Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

oskuk

#1035
Lainaus käyttäjältä: Sepi6 - 03.03.20 - klo:09:12

Eikös nuo ole ns kuivavarattuja eli heti valmiita käyttöön hapottamisen jälkeen (20-30min), lataaminen tuossa kohtaa on vain suositus.

Akun mukana tuli tosiaan vain pikaohje hapottamisesta. Ei mitään muuta ohjetta.
Netti-video-ohjeet valtaosin pitävät ensimmäistä latausta akun kannalta tärkeimpänä.
En ota kantaa.

Sen sijaan kiinnostavasti sanoi yhdessä jutussa tyyppi että "akuissa ykslöeroja. Joku akku ei pääse kuin esim. 13,8 volttiin, kun toinen menisi 14,6 volttiin. Tuo joka sinänsä olisi ok, tuo 13,8 volttinen, hän rassaa laturia, joka pukkaa aina virtaa, koska koskaan ei päästä siihen katkaisuun"

..tuli vaihdettua akku ja iloisena hörähti, kuten odottaa saattaa. Mutta yhtä kinnostavasti huomasin etä wanha akku oli epäsopivan ruuvarin takia erittäin huonosti kiinni -mikä syö myös käynnistysvirtaa.

No, kiinnostuksesta iskin vanhan vielä laturiin. Laturi pukkaa  0,2A 14,7 voltilla sisään. Sen aikaa kun asia enää kinnostaa ja sitten vien sen motonetin akkukierrätyksen ;-)

...ja mainitaan nyt vielä että ensimmäisen kerran hokasin tuon akun alla olevan korotuspalan -el olisin vonut ostaa ehkä 2cm korkeammakin akun! Eli varmaan sen Yuasan ytx14-bs ...

Kkuja75

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 07.07.18 - klo:17:00
Olipa erikoinen jäähdytysneste vuoto kaverin vespassa. Tiputteli satunnaisesti nestettä maahan, mutta vain vähän. Koneen vasemmalla puolella letkussa oli reikä. Letku mikä tulee kannesta välipohjaan. Näyttää siltä, että letku on kokoonpanossa laitettu kannattimeensa, ja sitten letkua on vedetty väkisin kiinnikkeessä ollessaan. Nirhautunut se letku puhki sitten. Kun kone oli kylmä, ei nirhautumasta saanut vettä vuotamaan. Mutta kun koneen käyttl lämpimäksi, alkoi tihkua nestettä.

Korjaus tapahtuu vesiletkun jatkokappaleella tässä tapauksessa. Letku poikki vuotokohdasta, ja jatkokappale siihen väliin.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/450334/Jatkoliitin-vesiletkulle-o19mm
Olikos Partanen sattumalta mikkelissa päin tämä vuotava tapaus gts300

Partanen

Ei ollut Mikkelissä. Harmi jos on samanlaisia tapauksia enemmänkin. Toisaalta se ei yllätä. Aikansa ehtii tehdä tuhojaan typerä, tai ymmärtämätön henkilö tuotantolinjalla. Ennen kuin saadaan perehdytettyä paremmin.  :-[
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kkuja75

Partanen
Omastani löysi kaksi tehtaan pikaklemmaria, joista johtui oma tiputteli. Kunnolliset kiristettävä klemmari niihin ja nyt on nesteet pysyneet sisällä.

oskuk

Jotain ihan muuta.
Tulin laittaneksi sytkäpistokkeen Vespaani aikoinaan, ja huomasin että nykyinen usb-laturini ei piisaa kuin pitämään kännyni samoissa virroissa, joten pitäisi hakea parempi laturi. Tuollaisia 2,4A luokan latureita huokeasti motonetissa, kuten varmaan vähän joka kaupassa, ja kysymys onkin:
Miten paljon tuo Vespa edes lataa, etten imuroi akusta enempää kuin sinne Vespan laturilla menee?

https://m.motonet.fi/fi/tuote/9501144/Cloudberry-24-A-autolaturi-1-x-USB-24-A

Palosella

"The GTS (at speed) will produce 24 amps when cold (approx. 307 watts) and 21 amps when warm (approx. 269 watts)."

Eli kyllä sieltä pystyy ottamaan vaikka puhelimen pikalaturillekin virtaa ilman että loppuu kesken.

Sami@Vespa

#1041
Tervehdys,

täällä uusi GTS-kuski ilmoittautuu.
Oma historia kaksipyöräisten parissa alkoi viitisentoista vuotta sitten, kun hankin Hondan satakuutioisen skootterin kakkosauton virkaa toimittamaan. Edes mopoa en ollut tuota ennen ajanut. Kipinä roihahti kunnolla ja parin kuukauden päästä olinkin jo etsimässä itselleni Vespa GT200:sta tai 250 GTS:ää. Avovaimon kanssa tuli kuitenkin heräteltyä ajatusta, että voitaisiin tehdä pidempiä ulkomaanreissujakin ja tuohon käyttöön ajateltiin Vespan olevan liian pienikokoinen - kaksi päällä.

Niin siinä sitten kävi, että Hondan skootteri vaihtui aikanaan moottoripyörään ja niitä on tässä sitten vuosien varrella ollut useampia erilaisia, customia ja isompaa matkapyörää pääasiassa. Nyt viime vuodet ollaan menty naku Moto Guzzilla. Kaiken aikaa on takaraivossa kuitenkin itänyt ajatus Vespan hankkimisesta ja nyt tuli tämä viimein toteutettua. Moto Guzzi sai talliin rinnalleen toisen italialaisen.

Ihan hirveästi en vielä ole ehtinyt kilometrejä kartuttaa, mutta kiva ja sympaattinen ajopeli tuo on vähäisen kokemuksen perusteella. :)
Pisimmät reissut on toistaiseksi olleet alle 100 km eli tuollaista nurkka-ajoa vaan harrastettu. Alkaa nuo kesän parhaat ajokelit olla jo takana. Pientä tuunausta olen jo myös aloitellut, Vespan originaali sporttipenkki tuli tilattua Saksasta, vielä en ole ihan vakuuttunut onko se parempi kuin vakiojakkara. Ainakin antaa enemmän pelivaraa ajoasennon suhteen. Takalaukun ja tuulilasin ruuvasin myös heti irti - ihan tyylisyistä vaikka varsinkin takalaukku on todella kätevä olla olemassa. Ehkä se vielä pääsee takaisin. Tuulilasista en oikein koe itselleni mitään hyötyä olevan - kypärämeteli vaan lisääntyy. Mulla on noissa isoissa matkapyörissä noita erilaisia pleksejä ollut, jopa ihan sähkösäätöisiä - ja kaikki ne on yhtä huonoja olleet. Nykyinen Guzzi on naku ja olen ajoviimaan jo tottunut. Vespalla ei edes pääse niin kovaa, että ajoviima tulisi rasitteeksi edes matka-ajossa.
Tehoputkeakin olen jo katsellut, en oikeastaan tehon vaan äänien ja ulkonäön takia - saa katsoa innostunko sellaisen hankkimaan. USB- laturi pitää hanskikaslokeroon väsätä jossain kohtaa.

Listataan tähän vielä ihan plussia ja miinuksia uudesta ajopelistä:

+kevyt ja näppärä ajokki, niin tien päällä kuin pysäköitäessä
+herkkä ohjaus, väitän ajavani tällä mutkatiellä ihan yhtä nopeaan mitä moottoripyörälläni vaikka tehoja on monta kertaa vähemmän - tai siltä ainakin tuntuu
+mukava jousitus ja samalla yllättävän jämäkkä
+tyylikäs ja laadukkaan oloinen rakenne
+lähtee rivakasti liikennevaloista, ihan ehdoton kaupunkiajokki. Maantiellä menee myös oikein mukavasti- ohituksia tosian varmaan joutuu harkitsemaan

-ajoasento - vaatii tottumista kun on vuosia viettänyt moottoripyörän selässä, saattaa Vespassa selkä väsyä kun on tottunut lievään etukenoon
-katu-uskottavuus. Suomessa skootterien arvostus on mitä on, yksikään vastaantulija ei ole vielä morottanut
-mopomaisuus. Moottoripyörällä kun ajelen, harva lähtee haastamaan tai ohittelemaan, Vespalla tähän saa tottua vaikka vauhdit ja tilanteet olisi ihan samat. Minulle ei ole nöyryytys, jos joku ohittaa - mutta tulee välillä kaikenlaisia vaaratilanteita itselle kun muut lähtevät edessä "matelevaa" "mopoa" ohittelemaan. Onkin nyt tullut omaksuttua mahdollisimman äijämäinen ajotyyli ja se tuntuu auttavan.
-on tämä aika ikävä ajettava  tietynlaisilla hiekkateillä, sellaiset tiivit ja tampatut pätkät menee loistavasti, mutta irtosora on myrkkyä.
-kaksi päällä ei oikein tila tahdo riittää pidemmille pätkille ja jarrutuksissa kyllä huomaa, että painoa on päällä

Saas nähdä mihin tämä Vespailu johtaa, ollaan tällä nyt molemmat avovaimo ja minä tällä ajeltu. Voi olla, että tulee hankittua vielä toinen samanlainen jossain kohtaa - saa nähdä. Ensi kesäksi tässä jo suunniteltu oikein pidemmän kaavan mukaista Vespa-reissua, Alpeille tai jonnekin. Joko kahdella Vespalla tai sitten Vespa + moottoripyörä  -yhdistelmällä.

Itse en ole mikään shortsit ja sandaali -kuski edes kovimmilla helteillä. Toisaalta heavy duty -ajoasut näyttää Vespan kanssa typeriltä. Onkin nyt jo tullu tilailtua vähän enemmän Vespa-henkeen sopivia ajokamoja. Tyyli ennen kaikkea 8) ;D

Partanen

Tervetuloa joukkoon. Vaikka aika hiljaistahan täällä on ollut jo pidemmän aikaa.

Tohon vastaantulijoiden tervehtimiseen halusin kommentoida, että me vespailijat tervehditään vain vespailijoita.  ;) (Toki pysähdyn auttamaan motoristejakin, jos näyttää siltä että ovat pulassa.)

Tuulisuojan etu on oikeastaan siinä, että ilmanvastuksen pienentymisen vuoksi ei tarvitse pitää kaasua ihan niin paljon auki. Säästyy vähän polttoainetta. Ja se säästö näkyy siinä, että matkaa tehdessä pääsee tankillisella vähän pidemmälle.

Mä en kanssa pysty takalaukkua edes harkitsemaan. On niin karmeen näköisiä kyllä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Sami@Vespa

#1043
Kiitos, kohtuu hiljaista täällä tosiaan tuntuu olevan.

Hyvä pitää mielessä nämä tervehtimissäännöt, voin siis jättää muut motoristit jatkossa huomioimatta  8)

Tuulisuoja mulla oli ihan ensimmäisen ajolenkin aika vielä kiinni ja kyllä siinä huomasi sen edut ilmanvastuksen suhteen, tarkoitan siis tuohon kulkupuoleen isommissa nopeuksissa. No saa nyt katsoa, jos sen vielä laittaa syksyllä takaisin. Kätevää kun hommaan ei paria minuttia enempää kulu. Tuli jo tuossa joku päivä vähän vilukin + 12C kelissä, vaikka nahkatakin alla oli villapaitaa yms.

SIP myy noita Piaggion etuvilkkuja led-huomiovaloilla, vähän olen noita miettinyt.
https://www.sip-scootershop.com/en/product/indicator-kit-piaggio-led-daytime-running-lamps-front_MV000475
Mietityttää vain, miten tuo setti pelittää yhteen oman Vespani kanssa kun 2013-mallissa on edessä etupellissä tuo erillinen parkkivalo. En nyt ole huolissani lainmukaisuudesta, vaan noista kytkennöistä lähinnä.
Ko. parkkivalon ajattelin jossain kohtaa päivittää led-polttimolle, samaten ajovalon.
Onko kokemuksia miten hyvin esim. tuollainen Philipsin H4-led sinne umpioon mahtuisi?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4300165/Philips-Ultinon-Essential-LED-H4-ajovalopolttimopari
Vaikuttaa kohtuu haastavalta tuo ajovalon polttimon vaihto GTS-Vespassa (pelkään rikkovani muovikiinnikkeitä) eikä viitsisi ihan turhaan avata tuota ohjaustangon kuorta.


Partanen

Kyllä kai ledeille saa virran erillisestä parkkivalosta siinä missä umpiossa olevastakin. Ellei jopa helpommin. Tyyriiltä tuntuu toi hinta kahdesta vilkusta, kun uudempiin saa neljä vilkkua samaan hintaan. Eteen ja taakse. Vaan en tiiä sopiiko uudet vilkut vuoden -13 malliin. Ei kaiketi, kun eri malleja myyvät vuosimallista riippuen.

Aika vähän on tilaa ajovalon takana. Ei ehkä mahdu ledin jäähdytyssiili sinne. Mutta jos hankit vähän kalliimman H4-polttimon, niin silläkin saa valotehoa lisää kummasti.

Uudemmissa niitä muovikiinnikkeitä on kehitelty niin, etteivät ihan yhtä herkästi hajoa kuin vanhemmissa. Kannattaa yrittää löytää videoita tuubista, jos niistä näkyisi ne kiinnikkeet. Osaisi sitten varoa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Kiinnostavia kokemuksia enlanniksi 250-300 Quasar koneista ja muustakin koskien Vespaa.
https://scooterlab.uk/vespa-gts-buyers-guide-feature/
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Partanen

Ruoste ei ole ongelma Suomessa, niin kuin on tuolla Briteissä. Ajavat ympäri vuoden ja talvella sielläkin suolataan. Lisäksi ilmasto kosteampaa. Pakoputki saattaa Suomessakin ottaa pintaruostetta, jos sitä ei maalaa kuumankestomaalilla samalla kun vaihtaa takarenkaan. Mutta on sen verran paksua materiaalia, että puhki ei ruostu koskaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Tein fillyn putkeen sinistyksen kokeeksi miten se suojaa talvella. Siniseksi kuumennus ja jäteöljyä pintaan. Tutumpaa aseista, käsitellä noin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Jäteöljyllä sinistäminen ei ole hyvä idea,
sisältää usein suuren määrän, esim rikkiä.
Suosittelen uutta ja puhdasta, täyssynteettistä öljyä, tuohon tarkoitukseen.
Omiin aseisiini en ole käyttänyt, jäteöljyä  ;D
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Coastside

Mistä se rikki tulee jos ei jo ole siinä?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04