Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Variaattorihihnan kestävyys

Aloittaja Make, 03.08.07 - klo:10:12

« edellinen - seuraava »

Kenzy

Lainaus käyttäjältä: Seniili66 - 09.08.07 - klo:15:42
Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 09.08.07 - klo:13:39Starttipoljin tarvii myös poistaa

Ei tarvitse starttipoljinta poistaa, kaikista merkeistä ainakaan. Kiinanskoottereista ei ainakaan.
Juu, kiinamoposta ei tarvitse, mutta ainakin vanhemmissa skuuttereissa on ollu akseloitu tuo käynnistyspoljin "loppuun saakka".
Baotian BT49QT-12 vm. '07

OH2KV

Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 09.08.07 - klo:15:44

Näetkö jossakin tiivistettä? :)


Minä olen näkevinäni sinunkin skootterissa tiivisteen, jäänyt kokonaisuudessaan lohkoon kiinni.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Kenzy

#17
No hoh. Osaan olla toisinaan melkoinen puusilmä, jotenkin vaan olin etsivinäni tummanharmaata tiivistettä ;)

Pistin tänään muuten jm-racingille kyselyä tuosta Baotianiin sopivasta variaattorin lukitsemissalvasta. Toivottavasti sieltä löytyisi, voisi vaikka nuo rullatkin samalla sieltä tilata, vaikka ylihintaa niistä kiskovatkin..
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 09.08.07 - klo:15:45
Lainaus käyttäjältä: Seniili66 - 09.08.07 - klo:15:42
Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 09.08.07 - klo:13:39Starttipoljin tarvii myös poistaa

Ei tarvitse starttipoljinta poistaa, kaikista merkeistä ainakaan. Kiinanskoottereista ei ainakaan.
Juu, kiinamoposta ei tarvitse, mutta ainakin vanhemmissa skuuttereissa on ollu akseloitu tuo käynnistyspoljin "loppuun saakka".
Ei ole kaikissa. Merkki- ja mallikohtaista. Frozenilla oli muistaakseni Gilera (en pysty nyt mobiiliyhteyden vuoksi tarkistamaan tuota merkkiäsi), mutta Gilerassa ei muistaakseni tarvitse.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

OH2KV

Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 09.08.07 - klo:16:52
No hoh. Osaan olla toisinaan melkoinen puusilmä, jotenkin vaan olin etsivinäni tummanharmaata tiivistettä ;)

Pistin tänään muuten jm-racingille kyselyä tuosta Baotianiin sopivasta variaattorin lukitsemissalvasta. Toivottavasti sieltä löytyisi, voisi vaikka nuo rullatkin samalla sieltä tilata, vaikka ylihintaa niistä kiskovatkin..

Näin siis oikein, vaikka lähinäköni rupeaa rapistumaan. Tarvitsen "kiikareita" töissäkin lähes päivittäin.

Tai sitten näkökyky Kirkkonummelta Hämeenlinnaan pelaa entistä paremmin. :D

Asiaan, kerrothan, mikäli tuommoinen lukitsin variaattoriin löytyy, vois käydä hakemassa, kun jm- reisiki on tuossa alle 20 kilsan päässä.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Kenzy

Joo, se kiinnostus kiikareihin tulee monesti ikääntyessä :) Ilmoittelen kyllä, mikäli jm kertoo niitä löytävänsä jostakin, ei siinä, hammasvaihdetehtaallahan tässä hommissa ollaan, että äkkiäkö tommosen vääntäisi tuotantoon ;)
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Juha

Tässä kun lueskelin artikkelin hihnan vaihtamisesta, niin siinä puhuttiin, että etuvarin mutteri pitäisi olla kiinni 40-44 Nm. Itse olen hieman hionut prikkaa ja joutunut tuon mutterin pari kertaa avaamaan, ja joka kerta halvalla Hong Kongista ostetulla pulttipyssyllä, johon painetta on antanut vanha kompura. Ainakin vielä on pysynyt ja toivottavasti pysyykin kiinni.  :o
Kaiketi sitten 8000km huollossa nakkilan pojat vaihtaa hihnan. Viimeksi katsoessani pintaa näytti olevan jäljellä 1mm.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Juha - 10.09.07 - klo:15:39
Ainakin vielä on pysynyt ja toivottavasti pysyykin kiinni.  :o
Jep. Tuo on sellainen mutteri, jonka väännän kyllä mieluummin liian tiukkaan kun jätän vahingossa liian löysälle. Voi tehdä irrotessaan vähemmän mukavaa tuhoa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Variaattorin mutterien avaus on haastavaa illman konetta. Kiristäminen samoin jos hakee tarkkuutta. Tosin vuosikymmenien konekokemuksella tiedän ettei monenttiavainta käytetä kuin joissain kriittisemmissä osissa kuten moottorin kannessa tms. Kiristettäessä vari on lukittava jotenkin kuitenkin.

Sähköisiä mutterinvääntimiä näkyy olevan halpahalleissa. En niitä ole kokeillut, mutta ne voisivat olla hyväkin vaihtoehto paineilmakoneelle. Tosin väärä vääntösuunta täydellä teholla voi olla tuhoisaa, kuten kerran tuhosin sillä moottorisahan kampiakselin magneeton mutterin kierteet. Harmitti niin että muistan aina kun mietin tätä asiaa.

Momenttiavaimen hankkiessaan saa samalla pitkän vääntövarren ja mitattavan väännön.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Baotian


Coastside

#25
2400 km ja jotain poksahti. Kone käy mutta ei välity takapyörään. Kone jarrutti hyvin voimakkaasti ennenkuin meno loppui. Yhdellä handulla ei kannata liikaa ajella...
Parilla reissulla kuului joki plop ... plop sivuääni.

Hihnan kuntoko? Minkä ihmeen hihnan? Kumiton nauhanriekale ja nokea ja murusia. En ole missään enkä milloinkaan nähnyt minkään hihnan menneen tuohon kuntoon. :o
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Tuntuu olevan epätasalaatuista tavaraa... Meneehän sekin jo hankalaksi jos varin kopan joutuu availemaan 1000 kilometrin välein ja katsomaan hihnan kunnon. Voisin melkein suositella noiden alkuperäishihnojen vaihtamista muun merkkisiin heti ensimmäisen huollon yhteydessä (ja ne huollothan suoritettiin muutenkin itse)...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

#27
Ottakaa mitat siitä hihnasta tai kuljetelkaa varahihnaa mukana. Kierros paikallisissa skodeja huoltavissa paikoissa osoitti ettei ne tiedä yhtään mitään liittyen hihnojen mittoihin. Ei edes silloin kun se lukee pakkauksessa.

Hihnassa, jonka ostin, lukee : tree five auto belt  SRCV-18-669. Käy 10" Kiinalaisiin.
Hinta oli 16 ekee + postitus
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Itse kun aukasin varin kopan ~2000km ajon jälkeen niin kyllähän siellä hiekka ymm lähes mukillinen oli. Koppa on hyvä putsata sillon tällöin.

Pesukoneissa/autoissa... hihnat kestää vuosia ,joten miksi ne ei kestä skoottereissa.

Coastside

Mittasin kopan ilman lämmöt 25 km ajelun jälkeen. Mittari näytti 79 astetta. Olisi hyvä saada se alemmas, vaikka kumi sulaa 120 asteessa.

Lisäksi huomasin remontissa että hihnan muruset voivat tukkia poistoaukkoja.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04