Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aprilia sr 50 R 2012 jännitteensäätimen pulma

Aloittaja Miksei12, 19.08.19 - klo:09:13

« edellinen - seuraava »

Miksei12

Tollanen skopo korjauksessa ja siihen tarttis nyt vinkkiä. Tuossa toimii kaikki kunnes laittaa taakse parkki-jarruvalopolttimon kii. Startti, vilkut, etuvalot, mittarit. Polttimon kun liittää niin ei toimi jarruvalo eikä sähköstartti. Maadotukset on kunnossa, tarkistettu moneen kertaan kuten kaikki liittimetkin. Mysteeri mikä ei käy järkeen on että säätimeltä tuleva valojen virtajohto, siihen tulee vaihtojännite. Säädin on uusi. Samaa teki vanhalla säätimeltä. Vaikka katkaisin kyseisen johdon, se on kiinni säätimen vasemmassa reunassa, ja liitin akkuun kii ei vika poistunut. Staattori on visuaalisesti ihan ehjä kuten kaikki johdoton. Vinkkejä pliis missä vika.

Coastside

#1
Startti edellyttää jarruvalon toiminnan jotta rele saa virran. Joko poltin tai pohja on sökö. Jarrukahvakytkimet pitää toimia myös.

Koeta mitata se staattori. Kun latauksessa on ollut ongelmia voi akku olla tyhjä tai jo rikki. Sen lepojännite ei saa mennä alle 12 volttia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Miksei12

Jarruvalon liittimeen takana saakka tulee kahvoilta sähkö. Polttimo irti starttaa kuten pitää, kiinni ei.  Silloin lähtee polkemalla käyntiin. Käydessä takavalo palaa mutta jarruvalon lanka ei syty ja kun vaihtelee pitkiä-puolikkaita niin parkin kirkkaus vaihtelee. Akussa on potkua eli se on ok.

Coastside

Keino paikantaa sähkövikoja on nyppiä vuorotellen liittimiä irti kunnes vika poistuu. Oikosulta se vika ei tunnu koska ei nouse savu tai pala sulake. Koeta etsiä kytkentäkaavio.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Miksei12

Kaikki liittimet avattu, putsattu ja niistä ei johdu. Kaavio on, siinä näkyy hyvin miten johdot menee. Jännitteensäädin on nyt ainut mikä ei mun mielestä toimi kuten pitää, sen tasasuuntaus ei voi olla ok koska valoille tulee käydessä 12,7 volttia, 110 Hz vaihtojännite. Hyvällä yleismittarilla testattu ja napaisuuden näyttävällä virtakynällä katsottu. Tuohon pulmaan ei merkkikorjaamokaan tiennyt syytä. Ei vasn käy järkeen että tasavirtasysteemiin vois osa olla vaihtovirtana. Se taas menis järkeen että kun noin on niin varmasti joku kohta sekoaa.

Coastside

Mopoissa tulee yleensä vaihtojännite valoille.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Miksei12

Jos tuon pystyis joku varmistamaan niin yks mahdollinen vikakohta poistuisi. Sähkökaavio näyttää diodin olevan johdossa joka haarautuu starttinapilta releelle menevästä johdosta. Missä diodi sijaitsee kun en ole mistään löytänyt?

Coastside

Diodi johtaa yhteen suuntaan. Mittaile vaihtaen napaisuutta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Sepi6

Tuon ikäistä apikkaa ei ole tullut hämmästeltyä, oliskos jostain kierosta syystä laitettu kuitenkin releen vetokäämin maadoituksen puolelle.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Miksei12

Jostain ulkomaiselta palstalta luin että diodi estää vahinkokäynnistyksen koneen jo pyöriessä. Johto missä se on,  siinä on öljymäärän anturi ja -valo, mittariston varoitusvalo ja sieltä on yhteys sulakkeelle.  Merkkivalot toimii, testattu kaikki. Edelleen, missä mystinen diodi on? Äsken testasin, startin rele,  käänsin herätejohdot päinvastoin. Käynnistyi ok mutta kun taakse laittaa polttimon kii ei starttaa,  parkki palaa koneen käydessä eikä jarruvalo toimi. Polttimo on ehjä kuten pidikekin. 

konenikkari

#10
Coasti jo koitti kertoo, että, lamppu tai sen kanta on viallinen, ja se taitaa olla totta.
Ei ole syytä tehdä yksinkertaisesta viasta, elämää suurempaa ongelmaa.
Askarruttamaan jää se, miksi ei sulake pala, vaikka jarruvalolamppu tai sen kanta on oikosulussa. ::)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Miksei12

Kolmella eri lampulla testattu ja on oikeaa mallia käyttöohjekirjan mukaan.

konenikkari

#12
BAY15d 12V 21/5W
siis tuonmoisella?
https://www.amazon.co.uk/10-380-12v-BAY15D-Bulbs/dp/B002QWDJZS
Onko skotussasi alkuperäinen ja alkuperäiskunnossa oleva takavalaisin.
Miksi sulake ei pala?
Onko skotusi kaasutinversio.

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 19.08.19 - klo:10:27
Mopoissa tulee yleensä vaihtojännite valoille.

Jarruvalo kylläkin toimii kaikissa startilla varustetuissa skotuissa, akkusähköllä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#14
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 19.08.19 - klo:13:22
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 19.08.19 - klo:10:27
Mopoissa tulee yleensä vaihtojännite valoille.

Jarruvalo kylläkin toimii kaikissa startilla varustetuissa skotuissa, akkusähköllä.
Ajovaloissa. Yleensä asia ei tee sekaannusta. Hoitelehan probleemi himaan. ;)
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04