Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinanskootterin valojen teho, säätö ja ongelmat

Aloittaja Baotian, 08.08.07 - klo:01:20

« edellinen - seuraava »

purgiaali

http://dx.com/p/cyt-14w-1350lm-2-led-white-light-motorcycle-headlamp-12v-234733

Tämä näyttää lupaavalta, mutta en taida jaksaa alkaa virittelemään, kun on kymcossa vaihtosähköllä toimivat  valot.

Coastside

#256
Etuparkki on ollut ledi jo vuoden ja tilasin siihen uuden ilm. tehokkaamman ledin sekä takavaloon ledin Bay15d kannalla. Virransäästöä ei juuri tule mutta luotettavuus kasvaa. Parkki tuottaa hajavaloa joten se näkyy laajemmalle kuin ajovalo. Koska se ei osoita suuntaakaan yhtä hyvin, on autoilijat tarkkaavaisempia. Hämärässä on parempi ajaa ilman ajovaloa koska hämäränäkö säilyy ja parkki toimii huomiovalona.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Valaistus/Sumuvalot-82731/

Tuollainen on hyvä lisävalo jossa on haarukkakiinnike valmiina. Lisää vain helpon kytkimen jolla sen tarvittaessa saa päälle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

User

Sumuvaloahan saa käyttää vain sumussa, lumipöllyssä ym.tilanteessa jossa sen erilainen valokuvio (matala) tuo hyödyn.

Coastside

Se asennetaan alas jottei se heijastu suoraan takaisin sumusta, sateesta, pölystä yms. Tieliikennelaki määrää että ajoneuvo on hallittava tien näkyvällä osalla olevalla matkalla. Siksi valo kuin valo joka lisää näkymää riittävästi on sallittu ellei se haittaa liiaksi muita. Normaaleilla ajovaloilla häikäistään monasti muita esimerkiksi mäissä, eikä ketään siitä rangaista.

Jotta narisemaan koristevaloja rakentaville.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopo305

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 22.01.14 - klo:06:44
Se asennetaan alas jottei se heijastu suoraan takaisin sumusta, sateesta, pölystä yms. Tieliikennelaki määrää että ajoneuvo on hallittava tien näkyvällä osalla olevalla matkalla. Siksi valo kuin valo joka lisää näkymää riittävästi on sallittu ellei se haittaa liiaksi muita. Normaaleilla ajovaloilla häikäistään monasti muita esimerkiksi mäissä, eikä ketään siitä rangaista.

Jotta narisemaan koristevaloja rakentaville.
Sumuvalojaa ei saa käyttää taajamassa, oli keli sitte kuinka sumuinen tai sateinen, ainoastaan taajaman ulkopuolella. Tämä on fakta.
......näin teemme, rahat juomme, ja kävelemme kotiin.

Coastside

#261
Minä kirjoitan siihen tuikkuun ettei se ole se ******valo. Ajan paljon parkit päällä että hämäränäköni säilyy ja muutan systeemiä niin että selviän sade yms. säistäkin ehjin nahoin. Mitään muiden kiusaamistavoitteita ei ole. Ehkä 1/30 matkoista on erikoisvaloja vaativaa ja niissäkin vain paikoin. Niissäkin voi kehittyä vaaratilanteita joista yksikin voi olla kohtalokas. Jos ei aja syksyisin ja talvella, ei ymmärrä millaista noilla perustuikuilla on ajaa kun hyvin huonossa näkyvyydessä tulee xenonvaloisia autoja vastaan. Se on kuin kynttilä vs. työmaahalogeeni. Häikäisy peittää oman valon täydellisesti näkyvistä ja on erittäin hyvä kun saa valon jolla erottaa tien reunan jonka mukaan ohjata.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

User

#262
Umpion lasissa olevat merkinnät ratkaisevat mihin käyttöön valo on tarkoitettu.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/4e6908ab83a165d7a67fb00cad99e926/4748-Moottoripyoran_ja_mopon_valomaarayksia.pdf

pekpel

Laitan laista ja pykälistä huolimatta tuohon vanhaan nrg:heni 2 kpl noita: http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=1037_1679&products_id=16240 , noihin vielä 16,5 asteen suuntalissit jos tarvii, niin pitäisi olla pari pistemäistä valoa joilla pitäisi nähdä, saas nähä miten nuo omat pullonpohjalinssit näihin valoa muuttavat
Nykyisille ajovaloille kun kynttilätkin nauravat..
Bellassa oli hyvä valo kun hain biltemasta sen 5" halogeeniumpion ja siihen sovittellin 35w halogeenipolttimon..

Joskus tuntuu että liikaaakin näitä pykäliä ja asetuksia olen noudatellut..
Joten nyt alan kokeilemaan missä tulee raja vastaan..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..


Jari96

Tuohon Solifer XTR:ään oli kohtuullisen helppo laittaa xenon h3 kaukovaloksi, koska on eri umpiolla lyhyet ja pitkät valo. Ainoa haittapuoli oli se että valoja joutui laskemaan todella paljon ja tarvi holkin (lue: mutterin) valojen kiinnityksen alle. Kuivalla kelillä näkyvyys mutulla 120-150m.

Nuukailija

Mun Solifer Speedissä pitkät ja lyhyet toimii vähän hassusti, pitkien merkkivalo kun palaa, on lyhet päällä, tämä toistuu vaikka vaihdan lyhen ja pitkän valon johdot ristiin, myös katkaisijasta pitää olla lyhet valittuna, kun haluaa pitkät päälle.

Mielestäni maa on ihan oikein sivussa ja lyhyen sekä pitkän plussajohdot ihan oikein lampun kannalle, yksi poltin sellainen hehkupoltin, ei kovin ihmeellisiä valotehoja, mutta eihän nyt valotehoa tarvitsekkaan, syksyllä voi päivittäminen tulla kysymykseen.

Jotenkin sähkön pitää mennä kummaa reittiä, tappokatkaisijakin toimii vain kun skootteri on sammuksissa, silloin estää käynnistymisen, mutta sitten taas jos on jo käynnissä, niin tappokatkaisijasta syttyy jarruvalo.

Kävin johdotukset läpi ja ainakin ihan oikein näyttäisi olevan kytketty piuhat, en löytänyt huonoja liitoksiakaan, mutta ikäänkuin jossain kohtaa maa ja plussa vaihtaisi paikkaa?

Takapäästä löytyi varashälyttimen liitin ilmeisesti, siinä oli pari johdinta nirhautunut puhki terävää peltiä vasten, muttei niiden eristämisellä vaikuttanut olevan merkitystä, liittimessä oli hyppylanka, jonka poistamalla skootteri ei enää sammu lainkaan.

Oikeastaan hyvähän tuo on ettei pitkien merkkilamppu paista silmään ja jos joku ajaa liian lähellä perässä, niin voi polttaa jarruvaloa jarruun koskematta, mutta mulla on pieni epäilys, ettei tuo lysti rajattomasti kestä.

Kiinnostaisi kuulla kokemuksia, jos jollain olisi ollut vastaavaa, että mikä heillä paljastunut syypääksi?

jwalk

Mielenkiintoista...Mun soliferissa näytti valopuoli vähän samanlaiselta, syyksi paljastu että oli edellinen omistaja saanut jollain ilveellä survottua lampunkannat 180 astetta väärään asentoon. Maadoitus ongelmia ekaksi epäilisin noihin muihin,tai ainakin pyrkisin sulkemaan pois. Ai sun Speedistä löyty hälärin liitin? Tyttären Speedi pitäis otta kevät huoltoon, en löytäny siitä äkkiseltään kys. töpseliä

Nuukailija

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 08.03.15 - klo:18:02
Mielenkiintoista...Mun soliferissa näytti valopuoli vähän samanlaiselta, syyksi paljastu että oli edellinen omistaja saanut jollain ilveellä survottua lampunkannat 180 astetta väärään asentoon. Maadoitus ongelmia ekaksi epäilisin noihin muihin,tai ainakin pyrkisin sulkemaan pois. Ai sun Speedistä löyty hälärin liitin? Tyttären Speedi pitäis otta kevät huoltoon, en löytäny siitä äkkiseltään kys. töpseliä

Takavalon ja tankin välistä se löytyi, samalla kun parkkivalon irronneen liittimen tyrkkäsin paikoilleen. Se on vähän hassusti laitettu sellaisen teräväsärmäisen pellin päälle, niin että hankautuu eristeet piuhoista helposti siihen pellin kulmaan.

Takavalo ja ne takasivukatteet valon ympäriltä pitää nostaa pois (onnistuu yhtenä pakettina), että pääsee näkemään tuonne.

Lampun kanta pitääkin tarkistaa, kun nuo maadoitukset käyn läpi, Soliferi on nyt telakalla, kun perän laakerit joutuu uusimaan.

Coastside

#269
Kiinasta tuli autoihin tarkoitetut 2x6 W huomiovaloliuskat joita aion skodeen. Tehoa on sen verran että näkee ajaa. Aion asentaa ne etukatteeseen molemmat.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04