Kirjoittaja Aihe: Kiinalaisten 125cc skoottereiden huippunopeuksista...  (Luettu 483 kertaa)

Poissa kkossc2

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 159
Mistähän mahtaa johtua noiden kiinalaisten satapiikkien surkeat huippunopeudet? Merkistä riippumatta ilmoitetut huiput ovat vain 75-80km/h. Tehoja kuitenkin löytyy monista 8-10 hv, jonka luulisi riittävän päälle satasenkin nopeuteen. Ainakin myötätuuleen..

Onko välityksissä panostettu kiihtyvyyteen huippujen kustannuksella, huonot variaattorit vai mistä mahtaa olla kyse?

Edellisen johdosta: jos haluaa lisää vauhtia, kannattaako satsata johonkin "multivariin" vai pitempiin perävälityksiin? Viritysosia myyviä nettikauppoja EU:n alueelta?

Poissa Skodesetä

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 62
Vs: Kiinalaisten 125cc skoottereiden huippunopeuksista...
« Vastaus #1 : 21.07.21 - klo:19:44 »
Jwalkki tuota ihmetteli jo aikoinaan.

https://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=7826.15
Vauvanaskelin on päästy liikkeelle.

Poissa mopotinx3

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 427
Vs: Kiinalaisten 125cc skoottereiden huippunopeuksista...
« Vastaus #2 : 21.07.21 - klo:19:48 »
Niiden tekniikka on vanhanaikaista.  Neliventtiilikansi löytyy useimmista 125cc kevareista ja joissakin on jopa säätyvät venttiilinajoitukset.
Itsellä on 125 virago, jolla pääsee hädin tuskin sataa. En ole kuullut, että edes merkkiskootterien ruiskumalleilla pääsisi saman kuin Yamaha MT125 kevarilla.  Kannattaa ostaa 250cc tai isompi skootteri, niin homma hoituu edullisesti.
Tälläkin palstalla on juttuja viritetyistä satapiikki kiinaskoottereista, eikä se ainakaan aiheuta ostohaluja. Huohotusta ja muuta kivaa, variaattori ei pysy mukana.  Ostaisin 125 2-t skootterin, mutta niitä ei ole tarjolla järkihintaan.
Keeway Fact, Keeway RY6, Mad Croc, Generic Xor 2t, Aprilia SR50 Factory, Piaggio NRG. Aprilia SR50 Ditech 2002, Solifer Speed, Qingqi Zoner -08,
Bella skootteri, SYM Orbit 2013,  Kymco People, Kymco Super8 2t

Poissa viisnelonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2307
  • jos kiristäs vielä vähän .. naks !
Vs: Kiinalaisten 125cc skoottereiden huippunopeuksista...
« Vastaus #3 : 21.07.21 - klo:23:10 »
Tuskin riittää 10hv VARIAATTORIvehkeessä yli 100 nopeuksiin. Mulla oli X9/125 missä on 15hv ja huiput oli n 110 . Ja oli kaikinpuolin kunnossa oleva 4V nestejäähykone kaasuttimella.
Tosin on iso skodu ja iso oli kuskikin.. Oli ajettu n 6 tkm kun ostin sen ja vuosi sitten vaihtoi omistajaa.
250 Satelis kulkee n 120-130 ja siinä on 16 KW tehoa, ajettu n 15 tkm ja kunnossa on sekin.
« Viimeksi muokattu: 21.07.21 - klo:23:13 kirjoittanut viisnelonen »
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 20240
Vs: Kiinalaisten 125cc skoottereiden huippunopeuksista...
« Vastaus #4 : 22.07.21 - klo:06:49 »
Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä. Nopeuden tuplaaminen vaatii nelinkertaisen tehon. Laskuri antoi 110 kmh nopeuteen 13 kW fillarille joka likimain vastaa skodea. Pienempi poikkipinta-ala mutta suurempi vastuskerroin.

Laskuri antoi 90 nopeuteen 7,3 kW tehontarpeen fillarille joka painaa 100 kg.
« Viimeksi muokattu: 24.07.21 - klo:10:58 kirjoittanut Coastside »
Trump is back!

Poissa tex-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 996
Vs: Kiinalaisten 125cc skoottereiden huippunopeuksista...
« Vastaus #5 : 22.07.21 - klo:17:31 »
Laatumerkki Honda PCX kulkee nipinnapin 90km/t yli 100 kg kuskin kanssa. Helposti yli 80km/t. Loput sitten hitaammin.
Kiinassa tuo minunkin on tehty.
Honda PCX -17
ex Honda Lead

Poissa kkossc2

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 159
Vs: Kiinalaisten 125cc skoottereiden huippunopeuksista...
« Vastaus #6 : 23.07.21 - klo:18:36 »
Kymco S8 125 kulkee ilmoitetulla 7kw teholla todella kevyesti sen 80 ja huiput reilusti yli 90. Siksipä ihmettelinkin miten kiinalaiset jopa pari kw suuremmilla tehoilla jäävät jopa 10 km/h alempiin lukemiin.

Liekö perän välityksissä eroa? Tai kierrosten rajoittamisesta kestävyyden parantamiseksi?

Poissa tapiovuorent

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 538
Vs: Kiinalaisten 125cc skoottereiden huippunopeuksista...
« Vastaus #7 : 24.07.21 - klo:09:57 »
Minulla myös Kymco Super 8. 125. Kossin lukemat täsmää myös minulla.On täysin vakio.
Leppoisaa 80 km/h. sopivaa matkanopeutta , ainakin minulle.

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 6430
  • Professional mechanic 50V NITROX
Vs: Kiinalaisten 125cc skoottereiden huippunopeuksista...
« Vastaus #8 : 25.07.21 - klo:14:09 »
Halpis kiinalaisissa on "varmuuden vuoksi" turhan tiukat varin asetukset,
hukkaa helpostikin kolmasosan pienen moottorin tehosta.
Ehkä niillä ei kiinassa ajeta moottoritiellä.
« Viimeksi muokattu: 25.07.21 - klo:14:18 kirjoittanut konenikkari »
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa JakeS

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: Kiinalaisten 125cc skoottereiden huippunopeuksista...
« Vastaus #9 : 25.07.21 - klo:15:22 »
Ilmanvastus kasvaa nopeuden neliössä. Nopeuden tuplaaminen vaatii nelinkertaisen tehon. Laskuri antoi 110 kmh nopeuteen 13 kW fillarille joka likimain vastaa skodea. Pienempi poikkipinta-ala mutta suurempi vastuskerroin.

Laskuri antoi 90 nopeuteen 7,3 kW tehontarpeen fillarille joka painaa 100 kg.
Ja tuostakin saa varmaan vähentää olosuhteet. Sää ja mäkisyys.
Jos meinaa oikeasti ajella satasen nopeuksia skootterilla niin että se on mielekästä niin 250 CC skopa lienee minimi. Moottoritiellä sekin on alamittainen. +20 hv vespallakin aika tuskaista.
+30 hv piaggiolla jo pärjäsi kuten myös +40 hv yamahalla jolla sai ajettua jo ohituskaistaa.
Puolan moottoriteillä silläkin oli jaloissa  :)
Yamaha T-Max 530
Mv Agusta brutale dragster rr

Poissa viisnelonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2307
  • jos kiristäs vielä vähän .. naks !
Vs: Kiinalaisten 125cc skoottereiden huippunopeuksista...
« Vastaus #10 : 25.07.21 - klo:16:45 »
Joo.. Skodun huippunopeus ja realistinen matkanopeus on kaksi eri asiaa ja matkanopeuskin on suhteellinen käsite riippuen matkasta. Toiselle se on työmatkaa motarilla 20 km suuntaansa ja toiselle esim Hki-Kuusamo-Hki reissuja.
Siitä olen samaa mieltä että 250cc on minimi jos maanteillä aikoo ajella enemmän kuin muutaman kilometrin siirtymiä ja nekin voi olla liikaa jos ovat päivittäisiä.
Sitten on vielä se mahdollisen kuorman vaikutus..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Poissa kkossc2

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 159
Vs: Kiinalaisten 125cc skoottereiden huippunopeuksista...
« Vastaus #11 : 26.07.21 - klo:23:10 »
Jos ei nyt motarilla, niin kyllä maantiellä 125 kuutioisella pärjää, ainakin jos ei ole kiire minnekään...Sitä 80 matkanopeuttakin on tosin mukavampi ajella skootterilla, jonka huiput ovat siellä satasen tuntumassa, kuin juuri ja juuri "naru kireällä" sen 80 ehkä saavuttavalla.

Muuten, missä kohtaa ajokaistaa te muut "80 kerholaiset" maantiellä satasen alueelle ajatte? Jos ajaa kaistan keskellä, äkäisiltä autoilijoilta tulee herkästi "keskaria", laidassa ajaen taas ohitetaan vastaantulijoista huolimatta kyynärpäätä hipoen...

Poissa tex-

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 996
Vs: Kiinalaisten 125cc skoottereiden huippunopeuksista...
« Vastaus #12 : 27.07.21 - klo:05:23 »
Jos ei nyt motarilla, niin kyllä maantiellä 125 kuutioisella pärjää, ainakin jos ei ole kiire minnekään...Sitä 80 matkanopeuttakin on tosin mukavampi ajella skootterilla, jonka huiput ovat siellä satasen tuntumassa, kuin juuri ja juuri "naru kireällä" sen 80 ehkä saavuttavalla.

Muuten, missä kohtaa ajokaistaa te muut "80 kerholaiset" maantiellä satasen alueelle ajatte? Jos ajaa kaistan keskellä, äkäisiltä autoilijoilta tulee herkästi "keskaria", laidassa ajaen taas ohitetaan vastaantulijoista huolimatta kyynärpäätä hipoen...
Keskellä kaistaa moottoripyörällä ajetaan. Millään skootterilla ei pääse niin lujaa etteikö joku Audi/bemari...yritä ajaa yli/ohi :P
Honda PCX -17
ex Honda Lead

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 20240
Vs: Kiinalaisten 125cc skoottereiden huippunopeuksista...
« Vastaus #13 : 27.07.21 - klo:07:35 »
Hämärissä ja pimeällä räikeä heijastiliivi tai takki pitää perskärpäset poissa.
Trump is back!