Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio Typhoon

Aloittaja ms, 16.08.07 - klo:13:12

« edellinen - seuraava »

typhooniman

Mulla on vuoden 1999 typhoon. Onko kellään tietoa onko siinä se pienempi kaasari ja onko siihen hyvä vaihtaa suurempi suutin kun hukkis on hitsattu umpeen ja ilmeisesti variaattorin prikka pois kun kulkee mittarin mukaan suoralla 78km/h. Ja vielä sellasta että miten saan katteet niin pois että pääsen käsiksi kaasariin?! olen yrittänyt mutta ikinä ei onnistu. en saa edes sitä tyhmää taka ``spoileria`` pois. Ihme katekasa.

Samppa

Siinä on Dellorton 12 PHVA, jossa on vakiona todennäköisesti 70 pääsuutin. Suutinkokoa voit aavistuksen nostaa (kokeile vaikka 75).

Spoilerin muovikannessa on muistaakseni 4 pulttia takana ja 2 edessä. Sen jälkeen kansi pois ja 2 pulttia vielä irti (löytyy sen kannen alta). Sitten koko spoilerisysteemi pois ja takavalon päällä oleva muovi liu-uttamalla ylös. Sen alta löytyy muistaakseni pari ruuvia. Vastaavasti takavalon alla oleva muovi liu-uttamalla alas ja alta löytyy taas pariruuvia (tais olla itse muovissakin pari).  Sitten loput sivukateruuvit irti ja suoraan satulan alla edessä oleva musta ns. moottorin suojamuovi / kate. Siitä sitten eteenpäin...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

typhooniman

#137
Kiitoksia paljon! nyt sain spoikan pois ja pääsen katteita maalailemaan.

EDIT:
Tarkotit tuossa aikaisemmin sillä suolenpätkällä hukkaputkea. Se kannattaa hitsata umpeen sillä kun hitsasin se niin pääsin tasaisella samoihin nopeuksiin kun ennen alamäkeen pääsin eli kierrokset nousevat mukavasti ja kiihtyvyskin paranee:D

EDIT:
Onko vuoden 99- typhoonissa messinkistä kuristinlevyä sillä en ole ainakaan huomannut sellaista:O ja jos on niin missä?

EDIT: Ja vielä sellasta että kun typhoonilla kestää tosi kauan lämmetä, kun aluksi matalilla kierroksilla alkaa booaamaan mutta kun pääsee kunnolla liikkeelle niin sit kyl menee ja sit kun taas laskee kierrokset niin alkaa booaa ja tosi vaikee taas päästä eteen päin. mutta kun kone on kunnolla lämmenny niin tällästa ei tapahdu. oireita alko näkyy kun hukkis oli hitsattu umpeen.. mikä avuksi vai onko se ihan normaalia. ennen tällasta tapahtu vaan kovilla pakkasilla.. Tarvitsen vastauksia!


Samppa

Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, niin laitappa muutamaa pykälää isompaa pääsuutinta kehiin. Kovilla pakkasilla tuo on melko normaalia ja juuri siksi talvella yleensä lyödään isompaa pääsuutinta. Kuristimista en tiedä, itselläni niitä ei ollut kiinni kun mopon ostin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

typhooniman

tossa vaihdoin piaggioon unifiltterin ja se tuntuu olevan todella tarkka että miten paljon ilmaa saa, että joutusin tiivistämään unifiltteriä jotta saisi kierroksia.. Auttaako isompi suutin siihen ettei se ole niin tarkka ilman oton suhteen.

Looney

Ähm en ees tiedä liittyykä aiheeseen mutta oma skootterini on ollu nyt talven seisomas eikä lähe millään käyntiin uudet bensat laitoin jne en yhtään tiedä miten pitäs menetellä ....T:keltanokka  ;D

Samppa

Lainaus käyttäjältä: typhooniman - 11.04.11 - klo:17:00
tossa vaihdoin piaggioon unifiltterin ja se tuntuu olevan todella tarkka että miten paljon ilmaa saa, että joutusin tiivistämään unifiltteriä jotta saisi kierroksia.. Auttaako isompi suutin siihen ettei se ole niin tarkka ilman oton suhteen.
Tottakai sitä suurinkokoa pitää kasvattaa, jos ilmaakin saa enemmän.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Looney - 11.04.11 - klo:21:03
Ähm en ees tiedä liittyykä aiheeseen mutta oma skootterini on ollu nyt talven seisomas eikä lähe millään käyntiin uudet bensat laitoin jne en yhtään tiedä miten pitäs menetellä ....T:keltanokka  ;D
Jos kerta jo uudet bensat laitoit ja kipinää lyö normaalisti niin...
- Kaasarin auki ja huolellinen putsaus ml. suuttimet.
- Ime alipainahan kautta riittävästi bensaa ja valuta irti olevasta bensletkusta pois siten, että järjestelmässä on vain uutta bensaa.
- Kaasari kiinni ja bensaletku kiinni. Ime alipaineletkusta jonkin aikaa, jotta kaasari täyttyy.
- Alipaineletku kiinni.
- Käynnistymistä voi helpottaa laittamalla vähän bensaa suoraan sylinteriin tulpanreiästä.
- Tulpan putsaus ja kärkivälin säätö.

PS. Eihän sulla ole 2-tahtiöljyn pinnan taso laskenut talven aikana tuoreöljyvoitelusäiliöstä? Eli öljypumppu ei falskaa ja ole valuttanut konetta täyteen öljyä...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

typhooniman

tässä ois nyt tarkotus vaihtaa se 80 suutin ja tarttis pientä neuvoo ennenkun ryhtyy purkaamaan. Eli mitä katteita ja miten pitää irroittaa että pääsee riittävän hyvin käsiksi kaasariin? ja miten se epämääräisen näköinen kaasuvaijeri lähtee siitä kaasarista?

Samppa

Lainaus käyttäjältä: typhooniman - 14.04.11 - klo:20:44
tässä ois nyt tarkotus vaihtaa se 80 suutin ja tarttis pientä neuvoo ennenkun ryhtyy purkaamaan. Eli mitä katteita ja miten pitää irroittaa että pääsee riittävän hyvin käsiksi kaasariin? ja miten se epämääräisen näköinen kaasuvaijeri lähtee siitä kaasarista?

Alla olevasta linkistä löytyy 12 millisen PHVA:n puhdistus.
http://www.skootterini.com/web/perushuolto-ja-kunnossapito/40-kaasuttimen-puhdistus.html
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

typhooniman

No ei tossa kerrota että miten piaggiossa pääsee sinne käsiksi.. Eli mitä kaikkia katteita tarvii ottaaa pois?

Samppa

- Irrota satulan edessä oleva etupaneeli.
- Irrota takaspoileri.
- Irrota takavalon päältä ja alta paneelit.
- Irrota sivupaneelit.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Looney

Tuota noin mälläsin skootterini katuun tossa kauniina päivänä olisi liuta mieltä painavia kysmyksiä alkaen siitä mistä saisi -99 mallin katteisiin sopivaa maalia ja miten saan ohjaus tangon tilpehöörit esiin vilkkujen nappi on heittereillään joten pitäisi laittaa kondikseen jne :/

Samppa

Paikkamaaleja sai ainakin joskus tilattua Piaggion valtuuttamasta huollosta oikeaa maalikoodia vastaan. En nyt muista mistä tuo koodi löytyy, mutta jossakin lipussa ja lapussa se taisi olla.

Mittarikate (siis se kahvojen suojana oleva kate) irtoaa irrottamalla ensin peilit. Sen jälkeen katteen alapuolelta pari ruuvia irti ja kahvojen ja katteen välistä nostaa ruuvarilla varovasti katteen yläosaa ylemmäksi (sitä kohtaa mikä asettuu nopeusmittarin päälle) ja vetää katteen pois.

Jos katetta ei tarvitse irroittaa, niin vilkkujen nappi menee ihan painamalla takaisin kiinni katteeseen (siinä on sellaiset pienet ulokkeet). Vastaavasti ne napit (vilkku, töötti, valot, käynnistys) voidaan ihan työntää sieltä katteesta ulos. Tärkeää on tsekata, että johdotukset saa menemään hyvin, jotta nappi istuu uudestaan hyvin katteeseen.

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Looney

Jeeos kiitti infost pitäs kai sitte rupee metästää sitä koodii :D