Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio Typhoon

Aloittaja ms, 16.08.07 - klo:13:12

« edellinen - seuraava »

Partanen

Alkuperäinen laakeri kannattaa mitata, ja sitten hankkia vastaavan kokoinen laakeri.

Antaako valmistaja jonkin suosituksen sille kuinka usein mäntä pitää vaihtaa? Ohjekirjasta sen pitäisi selvitä. Jos ei vaihtoväliä ole annettu, en ehkä vaihtaisi mäntää pelkästään "varmuuden vuoksi". Tietysti jos männässä on isot ns. ikkunat, eli aukot kyljissä, niin silloin männän käyttöikä voi olla lyhyempi.

Prikkoja on olemassa tietääkseni kolmea eri paksuutta. Paksuimmalla prikalla huippunopeus 25 km/h. Prikkoja saa kaiketi ainakin maahantuojalta.

Rullien kokoa ei kannattane mennä muuttamaan. Rullien paino on se jolla voi säätää kierroksia haluttuun suuntaan. Yleensä itselleen parhaan tuloksen saa kokeilemalla eri painoisia rullia. En toisaalta ymmärrä miten on mahdollista, että: "kiihdyttäessä kierrokset ovat korkeemmat kun täyskaasulla ajettaessa". Tarkennatko vähäsen?

**************

Minä ihmettelen, että miksi Typhoon on niin vaikea lähtemään käyntiin, joskun on seissyt 4-5 kuukautta. Kolmannella piiitkällä starttausyrityksellä jo vähän lupailee, mutta ei vaan lähde käymään. Käyntiin sen sitten saa siten, että kuristaa ilmansaantia tukkimalla imuletkun kädellä. Kaasarin huoltoluukku kun on jatkuvasti auki, saa imuletkun helposti irti runkoputkesta käynnistyksen ajaksi. Seuraavana päivänä lähtee käyntiin ilman kikkailuja. Ja käynnistyy muutenkin kun vähän starttinappia hipaisee.

En oikein arvaisi ryyppysuutintakaan lähteä suurentelemaan, kun jo nyt röpöttelee melko kauan käynnistyksen jälkeen.

Sillä kyselen, että onko tämä ominaisuus, eli onko teillä muilla sama tilanne?

Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

niko97

Onkos täälä kukaan testannut noita dr.pulley rullia? Onko vaan mainosmiesten puheita niiden hyödyt vai toimivatko oikeasti.

AnttiP

Nyt kaivataan apua! Menikö multa männänrenkaat kun lähti ihan normisti käyntiin ja kulki hyvin mutta n. 20 km jälkeen ylämäkeen hyyty ja sen jälkeen huippunopeus laski n 10km/h ja ylämäkiin hyytyy täysin..En tiedä liittyykö tapaukseen mutta pari kertaa ennen tätä hyytymistä pakoputki piti välillä helvtin kovaa ääntä joka loppui kuitenkin aina vähän ajan kuluttua  ???

Noh uutta mäntää ois muutenkin tarkotus pistää mutta tarviiko sylinteriä porauttaa ylikokoon vai toimiiko jos laitan vaan vakiokoon männän?

Samppa

Siellä voi olla pakarissakin hilppeet irronneet eli ota aluks pakari irti ja ravistele, jos helinä kuuluu, niin vika on löytynyt...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

slade69

Lainaus käyttäjältä: AnttiP - 08.06.14 - klo:17:00
Nyt kaivataan apua! Menikö multa männänrenkaat kun lähti ihan normisti käyntiin ja kulki hyvin mutta n. 20 km jälkeen ylämäkeen hyyty ja sen jälkeen huippunopeus laski n 10km/h ja ylämäkiin hyytyy täysin..En tiedä liittyykö tapaukseen mutta pari kertaa ennen tätä hyytymistä pakoputki piti välillä helvtin kovaa ääntä joka loppui kuitenkin aina vähän ajan kuluttua  ???

Noh uutta mäntää ois muutenkin tarkotus pistää mutta tarviiko sylinteriä porauttaa ylikokoon vai toimiiko jos laitan vaan vakiokoon männän?

Taas yksi tapaus jossa pakoputki ruostunut sisältä ja irtopalat tukkii sen. Putkea irti, ja halki, tai sitten uutta putkea kehiin...

Arvioi se porauttamisen/männänvaihdon tarve vasta sitten, kun olet saanut putken kuntoon.

niko97

#320
Osaiskos joku kertoo 2003 Typhoonin variaattori hihnan oikean koon?
Tuntuu netissä olevan myynnissä kahdella eri koolla kyseiseen vehkeeseen hihnoja.
Ja jos on leveydellä 17,5 ja 18,5 olevia hihnoja niin voiko molempia silti käyttää kunhan pituus on sama?

konenikkari

Alkuperäinen on 18,5 mutta17,5 käy myös, jos sama pituus.
Saattaa kulkea (17,5) hieman hitaammin, ja kiihtyä paremmin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Onko riskinä, että kapeammalla remmillä hihna pohjaa etummaisella hihnapyörällä? Tai hankaa mahdollista prikkaa. Parempi pysyä alkuperäisen levyisessä remmissä. On siten vähän sitä kulumavaraakin. Eiköstä jookosta.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Valmistajan huolto-ohjekirja ei maininnut remmistä mitään. Haynes kertoi, että remmin minimileveys on 17.5mm. Eli remmi on vaihdettava kun se on kulunut niin, että on vain 17.5mm leveä. Ei niin että Haynes olisi aina oikeassa, mutta ehkäpä sinne ei kannata ostaa remmiä joka on jo uutena liian kapea.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

#324
Niinpäs, ei kait sitä hayneskaan voi tietää kuinka kuluneita ovat varin lautaset.
Kokemusteni mukaisesti, ei mitään harmia synny, uutena 1mm kapeammasta hihnasta.
Todella monenlaista harmia saattaa aiheuttaa 1mm liian leveä hihna.
Ja partaselle joka ilmeisesti on noita laskentatoimen miehiä,
kuinka paljon korkeammalle nousee, ko. laitteessa 30asteen  hihna jos se on 1mm leveämpi?
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

#325
Eihän tässä olut kai variaattorin lautasia vaihtamassa, vaan remmiä. Ja sehän kannattaa ostaa sen levyisenä kuin valmistajakin sen myy. Jos skootterin valmistajan valitsema remmi on 18.5mm uutena (?), niin sitten samanlevyinen. Pohjaava hihna luistaa etummaisella hinhapyörällä, joka aiheuttaa hihnan nopeampaa kulumista ja lämpenemistä. Eikä variaattori siis toimi niinkuin pitäisi.

Lisäys: en mä mitään "laskentatoimen miehiä" ole, enkä siis halua laskea miten korkealle vääränkokoinen remmi nousee. En ostaisi vääränkokoista remmiä ensinkään. Ja näkeehän sen jos nousee liian ylös, tai painuu liian syvään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Remmi ei suinkaan pohjaa kampiakseliin vaan (toivottavasti) vapaasti liikkuvaan uivaan holkkiin.
Oikealla tavalla pohjaava hihna ei juurikaan luista, koska ei ylety lautasiin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Näissähän holkki kiristetään mutterilla niin, ettei se ole uiva taikka liikkuva. Remmin on tarkoitus olla jatkuvasti kireällä, ja kytkimen virkaa hoitaa keskipakoiskytkin. Tiedän, että joissakin mönkijöissä ja työkoneissa on kuvaamasi kaltainen variaattori, jossa siis etummainen hihnapyörä toimittaa kytkimen virkaa. Niissä remmi on löysällä silloin kun kone käy tyhjäkäyntiä, ja kiristyy kun koneelle annetaan kierroksia. Niissä vedon kytkeytyminen on usein nytkyttävää, koska remmi kuluu epätasaisesti. Parempi ratkaisu on tämä skoottereissa yleinen ratkaisu, jossa remmi pidetään aina kireällä. Remmin käyttöikäkin on pidempi.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

No ei näköjään ui eikä sukella  :-[ olimpas hölmö.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Partanen

Aattele asiaa mieluumin "ahaa"-elämyksen kautta, niin mielialaa kuvastaa paremmin tämmöinen hymiö:  :)

Taikka ainakin itse pidän siitä, kun opin taikka oivallan jotain uutta. Itse opittuna, tai opetettuna, ei sen niin väliä.  ;)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003