Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

pugt200

Omat Vespat oli matolla ja ilman. Mattoa ei kyllä tarvitse mihinkään ellei pudottele tavaroita lattialle. Maton alus on kuivattava, koska sinne jää vettä. Matoton lattia säilyy itse asiassa helpommin puhtaana. Pieni tuulilasi on ainoa pakollinen lisävaruste. Huiput nousee ja kulutus laskee.

Onnea Vespalle ja omistajalle. Gts:n jälkeen muut nykyvehkeet on vähän nupoja. Ei voi mitään.

Partanen

Jos jalkoja pitää kumisten kiskojen päällä, niin ei kenkä tosiaan ota maaliin kiinni missään vaiheessa. Lähinnä päälle ja pois noustetta voisi kenkä osua jalkatilan keskellä olevaan maalattuun pintaan. Tai jos ajon aikana jostain syystä haluaisi ajoasentoa muutella vaikkapa pitämällä kantapäitä keskikorokkeen päällä. Samoin maton kanssa ei ehkä tarvitse muutenkaan jalkoja niin asetella kumikiskojen päälle. Saan skootterin myös näkösuojaan silloin kun en sillä aja, joten maton voi nostaa pois, ja alunen pääsee kuivumaan. Tämmöisiä ajatuksia tässä vaiheessa, kun en ole metriäkään ajanut, jotain jolla kumimaton hankinnan lähinnä itselleni perustelin.  :P

Pitää vähän arvailla, mitä "nupo" tarkoittaa tässä yhteydessä. GTV:n ymmärtää paremmin, jos on nähnyt kuvan ensimmäisistä vespoista, esim. Vespa 98: http://www.vespa-italia.com/vespe%20epoca/1946%20vespa%2098.jpg GTV:ssä lamppu lokasuojassa, penkki kaksiosainen, koska Vespa 98:ssakin takapenkki oli lisävaruste.

Pientä tuulilasia olen toki pohtinut. Ei vaan innosta tällä hetkellä ulkonäön vuoksi. Vaikka saattaahan se mieli muuttuakin.

Nahkapenkki olisi komea, mutta miten mahtaa olla käytännöllisyyden laita. Nahka ja vesi sopii huonosti yhteen. Mahtaako nahkapenkin mukana tulla sateen pitävä penkinsuoja?

Rengasmallikin on lähes päätetty, Michelin City Grip. http://www.michelin.co.uk/motorcycles/michelin-city-grip Onko kokemuksia puolesta, tai vastaan?
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Plom

Nahkapenkki tietenkin suojataan nahkaöljyllä  click , hoitamalla nahka kestää kelin kuin kelin.

http://www.skoottericlubi.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3060  Pirelliä tuntuvat kehuvan .

pugt200

Hämeessä 60-luvulla nupo oli sarveton nautaeläin esim. lehmä. Lause tarkoitti siis, että GTS on monella tavoin se ravintoketjun huippu.  ;D

jalat

Lainaus käyttäjältä: Plom - 23.03.11 - klo:22:40
Nahkapenkki tietenkin suojataan nahkaöljyllä  click , hoitamalla nahka kestää kelin kuin kelin.

http://www.skoottericlubi.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3060  Pirelliä tuntuvat kehuvan .

Itse ostin tänä talvena nahkaisen ajotakin ja kyselin tuolla moottoripyörä palstalla että mites motoristit on hoitaneet sen takin hoitamisen. Paljon kehuja sai "Tallipoika Valjasrasva". Löytynee ihan prisman hyllystä. Itse törmäsin tähän vahingossa Storm-motorilla ja sellainen hieman dronningholm mansikkapurkkia pienempi pytty maksoi alle 6e. Kestää varmaan loppuelämän itsellä se pytty.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Partanen

Hmm, nyt ei siis ole enää järkisyitä jättää nahkapenkki ostamatta. On vain se tylsempi näkökanta, että nahkapenkki on järkyttävän hintainen. Silti harrastus ei ole harrastus, jos sen pystyy järkisyin perustelemaan. Saksan kauppiaalla näköjään melkein viisisataa: http://www.sip-scootershop.com/EN/Products/602935M0BR/Seat+PIAGGIO+for+Vespa+GTS+250.aspx Ja tuostahan se selvisi, että sadesuoja tulee mukana. Toki olette oikeassa, että hoitoa nahka tarvitsee, vaikka suoja olisikin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

#36
Mulla on CS:sä nahkapenkki ja on kyllä todella kestävä oikealla hoidolla. Pesen penkin noin kerran vuodessa nahkasaippualla ja rasvaan Tallipojan valjasrasvalla pari kertaa kesässä. Rasva imeytyy niin hyvin, ettei edes persus kiillä kun kerran nopeasti pyyhkäisee. Nahka pysyy (tai on pysynyt) pehmeänä noilla menetelmillä jo vuosia.

Nahan huoltovälineitä kannattaa ostaa halpamarketeista tai perustavarataloista, jotka myyvät hevostarvikkeita. Esim. tämä Tallipoika on juuri ostettu muistaakseni Minimanista tai Tokmannilta. On kestänyt minulla jo noin 7 vuotta ja edelleen on 2/3 jäljellä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Antti R

Onnittelut hyvästä valinnasta, minkä värisen tilasit? Nahkaisen satulan voi saada hieman halvemmallakin:
http://www.easyparts.nl/showarticles_info/0041602935M0BR/0-4-168-377-1248/Zadel_Vespa_Gts_Leder_Bruin.html
Tilasin Hollannista GTS:ään tuulilasin ja takaboksin vuosi sitten. Toimitus kotiovelle kesti viikon.

Olen kovasti tykännyt omasta GTS:täni. Vespa on näppärä kaupungissa ja kulkee maantiellä sen, mitä tällaisen skootterin ylipäänsä tarvitsee kulkea.
Vikoja ei ole ollut, sileästä Sava takarenkaasta pääsin kätevästi eroon 5000 km huollossa. Vuosimallissa 2011 mittaristo on vaihtunut näköjään analogiseksi.
Hyvä vai huono muutos, on makuasia. Trippi- ja ulkolämpömittaria voisi jäädä kaipaamaan.


Peugeot Vivacity 3 2011
Tunturi Super Sport -82
Tunturi Sport -75
Tunturi Start -72
Tunturi Start -79 (projektiaihio)
Tunturi Maxi LF3 -71 (museo)
Tunturi -65 (museo)
ex. Vespa GTS -10
ex. Vespa LX 125 -08
ex. Peugeot Vivacity -05
ex. Kymco Super Fever -04
ex. Hero Winner -02

Partanen

Ilmeisesti tämä väri on nimeltään "Marrone Terra Di Toscana", tumman ruskea kuitenkin. Ei löydy kotimaisilta Vespa-sivuilta. Jakaa varmasti mielipiteet kahtia.

Tänään ostin Michelin City Grip:it. Merkilliseksi on tämä maailma mennyt, kun valmistusmaa noilla renkailla on Serbia.  ??? Jälkeenpäin ajatellen, voiko tuolla hinnalla muuta odottaakaan? Kumille ne haisee kuitenkin. Olen joskus ostanut puolalaiset BF Coodrich:it autoon, ja silloin myyjä kertoi noissa uusissa tuotantomaissa olevan uusimmat tuotantolinjat ja koneet. Esitti asian niin, että se on hyvä asia. Toisaalta, toivottavasti ei tarvitse City Grip:ien ominaisuuksia ääritilanteissa kokeilla. Kunhan olisivat pyöreät, ja saisi jotenkin tasapainotettua.

Autonrenkaiden tasapainotuskoneeseen ei taida Vespan rengas mennä, ja perinteinen mp-tasapainotustanko on vanteen keskireikään liian pieni. Aattelin, että jos tasapainottelisi etupyöränlaakereiden varassa. Ottaa jarrusatulan vaikka irti, ettei hankaa palat levyä vasten. Sitten rengasta pyörittelemällä etsii painavimman kohdan, ja vastapuolelle painoa, kunnes on tasapainossa. Vespassahan on kaiketi samanlainen vanne edessä ja takana, joten etupäällä saisi molemmat renkaat painotettua. Edellisen kaksipyöräisen renkaat painotin ajokin omien pyöränlaakereiden varassa, aika hyvin tuloksin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Antti R

Aiot siis vaihtaa renkaat itse? Muutama varoituksen sana: GTS:ssä pitää irroittaa myös pakoputki takapyörän irroittamiseksi.
Ainkin vanhemmissa GTS:ssä on sellainen tyyppivika että pakoputken liitos jää herkästi vuotamaan, mikä voi pahimmassa tapauksessa polttaa koko skootterin.
Tuolta löytyy juttua asiasta:

http://www.skoottericlubi.com/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1838
Peugeot Vivacity 3 2011
Tunturi Super Sport -82
Tunturi Sport -75
Tunturi Start -72
Tunturi Start -79 (projektiaihio)
Tunturi Maxi LF3 -71 (museo)
Tunturi -65 (museo)
ex. Vespa GTS -10
ex. Vespa LX 125 -08
ex. Peugeot Vivacity -05
ex. Kymco Super Fever -04
ex. Hero Winner -02

Partanen

#40
Juu tiivisteongelmaan olenkin jo tutustunut. Oikeasti putki pitäisi kaiketi (netistä lukemani perusteella) irrottaa sylinterin kannesta, eikä siitä helpommasta liitoksesta. Kannesta irroitettaessa ongelmaksi mukaan tulee sitten jo lambda-anturi, ja ahtaammat paikat. Ja kai siellä kannessakin jokin tiiviste täytyy olla.

Kuitenkin, vaihdan renkaan tosiaan itse, omin pienin kätösin. Kun liitoksen avaa nyt heti uutena, niin ei pitäisi jäädä vuotamaan (?). Samalla mittaan sen tiivisteholkin mitat, ja ilmoitan ne tänne palstalle, ellei joku jo niitä tiedä ja kerro. Noita tiivisteitähän täytyy olla jossain muuallakin kuin merkkiliikkeillä, halvemmalla ja helpommalla saatavana. Kun niitä pari pitää omassa hyllyssä, niin ei jää kesän ajelut ainakaan pakoputkiongelmien takia katkolle. Tympeää olisi se, että putki alkaa vuotamaan, ja huoltoon pitkät jonot, tai ei ole osia. Varsinaista jarruongelmaa ei pitäisi enää viime vuosien GTS:issä olla vuotavan tiivisteen takia -> ovat tehneet muutoksen, joka estää jarruletkun sulamisen.

Tässä vielä video, jossa vaihdetaan takarengas: http://www.youtube.com/watch?v=eUNXDSvpN7I Kuten pätkästä näkyy, voi vaihtaminen olla jopa hauskaa.  :)

Tämä on se rasva-apinan ongelma, että kun ostaa uuden laitteen, pitää keksimällä keksiä jotain ropaamista. Vaikka sitten renkaiden vaihtoa.  ;)


Lisäys klo 9.12: Oli se pakoputkimuutos näköjään kerrottu tuossa skoottericlubinkin ketjussa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Englantilaiset kertovat vähän värikkäämmin kumimaton aiheuttamista ongelmista, ja ekassa viestissä näkyy kuvakin: http://www.gtsownersclub.co.uk/forum/viewtopic.php?f=15&t=2078

Kuvassa kuitenkin näkyy, että kaikki kumikiskot on poistettuna, vaikka vain reunimmaiset pitäisi poistaa. Ehkäpä ilman kumikiskoja matto pääsee liikkumaan enemmän, ja hankaamaan maalia pois pahemmin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 25.03.11 - klo:09:20
http://www.youtube.com/watch?v=iSvFcNRFEuM&feature=related

Hyvä filkka samasta teemasta

Tuo oli se netistä lukemani mukaan oikea tapa irroittaa pakoputki. Tutkiskelin vähän noita räjäytyskuvia, niin kyllä siellä kannen ja alkukäyränkin välissä on tiiviste, ilmeisesti kuparia (?), osa numero 11 (PI480853). On vaan paljon halvempi, n. 2 euroa, kun tiivisteholkki alkukäyrän ja vaimentimen väliin on jotain 25-30 euron väliltä.

http://www.sip-scootershop.com/DE/main/service/PartsCataloguesDetails.aspx?link=1&table=4605d788-c467-41d0-a237-58394d17a441&oc=94ba6ebd-4bbc-4db2-9c67-785bc3532fa4
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 25.03.11 - klo:09:20
Kuvassa kuitenkin näkyy, että kaikki kumikiskot on poistettuna, vaikka vain reunimmaiset pitäisi poistaa. Ehkäpä ilman kumikiskoja matto pääsee liikkumaan enemmän, ja hankaamaan maalia pois pahemmin.
Tuo ei taida olla pulverimaalattu? Näyttää aika pahalta. Voisihan tuota rasva-apinana vähän parannella...  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.