Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Litium-akku käynnistysakkuna

Aloittaja Coastside, 15.09.21 - klo:13:11

« edellinen - seuraava »

Coastside

Hankin SHIDO 12 V 20 Wh akun joka on varmoilla LiFePO4 kemioilla. 400 g painaa ja on pienempi lyijyakkua. Asentovapaana ei vaadi pitää akkukotelossa joka voi olla luukun alla lattiassa.

Asennan XT60 liittimen jotta kuljettelu on helppoa. Lataamiseen käy tyhmät autolaturit ja automaattisista on varoituksia. Yli 15 volttia pilaa akun joten säätimen hajoaminen rikkoo.

Pääsi nauru kun ensi kertaa käteen otin. Niin kevyeltä se tuntuu.

Lyijyakussa on 48 Wh, ja siitä voi käyttää 33 Wh. Tuo antaa ronskimmin virtaa kylmässäkin. CCA 95.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Savöx

Luulin olevani väärässä. Erehdyin.

www.facebook.com/groups/mopohontsat/

Yamaha Aerox, Hero Winner, Suzuki DL V-Storm 650

Coastside

#2
XLMOTO

Starttaa hyvin tuolla akulla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#3
Latausjännite nousi14,8 V. Yksi akkusivusto antoi rajaksi 15,2 V, joten taidan antaa olla. 1 Ohmin vastuksen voisi väliin heittää.

Ylilataus on vaaratonta, vaikka voi tuhota akun. Latautui 14 V jännitteeseen.

Vääntimen Li-laturi antaa 14.8 V 1.5 A. Tuo kestää 8 A lataamisen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Akun mittari näyttää täyttä usean starttaamisen jälkeen jossa ajo on jäänyt kilometriin.

Akku erikoisella liittimellä puuttuu, on myös varkaushaitta, kun tuo ei ilman akkua käy.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

https://youtu.be/3ywopGAXP-I

Akkuvertailu englanniksi. Litium on huolettomin. Pakkasessa hyvä herättää valoilla, ennen starttia. Mieluiten säilyttää lämpimässä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#6
Painaako lyijyakku paljon? Sähköpyörän 400 Wh akku painaa 3.5 kg. Mopon akku 35 Wh (50 Wh) ja 1.7 kg, eli puolet.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#7
Ensimmäiset pakkaskäynnistykset sujui niin kuin lyijyiselläkin. Esilämmitys ja muutama polkaisu notkistaa koneen.

Sahautti kaupalla paljon ja palattua näyttää täyttä kilsan ajon jälkeen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Ukkeli

LiFePO4 akut ei tykkää kun niitä ladataan lämpötilan ollessa nollan alapuolella.
https://www.redarc.com.au/dont-charge-lithium-below-0

Coastside

#9
Minä säilytän kotona ja matkat ovat lyhyitä. Ajaessa moottori lämmittää satulakoteloa jossa akku on. Jossain on silikonilätkälämmitinkin, jos kokeilisi lämmittää.

Takin alle johdon päähän sen myös saa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04