Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Työkaluja ja kemikaaleja

Aloittaja Coastside, 31.07.08 - klo:22:06

« edellinen - seuraava »

Coastside

http://www.webbikeworld.com/r3/torque-wrench/electronic-torque-wrench/

Digitaalimomenttiavain.

Kannen (nelari) vaarnojen mutterien vääntö momenttiin ei  aina olekkaan aivan helppoa. Jonkin kohdalla ei naksu, muutenkin ponneton ääni mekaanisessa avaimessa. Oikeaa kiristysmomenttia kannattaa lähestyä pienin askelin kiristäen säätöä ja lopettaa kun jokin ei naksauta. Vaarna alkaa ilm. kiertyä ja palaa samaan asentoon. Syy voi olla venynyt vaarna jonka kierrevara loppuu. Tietenkin ne pitäisi joka kerta vaihtaa, jos yleensä saa lohkosta irti.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#1
Einhell KSS 12/2 Iskuväännin. 12 V 5,5 A. Ostin tarkoitukseen että sillä voi vääntää ::)

Tulos:
Mopon akkuun kytkettynä se kerää kierroksia ja napauttaa iskun. Pysähtyy. Kun painan uudelleen katkaisijaa se toistaa tuon.

Kenenkään sellaisen ostaneen en ole huomannut mainitsevan sen toimintaperi-aatetta missään.

Arvatkaa miten rattoisasti aika kuluu vääntää pitkää jäykkää pulttia.

Arvioni on parantunut käyttökokemuksien myötä. Se on skootteriin ehdoton varuste. Harmi että maahantuonti näkyy loppuneen?  Kannattaa ostaa jos sattuu löytämään.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Juuri tuollainen einhell on itselläkin. Sillä aukeaa varin mutteritkin tuosta vaan nätisti. Hitaasti mutta varmasti. 1-2 napautusta ja varin mutteri on auki. Eikä ole niin voimakas että rikkoisi varia kun naputtaa 1-2 kiristysnapautuksella kiinni.

Hyvä laite. Tosin jos käyttää paljon, kuten varikopan avaamiseen ja niiden 8 mutterin avaamiseen ja kiinnittämiseen, niin haukkaa akkua jonkin verran skootterista.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Juha

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 24.09.08 - klo:16:21
Einhell KSS 12/2 Iskuväännin. 12 V 5,5 A. Ostin tarkoitukseen että sillä voi vääntää ::)

Tulos:
Mopon akkuun kytkettynä se kerää kierroksia ja napauttaa iskun. Pysähtyy. Kun painan uudelleen katkaisijaa se toistaa tuon.

Kenenkään sellaisen ostaneen en ole huomannut mainitsevan sen toimintaperi-aatetta missään.

Arvatkaa miten rattoisasti aika kuluu vääntää pitkää jäykkää pulttia.
Kuullostaa kätevältä, mutta paljonko tuollaisesta joutuu maksamaan  ???

jalat

26-35e riippuen kaupasta. Joku löytötavaratalo mainosti muistaakseni 26e ja AD-liike 35e. Mikäli oikein muistan. Mukana tulee adapteri jolla sen saa joko tupakansytyttimeen tai puristimilla suoraan akkunapoihin.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

karkulainen

Tuommoisella olisi kätevä aukoa varin muttereita, saisi pistää takavarin mutterin oikeasti tiukkaan, nyt on tiukattu kiintoavaimella niin tiukkaan kuin menee ;D
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Kenzy

Mutterinv.1/2"/230V/700W/4xhyl    80-8819    39.90

Tuossa motonetin 230V verkkoon liitettävä pulttipyssy. Ja ON tehokas, tuolla sai pyörän mutterit auki autostakin, olin vääntänyt ne 60cm jatkovarrella kokotiukkaan kiinni, ei ole lelu. Etu- ja takavarin mutterit lähtee enemmän kun iloseen auki, kuten myös magneton mutteri :)
Baotian BT49QT-12 vm. '07

skandinaavi

MInäkin suosittelen lämpimästi tuota motonetin vehjettä...
Sillä on avattu mm. traktorin pyörän pultit jotka olleet kiinni n.10v 8)
"Emme tee näitä ja muita asioita siksi että ne ovat helppoja vaan siksi että ne ovat vaikeita" -JFK

Juha

Mitenkäs onko porukalla tietoa IKH merkkisten hylsysarjojen kestävyydestä. Motonetistä saisi vain 1/4 tuuman sarjan 20â,¬:lla, kun tarvitsi olla vähän lujempaa tekoa olevat avaimet variaattorinkopan ja pakoputken kiinnittämiseen. http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=76-2005
Ja vielä pitäisi pulttipyssyä varten ostaa hyvä 15mm hylsy, nykyinen monisakarainen kun tahtoo pyöristää mutteria. http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=76-2115 tuollainen 3.20â,¬ maksavan hylsyn luulisi jo kestävän ja myös mutterin kestävän ;) Tuollaisen sähkövääntimen kyllä voisi hommata, mutta kun paineilmatyökaluja löytyy.

Coastside

IKH on monessa paikassa myyty halppissarja, jonka laatu vaikuttaa hyvältä ja niitä saa yksittäinkin ostettua.

Kannattaisi hankkia 3/8 sarja, koska se on sopivan siro ja riittävän luja skoden ruuvailuun, kunhan on ne koneella hakatut ensin löysäillyt jotenkin.

Monisärmäisiä hylsyjä kannattaa välttää, koska ne ei kestä halppiksina.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Juha

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 27.09.08 - klo:11:13
IKH on monessa paikassa myyty halppissarja, jonka laatu vaikuttaa hyvältä ja niitä saa yksittäinkin ostettua.

Kannattaisi hankkia 3/8 sarja, koska se on sopivan siro ja riittävän luja skoden ruuvailuun, kunhan on ne koneella hakatut ensin löysäillyt jotenkin.

Monisärmäisiä hylsyjä kannattaa välttää, koska ne ei kestä halppiksina.
3/8 saattaa olla jo liian raju, ei mahdu variaattorin kopan kaikkiin pulttehin, nykyinen sarja on niin hepposta tekoa, että huhhuh... Eli kopan >10 pulttia + pakoputken pultit. Ja kotoa löytyvä monisakarainen sarja tuntuu olevan laadukas, ei yhtään hylsyä vielä rikki. Mutta niitä ei voi käyttää pulttipyssyssä, syö melkeimpä minkä lujusen mutterin tahansa pyöreäksi.
Eiköhän tuo IKH sarja sentään vähän lujempi ole. Laatusarja kun maksaa 70â,¬  :-\

jalat

onhan noihin sarjoihin väliadaptereita joilla saa muunnettua eri hylsyt eri vääntimille. Itselläni on 2 tuollaista adapteria biltemasta ja kaikki on saatu auki mitä on tarvinnut. Juuri äsken irroittelin takarengasta tuolla 12V mutterinvääntimellä. Vähän oli tiukassa, mutta kyllä se aukesi.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Tomba

Lainaus käyttäjältä: Juha - 27.09.08 - klo:10:52
Ja vielä pitäisi pulttipyssyä varten ostaa hyvä 15mm hylsy, nykyinen monisakarainen kun tahtoo pyöristää mutteria.
Älkääs sitten kukaan käyttäkö edes niitä tavallisia kuusikulmaisia hylsyjä erilaisissa pulttipyssyissänne!!! Niissä käytetään AINA niille tarkoitettuja hylsyjä :o Tavalliset ehkä kestävät, mutta kuinka kauan ::) ::) Sitten se räjähtää silmille ja siinä voi mennä vaikkapa näkö!
Eli pyssyhin aina konehylsyt, usein mustia. Eihän niitä kuitenkaan tarvita kuin muutamaa kokoa ja epäilisin, että niitä saa ostaa erikseenkin ;)
Baotian BT50QT-9 -04 ja Volvo S60 2.5T

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Juha - 27.09.08 - klo:12:04
Eiköhän tuo IKH sarja sentään vähän lujempi ole. Laatusarja kun maksaa 70â,¬  :-\
Taas vähän mitä hakee työkaluilta ja mikä on niiden tuleva käyttöaste. Jos hommaat työkalut vain mopon satunnaiseen korjailuun, riittää se halppiksesta seuraava. Jos ajattelit käyttää samoja työkaluja vähintään seuraavat 30-vuotta, innostut mahdollisesti myöhemmin muista "remonttitöistä" yms. niin osta ehdottomasti laatutyökalut. Hyvää ei saa halvalla ja huonoilla, rimpuloilla työkaluilla ei oikeasti jaksa kauaa tehdä hommia.

On tullut ainakin omakohtaisesti opittua, että kalliiksi se tulee ostaa aina halpaakin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Näin se menee, jollain parin euron ruuvarilla ei tule kuin paha mieli, ja särkee vielä korjattavan kohteenkin.. Itsekkin nuorempana ajattelin vähän säästää, ja ostin halpakaluja, mutta nykyään pakista löytyy niin kamasaa bachoa stahlwilleä, ja jokunen biltemasta ostettu pitkän takuun hylsykin.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...