Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Pohdintaa kiinalaisiin skootterimopoihin sopivista öljyistä

Aloittaja Partanen, 15.06.07 - klo:13:41

« edellinen - seuraava »

MORPA

Pienkonebensalle ääni täältäkin, voi muuten mennä kaasarinputsaus hommiks kevväämmällä. Sitten on sellasta bensansäilytysainetta, on nyt kokeilussa.

Tosta sisäänajosta en nyt olis niin tarkka. Ite pyörittelen aina ilman tulppaa jonkin verran ja kuuntelen kuuluuko mitään epämääräisiä ääniä, sitten joku kymmenen kilsaa vältän isoja kierroksia ja sitten kaasua vaan niin paljon ku sielu ja kone sietää, ei nyt täysiä kuitenkin kilometritolkulla. Siksi vältän isoja kierroksia, ettei välttämättä tule täystuhoa jos jokin paikka pettää. Joo, ja öljyt tosiaan kannattaa vaihtaa aika nopeasti ja tarkastaa se öljysihti myös. Jos sihdissä ei ole mitään metallinpaloja, niin homma on jotenkin onnistunut. Siitä sihdistä voi kyllä löytyä muita roskia, vaikkapa tiivisteen jämiä tai asennusvaiheessa kampikammioon pudonnutta skeidaa, mutta ne ei niinkään haittaa.

Itellä irtosi kymcoagista männänsokka, ilmeni savuttamisena mutta laite toimi muuten ihan hyvin. Öljysihdistä löytyi sitten pieniä metallinpaloja, ja olihan koko mäntä melko päreinä ja sylinterissä kunnon kulumat. Samanlainen kone siis on nelari kymcossa ja nelari kinkissä. No onhan Kymcokin Kiinalainen tai Taiwanilainen, asiasta on jonkinlainen erimielisyys kummankin maan välillä :P
Liikennesika.

Coastside

Se sihti onkin käytännössä vian ilmaisin. Kun sinne tarttuu jotain,.on kone rikki. Toisaalta sen kuoppaan pitäisi metallihile jäädä?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

FlatLander

Entäs se öljy koneeseen? 10w-40? vai joku muu?
Mene millä menet ja Fude:lla loput...

http://www.youtube.com/watch?v=q6IqqswoPlo

MORPA

Varmasti 10-40 täyttää speksit, kun ilmeisesti lämpimästä lähdet käynnistelemään. Voithan sä ostaa 30w yksiasteöljyäkin, eli ruohonleikkuriöljyä, ei se paljoa maksa ja jos saat sillä mielenrauhan niin onhan se sen arvoista.

Itse käytän niitä öljyjä joita on muissakin koneissa, ihan vaan siksi etten halua puolityhjiä purkkeja olevan jokapaikassa. Niitä on muuten nyttenkin, ja paljon.

Tää sisäänajo on nyt sellasta salatiedettä, etten sen enempää viittis ehkä ottaa kantaa asiaan.
Liikennesika.

konenikkari

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

MORPA

Ehkä kaikki ei jaksa lukea pitkää topiccia läpi, ja onhan tässä käsitelty muitakin asioita kuin sisäänajoa. No varmasti nikkarin linkittämästä ketjusta löytyy riittävästi tietoa ja varsinkin käsityksiä sisäänajosta. Edes minä en jaksa lukea tuota kinaamista, paitsi nyt ehkä mielenkiinnosta ;D

Jatketaan sitten vaikka siellä? Tosin sitten öljy- ja bensakysymyksissä tulee heitto kinukkipuolelle, no se o semmoosta ;D
Liikennesika.

konenikkari

Totta topikkien lukemisessa tarvitaan sitä median lukutaitoa, asiasta oikeesti kiinnostunut kyllä oppii lukemaan oleellisen.
ja osaa sivuuttaa oletukset ja tositaitava osaa lukea rivinvälitkin  ;D
Samanlaista se on noiden öljyjenkin suhteen, jokainen kauppias kehuu omiaan,
eikä yksikään julkista öljyn koostumuksen tietoja.
Aikas vähille jää yleensäkin öljyfirmojen kiinnostus moposkoottereiden öljyistä.
Käyttäjä voi itsekukin päätellä moottorinsa  tekniikasta, minkä vuosikymmenen tekniikkaa se on,
ja valita öljyn sen mukaan.
Onko moottori vesi vaiko ilmajäähdytetty jne, vaikuttaa paljon.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

sanotaanko että 30% öljykeskustelusta on todistettua faktaa, viskositeetti esim -20 pakkasasteessa eri öljyjen välillä,  loput 70% on sitten  mitä on.. lopputulos aikalailla samaa.. ;D

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 10.03.18 - klo:05:37
sanotaanko että 30% öljykeskustelusta on todistettua faktaa, viskositeetti esim -20 pakkasasteessa eri öljyjen välillä,  loput 70% on sitten  mitä on.. lopputulos aikalailla samaa.. ;D

Pistä öljy mukissa pakkaseen ja katsot aamulla :  A) onko se kirkasta vai sameneeko ja B) valuuko herkästi mukista ulos
Siinä on 100% faktaa kunhan tiedät pakastimen oikean lämpötilan, eikä maksetut mainokset tai tms vaikuta testiin  :-\
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

openflow

Pistin viisnelonsen "innoittamana" pakastimeen kolme kippoa öljyä:
Motox synteettinen 5W-40
Bilteman mineraali 15W-40
Bilteman synteettinen 75W-90

Parin tunnin pakastamisen jälkeen mineraaliöljystä tuli voita, 5W-40 muuttui hunajaksi ja järkytykseksi 75W-90 muistutti edes jollain tavalla nestettä.

Coastside

#580
Eurol 5W-50 synteettinen oli -15° vielä kaadettavissa. Tuota olen viisi vuotta käyttänyt.

-20° tuo ja teboil 10W-30 mineraali olivat molemmat vielä valuvia mutta mineraali tuplasti jäykempää. Käynnistyksessä paljon vaikuttava asia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Tässä:  https://www.youtube.com/watch?v=XibRzjV8Oiw    tuossa bilteeman puolisynteettinen? lootaöljy vaikuttaa hyvinkin notkealta.
Hyvänä verrokkina tuo teboilin gold s joka on notkea öljy ja varmaan yksi hintaluokkansa parhaita. (omaa kokemustakin)
Tuo linkin tuubi on sitten 4x nopeudella ettei tartte sitä hämmästellä.. :D

Tuolla juutuubissa noita pakkaskokeita on pilvin pimein kun vaan jaksaa seuloa.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

#582
Laatikkoöljyjen standardi on eri, siksi lukemat hämäävät.

LainaaThe Society of Automotive Engineers (SAE) has devised a method for classifying the viscosity characteristics of gear lubricants as well. Gear lubricant viscosity grades should not be confused with engine oil viscosity grades. A gear lubricant and an engine oil having the same viscosity will have widely different SAE viscosity grade designations as defined in the two viscosity classifications. For instance, an SAE 80W gear lubricant may have the same viscosity as an SAE 20W or SAE 30 engine oil and SAE 90 gear lubricant viscosity can be similar to that of an SAE 40 or SAE 50 engine oil.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MORPA

Tänään valutin vesiysistä peräöljyt pois, oli hyvin oudonnäköistä tavaraa. Kellertävää täysin läpinäkymätöntä kiisseliä, mutta jonkin ajan kuluttua katsoessani astiaan oli tämä oudon näköinen aine muuttunut ihan öljyn näköiseksi, uuden sellaisen. En tiedä mitä siellä on ollut, mutta ei peräöljyt kyllä koskaan ennen tuollaisen näköistä ole ollut missään skootterissa. Baotianissa oli metallinhohtoharmaata, nelarikymcoissa on ollu tummaa moskaa. Näitä kai harvemmin vaihdellaan, mutta tähän oli vaihdettu, mutta ei ehkä ihan sopivaa ollut löytynyt hyllystä.

Kylmästä varastosta hain teboilin 80w-90 hypoid öljypänikän, ja aine oli ihan isolla lääkeruiskulla pumppailtavassa kunnossa, tosin ei nyt ollut edes pakkasta. Varmaan voidaan pohtia onko tuo hypoidi öljy oikeaa tuohon kohteeseen, mutta eiköhän se ne kuulalaakerit ja hammasrattaat voitele. Mieluummin vaikka väärää öljyä kuin ei öljyä ollenkaan ;D

Itte aina putsaan astian johon lasken vaihdettavat öljyt, on ihan mielenkiintoista tietää ihan oikeasti mitä sieltä tulee ulos. Antaa vaikka paripäivää jäteöljyn lajittua astiassa, sitten kaataa juokseva osuus pois ja ihmettelee astian pohjalle jäänyttä töhönää ;)
Liikennesika.

Coastside

#584
Peräöljyjen lisäaine kerää vettä josta tulee vaaleaa moskaa. Siinä yksi mahdollinen selitys. Kylmillä vesi ei haihdu pois jolloin sen näkee. Muistelen että hypoidiöljyssä on messnkiä (?) syövyttävä lisuke joten kaikkiin laatikoihin se ei käy.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04