Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Etupyörän irroitus

Aloittaja chriskolumbus, 11.04.10 - klo:13:24

« edellinen - seuraava »

chriskolumbus

Jipii!
Teidän hyvien rohkaisujen ja neuvojen avulla tänään sitten tuossa ennen iltapimeää saatiin rengas pois skodesta.... tapahtui näin:
- poika suihkutteli ensin tuntia ennen CRC:tä ja sitten naputeltiin pikku lekalla toiseen päähän (mutteri siinä tukena ja jääkiekkoa välikappaleena käyttäen ettei mene kierteet... ei mennyt)
- pari-neljä kertaa piti naputella ja pitää vielä jollain vasaralla/kädellä sitä vastaan pulitnpääpuolelta kun hakattiin
- mutta sitten rupesi tulemaan pientä rakoa....
naputeltiin lisää ees takas samalla pultin päätäkin avaimella kääntäen.
- nähtiin että rupeaahan se irtoamaan... ei kun pultttia pienemmällä tapilla vielä sitä lisää ja niihnän se lopulta irtosi. MUTTA jäykkä se oli .Kuten kuvista näkyy tappi/pultti oli ruosteessa ja siksi ihmeen tiukka.
http://www.kuvatkavereille.fi/view.php/4477_120420102048.jpg.html
- pyörä irti ja kotiin
- puurallien syvennyksessä (ettei levyjarru tai nopeusmittariulokkeet mene rikki) kahdella oikealla rengasraudalla ja kahden miehen avustuksella vanha rengas tuli pois päältä (ilmat oli otettu luonnollisesti pois ennen tätä)
- sitten putsausta ja varovaisesti uusi rengas paikalleen (liukastimena käytettiin silikonispraytä), pari maalin lohkeamaa tuli. Katso kuva:
http://www.kuvatkavereille.fi/images.php/i4479_120420102049.jpg
- sitten karhunkielellä ja viilalla tarpeeksi tasaisesti ne rosoisimmat pois kohdat jotka voisi hiertää rengassivua (muu on kosmetiikkaa jonka voi paikkamaalata myöhemmin harmaalla maalilla)
- sitten lisää ilmaa jalkapumpulla (Peugeot Ludixissa on järjettömän ahdas renkaassa se täyden koon venttiili, pitää olla sivulta tuleva vastasuutin jolla ilmaa laitetaan, sellaista ei esim ollut ABC-asemalla!) kotona. Kivasti pamahtaa paikalleen lopulta (silikoni antaa liukastetta).
- CRC:tä sillä aikaa osiin ja yön yli odotusta
- huomenna koko roska paikalleen ja AJOA!

Toivottavasti ei posahda alle ja ilmat lähdet. Pidetään peukkuja ja tsekataan aamulla vielä että onko paineet pysyneet.

Että tästä ohjetta niille jotka haluavat vaihtaa oman (etu)pyörän. Ei se niin vaikeata ollut, pahin oli se ruostunut pultti. Miten se olikin noin ruostunut. Laakeri siellä sisällä sentään näytti olevan tosi hyvässä kunnossa.

Ville
PS. Pari muuta kuvaa selventämään:
http://www.kuvatkavereille.fi/view.php/4480_120420102051.jpg.html
http://www.kuvatkavereille.fi/view.php/4481_120420102052.jpg.html

MikSam

Opettavainen tarina. Uskon puute on toisinaan onnistumisen hidasteena.

Itselläkin joskus kartiokiinnitteistä raidetangon päätä irroittaessa meinasi usko loppua kunnes ammattimiestuttu valoi uskoa teoriaan jonka mukaan äly * voima = vakio ja niinpä isompaa lekaa tarjoamalla sain kartion värähtämään sen verran että välysruoste päästi irti.

Kiva että laitoit kuvia havainnollistamaan, se on aina piirun helpompi ymmärtää asiat kuvien kera kuin pelkän selityksen voimalla.
Se ei pelaa joka on pelikiellossa.

Coastside

#17
Jos akselilla on laakereita tai jotain vääntyvää niin mieluiten liotusta, kuumennusta ja kierämällä irroitusta, jottei laakeri kolhiinnu tai jotain rikkoonnu. Eipä silti ettei apinan raivo ja moska tee itsetunnolle hyvää välillä. :)
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tommi

Jeps, jos esim. takarengas jumittuu niin siinäpä ei voikaan turvautua isompaan lekaan vaan pitää käyttää "ovelampia" konsteja. Edes ulosvetäjää ei voi käyttää joten takarengas on siinä suhteessa paljon haastavampi tapaus kuin eturengas konsanaan.