Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Starttimoottori, bendix ja rele, vianhakua

Aloittaja Coastside, 09.04.16 - klo:10:45

« edellinen - seuraava »

Coastside

Kun akussa on puhtia muttei startti toimi riittävästi, on vika jossain muussa kohtaa systeemiä. Pyörittää heikosti tai vain klonksahtaa tai kuuluu naksu kun nappia painaa tai ei kuulu mitään.

Starttimoottori: Ajomäärä vaikuttaa onko startin hiilet kuluneet liikaa, tavallisesti moottori on muutoin peruskorjauksen tarpeessa ennen kuin ne on loppuun kuluneet. Uusia hiiliä ei kaikkiin saa tai ne on suhteettoman kalliita. Siihen voi löytyä jonkin muun moottorin hiilet tai suuremmasta voi muokata sopivan. Halvimmillaan starttimoottori maksaa niin vähän että se kannattaa ostaa hiilien sijaan joiden vaihto voi olla hankalaa. Kollektori ja käämivikoja esintyy joskus mutta niille on hankala tehdä mitään.

Bendix-ratas: moottorin pyörittäessä sen ratas liikkuu ulospäin ja ottaa akselin rattaan hampaisiin ja kun moottori käynnistyy lyö sen vääntö rattaan irti. Se on systeemin varmimpia osia kun sitä on puhdistettu noesta ja voideltu. Starttausongelmien ilmetessä se kuitenkin hankitaan koska sen tuottama ääni kiinnittää huomion. Bendix voi hangata koppaan akselkstaan. Se kuluttaa sen voiman ja suuntaa huomion startin puoleen. Variaattorin kopan löysäämisellä se viaksi paikantuu jos se vaikuttaa edullisesti.

Maadoitus: se on yleisimpiä sähkövikojen listalla hapettuessaan tai katketessaan. Starttiongelmiin se liittyy myös niin että maadoituksen huonontuessa se riittää muutoin mutta startin vaatiman kymmenien ampeerien virralla ei. Liittimet on joskus vian syy hapettuessaan tai irrotessaan. Joskus johtosarjan joku sisäinen piiloliitos katkeaa. Useasta maadoitusjohdosta ei ole haittaa joten entisen lisäksi voi tehdä toisen lohkoon ja toisen runkoon.

Rele: se kytkee paksun johdon akulta startille jottei sen suuri virta kuormita muuta johdotusta. Sen ohjauspiiriin kuuluu: sulake, virtalukko, jarruvalokytkimet, tappokatkaisin ja starttinappi. Se saa virran kun jarrukahvaa vedetään kun virrat on kytketty ja tappokatkaisin ei ole päällä. Kytkentätapa vaihtelee malleittain ja laatumerkkeihin löytyy kytkentäkaavio joka usein on sama merkin mallien kesken startin osalta. Tärkein etu laatumerkeissä on vakiintunut värien käyttö johdoissa, joka auttaa löytämään viat helpommin.

Vian haku on hyvä aloittaa starttimoottorin suorakytkennällä akun plussaan ja varmistamalla maadoitus erillisellä lisäjohdolla miinusnavasta lohkoon. Sitten tarkistaa releen toiminta. Toimiiko se ja jos ei niin tarkistaa saako se virtaa kun painaa nappia. Jos ei niin kytkentää seuraillen etsiä katkos. Startin tilelle voi kytkeä lampun ja kytkimiä ohitellen koettaa millä se syttyy. Liittimissä voi kytkentää varmistaa kutistesukalla urosliittimen nastassa. Naarasliittimeen pitää tehdä tappi joka menee siihen ja kytkeä se sukalla johtoon. Jos tappokatkaisin estää starttaamisenkin, voi sen liittimen avattuaan kytkeä johdolla sen johtosarjan puoleiset nastat. Samoin muutkin kytkimet. Jos kytkentäkaaviota ei ole, on seurattava johtoja.

Akun varaus varmistuu sille sopivalla laturilla. Kokeilla voi auton akun kanssa jos sellaisen saa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04