Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kysy tyhmiä (rohkeasti vaan!)

Aloittaja titan, 26.05.08 - klo:11:13

« edellinen - seuraava »

konenikkari

Minä pistäisin kuntoon sen alkuperäisen kaasuttimen
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Coastside

Koekäynnistys on varminta ilman kaasaria. Tilkka tulpanreijästä ja jos pörähtää niin kaasaria kokeilemaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 18.09.24 - klo:10:11Koekäynnistys on varminta ilman kaasaria. Tilkka tulpanreijästä ja jos pörähtää niin kaasaria kokeilemaan.

Miksi ihmeessä pitäisi pistää tilkka bensiiniä tulpanreiästä
kun juuri mainittiin että mopo käynnistyy hyvin...pöh
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Sane

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 18.09.24 - klo:10:11Koekäynnistys on varminta ilman kaasaria. Tilkka tulpanreijästä ja jos pörähtää niin kaasaria kokeilemaan.

Nuinko voi tehä eikö se mopo räjähä :D

Voiko oikeesti olla kaasarissa nyt jotai vikaa ku ei mopo kierrä?

Sane

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 18.09.24 - klo:10:29

Miksi ihmeessä pitäisi pistää tilkka bensiiniä tulpanreiästä
kun juuri mainittiin että mopo käynnistyy hyvin...pöh

Tämä on kyllä totta. Mopo kyllä käynnistyy mutta ei vaa kierrä eikä liiku :D

Samppa

Faktaa on se, että puristuspainemittauksen tuloksen perusteella mopo tuskin käynnistyisi lainkaan tai ei ainakaan ilman puolen tunnin poljentaa eli mittaustulos on tässä tapauksessa mielestäni epäluotettava johtuen mittausvirheestä. Toisaalta ajettujen kilometrin perusteella yläkerta huutaisi remonttia, jollei sitä ole missään vaiheessa tehty.

Ilmoitit, että ongelmat alkoivat rikkinäisen imukaulan vaihdon jälkeen. Kuinka rikki se oli?

2-tahtimoottorissa polttoaineen jäähdytysvaikutus on suuri ja laiha seos saa koneen kyllä lämpöleikkaamaan helpostikin (ei ole uupunut ajosta?). Väljä kone oireilee yleensä ensimmäisenä heikkona käynnistymisenä ja tehottomuutena etenkin keskialueella. Myös tyhjäkäynnin katoaminen varsinkin kuumana on yksi perusoireista. Vuotavan imukaulan vaihtamisen jälkeen kaasutin on säädettävä uudelleen. Eihän vaihdosta ole jäänyt imuvuotoja eli kombinaatio imukaula, kaasutin, ilmansuodatin on varmasti tiivis? Imuvuodot sinänsä aiheuttavat mitä merkillisempiä oireita.

Kaasuttimen säätäminen sinänsä on yksinkertaista, jahka kaasutin on ylipäätänsä sellainen, että sen saa säätöihin. Tälläkin palstalla meillä on tainnut olla useampia vikakuvauksia, joissa ongelmaksi on lopulta paljastunut halvalla ostettu "euron kaasari". Tällaisen kaasuttimen säätöihin saattaminen voi olla joskus samaa tasoa, kun opettaisi apinalle hiukkasfysiikkaa. Sikäli olen Konenikkarin kanssa samoilla linjoilla siitä, että alkuperäisen kaasarin säätöihin saattaminen voisi olla hyvä lähtökohta (se on laadukas kaasari, huolellinen puhdistus ensin, kaikki suuttimet irti ja auki, pienikin paska vaikuttaa). Alkuperäisen kaasarin suutinkoot ovat lähtökohtaisesti oikeat, jollei joku sitten ole räpeltänyt sitä jossain välissä.

Musta noki tulpassa kertoo liian rikkaasta seoksesta. Seoksen kompensointi laihemmaksi ajamalla ilman ilmansuodatinta tarkoittaa samaa varsinkin pidemmällä tähtäimellä, hiekkatiellä yms.. kuin tunkisit moottoriin hiekkapölyä sen käydessä eli niin sen saa ainakin väljäksi ja myös kaiken muun entiseksi. Jos tuo olisi minun mopo, niin 1. Yrittäisin saada sen ensin säätöihin alkuperäisen kaasarin kanssa, 2. Samalla tsekkaus, että mitään imuvuotoja ei ole, myös läppien tarkastus jos imukaula on ollut irti, 3. Kunnollinen puristuspainemittaus tai vielä parempana ohivuotomittaus 4. Uutta sylinteriä ja mäntää kehiin, kunhan alakerran stefat eivät vuoda.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

konenikkari

Minä tuommoisen laitteen alkuperäistä kaasutinta puhdistaessani
löysin yhden polttoainesuodattimen erikoisesta paikasta  :)
https://kuvituksia.kuvat.fi/kuvat/Skootterit/Piilosuodatin.jpg?img=img4k

Sane

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 18.09.24 - klo:15:21Minä tuommoisen laitteen alkuperäistä kaasutinta puhdistaessani
löysin yhden polttoainesuodattimen erikoisesta paikasta  :)
https://kuvituksia.kuvat.fi/kuvat/Skootterit/Piilosuodatin.jpg?img=img4k

miten se tuolla :D

Sane

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 18.09.24 - klo:11:30Faktaa on se, että puristuspainemittauksen tuloksen perusteella mopo tuskin käynnistyisi lainkaan tai ei ainakaan ilman puolen tunnin poljentaa eli mittaustulos on tässä tapauksessa mielestäni epäluotettava johtuen mittausvirheestä. Toisaalta ajettujen kilometrin perusteella yläkerta huutaisi remonttia, jollei sitä ole missään vaiheessa tehty.

Ilmoitit, että ongelmat alkoivat rikkinäisen imukaulan vaihdon jälkeen. Kuinka rikki se oli?

2-tahtimoottorissa polttoaineen jäähdytysvaikutus on suuri ja laiha seos saa koneen kyllä lämpöleikkaamaan helpostikin (ei ole uupunut ajosta?). Väljä kone oireilee yleensä ensimmäisenä heikkona käynnistymisenä ja tehottomuutena etenkin keskialueella. Myös tyhjäkäynnin katoaminen varsinkin kuumana on yksi perusoireista. Vuotavan imukaulan vaihtamisen jälkeen kaasutin on säädettävä uudelleen. Eihän vaihdosta ole jäänyt imuvuotoja eli kombinaatio imukaula, kaasutin, ilmansuodatin on varmasti tiivis? Imuvuodot sinänsä aiheuttavat mitä merkillisempiä oireita.

Kaasuttimen säätäminen sinänsä on yksinkertaista, jahka kaasutin on ylipäätänsä sellainen, että sen saa säätöihin. Tälläkin palstalla meillä on tainnut olla useampia vikakuvauksia, joissa ongelmaksi on lopulta paljastunut halvalla ostettu "euron kaasari". Tällaisen kaasuttimen säätöihin saattaminen voi olla joskus samaa tasoa, kun opettaisi apinalle hiukkasfysiikkaa. Sikäli olen Konenikkarin kanssa samoilla linjoilla siitä, että alkuperäisen kaasarin säätöihin saattaminen voisi olla hyvä lähtökohta (se on laadukas kaasari, huolellinen puhdistus ensin, kaikki suuttimet irti ja auki, pienikin paska vaikuttaa). Alkuperäisen kaasarin suutinkoot ovat lähtökohtaisesti oikeat, jollei joku sitten ole räpeltänyt sitä jossain välissä.

Musta noki tulpassa kertoo liian rikkaasta seoksesta. Seoksen kompensointi laihemmaksi ajamalla ilman ilmansuodatinta tarkoittaa samaa varsinkin pidemmällä tähtäimellä, hiekkatiellä yms.. kuin tunkisit moottoriin hiekkapölyä sen käydessä eli niin sen saa ainakin väljäksi ja myös kaiken muun entiseksi. Jos tuo olisi minun mopo, niin 1. Yrittäisin saada sen ensin säätöihin alkuperäisen kaasarin kanssa, 2. Samalla tsekkaus, että mitään imuvuotoja ei ole, myös läppien tarkastus jos imukaula on ollut irti, 3. Kunnollinen puristuspainemittaus tai vielä parempana ohivuotomittaus 4. Uutta sylinteriä ja mäntää kehiin, kunhan alakerran stefat eivät vuoda.

Moro,

Imukaula oli tästä rikki   https://aijaa.com/s6n6fs tommone viilto oli. Huomasin sen ku vuoti nestettä siihe imukaulan alkuun. Tarkistettu imuvuodoilta "harrastukseen" rassaavan miehen silmin ja niitä ei kyllä löytyny. Mopo oli käynnissä ja BreakCleaneria suihkauteltiin. Mutta voisin tänään purkaa tuon kaasarin ja kahtoa että onko se oikeasti likanen ja varmistaa entisestään että imukaula on kunnolla kiinni kummassaki päässä. Miltä ne läpät pitäs näyttää? Vaihdoin imukaulan niin en koskenu siihe läppään ollekaan. Näkeekö sen että onko se esim läpän rikki päälle päi?

konenikkari

:)  No ei kyllä ihan maailman järkevin paikka polttoaine suodattimelle  :)

Taisin aiemmin puhua läpiä päähäni kun puhuin alipainehanasta
sinun mopossasi taitaa olla alipaineella toimiva bensapumppu.
Olen pahoillani.
https://kuvituksia.kuvat.fi/kuvat/Skootterit/Siirtopumppu.JPG?img=img4k
Ja toinen polttoainesuodatin on pumpun ja tankin välillä.

Kari69

Lainaus käyttäjältä: Sane - 18.09.24 - klo:09:07Moroo!

Nonii puristukset mitattu, kylmällä koneella polokemalla, ilman akkua, pitäskö se akku olla paikallaa? Mittaustulos 4,1ba eli väljä. Ihimeettelen kyllä että viime suununtaina tuolla pysty ajamaan...
Luitkohan tuota edellä olevaa viestiäni. Siinä minä kerroin, että tuolla sinun mittarilla tulos on 4-5 bar. Ei siis mitään ihmettelemistä, tulos oli ihan odotettu.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Kari69 - 19.09.24 - klo:08:20

Nonii puristukset mitattu, kylmällä koneella polokemalla, ilman akkua, pitäskö se akku olla paikallaa? Mittaustulos 4,1ba eli väljä. Ihimeettelen kyllä että viime suununtaina tuolla pysty ajamaan...
Luitkohan tuota edellä olevaa viestiäni. Siinä minä kerroin, että tuolla sinun mittarilla tulos on 4-5 bar. Ei siis mitään ihmettelemistä, tulos oli ihan odotettu.

:) Varmaankin joku oikein viisas mies osaisi laskea, mitä sen mittarin pitäisi näyttää, kunhan tuntee letkun tilavuuden :)
Koska oli oikein hyvä ajelukeli, tein maaseutukierroksen kaverin luo ja mittasin sen letkun tilavuuden, se on 35ml. :-)

konenikkari

:) Koska oli oikein hyvä ajelukeli, tein maaseutukierroksen kaverin luo ja mittasin sen letkun tilavuuden jossa ei ole letkun moottorin päässä venttiiliä, se on 35ml. :)
Joten jos Kari69 teoria pitää paikkansa tuo mitattu 4,1bar muuttuukin n. 8,2:ksi.
Mutta kuten mainittu teoria ei aina kulje käsikädessä käytännön kanssa
ja pelkkä puristuspainemittaus ei kerro tästä aiheesta aivan koko totuutta.
Varsinkaan 2T moottorissa jossa mäntä on samalla moottorin "venttiilit"
Kunhan Sane saa kuntoon nuo kaasutinongelmat, voi asiaa tarkastella uudestaan.
https://kuvituksia.kuvat.fi/kuvat/Skootterit/Peukalo.JPG?img=img4k

konenikkari

Yksi mahdollinen vikapaikka on, jos alkuperäinen pakoputki
eikä kierrä, pakoputkesta voi olla sisuskaluja irti.

Sane

Lainaus käyttäjältä: Kari69 - 19.09.24 - klo:08:20

Pahottelut Kari! Meni ohi tämä, elin jossai 8bareissa... Mutta voidaan nyt todeta että paineet on kohillaan. Tosiaan hakkiin ny uuden ilmansuodattimen ja mopo huiput oli sen 27khm. Testiksi otin nyt tuon suodattimen 40m ajaksi pois ja kulki ku pöljä, ei oo koskaa kiihtyny tuoho tahtii. Elikkäs oletan että tuossa ollu jo edellisellä omistajalla imukaula rikki ja nyt on neulaa säädetty? Kysynki että mihi suuntaan nyt pitäs neulaa nostaa vai laskea jotta tuo sais enemmä ilmaa ja voisin suodattimen laittaa takasi?