Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio Typhoon

Aloittaja ms, 16.08.07 - klo:13:12

« edellinen - seuraava »

Samppa

Tuoreöljyvoitelu pelaa? Puhti ei ole ensin poissa, ennen kuin sammuu? Savuta, röpellä, vastaa huonosti kaasuun?

Jos se sammuu kuin seinään ja käynnistyy taas jäähdyttyään normaalisti, lähtisin sähköpuolelta liikenteeseen. Uutta tulppaa aluksi, vaikkakin vika kohdistuu todennäköisesti CDI-boksi / puola komboon.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

piaggio

Juu tuorevoitelu toimii ja puhti katoaa vasta sammumisen jälkeen. On hyvissä säädöissä eli ei röpellä, savuta tai vastaa huonosti kaasuun. Tulppa on vaihdettu mutta täytyykin tutkia tuota sähköpuolta.

pinokkio97

Mitäs sanotte ihmiset ku mulla tommone typhoon vm.97 sillä 12mm kaasarilla nii jos ja kun pistän teharin kiinni nii minkä kokosta suutinta suosittelisitte? Joku  10 nro. isompi vaai miten ja tiedän että testaamalla selviää mutta vähä suuntaa antavia vastauksia hakusessa vaan.

Partanen

Hävettää kysyä, mutta kun juuri nyt ei ole aikaa lukea koko ketjua läpi. Ja en osannut googleakaan kai käyttää. Mistä vuosimallista alkaen Typhoon alettiin tehdä halvempien tuotantokustannusten maissa, eli jossain kaukoidässä? Periaatteessa täysin turha tämmöistä on miettiä, mutta kun Vespan omistajana etsin mökkimopoa, niin italialainen olisi kiva. Entä mistä vuosimallist eteenpäin laittoivat katalysaattorin pakoputkeen.

Kiitokset jo etukäteen, jos joku jaksaisi vastailla, tai edes arvailla.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

piaggio

Lainaus käyttäjältä: piaggio - 01.08.13 - klo:11:56
Juu tuorevoitelu toimii ja puhti katoaa vasta sammumisen jälkeen. On hyvissä säädöissä eli ei röpellä, savuta tai vastaa huonosti kaasuun. Tulppa on vaihdettu mutta täytyykin tutkia tuota sähköpuolta.
Vika on nyt löydetty elikkäs leikkasi kiinni ja tuossa vielä tarkemman tarkkailun jälkeen öljypumpussahan se vika oli.

Eki

Itselläni oli Typhoon, vuosimallia 2010, mikäli aikoo pitää skoden ajokunnossa niin suosittelen vaihtamaan ehdottomasti suuttimen selkeästi isommaksi (mopokellarin pitäjä sanoi että kympin välein kannattaa aloittaa, jos on vaikka 53, niin ainakin se kymmenen pykälää isompi tilalle). Tuli jumalaton vehje, kun oli kurit pois ja menin ostamaan helposti ruostuvan ja mätänevän pakoputken tilalle tehoputken. Kun läksin ekaa kertaa kokeilemaan, en arvannut kuinka suuri vaikutus teharilla oli, keula nousi lähdössä hyvin helposti nykimättä, lähdin kolmostiellä paikaltaan rekan perään, sain sen kiinni ja jos olisi ollut vapaata kaistaa, olisi mennyt hissuksiin ohikin! Ainoa moka oli etten huomannut silloin vaihtaa isompaa suutinta, meni ja kuumaleikkasi erittäin helposti kiinni, muutaman kerran ja sen jälkeen möin sen pohjois suomeen. Tsekkasin sen öljypumpun säädön, että on viivat kohillaan, lisäsin varmuudeksi vielä tankkiin hiukan öljyä, mutta kiinnihän se poltti silti .... Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

Partanen

Löysin tämmöisen Gilera Typhoon:in. Taikka kai se Suomessa on myyty, ja ainakin on rekisteröity Piaggioksi. 1994 on käyttöön otettu, mutta ilmeisesti valmistettu jo 1993. Maahantuoja on: Sportstyle oy. Onko tämmöisestä maahantuojasta mitään tietoja, ja onko se ollut maahantuojana joskus Piaggion tuotteille, ennen kuin Sumeko alkoi niitä tuoda?

Suomessa liimatun tyyppikilven virkaa hoitavan tarran mukaan tämä on Piaggio Typhoon tec1t. Koneen perässä lukee tec1m. Eli kone on ilmeisesti vanhempaa mallia. Ainakaan peräöljyn tarkastukseen ei ole mittatikkua, mutta tarkastusruuvi löytyy.

Tässä yksilössä oli ostohetkellä mittarissa 4300 km, ja päivän ropailujen perusteella voisi pitää jopa paikkansa. Vaikutuksen teki mm. kumin laatu. 20 vuotiaassa skootterissa ei ole ongelmia kumin kanssa. Ainoa kumiosa mikä hajosi, oli kaasuvaijerin suojakumi kaasuttimen luota. Jarrukengissä oli Piaggion logot, ja jarrutehoa heikensi vain ilmeisesti peräöljyn ylitäytöstä johtunut vuoto jarrurumpuun. Kun osat puhdisteli, niin jo sai takarenkaan lukkoon, ainakin hiekalla.

Prikan otin pois variaattorista, mutta kunnon koeajoa en sen poiston jälkeen voinut itseni voitelusta johtuen suorittaa. Koeajaja kertoi, että olis ottanut mittariin 60 km/h. Siis pelkällä prikan poistolla?

Saatan pistää kuvan huomenna, ja raportin siitä mitä prikan poisto aiheutti. Hienossa kunnossa ikäisekseen on tämä peli, vaikka on kerran kaaduttu ilmeisesti. Jo heti kymmenen vuoden päästä tämän voisi saada museorekisteriin.  ;)

Jollain tapaa hienoa omistaa skootteri aikakaudelta, jolloin skoottereita ei arvostettu juurikaan, Suomessa. Ja vielä melko hyvin säilynyt yksilö.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Itselläni on kanssa sen verran vanhoja vehkeitä, että ovat Sportstyle Oy:n maahantuomia (toi maahan Piaggiota ja Vespaa). Sportstyle myi Piaggio ja Vespa-liiketoiminnan Sumekolle 2003.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: piaggio - 06.08.13 - klo:01:46
Lainaus käyttäjältä: piaggio - 01.08.13 - klo:11:56
Juu tuorevoitelu toimii ja puhti katoaa vasta sammumisen jälkeen. On hyvissä säädöissä eli ei röpellä, savuta tai vastaa huonosti kaasuun. Tulppa on vaihdettu mutta täytyykin tutkia tuota sähköpuolta.
Vika on nyt löydetty elikkäs leikkasi kiinni ja tuossa vielä tarkemman tarkkailun jälkeen öljypumpussahan se vika oli.
Sen öljypumpun voit laittaa syöttää aavistuksen isommalle, mitä ne viivat on. Sillä tavalla, ettei kuitenkaan vielä savuta. Muista ilmata se ennen asennusta! Kannattaa ajaa myös yhtäaikaa seosbensalla ensimmäinen tankillinen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

#264
Tämmöinen Gilera, yhdelle rekisteröity:





Hiukan teettää hommia löytää kauppaa, josta löytyisi alkuperäisosia huoltoon ja hiljainen viriputki. Alkuperäisessä putkessa on hukkaputken lisäksi kuristus alkukäyrän ja vaimentimen välistä:




Yllätyin kun tässä pelissä oli varin rullat mallia rasvattu vaseliinilla. Prikasta johtuen rullat ei kuitenkaan koskaan olleet päässeet koskettamaan vaseliinia, ja rullissa olikin lovet. Lisäksi hihnapyörässä oli vähän syöpymää, ja nyt pohdin ostanko alkuperäistä, vai virivaria.

Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

#265
Pakko luottaa siihen, että tämä on teknisesti sama kuin Piaggio Typhoon 50. Onko se siis sitten TEC2T. Tämän hetken googletietämykseni mukaan Gilera Typhoonia (TEC1T) on tehty vain vuonna 1993. Hemmetin vähän on juttua netissä tästä mallista. Ei varmaan muuta eroa Piaggioon ole kuin tarrat ja penkki. Mutta hyvin pitkälti kaikki tekniset osat ovat samoja kuin varhaisissa Piaggio Typhooneissa, eli vuodesta -94 eteenpäin. Eli osat joita tarvitsen on löytynyt hyvin pitkälti tällä hetkellä, ja ovat jo ostoskorissa.

Saksalaisille Typhoon on ollut "TPH". Jos siis maailmalta joku tahtoo osia etsiä.

Nythän tässä kiinnostaa se, että minkälaisen harvinaisuuden omistan. Eli jos joku omistaa, tai on nähnyt Gilera Typhoon:in, niin huuda edes: "Hep!".  :)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Nyt on ketju luettu läpi, joku arvaus oli että vuodesta 2008 eteenpäin olisi Kiinassa tehtyjä Typhoonit.

Enemmän oudoksutti se, että suuttimien koosta puhuttaessa puhutaan "pykälistä". Eikö olisi parempi puhua prosenteista? Yleinen ohjehan kaasuttimiin liittyen on, että vaihdetaan pääsuutin 5-10% suurempaan. Typhoonin pikkukaasarin tapauksessa 10% suurempi suutin olisi 77, kun alunperin siellä on suutin 70. Tässä tapauksessa suutin kokoa 80 olisi melkein 15% suurempi, mikä on melko paljon.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003


Partanen

#268
Ei ole Stalker tämä. Tai en ainakaan usko. "Typhoon" lukee keulassa, kyljissä, ja ohjekirjan kannessa. TEC1C mallimerkintää on käytetty myös Piaggio Typhoonista, vuoden -93 jälkeisissä malleissa. Stalker taisi mallimerkinnältään olla jotain aivan muuta, jos oikein muistan. Hiukan on hakusessa se, että mikä TEC2T sitten on.

Tällä hetkellä ainakin kaupat "scooter-attack.com" ja "sip-scootershop.com" tuntee -93 Gilera Typhoonin. Löytyy myös Malossin sivuilta.

***********

Ihmetytti mitä tälle hihnapyörän puolikkaalle on käynyt:



Ikäänkuin siinä olisi jokin pinnoite, mikä on ajansaatossa irronnut osittain, ehkä korroosion vuoksi? En sitä lähtenyt hiomaankaan, juuri sen mahdollisen pinnoitteen vuoksi. Ei mahda olla hihnalle hyväksi, jos epätasaista pintaa hankaa. Ei nuo kuvassa näkyvät jäljet syviä ole kylläkään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

konenikkari

Eloksointi on puhjennut ja alumiini "ruostuu" eli hapettuu.
Lopputulemana on valkoista alumiinioksidia, vastakohtana raudan ruskealle ruosteelle.
Useinkin alumiini pintoihin tehdään myyntitapahtuman edistämiseksi näköhäiriön vahvuinen eloksointi.
Todellisen palikan kestävyyden näkee vasta kun oikea alumiini on käytössä.
Todella harmillista on että eloksoinnin epätasainen kuluminen useinkin myötääntuo myöhemmin ilmeneviä harmeja.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)