Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

akku ei lataa

Aloittaja romubws, 27.06.24 - klo:14:45

« edellinen - seuraava »

romubws

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 28.06.24 - klo:19:33Huomaa että yhden johtimen muodostaa maadoitukset
staattorin pitää olla kiinni moottorin rungossa
moottorin rungon pitää olla yhteydessä skootterin runkoon
moottorin rungon pitää olla yhteydessä akun miinukseen.
Joissain minarelleissä on jatkoliitin
akulta lähtevissä paksuissa johdoissa.
no mulla on sillain että maajohto menee moottorista runkoon ja samasta kohtaa toinen johto menee akun miinukseen että pitäskö laittaa erilailla? magneeton avasin myös ja on ihan kunnossa kaikki sielä

mutta voisko se muka olla maadotuksista vai häh

romubws

varmaa sitte staattori rikki kun ei sieltä virtaa tule vaikka just vähä aikaa sit ostin

onko se siitä voinu hajota ku kone oli lämpänny?

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: romubws - 29.06.24 - klo:22:49voi jumalauta varmaa sitte staattori rikki kun ei sieltä virtaa tule vaikka just vähä aikaa sit ostin

Mittaa sen staattorin vastusarvot
onko keltapunaisesta ja valkoisesta yhteys
staattorin runkoon.
Halpismittarilla ei tarkkaa arvoa saa
mutta näkee onko yhteys poikki.
Kiroilusta ei ole mitään apua...
Koska noita bws mopoja on useita
pistä moposi tarkka tyyppi ja malli.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

romubws

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 30.06.24 - klo:07:30
Lainaus käyttäjältä: romubws - 29.06.24 - klo:22:49voi jumalauta varmaa sitte staattori rikki kun ei sieltä virtaa tule vaikka just vähä aikaa sit ostin

Mittaa sen staattorin vastusarvot
onko keltapunaisesta ja valkoisesta yhteys
staattorin runkoon.
Halpismittarilla ei tarkkaa arvoa saa
mutta näkee onko yhteys poikki.
Kiroilusta ei ole mitään apua...
Koska noita bws mopoja on useita
pistä moposi tarkka tyyppi ja malli.

joo mittaan, ja tiedän, mennyt vaan totaalisesti hermot ja motivaatio tohon romuun ku rahaa palanu satoja euroja ja suurinpiirtein joka päivä tulee jotaki uusia vikoja.

malli on mbk booster ng2 2006

kävin mittaamassa, punakeltaisessa 0.3 ohmia ja valkoisessa 0.1

konenikkari

Pitäisi sieltä kyllä sitten AC jännitekin tulla  ???
Jossain taitaa olla katkos.
Pistä kuvia, staattoristasi, sen liittimistä, ja tekemistäsi lisämaadoituksista
Ja hanki itsellesi pitkillä johtimilla varustettu n.10W 12V koelamppu.

"Kuvan liittäminen foorumille.
Mene sivulle aijaa.com https://aijaa.com/
Valitse koneeltasi kuva jonka haluat ladata, ja valitse lataa.
kun kuva on latautunut, vieritä sivua alaspäin ja valitse haluamasi kuvakoodilinkki,
kopioi se ja liitä tekstiisi.
Onnea"
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

romubws

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 30.06.24 - klo:15:16Pitäisi sieltä kyllä sitten AC jännitekin tulla  ???
Jossain taitaa olla katkos.
Pistä kuvia, staattoristasi, sen liittimistä, ja tekemistäsi lisämaadoituksista
Ja hanki itsellesi pitkillä johtimilla varustettu n.10W 12V koelamppu.

"Kuvan liittäminen foorumille.
Mene sivulle aijaa.com https://aijaa.com/
Valitse koneeltasi kuva jonka haluat ladata, ja valitse lataa.
kun kuva on latautunut, vieritä sivua alaspäin ja valitse haluamasi kuvakoodilinkki,
kopioi se ja liitä tekstiisi.
Onnea"

juu pistän kuvaa kun pääsen kotiin👍 sen verran noista johdoista että se liitin joka staattorin liittimeen laitetaan on aika musta ja johdot jotenki räpelletty siihen

romubws

https://aijaa.com/TGyajb
https://aijaa.com/CO3E7P
https://aijaa.com/W0MXeM
https://aijaa.com/OIUOJI

1 ja 4 kuvissa noiden valkosen ja keltapunaisen johdon ainoat liitoskohdat, keltapunanen liitetty tollasella haaralla siniseen takavalon johtoon

2 ja 3 taas staattorin liittimeen menevä liitin, ihan musta sisältä (koitettu puhdistaa crcllä huonoin tuloksin) ja johdot on osittain lähtenyt ulos niin oon sähköteipillä eristänyt

romubws

https://aijaa.com/71sNCH

unohtu nuo maadoitukset vielä

äsken kanssa mittailin sillä ohmi hommalla nii kyllä sieltä se vastus varaus mikälie tulee jänärin liittimeen asti, että onko nuo maadoitukset sitten riittämättömät vai mikä

konenikkari

Voi olla, ne puuttuvat maadoitukset, kuvasi ovat kehnoja,
ei noista mitään kokonaiskuvaa saa.
Staattorisi liittimestä päätellen
mopossasi on jonkun  toisen mopon staattori.
Ota hyviä kuvia staattoristasi, ja kaikista sen liittimistä,
vauhtipyörä irroitettuna.  :)
Joku asia ei pidä paikkaansa, moposi vuosimalli tai sen sähkövarusteet ?

romubws

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 01.07.24 - klo:06:43Voi olla, ne puuttuvat maadoitukset, kuvasi ovat kehnoja,
ei noista mitään kokonaiskuvaa saa.
Staattorisi liittimestä päätellen
mopossasi on jonkun  toisen mopon staattori.
Ota hyviä kuvia staattoristasi, ja kaikista sen liittimistä,
vauhtipyörä irroitettuna.  :)
Joku asia ei pidä paikkaansa, moposi vuosimalli tai sen sähkövarusteet ?

joo no voin tänään laittaa vähän parempaa kuvaa kun eilen oli jo pimeetä, ja unohtu siis sanoa viel noista maadotuksista se että toi toinen johto menee runkoon penkin alle ja toinen akkuun, mutta laita  kohta parempaa kuvaa

mutta kyllä on toi staattori ihan tähän vehkeeseen ostettu ja voi olla, oon nimittäin itekkin miettiny sitä, koska kun oon tekantilta kattonu sähkösarjaa niin yli puolet liittimistä näyttää erilaisilta. että liekö joku sitten ite tehny tai jotakin

konenikkari

Akun miinuksesta menee alunperin paksu kaapeli startin viereen moottorille
ja akun miinuksesta menee haara säätimen viereen mopon runkoon.
"Johtosarja pitää korjata alkuperäiskuntoon"
Mm cdi ei toimi tarkoitetusti
jos ei akun miinukset eli maadoitukset kulje oikeaa reittiä.

romubws

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 01.07.24 - klo:12:27Akun miinuksesta menee alunperin paksu kaapeli startin viereen moottorille
ja akun miinuksesta menee haara säätimen viereen mopon runkoon.
"Johtosarja pitää korjata alkuperäiskuntoon"
Mm cdi ei toimi tarkoitetusti
jos ei akun miinukset eli maadoitukset kulje oikeaa reittiä.
moottorille oon akulta vetäny, en tiedä missä se startti olis mutta tohon sylinterin suojamuovin kiinnikkeeseen laitoin, ja kai se toimii jos vetää akulta runkoon johonkin muuhun kohtaan kun jänärin viereen maan?

konenikkari

Jos uskot keksineesi paremman johdinjärjestyksen
kuin laitteen valmistaja, tee niin sitten.
Eikö siinä mopossa ole starttimoottoria edes alunperin?

romubws

https://aijaa.com/X38iwf
tiedä onko näistäkään kuvista mitään hyötyä mutta noi lohkoissa olevat johdot siis menee runkoon penkin alle ja toinen akkuun, sitten on staattorista kuva netistä kun ei tällä hetkellä oo työkaluja tohon magneeton irrottamiseen
laitoin sitten töötin ja jänärin alle maajohdon ja vedin akkuun, ei mitään vaikutusta

mutta oliko siis näin että staattorin maajohdosta pitäis mennä joku haara moottorille kanssa?

konenikkari

Maadoitukset  näyttää "asiallisilta"
Onko siis sinun mopossasi varmasti
tuo sama staattori kuin tuossa tekantin kuvassa?
Pistä vielä kuva CDI:stä joka mopossasi on.
Tuo mustunut staattorilta tuleva ryhmäliitin kannattaa korvata erillisillä jatkoliittimillä,
ja samalla varmistaa niiden oikea järjestys.
Jos vielä aukaiset sen staattorin katso tarkoin että kaikki käämilanganpäät on varmasti kiinni, noissa staattoreissa ei ole käämejä tinattu vaan ne on kiinni jollain "klemmareilla"
ja staattorin maadoitus kulkee tuota liuskaa pitkin kiinnitysruuvin alle.
Ja koska on läpikäyty kaikki minun tietämäni vikavaihtoehdot
ei minulla ole tähän aiheeseen enää apuja, seuraan kuitenkin projektin etenemistä.