. Energiaaha kun ei synny tyhjästä. Jos taas alkuperäisen hyötysuhde on huono, niin sitten sekin asia voi kääntyä tehokkaammalla siivellä jopa päälaelleen.

Pitäisi melkeinpä laittaa lämpömittari ja tehdä vertailua vaikuttaako tuo siipi tosiaan positiivisesti jäähtyvyyteen vai ei. Hankalempi on hyötysuhdearvon määritys. Näiden kinkkien kanssa viimeistään oppii, että mainostamiseen on parempi suhtautua kriittisesti. Kyse ei ole pessimismistä, vaan käytännössä opittua realismia.

Lainaus käyttäjältä: tommi - 29.06.11 - klo:11:49
Eikös noiden tarkoitus ole nimenomaan imeä ilmaa sylinterin jäähdytysripojen välistä? Aivan kuten autojen tuulettimetkin imevät ilmaa syylärin läpi.
Imettäessä musta suuri osa ilmasta tulee scootterin katteiden sisältä ja se voi olla jo moottorin lämmittämää. Siinämielessä uskoisin sylinterille puhaltavan olevan parempi, kun jäähdytysilma otetaan scootterin sivulta.

Autoissa on jonkin verran käytetty myös syylärin etupuolella olevia puhaltimia, mutta minusta enemmistön imeviin malleihin on syynä käytännön asiat. Vanhimmat systeemit oli mekaaniset siivet vesipumpun päässä joten rakenne on ymmärrettävää ja sähköisissäkin puhaltimen moottori, sen tukirakenteet ja ilmanohjauspellit jää imevällä puolen lämpöiselle puolelle. Eli eivät siten peitä syyläriä edestä.

tommi

Sen voin omasta kokemuksestani sanoa että tuo jäähdyttää konetta selvästi paremmin kuin alkuperäinen. Sen huomaa ihan selvästi kun ottaa magneeton kopan irti ja laittaa mopon käyntiin niin imu/puhallus on melkoinen verrattuna alkuperäiseen. Tollehan luvataankin 50% parempi tuuletus.

Tietenkin olisi kiva saada ihan "virallisiakin" tutkimustuloksia. Kuka viitsii ja jaksaa niitä tehdä.

-Zone-

#4
Lainaus käyttäjältä: tommi - 29.06.11 - klo:12:22
Tollehan luvataankin 50% parempi tuuletus.
Tuo on juuri sitä mistä edellisessä viestissä mainitsin. Malossin violetti jousi on toinen hyvä esimerkki. 85% jäykempi on, mutta vertailulaitteena siinä taitaa olla kumilenki. 50% tehokkaampi jäähtyminen kuulostaa mun korvaan kyllä tuulesta temmatulta. 100 asteisena hohkaavan pannun pitäisi siis jäädä 50 asteeseen vain siiven vaihdolla. Epäilen erittäin suuresti. 10-15% kuulostaisi jotakuinkin uskottavalta.

tommi

Niin siis tolle luvataan 50% tehokkaampi puhallus/imu joka ei tietenkään tarkoita että kone kävisi 50% viileämpänä..

Coastside

Mittasin aiemmin kannen lämpöjä ja se nousi 105 - 110 enimmillään. Suurta jäähdytyslisää se ei kaipaa. Onnistuin kerran sähläämään sen 150 lukemiin kun tukin ilmanoton.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

#7
Ei tota tarvikaan vakiopytyn kanssa mutta kuten Virijavaran ilmoituksessakin todetaan niin 82cc pytyn kanssa toi on melkein pakkohankinta. Mullakin on pysynyt kone ihan siedettävissä lämmöissä kun vaihdoin ton tehokkaamman tuulettimen.

-Zone-

#8
Lainaus käyttäjältä: tommi - 29.06.11 - klo:12:36
Niin siis tolle luvataan 50% tehokkaampi puhallus/imu joka ei tietenkään tarkoita että kone kävisi 50% viileämpänä..
Ilma siis liikkuu 50% tehokkaammin. Tähän se tarvitsee tietyn määrän energiaa kuten alkuperäinenkin tarvitsi siihen 50% hitaampaan ilmavirtaan. Jos hyötysuhde olisi sama, myös lämpötila alenisi 50%. Epäilen. Hyötysuhde on melkeinpä pakosti alkuperäistä huonompi.

Sen vuoksi pitäisi mitata lämmöt. Jos ero on 2 astetta niin asiaa tulisikin tarkastella hieman eri valossa. Toki se 2 astettakin on hyvä asia jos moottori käy liian kuumana mutta ehkä siihen kannattaisikin pyrkiä muulla konstilla jonka hyötysuhde ei ole yhtä huono. Tästä on kyse.

Käykö sitten kinkien moottorit liian kuumana?

Mitä olen näiden kanssa pelannut, niin jos koneet vain saa voitelua, niin sylinterit näyttää kyllä aina siltä, että liian kuumana ne ei ainakaan ole käyneet. Mäntiin tulee hetkessä pienet kiillottuneet jäljet, mutta sen jälkeen kuluminen nähdäkseni pysyy erittäin pienenä. Variaattorin jäähtyvyys onkin heikko paikka, mutta ylikuumenneen moottorin kanssa en ole ongelmia tavannut.

Lainaus käyttäjältä: tommi - 29.06.11 - klo:12:48
ilmoituksessakin todetaan niin 82cc pytyn kanssa toi on melkein pakkohankinta
Viri ja vara on hyvä firma, mutta kuten muussakin markkinoinnissa, asiakkaalle tulee myydä mielikuvia. Mielikuvat saa ostamaan. Mainostamisessa on usein kyse harhaanjohtamisesta tai mainostetaan jotain epäoleellista. (nimimerkillä useamman vuoden tein mainostoimistossa tarroja)

tommi

Juu, mulla ei ole muuta konkreettista todistetta kuin vanha "sylkitesti", ajoin tietyn matkan ja sylkäisin venakoppaan niin se sihisi kuin saunankiuas. Nyt kun ajaa saman matkan niin ei enää sihise. Kyllä toi tuuletin tosiaan toimii. Kuinka monta astetta viileämpänä kone käy nyt, sitä en osaa sanoa. Kenellä on aikaa niin tutkikoon tarkemmin.

82cc pytyssä on seinämät jo tosi ohkaset joten parempi tuuletin on tarpeen. Vakiossa varmaan riittää ihan hyvin vakiotuuletin.

Ja mun mielestä kyllä tämä uusi tuuletin nimenomaan imee ilmaa eikä puhalla.

-Zone-

#10
Mulla ei tuon 82cc:n kanssa ollut lämpöongelmia. Avarampi pakoputkistokin pudotti 82 kanssa lämpöjä, eli vakio ahdistaa jo jonkin verran pikkuvenakannellakin. Eroja en äkkiseltään nyt muista, mutta jossain saattaa olla vihko tallessa jonne tuli enemmänkin merkittyä tilastoa. Siihen aikaan painin muutoinkin enemmän variaattorinkin lämpöjen kanssa.

Nykyisellään on 72cc kiinni kun tykkään siitä enempi. 82cc mäntää en saanut niin kevyeksi, kuin olisin halunnut vaikka tapin sisältäkin lähti materiaalia. 72 saa käymään värinättömämmin. Se ei ole pääsyy, mutta on osasyy.  Jos isovenakansi jostain nurkkiin eksyy niin voisi ottaa uudestaan 82cc:n työnalle. 150cc kannesta muokkaamalla kulostaisi huokuttelevammalta. En vaan ole onnistunut löytään vielä palotilavuutta siihen.

Lainaus käyttäjältä: tommi - 29.06.11 - klo:13:07
82cc pytyssä on seinämät jo tosi ohkaset joten parempi tuuletin on tarpeen.
Eri mieltä. Ohutseinämäisessä lämmöllä on lyhyempi matka siirtyä jäähdytysripoihin. Vertaus: Mitä massiivisempi takka, sitä hitaammin lämpö siitä poistuu. Siinäkin lämmitys tapahtuu sisäpuolelta, kuten moottorissa.

tommi

Juuri sen vuoksi pitääkin tuuletustehon olla astetta parempi. Ajatteles nyt vaikka sitä takkaa, mitä  paksummat seinämät siinä on sitä viileämpi on takan pintalämpötila . Jos takassa olisi vain sentin paksuiset seinämät niin pintalämpötila nousisi paljon korkeammaksi.

Kyllä se vain niin on että mitä ohuemmat seinämät pytyssä on niin sen kuumempana se käy. Siinä kun on vähemmän tavaraa mihin lämpö voi laajentua. Toki kun sammutat mopon niin sen hitaammin pytty jäähtyy mitä paksummat seinämät siinä on. Mutta ajossa käy kyllä kuumempana.

jalat

63cc sylinterin kanssa on ihan hyvin toiminut vakiotuuletin. yli vuoden ollut ajossa ongelmitta.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

-Zone-

#13
Lainaus käyttäjältä: tommi - 29.06.11 - klo:14:21
Ajatteles nyt vaikka sitä takkaa, mitä  paksummat seinämät siinä on sitä viileämpi on takan pintalämpötila.
Edelleen täysin erimieltä.

Siis lämpöhän tulee saada sylinterin sisältä ja männästäkin pois. Eli siellä missä se muodostuu. Mitä nopeammin se kulkeutuu sieltä pois sen parempi, sillä uutta muodostuu kokoajan. Koska pelkän suoran sylinterimäisen esineen pinnan pinta-ala on huono jäähdytyselementti, niin sylinterissä on jäähdytysripoja jotka nostaa pinta-alan suuremmaksi. Jäähdytysteho näin siis kasvaa.

Oletetaan, että sylinterin reinämät on massiivisen paksut. Vaikkapa nyt metrin. Mäntä voi vaikka sulaa sylinterin sisälle ja sylinterin pintalämpötila voi olla vasta tuskin kädellä havaittava. Eli rautalankaversiona: Mahdollisimman nopeasti lämpö jäähdytysripoihin = Ohuet sylinteriseinämät. Lämpö pois ripoista = Mahdollisimman paljon lämpöä luovuttavaa pinta-alaa.

Takka oli ilmeisesti huono vertaus. Ajattelin, että ymmärrät pointin. Takan idea on kerätä mahdollisimman paljon lämpöä ja luovuttaa sitä pitkään, eli hitaasti. Joku pieni puuhella luovuttaa lämpöä jo paljon aikaisemmin ja kas.. tämä tarkoittaa että se JÄÄHTYY NOPEAMMIN.

tommi

Kyllä kyllä mutta mitä ohuemmat seinämät pytyssä on niin sitä parempi pitää olla jäähdytyksenkin. Kun se pytyn pintalämpötila nousee kuitenkin korkeammaksi kuin paksumpiseinäisessä. Tuon sinun logiikan mukaanhan 82cc pytty kävisi kuumempana jos siinä olisi samanvahvuiset seinämät kuin 50 kuutioisessa?