Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio Typhoon

Aloittaja ms, 16.08.07 - klo:13:12

« edellinen - seuraava »

Samppa

Eipä ole kokemusta noista pytyistä (itsekin olen tämän porauttanut), mutta ainakin hinnan puolesta varmasti viimeisin.  ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Jurzi

Mikäs on Typhoonissa vikana kun kaasukahvan vapaa/klappiliike on liian iso eikä säätövaraa enää ole? Ts. mitenkäs tää kannattaisi korjata?

AlekZi

Lainaus käyttäjältä: Jurzi - 18.08.11 - klo:00:56
Mikäs on Typhoonissa vikana kun kaasukahvan vapaa/klappiliike on liian iso eikä säätövaraa enää ole? Ts. mitenkäs tää kannattaisi korjata?

Mulla oli sama vika, mutta ohjekirjan mukaan se kaasuvaijerissa oleva säätöjuttu on ihan kaasarin lähellä. Katoppas sieltä.

Jurzi

Joo kiitos - kyllä on vaijeria säädetty kaasarin kupeesta ja jarrukahvan edestä. On kiree ja toimii 'kylmänä' eli heti ajon alkajaiseksi mutta sitten ajaessa tulee suurehko klappi?

Toinen kymysys: oikea etuiskari vuotaa. Mitä kantsii tehdä? Varmaan ostaa uusi, mutta mistä kannattaa?

Kolmas: prikka on poistettu (tallessa) ja oon erittäin tyytyväinen suorituskykyyn mutta pelkäänpä että menee liian lujaa. Mitäs tuo prikan takaisinlaitto meinaa kiihdyttämiskykyyn kun ei oikein haluaisi siitä tinkiä? Prikka on 6mm leveä. Onko jollakulla kokemusta 'puoliprikoista'? Jos vauhdin saisi vaikkapa 55:een. En tosin oo gps:llä vielä mitannut nykyistäkään huippua.

Ilmaruuvi

Lainaus käyttäjältä: Jurzi - 29.08.11 - klo:20:06
Joo kiitos - kyllä on vaijeria säädetty kaasarin kupeesta ja jarrukahvan edestä. On kiree ja toimii 'kylmänä' eli heti ajon alkajaiseksi mutta sitten ajaessa tulee suurehko klappi?

Toinen kymysys: oikea etuiskari vuotaa. Mitä kantsii tehdä? Varmaan ostaa uusi, mutta mistä kannattaa?

Kolmas: prikka on poistettu (tallessa) ja oon erittäin tyytyväinen suorituskykyyn mutta pelkäänpä että menee liian lujaa. Mitäs tuo prikan takaisinlaitto meinaa kiihdyttämiskykyyn kun ei oikein haluaisi siitä tinkiä? Prikka on 6mm leveä. Onko jollakulla kokemusta 'puoliprikoista'? Jos vauhdin saisi vaikkapa 55:een. En tosin oo gps:llä vielä mitannut nykyistäkään huippua.

1. Kaasukahvan sisällä, siellä minne vaijeri lopulta kiinnittyy kahvaan on vaijeri voinut hypätä pois paikoiltaan. Kahva on muovia joten vaijeri syö muovia aika nopeasti. Kannattaa tarkistaa.

2. Etuiskarista voi vaihtaa tai vaihdattaa stefan. Kysy korjaamolta hintoja stefan vaihtoon ja vertaa uuden iskarin hintaan.

3.Prikan lisääminen itseasiassa auttaa pääsemään mäet helpommin ylös sillä välitys ei pääse suurelle alueelle. Vähän kuin vaihteellisessa moottorissa jättäisi viimeisen vaihteen käyttämättä. Ehkä se kiihdyttämiseenkin ihan pikku riikkisen auttaa samoista syistä mutta sitä tuskin huomaa. 

Jurzi

1. tsekataanpa tuo muovin kuluneisuus vielä. mutta on tosiaan niin - nyt illalla vielä ajaessa tarkistin - että se toimii perfetto (kaasussa ei ole lainkaan klappia koska niin säädin) kun lähden 'kylmällä koneella' mutta sitten hetken päästä tai pitkän ajon aikana kaasun klappi kasvaa arviolta noin 2-3cm ja kaasutusvaraa on suunnilleen korkeintaan kaksi senttiä??

2. voi olla että hötkyilin ehkä noiden iskareiden kanssa eli sylinteripinnassa oli kerros tahmaista öljyä (ilmeisesti saattaa olla vanhaakin perua), onks se ongelma?

3. Hyvä tietää toi prikan vaikutus eli ylämäkiin kaipaisi vähän enemmän potkua. En kylläkään enää ole huolissani tuosta huippunopeudesta, koska mittasin äsken gepsillä virheen olevan 8km/h eli käytännössä tykkään siis ajella noin 47km/h (55 lasissa) ja maksimit tasaisella on noin 60-63 mittarin mukaan. jyrkässä alamäessä jo hirvittää mittarinopeus 70. KYllä täytyy sanoa että toi 45km/h on ihan oikein määritelty laissa, noin niinkuin muutaman kymmenen vuoden ajokokemuksella arvioiden (siis autoilua, eikä mopoilua).

Samppa

#171
Lainaus käyttäjältä: Jurzi - 29.08.11 - klo:22:37
2. voi olla että hötkyilin ehkä noiden iskareiden kanssa eli sylinteripinnassa oli kerros tahmaista öljyä (ilmeisesti saattaa olla vanhaakin perua), onks se ongelma?
Selvitä nyt aluksi kuinka paljon sitä öljyä tulee. Pumppujen stefat on Piaggioissa vaihdettavissa, mutta iskareita on erilaisia näissä jopa samojen mallien välillä (eri vuosimalleissa). Uusia stefoja saa vaikka Easypartsissa (kunhan on tosiaan tarkka, että tulee oikeanlaiset).

EDIT: Se klappijuttu kuulostaa kyllä merkilliseltä. Ei se vaijeri itsessään mihinkään jousta eli eipä siinä kai muu auta, kun purkaa vaijeri kahvan osalta sekä koko matkalta esiin. Siis nyt puhutaan tosiaan ihan klapista eikä kaasuun vastaavuudesta?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

kani

Lainaus käyttäjältä: Jurzi - 29.08.11 - klo:22:37
2. voi olla että hötkyilin ehkä noiden iskareiden kanssa eli sylinteripinnassa oli kerros tahmaista öljyä (ilmeisesti saattaa olla vanhaakin perua), onks se ongelma?

Mulla sitä tahmaa kertyi kanssa ja vähän likaantuu edelleen, etupää oli kans aika jumissa kun ostin skopan (NRG). Kysyin tuusmotorilta noiden kunnostuksesta niin kaveri kävi kysymässä huollosta kun epäili niiden olevan vaseliini-iskarit ja niinhän ne kuulemma olikin. Suihkin CRC:tä ja putsailin kunnolla myös tiivisteen ulkoreunan. Kovaa ajoa ja alkoi taas joustamaan ja toimimaan ok eikä enää likaannu tolpat kuin aiemmin.

Jurzi

Samanlaista vaseliinia tuntuu mullakin olevan etuiskareissa, täytyy pyyhkäistä ja seurailla- jousitus kyllä toimiii ihan OK.

Kaasun klappi on todellista eli ihan lähtiessä klappia ei ole mutta vähän kun ajaa - sanotaan 50-100m - klappi syntyy. Ts. Klappialueella ei vastaa kaasuun lainkaan vaan sitten vasta kun vääntää sen klappialueen (3cm) yli ja sitä seuraava kaasutusalue (min-max) tuntuu aikas lyhyeltä (n. 2cm?): mitenkäs pitkä se pitäisi olla? Tossa 2005 mallissa lienee Dell'orton PHVA 17,5 kaasari. Oon katsonut/säätänyt vaijerin läpi kahvan, jalkatilan (jossa tuplaus), ja kaasarin puolelta. Mutta luulenpa että otan sen ajan kanssa auki ja selvitän vian vaikkapa vaihtamalla osaa.

Samppa

#174
Tyhooneissa ja NRG:ssä on tosiaan huoltomanuaalin mukaan rasvatyyppinä: Esso Beacon ET2 tai Tradal Complex 2. Esimerkiksi Libertyssä ja Zipissä puolestaan 20W haarukkaöljy (muistaakseni myy ihan Biltemakin). Näissä tosiaan on vähän erilaisia etupäitä ja muistaakseni myös esim. NRG:ssä eri vuosimallien välillä. Tämä tuli joskus havaittua, kun ihmettelin 1996-mallisen NRG:n pumppujen rakennetta. Ei meinannut vastata meinaan mitään aiemmin purkamiani, vaikka oli alkuperäinen.

Klapista minulle tuli nyt sellainen mielikuva, että kyse on nimen omaan kaasuun vastaavuudesta eli ns. miettimisilmiöstä (vaijeri ja luisti liikkuu silti normaalisti). Tämä kannattaa tsekata vaikka mittaamalla vaijerin liikerata kaasarin päästä kylmänä ja kuumana. Korjaa jos olen väärässä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Jurzi

Nyt illalla säädin vaijerin sekä kaasarin että kahvan puolelta ihan ääriasentoihin ja mittasin arviolta noin 1 cm klapin kylmänä. Mittaan huomenna sekä klapin että kaasutusvaiheen min-max välin tarkasti ensin kylmänä ja sitten kuumana. Kyllä tuo klappi on ihan oikea klappi eli vaijeri ei liikuta luistia lainkaan klapissa. Nyt kun vähän tarkemmin 'kaasuttelin' kone sammuksissa sain tuon klapin pikkuhiljaa esiin, eli siis ihan aluksi sitä klappia ei ole nimeksikään, joten ilmeisesti jossain aluksi kanittaa? En ehtinyt tsekkaamaan sitä jalkatilan tuplaajaosaa mutta tuskinpa siellä mitään säätöjä on. Jatketaan harjoituksia.

pekpel

Vaijerin kuori on jossain löysä / rikki, vika lähellä moottoria, koska eihän muuten motin lämpö vaikuttaisi.
Kylmänä kuori pysyy paikallaan, lämmetessä luistaa ja aiheuttaa tuon efektin.
Joku hiton teipipaikkaus kaasuvaijerin kuoressa? Tai jotain muuta "saletisti" toimii oma systeemiä siinä..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Jurzi - 31.08.11 - klo:23:56
En ehtinyt tsekkaamaan sitä jalkatilan tuplaajaosaa mutta tuskinpa siellä mitään säätöjä on. Jatketaan harjoituksia.
Muistaakseni siinä ei tosiaan ole mitään säätöjä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Ilmaruuvi

Lainaus käyttäjältä: Jurzi - 31.08.11 - klo:23:56
Nyt illalla säädin vaijerin sekä kaasarin että kahvan puolelta ihan ääriasentoihin ja mittasin arviolta noin 1 cm klapin kylmänä. Mittaan huomenna sekä klapin että kaasutusvaiheen min-max välin tarkasti ensin kylmänä ja sitten kuumana. Kyllä tuo klappi on ihan oikea klappi eli vaijeri ei liikuta luistia lainkaan klapissa. Nyt kun vähän tarkemmin 'kaasuttelin' kone sammuksissa sain tuon klapin pikkuhiljaa esiin, eli siis ihan aluksi sitä klappia ei ole nimeksikään, joten ilmeisesti jossain aluksi kanittaa? En ehtinyt tsekkaamaan sitä jalkatilan tuplaajaosaa mutta tuskinpa siellä mitään säätöjä on. Jatketaan harjoituksia.

Joko tarkistit sen vaijerin kiinnityksen kaasukahvasta?

Jurzi

Vaijerinippa kahvassa oli ihan ok ja kiinnityssysteemikin kahvassa kunnossa (ihan pikkasen kuluneen oloinen), mutta ehdottomasti kunnossa ja toimiva.

Mittailin välyksiä seuraavasti: KLAPPI kylmänä 6, tyhjäkäyntikuumana 11mm ja ajon jälkeen kuumana n. 20mm. Kaasutusalue kylmänä 33 ja tyhjäkäyntikuumana 26mm. On kyllä aika omituista enkä ymmärrä mistä viiraa, mutta tein sitten patenttipidennyksen vaijerisäätöön. Tällä sain tuon ajonaikaisen klapin pienentymään noin 10mm pituuteen, johon olen nyt toistaiseksi tyytyväinen.