Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Öljynkäytön ongelmia 139QM 4T

Aloittaja Coastside, 19.02.09 - klo:17:45

« edellinen - seuraava »

Coastside

Avasin varikopan ihaillakseni uutta hihnaa hieman. Hihna oli kunnossa ja kaikki muutenkin.
Mutta. Kopan asennuksen yhteydessä huohotinletku oli jäänyt kopan väliin. En huomannut aluksi muuta kuin hankalan kopan asennuksen, jota en ulkona pakkasessa viitsinyt ryhtyä tarkemmin setvimään. Nyt sitten lisäsin öljyä yllättävän suuren kulutuksen vuoksi. Unohdin täyttötulpan löysälle ja kotiin päästyäni ihmettelin öljyistä takarengasta? Koneessa oli öljyä 3,5 dl ja uuden täyttö oli hyvin hidasta. Käynnistin koneen jotta öljy imeytyisi paremmin koneeseen. Sitä pursui suihkuna täyttöaukosta. Ahaa, huohotus on tukossa. Tarkistin letkun ja siellä välissähän se oli. Variin ei öljyä päässyt, onneksi. Muista vaurioista en tiedä vielä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kekra

Tuskin on mitään muuta vauriota tullut. Tuo 3,5 desiä riittää vielä ihan hyvin voiteluun vaikka ajaisi pitempäänkin. Mulle itselle on kerran käynyt niin että kun vaihdoin öljyt niin unohdin kiertää täyttötulpan konsanaan kiinni, hajamielinen kun olen, ja lähdin ajelemaan niin kuin aina ennenkin. Muutaman kilometrin jälkeen aloin ihmetellä kun kone piti niin "muhevaa" ääntä. Vilkaisin pakoputken suuntaan ja sehän oli ihan öljyn peitossa. Takarengaskin aivan öljyn peittämä. Hönkäsi oikein kunnon paineella öljyt ulos ja siitä tuo muhkea soundikin lähti. Jokainen voi kokeilla kuinka paljon öljyä tulee ulos kun tulpan irrottaa ja antaa kierroksia.

Ajelin takaisin öljynvaihtopaikalle ja löysin kuin löysinkin öljytikun maasta. Lisäsin tarvittavan määrän öljyä koneeseen ja taas menoksi. Yli puoli litraa oli ehtinyt hönkiä ulos täyttöreiästä.

Coastside

Huohottimen avaamisen jälkeen tuo ei puhaltanut öljyjään ulos enää kun sitä vartavasten kokeilin. Käy ja kukkuu normaaliin malliin vaikka vältän kierrosten käyttöä, jotta mahdollinen pieni vaurio hioutuisi pois itsestään. Yläkertahan tuossa ensimmäisenä ottaa kipeää öljyn vähyydestä. Talvikylmillä ei niin herkästi kuin kesäkuumilla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Jep, nelari on onneksi tosi anteeksiantava kone. esim Mika Ahola ajeli taannoin jossain kisassa yhden ek,n loppuun asti ja huomasi huollossa että öljyt oli pihalla "kone oli ajossa sylkenyt jo kunnon savutkin" ja seuraavalla ekoolla meno jatkui. ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

#4
Kannessa nokat, siten kuin niitä hieman näin, olivat normaalit ja välykset samoin. Voi olla ettei öljyt olleet vähissä riittävän kauaa että vaurioita olisi syntynyt. Nokkakin on kuulalaakeroitu, jotka eivät ole liukulaakerin tavoin niin herkkiä, koska rakenne kerää öljyä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#5
Öljyn määrän mittaus tuon tikulla on arvontaa jo siksi ettei siitä näe millä tasolla öljy on. Keksin keinon saada se näkyviin: Kuivaksi pyyhitty tikku uitetaan ja painetaan paperia vasten, johon jää jälki ja kierretään se sivuun jolla saa verrattua tikkuun.

Metallisella tikullakin sen voi korvata.

Lisäksi tikun ja lohkon rajaan jää paskaa keräävä kynnys, joka kannattaa työstää pois tai muotoilla tulppaa niin että ne on tasan. Sitten puhtaaksipyykäisy on helppo.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

Ei minulla ole ollut vaikeuksia katsoa paljonko se tikku ilmoittaa öljyn määräksi.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

Haukansilmä vai kävisikö Trutsi paremmin. Vaikka minulla on jo ikänäköä niin olen optisten asioiden koulutuksen saanut tyyppi ja olen todella tiirannut kuin  hameiden alle kun tilaisuus on  sattunut, mutta en erota tikusta puhtaan öljyn rajaa.

Jos jollakulla on samaa vaivaa niin ideaa kokeilemaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

karkulainen

#8
Minäpä käyn tarkistamassa öljyt... ;)

E. Jep, kyllä ne öljyt näkyy kiiltelevän.
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

A_sentaja

Vanhan asentajan kikka, tikun pitää olla kuiva ja kun se kastetaan öljyyn, valon kohdistua tikkuun sopivasti sitä tiiraillessa... Tosin välillä saa tiirailla tovinkin ennen kuin raja näkyy.. :) Hameiden alle kurkkailun voi jättää huollon jälkeiselle ajalle, voi muuten tulla ns klassinen puusilmä.... ;D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Tikun voi hienolla santiksella karhentaa himmeäksi, jolloin öljyn kiilto erottuu paremmin. Sitä sitten katsotaan valoa vasten.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Midland

Siis tätä ei vaan neuvota missään:pitääkö öljytasoa mitatessa mittatikku kiertää pohjaan saakka, vai painetaanko se vain siihen reikään ja samantien ylös? Olen tämän jälkimmäisen kannattaja.. En ole Mistään tohon ohjetta löytäny..

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Midland - 08.04.09 - klo:23:11
Siis tätä ei vaan neuvota missään:pitääkö öljytasoa mitatessa mittatikku kiertää pohjaan saakka, vai painetaanko se vain siihen reikään ja samantien ylös? Olen tämän jälkimmäisen kannattaja.. En ole Mistään tohon ohjetta löytäny..
http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=620.0
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

karkulainen

#13
Jos sitä öljyä ei ole mahdottoman paljon liikaa, aiheuttaa se vähäsen kankautta koneeseen/käyntiin. Saattaa huohottimestakin tulla jonkinverran(?).
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

Täyttöaukko on niin ettei vahingossa täytä moottoria rikkovaa määrää.  Se voi todella kilahtaa senkin vuoksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04