Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggi nrg 50 vesipumpun vaihto uuteen.

Aloittaja Eki, 29.10.22 - klo:17:37

« edellinen - seuraava »

Eki

Vanha kiinnioleva pumppu on siinä vaiheessa että ropelli on kierretty vastapäivään auki akselista ja nyt olen lukkopihdeillä yrittänyt saada vanhaa akselia laakereineen pois. Lukkopihdit kiinni akseliin ja tonget kiinni lukkopihtien päähän, lyömällä yritetty mutta ei liikahdakaan. Olisiko mahdollinen kylmäspray laakereille auttava, kylmähän hiukan supistaa metallia, sitäkään litkua ei ole, mutta kaupasta kyllä saa. Onhan todella vaikeaksi tehty, lyöntivasraa en vähällä kyllä tuon akselin takia käy ostamaan. Mikäli on hyviä vinkkejä, niin saa laittaa konsteja irroittamiseen ...

mopotinx3

Parhaiten pumpun irrotus onnistuu hitsaamalla pumpun akselin päähän kierretanko ja siihen paino ja päähän mutteri. Siis liukuvasaran tapainen systeemi, jolla hakataan mutteria vasten. Jos ei ole hitsauslaitteita niin laitat ne lukkopihdit maksimivoimalla kiinni akselin päähän ja lukkopihteihin sopivaan kohtaan kiinni tukeva rautalanka ja langan päälle paino ja sitten hakataan painon avulla pumpun akseli pois.Joku toppari tietenkin tarvitaan rautalangan päähän. Itsellä on tällaiseen tapaukseen auton jarrupalojen irrotukseen tarkoitettu liukuvasara, jolla hakkaan esimerkiksi variaattorin tukilaakerin irti kopastaan. Biltemasta ostin.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Eki

Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 29.10.22 - klo:19:17Parhaiten pumpun irrotus onnistuu hitsaamalla pumpun akselin päähän kierretanko ja siihen paino ja päähän mutteri. Siis liukuvasaran tapainen systeemi, jolla hakataan mutteria vasten. Jos ei ole hitsauslaitteita niin laitat ne lukkopihdit maksimivoimalla kiinni akselin päähän ja lukkopihteihin sopivaan kohtaan kiinni tukeva rautalanka ja langan päälle paino ja sitten hakataan painon avulla pumpun akseli pois.Joku toppari tietenkin tarvitaan rautalangan päähän. Itsellä on tällaiseen tapaukseen auton jarrupalojen irrotukseen tarkoitettu liukuvasara, jolla hakkaan esimerkiksi variaattorin tukilaakerin irti kopastaan. Biltemasta ostin.
Kyllä tässä on kokeiltu yhtä sun toista, huomenna täytyy vielä etsiä pitempi tanko minin saa ns lyöntivasarapainon, lukkopihdit niin kovaa kiinni akseliin kuin vaan pystyy laittamaan. Toinen konsti olisi ensin kuumentaa akselin reiän ympärillä olevaa lohkoa, siten näin tehtävän youtubessa, lähti suht' helposti pois. Eiköhän tuo jollain konstilla lähtene, jos olisi lämmin talli ja valoa kunnolla, se olisi jo pois, itsellä kylmä mopokatos, valo tulee tietyn pimeyden saavuttua, elikä hämäräkytkimen kautta, otsalamppu ja monen monet akut taskussa aina ladattuna.

Coastside

Kuumentaessa reikä laajenee enemmän ja alumiini terästä puolet enemmän. Jos on kylmäspraytä ja ensin kuumentaa alumiinin ja peittää sen että jäähdyttää akselin, niin se hyppää silmille.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

Kun on saanut sen akselin pois, seuraa vaikein vaihe. Se tiiviste pitää saada reikäänsä eikä liian syvälle. Reilusti silikonirasvaa tiivisteen pintaan. Niillä on merkkihuollossa erikoisholkki, jolla sen saa helposti paikoilleen. Laakeripaketti akseleineen tuppaa sekin menemään alussa vinoon, joten pitää kohdistaa hyvin.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Eki

Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 29.10.22 - klo:22:24Kun on saanut sen akselin pois, seuraa vaikein vaihe. Se tiiviste pitää saada reikäänsä eikä liian syvälle. Reilusti silikonirasvaa tiivisteen pintaan. Niillä on merkkihuollossa erikoisholkki, jolla sen saa helposti paikoilleen. Laakeripaketti akseleineen tuppaa sekin menemään alussa vinoon, joten pitää kohdistaa hyvin.
Olen muinoin laittanut, oli ehkä silloin vaiken saada vanha tiiviste pois, mutta kaikki onnistui. Nyt ruiskutin crc:tä laakerin alapuolisesta aukosta reilusti ja antaa yön muhia jos auttaisi? Kuumentamismahista minulla ei ole enkä osta hinnakkaita kaasutohottimia, ehkä kylmäsprayta mikäli en huomenna muuten sitä vanhaa saa pois?

mopotinx3

#6
Tosiaan, kauan sitä saa kaivaa pois. Siinä on metallivahvistus, joka estää koukulla onkimisen. Muistaakseni pitää reunasta hakata irti pesästään, jotta tulee rako ja saa pihdeillä kiinni. Youtubesta saa katsottua mallia. Helposti siinä tekee naarmuja siihen pesään, jolloin uusi tiiviste ei toimi.
Usean videon kannattaa katsoa, esim. NRG wasserpump leckt  tai Piaggio waterpump repair. Pitkästä pienestä ruuvimeisselistä saa terottamalla työkalun jonka voi kopistella siihen pesän ja tiivisteen väliin.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Eki

#7
Lainaus käyttäjältä: mopotinx3 - 30.10.22 - klo:07:59Tosiaan, kauan sitä saa kaivaa pois. Siinä on metallivahvistus, joka estää koukulla onkimisen. Muistaakseni pitää reunasta hakata irti pesästään, jotta tulee rako ja saa pihdeillä kiinni. Youtubesta saa katsottua mallia. Helposti siinä tekee naarmuja siihen pesään, jolloin uusi tiiviste ei toimi.
Usean videon kannattaa katsoa, esim. NRG wasserpump leckt  tai Piaggio waterpump repair. Pitkästä pienestä ruuvimeisselistä saa terottamalla työkalun jonka voi kopistella siihen pesän ja tiivisteen väliin.
Kyllä näitä on katsottu ja tietoisia mahdollisista naarmuista, mietin tässä, että kumpi voisi auttaa paremmin, joko kaasupuhallin millä laakerien ympäriltä lohkoa kuumentaisi, vaiko kylmäspray mitä ruiskuttaisi akseliin ja laakerien juureen, samalla vetämällä kummassakin tapauksessa lukkopihdeillä lujaa akselista? Edit: lähdössä motonettiin hakemaan 4.99€ maksavaa pientä kaasupoltinta, eiköhän tuo riitä lämmittämään lohkoa senverta että määrätty vesipumpun aukko hiukan suurenee, saa nähdä miten käypi?

Eki

#8
No ei todellakaan riittänyt, onhan harvinaisen tiukassa laakerit akselineen, täytynee ostaa kunnon tohotin rahapäivänä, saa nähdä auttaako asiaa tippaakaan? Mietin myös edullista vaihtoehtoa, kierretanko mistä tekisi lyöntivasaran, toinen pää akseliin kiinni kunnon lemmareilla ja painava iso holkki (on tarkoitettu takavariaattorin ison mutterin aukaisuun), tai niitä on kaksi eri kokoa, voisi laittaa tankoon sisäkkäin ja sillä suorittaa lyöntejä, jos ei lähde, niin sitten ei?

joni_k

saisiko tästä ongelmasta kuvaa? yhtään ei aukene minkälainen systeemi on kyseessä.

Coastside

Tämä oli aiemmin täällä. Se on se pumppujen kaksilaakerinen akseli joka varin puolelta vedetään ulos.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Eki


joni_k

kriitisin kohta leikattu filmistä kun yhtäkkiä tuo mötikkä onkin puoliksi pihalla.. ;D  kovin hirveästi tuota ei uskalla lämmitellä saattaa tuo sisällä oleva muoviholkki sulaa ja tuoda lisäongelmia.

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Eki

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 31.10.22 - klo:12:33kriitisin kohta leikattu filmistä kun yhtäkkiä tuo mötikkä onkin puoliksi pihalla.. ;D  kovin hirveästi tuota ei uskalla lämmitellä saattaa tuo sisällä oleva muoviholkki sulaa ja tuoda lisäongelmia.
No nyt on kunnon kaasutohotin, kylmäspay ja kierretankoa metrin pätkä mistä väsään ns lyöntivasaran, tänään tuskin menen mopon kimppuun, mutta huomenna kokeilemaan hommaa.