Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mopon kaupan teosta ja rekisteröinnistä

Aloittaja pattery_, 19.05.09 - klo:15:50

« edellinen - seuraava »

Samppa

Jaa että palautettu vuoden 2007 marraskuussa tai sen jälkeen. Eli siis jos otan vaikkapa vanhan Loven tai jonkun muun vehkeen pois nyt kilvistä, niin ei tarvitse uudelleen katsastaa jotta saa kilpiin? Nimen omaan näiden vanhojen vehkeiden kanssa oli ainakin aina ennen se ongelma, että konttorilla inssi syynäsi ja syynäsi. Ihmeteltiin miksi ei ole vilkkuja tms. Eli suomeksi, helkkarin vaikeaa...
Näissä kun ei ole e-merkkejä.

12 kuukauden säännössä ainakin Valkeakoskella kysyivät minulta perustelun sille, miksi otin skoden pois rekisteristä. Pitää kuulemma olla hyvä perustelu. Sanoin, että "entisöinti". Sanoivat, että "saat kilpiin aikaisintaan 12 kuukauden kuluttua uudelleen".
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

tommi

#91
Lainaus käyttäjältä: Samppa - 14.07.11 - klo:10:17
Jaa että palautettu vuoden 2007 marraskuussa tai sen jälkeen. Eli siis jos otan vaikkapa vanhan Loven tai jonkun muun vehkeen pois nyt kilvistä, niin ei tarvitse uudelleen katsastaa jotta saa kilpiin?

Näin olen ymmärtänyt. Jos se on siis rekisterissä ja paperit tallessa.
Vilkuthan ei ole edes pakolliset mopossa joten sen suhteen ei pitäisi olla mitään ongelmia vaikka joutuisikin katsastamaan vilkuttoman mopon.

Asiaa sivuten, lueskelin muuten juuri netistä että mulla on Tysconissa laiton nopeusmittari. Lain mukaan nopeusmittari saa yltää mopossa enintään 80km/h asti. Mulla yltää Tysconissa 140km/h..  ???

JanneK

Tiedän että tämä ei ehdottomasti kuulu tänne mutta vastaus pitää silti saada nopeaa. Eli aion vaihtaa znenin tuommoseen Mbk X-limiittiin, mutta sehän ei oo rekisterissä ja on viritetty sen verran että välejä muutettu, tehari kiinni ja virikaasari on kiinni. Eli kun menen katsastaan sen niin mitä pitää olla muutettu? Meinaan että tarkistetaanko siellä ihan tuota kaasariaki myöten?  Eli riittäskö jos valot, vilkut, vakioputki, peilit jne ois kunnossa ja kulkis sen 45?

Kiitos:)
ZNEN ZN50QT-11 CLASSICO

Samppa

Yhdessä skootterissa alkoivat minulla tutkia kaasarin merkintöjä ja verrata niitä rekisteriotteeseen. Oli kaasari sen verran helposti näkyvillä. Noissa, jossa kaasari on ollut katteiden seassa kunnolla piilossa, ovat yrittäneet etsiä kyllä merkintöjä, mutta eivät ole niitä nähneet. Eivät ole alkaneet katteita purkamaan.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kimmovaa

Tuli mieleen, kun kaverini haluaisi ehkä ostaa skootterini ja olisin myymässä sen hänelle, niin saanko esimerkiksi vakuutusyhtiötä uutta luovutuskirjaa, tai jotakin, koska en ole aivan varma, mutta saatan olla hukannut toisen osan papereista, eli juuri kyseisen luovutuskirjan. Olisi mukavaa saada nopeasti apua, jos on neuvoa :P

Ilmaruuvi

Sen saa katsastuskonttorilta.

Kimmovaa

Varmistan vain, että puhumme samasta lapusta, mutta siis tuo 2. osa rekisteriotelapusta tai niin? :D

pekpel

Ykkös osa pitää olla ajossa aina mukana
Kakkososa on se luovutuskirja jolla saa omistajan vaihdettua tai kilvistä veks ym.
Henkkarit mukaan ja konttorille tekemään ilmoitus paperien häviimesistä, maksaa, mutta ilman tuota kakkoskuponkia ei onnaa omistajanvaihdos..
Rahaa tiskiin ja homma on ohi alle puolen tunnin..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Ilmaruuvi

Käsittääkseni katsastuskonttorilta saa myös irtonaisen lapun omistajanvaihdoksesta. Sen ei pitäisi maksaa mitään. Voit myös tulostaa sen netistä jos oikein muistan. Ainoa ero edelliseen lappuun verrattuna on se ettei tässä uudessa lapussa ole tietoja valmiina. Joudut siis itse kirjoittamaan ne ja minkäänlaisia kirjoitusvirheitä/suttuja tai kirjoituksen korjauksia ei saa olla tai katsastaja ei välttämättä hyväksy. Eli ota niitä lappuja useampi mukaan jotta voit kirjoittaa uuden lapun mikäli kirjoitat nimesi väärin. hehe.

Kun omistajanvaihdos on tehty niin uusi omistaja saa uuden rekisteriotteen ja luovutuskirjan. No problem. Mutta kaikki selviää viimeisen päälle kun menet tiskille ja kysyt kuinka toimia.

jalat

Luovutustodistus eli kansankielellä luovari antaa googlessa ensimmäiseksi linkiksi tulostettavan version.
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/D43FDE9F-9248-45E4-AE84-7D193DA2DF87/0/B122_luovutuskirja.pdf
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

tokroger

Eli siskolikalle, 15v, on skootterin hommaaminen ajankohtaista. Mietittiin vaan että kun kyseessä on tosiaan 15 vuotias niin ketä laitetaan omistajaksi ja haltijaksi. Tyttö maksaa itse vakuutukset mutta täytyy vissiin olla joku 18-vuotias esim haltijana että onnistuu? Ei ole koskaan tullut mieleen tällaiset asiat aikaisemmin...

Eli siis voiko 15-vuotias yksin olla esim moposkootterin omistajana ilman täysi-ikäistä haltijaa? Vai pitääkö olla toisin päin että omistaja on 18-vuotias joka ottaa vakuutuksen, eli vastuun siitä, ja haltija voi olla 15-vuotias?

Sekavasti ilmaistu mutta toivottavasti joku sai selvää :)

Samppa

Alla olevasta pdf-dokumentista löytyy vastaukset:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/DBE1993F-967C-4854-B41D-8E14CA882308/0/Omistajanjahaltijanik%C3%A4jaosoitetarkastukset.pdf

"Mikäli alaikäisellä omistajalla ei ole kyseisen ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttavaa ajokorttia, on samalla ilmoitettava ajoneuvoa käyttävä haltija, jolla on kyseisen ajoneuvon kuljettamiseen oikeuttava ajokortti."
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

JanneK

Olen ostamassa käytettyä Apikkaa (SR50). En tiiä vielä onko se ruisku vai kaasari, mutta se ei varmaan liity tähän ongelmaan. Eli, sillä on ajettu n. 23 tkm ja ongelma on, että se kulkee vain 30 km/h. Vika kuulemma ilmeni pojan ajaessa metsäreittiä, joten paska kaasarissa (jos se nyt on kaasarimalli) voi olla mahdollista? Mutta myös nuin paljon ajettu kone voi olla syypää?

Eli jos koneremppoja pitää ruveta tekemään niin mitä siihen tarvitsisi? Täydellisen mäntäsarjan ainakin? Tarviiko uutta sylinteriä? Vähän vaikea kysellä kun en tiedä skootterista vielä paljoakaan ja teillä tuskin yhtään helpompi vastata, mutta yleispiirteisesti, mitä arvelisitte? Mistä muusta kyseinen ongelma voisi johtua?

Ja vielä samaan syssyyn topicin mukaisesti tuosta rekisteröintiasiasta. Eli jos ostan tuon skootterin ja päätän palauttaa kilven konttorille (silloinhan ei makseta vakuutuksista?) ja otan sen taas käyttöön myöhempänä, niin riittääkö että haen vain kilven konttorilta, vai vaaditaanko joku katsastus siinä samalla? Niin ja talvella en aio ajella, nii onko muuta tapaa olla maksamatta vakuutuksista palauttamatta kilpeä? Olen hieman aloittelija näissä asioissa, mutta eiköhän sitä tässä opi =P

Kiitos! :)
ZNEN ZN50QT-11 CLASSICO

Samppa

#103
Lainaus käyttäjältä: JanneK - 13.09.11 - klo:22:38
Eli jos koneremppoja pitää ruveta tekemään niin mitä siihen tarvitsisi? Täydellisen mäntäsarjan ainakin? Tarviiko uutta sylinteriä? Vähän vaikea kysellä kun en tiedä skootterista vielä paljoakaan ja teillä tuskin yhtään helpompi vastata, mutta yleispiirteisesti, mitä arvelisitte? Mistä muusta kyseinen ongelma voisi johtua?
Noilla kilometreillä kannattaa ostaa koko sylinterisetti (eli sylinteri+mäntä+tiivisteet ja muut pikkuhilut). Yksi vaihtoehto on porauttaa sylinteri ylikokoon (jos on porattavissa) ja sitten mäntäsarja. Hinta vain tulee nykyään sylinterisettiä kalliimaksi.

Myös variaattoripuoli vaatii täydellisen tsekkauksen, jos huolloista ei ole tietoa (ainakin rullat ja hihna, myös kytkinpuoli).

Sivulta 6 löytyy Tommin vastaus jälkimmäiseen kysymykseesi. Vakuutuksen katkaisemisen voit tehdä konttorilla palauttaessasi kilven.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Jousitus ja moottorin puslat kannattaa paljon ajetusta tarkistaa. Ne on törkeen hintavia korjata.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04