Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Korjaus/huolto-ohjeita

Aloittaja Coastside, 26.07.08 - klo:14:44

« edellinen - seuraava »

Coastside

#15
Kovan letkun pehmentely tuli ajankohtaiseksi kun vaihdoin ilmanputsarin. Linttaan tallattu pää ei tahtonutkaan mennä kaasariin. Oli pieni ja hirmukova.

Kuumailmatoholla sen sitten pehmitin ja avarsin pullonkaulalla ja voitelin öljyllä. Kiehuvalla vedellä se myös pehmenee.

Muutenkin jos muoviosa a sovittelee, niin kuumennuksella saa joustoa ja asettumista uuteen asentoon. Voimalla voi vain rikkoa sen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

Tuosta letkun joustavuudesta; pitääkö sen kaasarilta hanalle tulevan alipaineletkun olla kova?
Kyllähän siihen tulee sitä alipainetta eli ei saisi joustaa paljoa, mutta...?
Huomasin asian kun vaihdoin bensaletkuja.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Samppa

#17
Hyvä kysymys jota olen itsekkin pohtinut, eli onkohan letkun joustolla vaikutusta alipaineen tehokkuuteen. Kuten joskus täälläkin foorumilla olen kirjoittanut, alkoi yksi skootteri toimimaan kun vaihdoin alkuperäisen jäykän letkun takaisin pehmeän tarvikeletkun tilalle. Tosin tuolloin myös letkun sisähalkaisija kasvoi. Tiedä sitten oliko tuo henkistä, vai onko tässä joku juttu. Ehkä joku insinööri voisi valoittaa nyt tätä jäykkyys asiaa suhteessa alipaineeseen. Toisaalta, alkaahan jarruletkutkin joustamaan ja jarrutusteho katoaa...

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=387.0
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

jalat

Itse laitoin projektikiinalaiseen ihan normaalista joustavasta bensaletkusta pätkän ja on toiminut ihan ongelmitta. olisikohan sisähalkaisija ollut 3.2mm?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

A_sentaja

Ei kait sillä mopokäytössä niin suurta merkitystä ole, kun ei se kovin kovalla alipaineella kuitenkaan imeskele.. Tietysti joku made in kiina letku voi ollakkin niin löysä ettei kestä sitäkään. Enemmän on merkitystä letkun seinämäpaksuudella, ei niinkään sisähalkaisijalla. Paksumpi joustaa vähemmän..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Paksuseinäinen letku ei mene littuun mutta jos se on taitoksella, sen jousto voi vetää sen kiinni. Virtaustahan siinä ei ole.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

Se alipaineletku oli halkaisijaltaan isompaa kuin bensaletku joten se jäi silloin laittamatta. :)
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

#22
Muovin kiillotus voi tulla eteen kuten minulla fillarin mittarin linssin saadessa kevyttä naarmua likaiselle lattialle pudottuaan.
Hiontatahnoja on mutta tuollaisen korjaukseen jonkin kymppejä maksavan sarjan hankintaa ei kannata miettiä.
Otin puhdistusliinan ja hammastahnaa ja hieman vettä ja parin minsan hinkkaus levyä vasten olevaan tahnaiseen liinaan mittaria liikuttaen, suuntaa vaihtaen siloitti sen kiiltäväksi.
Isompaan narmuun tarvitsee jo vesihiomapapereita sieltä hienoimmasta päästä ja sitten tahnaa ja lopulta pelkkää liinaa märkänä koska muuten muovi voi sulaa. Kuiva tremelin huopalaikka sulattaa muovin piloille.
Savikin voi olla oiva loppukiillotustahna ja tuhka on klassikko.

Visiiri kiillottui myös, melko hillitysti hangaten ja suurempi kiillotus vaatisi jo kiillotuskoneen tai kokopäiväisen käsin hinkkaamisen. Kokeilin aluksi reunaan ja kun kiilto ei ainakaan vähentynyt niin koko visiiriin. Tuossa visiirissä on naarmunsuojapinta joka käytännössä haittaa naarmujen poistoa hiomalla. Tulos oli hieman entistä parempi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#23
Jos ei remontin tiimellyksessä ole oikeaa momenttiavainta, voi momentin vääntää vaakaasentoisella metrisellä varrella, jonka päässä on vetovaaka ja kahva tai paino, Kilon paino vastaa 9,81 N Veto nykäisemättä öljyttömään kierteeseen. Kevyen varren painoa ei suuremmilla momenteilla tarvitse huomioida ja vaa'alla vedettäessä se voi olla pystysuunnassa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#24
Männäntapin sokan asennusvinkki:
Turha kokeilleille mainita miten työläs se on asentaa. Pelkkään teräsjousirenkaaseen ei tahdo saada otetta ja samalla ujuttaa se uraansa.

Ratkaisin ongelmaa aluksi tekemällä 13 mm hylsystä ja pultista työntimen johon renkaan sai esijännitettyä oikeaan mittaan (13 mm tappi) ja työnnettyä pultin kannalla männän reikään. Mitoitus sen kohdistamiseksi oli liian työläs tehdä, jotta sillä osui reikään. 12 mm hylsy olisi ehkä ollut tarkkaan työstäen toimiva.

Sitten toimiva kuminauha/pihti-temppu: Käyränokkaisten pihtien varteen niin monta kuminauhaa että se veti sokkajousen kasaan ja piti otteessaan jotta sen sai aseteltua männän reikään, kun samalla painoin sormilla (puupala olisi parempi) renkaan aukkoon , johon se sitten ekalla napsahtaen jäi ja sain puskettua uraansa.
Klik

Pihdit on lyhennetty ja muokattu kärjistään ohuiksi ja sokalle on urat. Näillä työ on likimain helppo, varsinkin pienisormiselle.

PS: sokka onnistui kadota huoneeseen jossa oli työpöytä ja kaappi. ???
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Koneen avaamiseksi se pitää puhdistaa pölystä ja hiekasta jottei lika päädy koneeseen. Painepesuri on rankin keino ja sen jälkeen tulevat muut. Paine saa veden sinnekin minne se ei kuulu. Jos on öljyistä likaa voi suihkuttaa liotintakin, mutta esim. kiinankone ei vuoda öljyä. Oikein pölyisen voi ensin harjaten imuroida. Joskus puutikullakin täytyy kaivella koloista.

Sylkän irroituksessa päädyin suihkepulloon ja siveltimeen ja kuivaus vessapaprulla ja kuumapuhaltimella. Skoden alla oleva sanomalehti kastuu vain hieman.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#26
Johtojen liittäminen on juottaen ja kunnolla eristäen paras keino. Ei millään puristusliittimillä, ellei ole pakko. Ne kun vaativat erityistä taitoa tehdä hyvin.

Juottaminen ja kuumaliimalla eristäminen on hyvä keino siksikin että liima tukee samalla kun se eristää kosteudelta ja oikareilta.

Teippieristyksen ongelma on se että liimat niissä ovat useimmiten rasvaliukoisia ja tarpeellinen öljysuojaus voi teipin irroittaa.

Johtojen liittimiä on joskus tarve vaihtaa. Helpointa on saada "Abico" sarjoja joissa liitinpareja on eri kokoisina ja kehnot pihditkin. Ongelmana on niiden heikko laatu erityisesti toistuvaan liittmiseen.

Yksi hyväkin keino on hankkia romujohdoista liittimiä, kuten autoissa, jossa on lukkiutuvia ja suojattuja liitinpareja. Johtojen värillä ei ole niin väliä kunhan alkuperäinen väri näkyy.

Liittäminen juottaen johdonpätkään ja kutistesukka päälle, on varma ja siisti tapa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

janite2

Myös, jos tarvii tehdä ns. abikoliitos, niin lämmitä sytkärillä hieman sitä liittimen muovisuojaa ja nyppää se irti. Senjälkeen tee puristusliitos*, jonka jälkeen varmistat tinalla tämän liitoksen.
Pieni nestekaasu"kolvi" tai sellainen "tohosytkäri" on tähä projektiin sopivia lämmittimiä. Sitten kutistesukkaa päälle suojaksi.

*kevyesti, sillä tämähän tinataan kiinni!!!

Myös kutistesukkaa on monenlaista. Paras on semmoinen missä on liimaa siellä sisällä, mutta kelpaa tämä tavallinenkin.
Samoiten on myös vulkanoituvaa teippiä, millä voi myös tehdä liitoksen suojaamisen... On tietysti kallista, mutta ei sitä niinpaljoa mene...

VariJari

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 29.03.09 - klo:20:24
Männäntapin sokan asennusvinkki:
...

Nyt vasta näin tuon kuvan...aiemmin ihmettelin että mikä kumma se on vaikeus irroittaa tai laittaa takaisin tuo männäntapin sokka... mutta kuinka ollakkaan, omassa oli semmonen G muotoinen jossa tuommoista ongelmaa ei tietty ollut  :D tuommonen C malli on hiukka hankalampi :)
Harrastelussa: bt49qt-12

Coastside

#29
C-malliseen sokkaan on työkalu, jota ei edes myydä yleisesti. Aion kokeilla tehdä sopivan työkalun.
Tottakai eri mallien paikalleen saanti on erillaista ja tuurillakin saa tökättyä sen sinne kuin ei mitään. Pienet sormet ja vahvat kynnet ovat kovin hyväksi avuksi.

Tuli keksittyä keino päästä sokkajahdista noin kymmenentuhannen tavaran joukosta jonne se "plink" sanottuaan häipyy irrottuaan pihtien kärjestä:
Ompelulanka solmitaan sokkaan ja johonkin jota se ei vie mukanaan. Kun sokka on paikoillaan, katkaistaan sidos ja vedetään lanka sen alta ja jos jotain jää niin poltetaan sytkärillä pois.

Uskokaa muuten että karannut sokka voi todella haihtua kuin ilmaan. ???

Sattui eteen G-sokka, joka ei ole jousiterästä. Se on helppo asentaa ja helppo puristaa väljäksi uraan, josta se voi irrota ja tuhota sylinterin. Kimmoisuutta kannattaa kokeilla ja verrata vanhaan sokkaan. Korvaaminen oikeanlaisella uudella on paras tapa.

Voimat männässä ovat tolkuttomat ja löysä sokkakin voi tehdä tuhojaan ja pelkkä naarmu sylkässä on ongelma.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04