Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Tyhjäkäynti ei pelitä

Aloittaja pokeripoika, 13.08.24 - klo:21:13

« edellinen - seuraava »

pokeripoika

Hellurei. Mulla on siis ollut ongelmana se että mun skootterin tyhjäkäynti ei pelitä ja en oikein tiedä mopoista mitään. Skootteri ei myöskään käynnisty ellei anna kaasua itse. Kyseessä siis keeway fact evo e5. Aluksi mietin että voisiko ongelma olla akussa mutta akkulaturini näyttää että akku olisi täynnä. Joku fiksu mies motonetissä kertoi että kannattaa putsata tyhjäkäynti suutin mutta onko efi vehkeessä sellaista/miten putsaan? Tai voiko käyttää jotain bensan sekaan laitettavaa ainetta?? Eilen kun kävin tankilla niin käynnistyi ja pysyi käynnissä täydellisesti mutta myöhemmin taas ei pysynyt... Neuvokaa tyhmää

Kari69

efi (electronic fuel injection) koneessa ei ole kaasutinta, joten ei ole myöskään tyhjäkäynti- tai pääsuutinta. Polttoaine annostellaan ruiskusuuttimella, jota pidetään auki tarvittava aika.

On tavallista, ainakin Kymcoissa, että pitää antaa kaasua, kun starttaa. Minusta näin ei pitäisi olla ruiskukoneessa. Ymmärtääkseni ainakin autoissa moottori-ohjaimen eli ECU:n (engine control unit) tehtävä on ohjata kaasuläppää ja ruiskutusta niin, että kone käy tyhjäkäyntiä nopeudella, joka on ennalta ohjelmoitu.

Ohjaako ecu myös mopossa kaasuläppää?

konenikkari

Voiko tässä ko. mopossa olla vielä takuu voimassa.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Repomies

Lainaus käyttäjältä: pokeripoika - 13.08.24 - klo:21:13Hellurei. Mulla on siis ollut ongelmana se että mun skootterin tyhjäkäynti ei pelitä ja en oikein tiedä mopoista mitään. Skootteri ei myöskään käynnisty ellei anna kaasua itse. Kyseessä siis keeway fact evo e5. Aluksi mietin että voisiko ongelma olla akussa mutta akkulaturini näyttää että akku olisi täynnä. Joku fiksu mies motonetissä kertoi että kannattaa putsata tyhjäkäynti suutin mutta onko efi vehkeessä sellaista/miten putsaan? Tai voiko käyttää jotain bensan sekaan laitettavaa ainetta?? Eilen kun kävin tankilla niin käynnistyi ja pysyi käynnissä täydellisesti mutta myöhemmin taas ei pysynyt... Neuvokaa tyhmää

Samat oireet täälläkin vaan eri mopo (peugeot/sym e5) onko löytynyt mitään ratkaisua? Veikeä kun välistä tyhjäkäynti
 käy ihan normaalisti ja käynnistyykin niinkuin pitää. Kierroksilla moottori vetää hyvin.

tex-

Jos se tankkauksen jälkeen pysyy tyhjäkäynnillä mutta ei sen jälkeen niin viittaisi bensan saannin ongelmiin.
Honda PCX -17
ex Honda Lead

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: tex- - 26.08.24 - klo:18:21Jos se tankkauksen jälkeen pysyy tyhjäkäynnillä mutta ei sen jälkeen niin viittaisi bensan saannin ongelmiin.

Jospas se ei saa tankkiin korvausilmaa
tankinkorkin ilmareikä tukossa tms.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

Repomies

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 26.08.24 - klo:18:57
Lainaus käyttäjältä: tex- - 26.08.24 - klo:18:21Jos se tankkauksen jälkeen pysyy tyhjäkäynnillä mutta ei sen jälkeen niin viittaisi bensan saannin ongelmiin.

Jospas se ei saa tankkiin korvausilmaa
tankinkorkin ilmareikä tukossa tms.


Kokeiltu on ilman korkkiakin, ei vaikutusta. ajossa toimii täydellisesti, tyhjäkäynti ontuu. Käynnistyy kyllä kun antaa kaasua mutta heti kun laskee kaasun sammuu tai käy ontuen.

Kerran auttoi ihan se että sammutin ja käynnistin uudestaan alkoi nostaa heti tyhjäkäynti kierroksia.

Venttiileitäkin olen säätänyt moneen otteeseen, vaan ei auta. Puristukset voisi tietsti mitata.

Jotenkin olen ajatellut että vika liittyisi tuohon ecun ja sen kykyyn säätää tyhjäkäyntiä. Jos tämä olisi kaasari peli niin olisin jo otanut sen pöydälle putsaillut.

tapiovuorent

Onko ilmansuodattimelta menevä letku ehjä , murtumia ?. Ilmavuotoa . Voi olla syy temppuilevaan tyhjäkäyntiin.

tex-

Jos vika ei ole korkissa niin onko tarkistettu tankilta lähtevä reikä? Jospa siellä on jotain mikä aiheuttaa tuon. Roskia tms.
Honda PCX -17
ex Honda Lead

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: tex- - 26.08.24 - klo:21:27Jos vika ei ole korkissa niin onko tarkistettu tankilta lähtevä reikä? Jospa siellä on jotain mikä aiheuttaa tuon. Roskia tms.

Tankilla olevasta pumpusta lähtevässä
putkessa on välissä vaihdettava suodatin.
Itse asiassa emme tiedä edes, keitä olemme ja mistä tulemme...jo 25 vuotta samalla mopolla.

vanadoo

#10
Lainaus käyttäjältä: Kari69 - 15.08.24 - klo:20:41efi (electronic fuel injection) koneessa ei ole kaasutinta, joten ei ole myöskään tyhjäkäynti- tai pääsuutinta. Polttoaine annostellaan ruiskusuuttimella, jota pidetään auki tarvittava aika.

On tavallista, ainakin Kymcoissa, että pitää antaa kaasua, kun starttaa. Minusta näin ei pitäisi olla ruiskukoneessa. Ymmärtääkseni ainakin autoissa moottori-ohjaimen eli ECU:n (engine control unit) tehtävä on ohjata kaasuläppää ja ruiskutusta niin, että kone käy tyhjäkäyntiä nopeudella, joka on ennalta ohjelmoitu.

Ohjaako ecu myös mopossa kaasuläppää?

Efi taitaa toimia samalla tavalla kuin auton ecu?
Jos toimii, tyhjäkäynnin ja käynnistämisen vikaa voisi tietenkin lähteä kartoittamaan antureista, jotka mittaavat koneen käyntilämpötilaa, ilmamäärää ja muita oikeaan ruiskutusmäärään liittyviä tietoja.
https://oulurepo.oulu.fi/bitstream/handle/10024/41577/nbnfioulu-202304031333.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Repomies

Lainaus käyttäjältä: Kari69 - 15.08.24 - klo:20:41efi (electronic fuel injection) koneessa ei ole kaasutinta, joten ei ole myöskään tyhjäkäynti- tai pääsuutinta. Polttoaine annostellaan ruiskusuuttimella, jota pidetään auki tarvittava aika.

On tavallista, ainakin Kymcoissa, että pitää antaa kaasua, kun starttaa. Minusta näin ei pitäisi olla ruiskukoneessa. Ymmärtääkseni ainakin autoissa moottori-ohjaimen eli ECU:n (engine control unit) tehtävä on ohjata kaasuläppää ja ruiskutusta niin, että kone käy tyhjäkäyntiä nopeudella, joka on ennalta ohjelmoitu.

Ohjaako ecu myös mopossa kaasuläppää?


Ainakin tuossa Sym:in kamppeessa on mekaaninen vaijerivetoinen kaasuläppä, kaasuläpän akseli ylettyy kotelon kyljestä löytyvään ecuun, josta ecu saa läpän asentotiedon. Läppää ecu ei varmastikaan säädä, korkeintaan suihkutettavan polttoaineen määrää.

joni_k

Siskon tytön ruiskuskootteri kilahtaa laakista ilman kaasua käymään ilman kaasun painamista. Lambda anturihan myös seoksia säätää sopivaksi.

Kari69

Lambda-anturi alkaa toimia vasta lämmettyään. Sillä ei siis ole vaikutusta, kun kone käynnistetään kylmänä. ECU voi mitata ilman ja koneen lämpötilaa ja ilman määrää jo starttivaiheessa ja säätää sen perusteella ruiskutuksen määrää.

Myös osa kaasutin skoottereista lähtee käymään välittömästi ja ilman kaasun antoa, kun kone on kylmä.