Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinanskootterin valojen teho, säätö ja ongelmat

Aloittaja Baotian, 08.08.07 - klo:01:20

« edellinen - seuraava »

Baotian

Omassa kulkupelissäni on halogeeni tuplavalot. Linssityyppinen lähivaloa antamaan ja kirkaslasinen kaukovalolle. Molemmat palavat erikseen.
Kaukovalo on suorastaan loistava mopon valoksi, arvioisin sen näyttävän vähintään 60-80 metriä mutu-tuntumalla.
Lähivalon kantavuus on sen sijaan kymmenisen metriä , joten säätö on paikallaan.
Valoja edestäpäin tutkiessani huomasin lähivaloumpion läheisyydessä ruuvin joka on suorastaan tyrkyllä. Se on varmaankin lähivalon korkeuden säätö.
Nytpä kysynkin , kuinka tarkasti lähivalo on säädettävä , jotta ei tulisi sanomista mahdollisen häikäisyn suhteen?
Kannattaako mennä autokorjaamon valonsuuntauslaitteen suojiin ja sitä kautta valon tehosta paras mahdollinen hyöty?
No , jos itse vastaan, niin kyllä varmaan kannattaa, mutta mitäpä mieltä te muut olette ja minkälaiset ajovalot omissa skoottereissanne ovat?
Ajoin äsken pilkkopimeässä nelostiellä pienen lenkin ja siitä tämä ajatus heräsi mieleeni.

********************************************************

Yleisiä ohjeita

Näissä mopoissa on ajovalon valotehoa hyvästä kurjaan. Kiinalaisten moottorien sähköjen samankaltainen ratkaisu juoruaa siiitä ettei tehtaita tai siis tuottajia kiinnosta kehittää asiaa.

Itse muunnellen voi tehdä hyvinkin tehokkaat valot, mutta jos väärin tekee, voi saada aikaan onnettomuudenkin ja paljon haittaa. Pääsääntö on ettei saa häikäistä. Myöskään epäluotettavien viritysten tekoa ei voi katsoa hyvällä.

Valotehoa ei tarvitse aina, joten perusvalojen muuntotyö on oikeastaan turhaa. Lisävalo ja sille helppo kytkin tankoon sekä riittävä akku auttaa paljon ja on poistettavissakin kun ei tarvitse.

-Coastside

Kenzy

Nyrkkisääntö laillisesta valosäädöstä on semmonen, että mittaat polttimon keskiöstä maahan mitan, sovitaan, että se on nyt vaikka 100cm. Sitten ajat skootterisi suoran seinän eteen, mittaat skootterin etäisyyden seinään siten, että valosta seinään on metri. Sitten merkkaat seinään kohdan, joka on 10% alempana, kuin mittaamasi valon korkeus, eli tässä tapauksessa 10cm alemmaksi, 90cm kohdalle. Sitten, kun valokuvio metrin etäisyydellä osuu tuohon seinässä olevaan merkkiin, on lähivalot säädetty "laillisesti", eikä häikäise muita.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Baotian

Tuo onkin hyvä perusohje valojen säätämiseen.  :)
Itse käytin oikotietä ; säätöruuvi löysälle, umpiot yläasentoonsa ja säätöruuvi tiukalle.
Nyt on sitten helppo tiputtaa säätöä pykälittäin alaspäin tarpeen vaatiessa.
Jos lähivalon kantomatka yhtään parantui , säätö on riittävän kohdallaan.
Tosin kaukovalon umpiokin noudatti samaa säätöä lähivalon kanssa.

Samppa

Kenzyn ohje on erinomainen. Itse olen käyttänyt täsmälleen samaa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Sovitaanhan sitten, että sovelletaan tuota neuvoa pelkästään mopoihin. Autoissa ja moottoripyörissäkin noin jyrkkä lasku lähivaloilla ei ole oikein, ei turvallinen, eikä laillinen.  ;)

Uuden Mondeon lähivalot esim. valaisee tien oikeaa piennarta 80metriin saakka. Omaa kaistaa 45metriin saakka ja vielä vastaantulevienkin kaistaa 35metriin. (kertoo uusin TM) Ja ajovalo ei varmastikaan ole metrin korkeudessa.

Mopossa on kuitenkin rajallisempi valoteho, joten ei se ihan helpolla häikäise vastaantulevia. Ja jos on oikeasti pimeää, niin kymmenen metrin päähän näyttävällä ajovalolla 40km/h nopeus on riski.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

dealer

Lainaa10%

Eikös tässä käy niin että metrin korkeudella oleva valo näyttää vain 10 metriin josta aloittaja kaipasi parannusta ?

Eräs mahdollinen tapa on kokeilla käytännössä sopiva säätö; pimeällä välillä koeajo ja tarvittaessa säätö.
Valotehosta riippuen suuntaus parin- kolmenkymmenen metrin päähän ?

Autossa suuntailen lisäkaukovalot aina pimeällä kokeillen ja säätäen, muuten ei tahdo tulla mieluinen. ::)

Baotian

#6
Nyt on ajovalo säädetty näyttämään  oikeaan korkeuteen ( katsottiin sillä laatikolla) , tosin kaukovalo viistää nyt Puiden latvoja.
Valojen näyttämää ja korkeutta ei voi säätää erikseen ja päädyin nyt siis tuohon parempaan lähivaloon.

Tarkemmin en ole vielä polttimoita tutkinut, mutta oletan siellä olevan H4:n kummassakin. Mahdetaankohan niitä valmistaa 35w:n tehoisina , aavistuksen kalvakalle tuo valaistu alue näyttää pimeässäkin?

Kenzy

En tiedä sitten niin, mutta H4:ää ei ainakaan omasta Baotianista löydy. Se on semmonen perus-mp-polttimo, vähän normaalia hehkupolttimoa muotoillumpi kärjestä ja sillä selvä. Kirkkaat on nuo Hellan polttimot, ainakin kun vertaa kiinalaiseen.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Baotian

Kaukovaloumpiossa on kirkas lasi ja siinä näyttää olevan H4, samoin umpioiden laseissa on "H" - merkintä.
Tästä rohkenin päätellä että ihan halogeenit löytyvät.
Jos 35 w halogeenilamppuja ei valmisteta, niin silloinhan nuo pakosti kärsivät ainakin liian alhaisesta virrantuotosta?
Sitten joskus kun avaan etukatteen ja kaivan polttimot esille tämäkin asia toki selviää.
Kumpikin valoista palaa erikseen eli pitkillä lähivalo on pimeä ja päinvastoin.
Linssiumpio lähivalossa ja leveyttä kiilassa on reilusti ojanpuolelle, kelmeää vain valo tuppaa olemaan.

Partanen

#9
Mikä mopomalli sulla Esko olikaan? Sillä tämä mun QT-9 sytyttää ajovalon vasta kun mopo on käynnissä. Ja vaikka valot olisivatkin kytketty suoraan virtalukolta, niin silti ryypyn toiminta, eli virran saanti voi olla kytketty siten, että toimii vain mopon käydessä, eli ladatessa.

Muista ilmoitella asian etenemisistä. Nämä ovat juuri sitä tärkeää tietoa, jota netistä löytyy sitten tarvittaessa, myöhemminkin -vaikkapa haulla.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

E Partaselle, jep siinä on jännitteensäädin välissä, staattorilta tulee siihen piuhat ja säätimestä lähtee akulle. Säätimen tehtävänä on pitää latausvirta rajoissa 14,3-15 noin karkeasti arvuutellen. Jos säädin rikkoutuu, se ei joko lataa akkua ensinkään tai lataa liian kovalla voltilla, riippuen säätimen mallista, silloinhan sen huomaisi siitä että ajovalot palaa kirkkaammin isoilla kerroksilla. Mutta mittamalla kaikki välit vika kyllä löytyy,, onnea metsästykselle..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

eskomörkö

Se on juuri toi sama malli.

Katoin vielä tota kytkistä, niin sen mukaan:

- Ryyppy saa virran vasta mopon ollessa käynnissä.
- Ajovalot toimii vasta kun kone on käynnissä.
- Parkkivalojen kytkentä puuttuu kuvasta kokonaan. Mutta todettuna toimii kuitenkin varmasti kun sähköt on avaimesta väännetty päälle.

Nyt alan kyllä epäilemään omia havaintojani ja olisiko ne kuitenkin olleet vain parkit mitkä on päällä.

Toinen juttu mikä pisti silmään tossa on se ajovalojen "etuvastus" minkä kanssa Kenzy joutui painimaan. Se ei kytkiksen mukaan ole etuvastus vaan näyttäisi olevan kytketty niin, että jos kytket valot kokonaan pois päältä, niin tämä vastus hävittää lämmöksi ylimääräisen tehon joka magneetolta tulee.
Ilm laskettu tarpeelliseksi. Vastus näyttää olevan kytketty vain ja ainoastaan silloin kun valokatkaisija on off asennossa.

Ei tota vastusta tonne turhaan ole laitettu(luultavimmin suojaamaan muita laitteita) siltä varalta jos joku säästää ja ajelee ilman valoja esim päivällä. Se taas tarkoittaa sitä että jos lamppu palaa ja vedetään täysillä eteenpäin, niin noi muut "herkemmät" palikat(ryyppy/ryypyn vastus ja jänniteregulaattori), jotka ottaa sähköä suoraan magneetolta joutuu hävittämään sen ylimääräiset 30-40W jotka lamppu söi aiemmin. Saattaa aiheuttaa ongelmia.

Jännitteen tasaajalta menee myös suoraan piuhat magneetolle, valoille ja myös akulle ja jos se ois sopivalla tavalla kakkana, niin jopa ajovalot ois saattanu palaa ilman moottorin käyntiä.

A_sentaja

En ihan jaksaisi uskoa, että koht uudesta pelistä säädin poksahtais.
Magneetolta menee puihat säätimelle, josta ne erkanee akulle ja valoille. säätimen tehtävänä on vain ja ainoastaan pitää latausvirta vakiona. Itseltäni meni aikanaan polttimoita jatkuvasti ja muutakin häikkää oli. Mittasin säätimen toiminnan ja akulle menevä jännite oli luokkaa 18v, joten ei ihme että lamput kärähti alvariinsa, säädin itsessään ei ollut niinkään rikki vaan yksi johto oli huonosti kiinni estäen tehokkaasti toiminnan. Ostin kuitenkin hätäpäissäni uuden ja vanha jäi varaosiksi. Lisäksi varsinkin 2T peleissä säätimen saa rikki käyttämällä konetta ilman akkua.


Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

eskomörkö

En ole vielä kerennyt/jaksanut katsella asiaa enempää.
Mutta nyt vkl on pakko koska tosta meni akku loppuun ja käynnistyminen
on hivenen nihkeää polkemalla. Lisäksi ilman valoja ajaminenkin on alkanut
hiukan närästää. Ainakin illalla jos katuvalot puuttuu ja parkit ei kovin pitkälle näytä.

Syy on 99,9% varmuudella laturissa/magneetossa.

Alkuun valot ja ryyppy siis lopetti toiminnan, jotka saa sähköt suoraan magneetolta.
Nyt on mennyt akku tyhjiin. Näköjään se on tän pari viikkoa kestänyt käynnistykset 2krt/päivä.
Bensaakin on tuntunut kuluneen selvästi enemmän mikä johtunee siitä että ryyppy päällä ollaan ajeltu.


Onko kellään kokemusta osien saamisesta takuuseen?
Eli jos on jotain paukahtanut, niin ainoa vaihtoehto lienee kuskata laite huoltoon
eikä maahantuoja suostu osia antamaan omaa vaihtoa varten.
Toihan olisi potentiaalinen porsaanreikä vedätykselle.
Eli A Laanteen jonon perälle vaan..

eskomörkö

#14
Katoin äsken ton homman. Latausvirta akulta puuttui.
Seuraavaksi mittasin jännitteen tasaajan jonka jonka kautta virta kulkee magneetolta akulle.
Manuaalissa on kerrottu ~vastusarvot mitä eri napojen väliltä pitäisi löytyä.
Sen mukaan jännitteentasaaja on hajalla.

Tällä ei tosin pitäisi olla vaikutusta valojen ja ryypyn toimimattomuuteen koska
niiden sähkö ei tule tän tasaajan kautta.
Manuskassa kerrotaan myös vastusarvot magneeton lataus ja valokelalle ja niissä
vastus oli pielessä(ääretön) mitattuna tasaajan piuhoista etukatteen alta.
Ongelma tässä oli magneetolta tulevan piuhan irronnut liitin oikean takasivu katteen alla.
Magneetolta siis lähtee piuha jonka eka(ja luult ainoa) liitin löytyy tuolta katteen alta.

Valot alkoivat palaamaan ja luult ryyppykin lähti toimimaan mutta latausvirtaa ei edelleenkään
tullut irronneen liittimen kiinnittämisen jälkeenkään(koska tasuri vaikutti hajonneelta).
Tolla liitin irtoamisella saattaa olla jotain tekemistä regulaattorin hajoamiseen
koska vaikea kuvitella todennäköisyyttä, jossa tasaaja muuten hajoaisi samaan aikaan
kun toi liitin on irronnut. Ehkä se on pikkuhiljaa irrotessaan aiheuttanut jotain jännite
piikkejä tolle tasaajalle ja se on pamahtanut tms.

Täytyy kysästä jm racingilta josko suostuisivat lähettämään uuden tasurin jottei
tartte odotella viikkoja huoltoaikaa. Luulis onnistuvan.



Summasummarum.

Ongelma: Tyhjäkaynti Baotian speedyssä nousi kovaksi ja ajovalot eivät toimineet.
Syynä tähän oli sähkön puutos ryypyltä ja valoilta. Molemmat saa sähkön suoraan magneetolta.
Syynä sähkön puutokseen taas oli irronnut liitin. Toinen vaihtoehto mikä moisen saattaa
aiheuttaa on hajonnut magneeton kela. Muita potentiaalisia vikapaikkoja ei oikeastaan ole olemassa.
Ja bonuksena tuli toi hajonnut jännitteen tasain, mikä ilmeni vasta myöhemmin akun tyhjentymisenä.