Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio Typhoon

Aloittaja ms, 16.08.07 - klo:13:12

« edellinen - seuraava »

Eki

#120
Lainaus käyttäjältä: Samppa - 25.07.09 - klo:11:47
Ei yhtään pahat kulutuslukemat 2-tahtiselta..
Ei, nyt kun olen jauhanut typhoonilla noilla 7.2g:n rullilla, kokeilen 7.5g:n heti kun tuo meidän kylän mopokellari aukeaa lomaltaan, uskon että ne ovat vielä paremmat ja ehkäpä kulutuskin saattaa aavistuksen tipahtaa vielä, kulku parani jo huomattavasti sekä kiihtyvyys myös. Eki  Edit: Laitettu malossin 7.5g:n rullat, kiihtyy tasaisemmin ja pitempään kuin hieman kevyemmillä, vetoa riittää todella hyvin kyytiläinen mukanakin. Huiput tasaisella mittarin mukaan 75-78km/h, kulutus 2.5-2.9l/100km:llä!

Edit: 7.8.2009

Kertokaaspas viisammat, kun tuo kulku hieman hyytyi siitä nopeudesta mitä aiemmin ilmoitin, niin otin sen rajoitin pellin pois ilmaottoaukosta ja laitoin vakiosuuttimen tilalle (53:n), nyt (75:nen) sekä säädin tyhjäkäynnillä kaasarin ilmaruuvia niin, että kone ottaa parhaat kierrokset tyhjäkäynnillä, koko viritys ei auttanut kuitenkaan yhtään mihinkään, tai auttoi siihen että nyt voi heittää kaasun pohjaan, koneen booamatta, oliskos nyt sitten neulan rikan vaihdon paikka alempiin loviin? Löpöähän laite syö nyt aivan sikana, että semmoiset rajoitinpoistot! Eki   Edit: laitettu ilmanotto ritilä takaisin vakisuuttimen kanssa ja säädetty seosruuvia, ei kulje enää huippuja kuten aiemmin, eikä 2000km voi Typhoonilta viedä käsittääkseni terää vielä pois, putsattu myös ilmasuodatin jne!

A_sentaja

Teho ei synny tyhjästä... ;) Eli jos haluat, että kone kiertää ja kulkee, niin olet myös valmis menoveden suureen kulutukseen. Kaasuttimen neulaa nostamalla saat keskialueen kaasun toimimaan paremmin, jolloin myös vastaavuus hieman paranee. Säädit kait myös ilma/seosruuvin optimiin.... Lähtökohtana tuo 1 1/2 kierrosta auki...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Eki

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 07.08.09 - klo:14:45
Teho ei synny tyhjästä... ;) Eli jos haluat, että kone kiertää ja kulkee, niin olet myös valmis menoveden suureen kulutukseen. Kaasuttimen neulaa nostamalla saat keskialueen kaasun toimimaan paremmin, jolloin myös vastaavuus hieman paranee. Säädit kait myös ilma/seosruuvin optimiin.... Lähtökohtana tuo 1 1/2 kierrosta auki...
Kokeilin kaikki muut paitsi neulan nostoa, tuo seosruuvin säätö auttoi aikalailla, täytynee tehdä tuo neulan nosto, montakohan pykälää sitä kannattaisi nostaa, nyt tehtaan asetuksissa! Eki

A_sentaja

Oletan, että se on keskilovessa, siitä nostat vaikka pykälän kerrallaan neulaa ylöspäin. Käyt välillä koeajolla vaihtelevalla kaasun käytöllä, jos ei pelaa säädät uudelleen...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Eki

#124
Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 07.08.09 - klo:22:47
Oletan, että se on keskilovessa, siitä nostat vaikka pykälän kerrallaan neulaa ylöspäin. Käyt välillä koeajolla vaihtelevalla kaasun käytöllä, jos ei pelaa säädät uudelleen...
Näin tehdään, elikä lukkorikkaa lasketaan neulan lovissa alaspäin!  :) Edit: ilmasihti otettu pois, laitettu 75 suutin, rikka oli 53 vakiosuuttimelle ylimmässä lovessa, laskin ensin puoleen väliin, säädin seosruuvia, ei kulje edes samoja mitä vakiosuuttimella, laskin rikan alimpaan loveen, ei meinaa tyhjäkäyntiruuvi riittää käyntiin ja kaasu pohjassa ei kulje lähellekkään sitä mitä vakiosuuttimella sekä ilmasihdillä, kannattais ostaa varmaan joku 55 suutin ja antaa kaiken olla ok, säätää vaan seosruuvia, niin uskon että tulee kaikkein paras, vie suht' vähän ja kulkee riittävästi, elikä tasasella noin 75km/h, tosin mittari näyttää sen 4km/h liikaa, mikäli teitten mittauspisteisiin on luottamista? Eki  :P Edit: Laitan vielä kokeilujen tulokset, mikäli joku muu kokeilee: hukkakäyrä pakoputkesta pois, rikka variaattorista pois, ilmaottorajoiti sihti kaasarin imuaukosta pois ja 53 suuttimen tilalle 65, lukkorikka toiseksi alimmaiseen loveen neulassa ja tyhjäkäynti ruuvista käynti hitaalle, sitten säätää tyhjäkäyntiruuvin yläpuolella kaasarista seosruuvia vastapäivään, elikä auki enempi vakiosuuttimen jäljiltä, niin että kun hitaasti kääntää rupeaa moottori ottamaan kierroksia, se missä ottaa maximit, on siinä ok, kyllä kulkee ja vetää 50cc mopoksi todella komiast! Eki :) :)

Edit: lisää edelleen, noilla edellämainituila suuttimella ja asetuksilla löpönkulutus oli uskomattomat n. 10L/100km:llä, elikä laitoin sihdin ja 53 suuttimen takaisin, täytyy maanantaina ostaa joku 55-56 suutin, ettei tarvitse etsiä kaasulla aina sitä maximikohtaa, missä veto on paras. Neulan lukkorikalla ei pysty säätämään, kun on tehtaan jäljiltä ylimmässä lovessa, joten säätö on tehtävä suuttimella! ETTÄ TÄMMÖISTÄ!!!!!

Tatuuu

#125
Koslani levisi, viimeisen kerran?
Typhoon on vuosimallia -96, ajettuja kilometrejä arviolta 25tkm (mittari lakkasi toimimasta 10k kohdalla)
Moponi on toiminut ihan kivasti, mitä nyt 3 kertaa hirttänyt kaasuvaijeri kiinni.
Noin 5viikkoa sitten ajoin mopon illalla pihaan aivan normaalisti mitään ihmeellistä ei tapahtunut, aamulla kosla ei tykännyt käynnistyä
no -> mopo talliin. Selvis että männästä lähtenyt palanen (vakio männällä 25tkm ei paha? :D) no uus halppis mäntä tilaukseen, ja asennettiin ei lähde käyntiin, kipinää lyö, bensaa antaa, sitten selvisi että ryyppy on paskana. No mopo saatiin käyntiin peittämällä ryypyn aukko ja avaamalla variaattori ja pyörittämällä sähköporakoneella variaattoria (sähköstartti rikki, tuli kerran variaattorin kopasta läpi kun pistin koppaa paikalleen)
No lähdin ajamaan uudella männällä, putsatulla putkella, ajoin noin 1km kunnes kaasuhirtti kiinni ja täppiin hirttikin, no mopossani ei ole toimivaa virtalukkoa, satoi ja eturenkaani vuotaa joten pieni ongelma tuli eteen, no moponi on naku joten kaveri repäisi tulpan hatun irti, täl jälkeen ei ole lähtenyt käyntiin, ongelma on että kipinä katosi, ei johdu tulpasta, ei tulpan johdosta vaan? Mainitaan vielä että akunlaturi ei ole toiminut 2vuoteen.

Jos ongelma on tuo kaverin repäisy tai muuten vaan sytytyspuolan hajoaminen korjaako ongelman tämän: http://www.moto-hame.fi/index.php?main_page=product_info&products_id=449 ostaminen? Eikö tuo ole cdi poxi joka typhooneissa sijaitsee siinä vasemman pohkeen takana katteen alla? Vai onko tuossa sytytyspuola ja cdi poxi.. ?

Samppa

#126
Siinä on puola ja CDI-samassa, eli kuva on oikea. Kannattaa ruuvata tulpanhattu tulpanjohdosta irti, pätkästä pieni pala johtoa ja ruuvata takaisin hattuun. Jos se on vauhdista kiskottu irti, voi siellä olla kontaktikin vähän huonontunut. Myös johtojen läpikäyminen ennen uuden boksin hommaamista, tulpanhan olit jo vaihtanut. Varaukseton akku saattaa aiheuttaa CDI:n hajoamisen, eli latauspuoli tulisi laittaa kuntoon ja ajaa akku aina skootterissa kiinni.

Kaasun takerteluun...

Jalkakatteen (eli sen minkä päällä pidät jalkoja) alta löytyy kaasuvaijerin jakoblokki, joka yhdistää öljypumpulle menevän vaijerin ja kaasuluistille menevän. Avaa jalkakate, sekä tuo jakoblokki ja katso onko vaijeri kuoriutunut tms. Jos ahdistaa, niin ahdistaa yleensä tuolta. Jossakin siellä todennäköisesti säikeet harottavat, koska takertelee. Vaijeri pitäisi myös öljytä aika-ajoin. Esimerkiksi talvella jos tuo vaijeri pääsee keräämään kosteutta vaijerin ja kuoren väliin, sen saa nirhattua huonoon kuntoon väkisin vääntämällä. Tietysti myös ruostuu ajankanssa. Tuossa tapauksessa toki koko vaijerin uusiminen on ainoa järkevä mahdollisuus.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Tatuuu

Joo oon testannut ohittanu ton hatun mut ei pelitä, ja kaasuvaijeri leikkaa sieltä ylhäältä kahvan vierestä, en osaa selittää mutta se ei ole iso murhe.
Kiitti sulle tilaan nyt ton cdi poxin koska kipinä katosi yhtäkkiä ja johtoja onkin jo kokeiltu mutta magneettoo en saa vedettyy ulos ja tutkiin mikä siellä on. Mutta miten cdi poxi voi hajota jos akku ei ole kiinni? Sähköongelmii ollut meinaan paljon ja vedin sitten suoraa etuvalosta johdot akkuun (käytössä penkinalla autonakku, ei tarvi latailla kuin 1/2kertaa/3vk) joten muu mopo ei ole virtaa saanut, miten toi vaikuttaa cdi poxiin?

Samppa

Siitä oli joskus täällä puhetta, ainakin tämän löysin, eli ainaus toisesta ketjusta:

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=637.0

Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 20.05.08 - klo:23:08
Ilman akkuahan ei kannata paljoa ajella, siinä menee helposti rekkula vaihtokuntoon. ;) Ainakin eurooppalaisissa mopoissa cdi- boxiin menee myös akun kautta herätinvirta, kun virta-avain käännetään on asentoon. Sekä magneetolta suora piuha. Tyhjällä akullakin käynnistys onnistuu, siilä cdi ei paljoa vaadi.

Jos haluat ehdottomasti sen magneetonkin ottaa irti ja käytössäsi ei ole ulosvetäjää, niin sen saa kyllä varovaisella puuvasaranaputtelulla / kampeamisella irti. Liian raju ei kannata olla, sillä siitä rungosta lohkeaa helposti palanen jos esim. ruuvarilla alkaa väkisin kampeamaan. Kannattaa sitten kootessa katsoa, että kiila menee takaisin hyvin paikoilleen. Jos se kiila ei meinaa pysyä siinä kampurassa, niin siihen koloon voi laittaa pienen silikonipisaran ja sitten kiila paikoilleen.

Niillä omatakoisilla johtovirityksillä on valitettavan usein se paha tapa, että ne hajottavat jotakin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

makopa

mulla on tuommoinen laite, kuinka lisää tehoa, siinä näyttäisi olevan jonkin näköinen pakokaasun kierrätys, ns prikat olen poistanut mikä teki herkemmän, kulkee sallitut paljon pinemmällä kaasulla, pakoputken alkukäyrä ei ole vaihdettavissa, aika ohutta pilliä, kaasarissa messinkinen reikäprikka mutta jos sen ottaa pois alkaa ns. mooata
eli miten saa helposti lisää paukkuja  ??? ;D

piiparinen

Isompi suutin kehiin niin loppuu mooaus.

makopa

#131
sitä vähän ajattelinkin mikähän olisi hyvä koko, mikä muuten on noin 15cm:n päässä pakoputken alkukäyrässä olva suolen pätkän näköinen putki+ kannattaako pakoputkesta ilmeisesti ilmanputsarille menevä putki tulpata  ??? ???

piiparinen

Olisko joku 0,6mm reiällä oleva suutin (60) ?

Samppa

Minkälainen ilmanputsari sulla on? Se vakioko?

Muistaakseni Typhoonissakin taitaa olla vakiopääsuutin jo kokoa 70, ainakin näissä joissa on Dellorton PHVA12 kaasutin. Taitaa olla kyllä vuosimalliin 2003 asti. Varsinaiseen virittelyyn en anna neuvoja.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

makopa

¨nyt pakoputkesta turhat kurit poistettu,variaattorin ns. prikka poistettu,70 suutin, ilmaa vähän avarrettu, neula säädetty, uusi hihna, rullat vielä vaihtamatta, en vieilä saaanut sopivia, aika mukavan tuntuinen, kiihtyy hyvin, kulkee tasasella reilun 70km. ,isommilla rullilla? hauska laite  ;D ;D
mistähän sais tavaratelineen  ??? ???