Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio Typhoon

Aloittaja ms, 16.08.07 - klo:13:12

« edellinen - seuraava »

Samppa

Olen vaihtanut ainoastaan yhteen (tilalle uudet alkuperäiset). Tällöinkin kyseessä oli ns. vesivahingosta aiheutunut ruostuminen joka pakotti vaihtelemaan osia...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

vvm

Käytetyn Typhoonin osto on edelleen harkinnassa. Koekäytössä olevassa ei ole tavaraboksia, mikä olis varsin hyödyllinen. Tässä on tuollainen jonkinlainen tarakka ja siinä joku muovilippa kiinni, näyttää samalta kuin esim linkin kuvassa.

http://www.tumoto.com.ve/piaggio-TMMOD-TYPHOON%20-1997-TMIMG-gab-009.jpg

Löytyyköhän tuohon suoraan sopivaa boksia vai vaatiiko enemmänkin virittelyä?


vvm

Typhoonista on kaupat sovittu, tavaraboksi saa hetken odottaa mutta avasin joutessani variaattorin kopan ja ihmettelin kun siinä ei ole tiivistettä ollenkaan eikä näy merkkejä että olisi sellaista ollutkaan. Boksi sinänsä oli puhdas (eipä ihme kun kilometrejä nyt parisataa) mutta eikö noissa yleensä ole tiiviste?

Samppa

Ei ole vanhemmissa Piaggiossa ainakaan tiivistettä. En tiedä onko edes ihan uusissa, tuskin..
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

ms

Eipä ole uudemmissakaan ja hyvin toimii  ::)

Eki

Kysymys: kuka osaa neuvoa tangon katteen poiston, siinä on ne kaksi ruuvia, mutta miten painella tai kangeta se irti ettei katkea ilmeisesti jotkin kiinnitysnipukat? Olisi tarve saada auki kun ohjaustanko on hieman vinossa silloin kun etupyörä on suorassa, kiinnityspultti näkyy katteen alta, muttei siihen katetta poistamatta pääse käsiksi. Eki

Samppa

Kyllä siellä etukatteessa on nipukat alla. Sen katteen saa nostettua kaikkien ruuvien irrottamisen jälkeen siten, että tunkee niistä kahvojen (vasen ja oikea) ja katteen välisestä kolosta ruuvarin sinne katteen sisään ja nostaa sillä sitä etuosaa. Nipukat hajoaa helposti, joten saa olla tarkkana ja kaiken lisäksi se on melko tiukka.

Sen jälkeen pitää poistaa myös mittaristoa tukeva kate, jonka ruuvit löytyy sieltä jo poistetun katteen alta. Mittaristokate ei irtoa ennen kuin joko mittarikehys on irroitettu katteesta (aika kenkussa paikassa ruuvit), tai sitten mittaristoon menevät vaijerit ja johdost yms. irrottaa liittimistään ja nostaa koko mittarikatteen ja mittariston kerralla pois.

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Eki

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 22.07.09 - klo:12:11
Kyllä siellä etukatteessa on nipukat alla. Sen katteen saa nostettua kaikkien ruuvien irrottamisen jälkeen siten, että tunkee niistä kahvojen (vasen ja oikea) ja katteen välisestä kolosta ruuvarin sinne katteen sisään ja nostaa sillä sitä etuosaa. Nipukat hajoaa helposti, joten saa olla tarkkana ja kaiken lisäksi se on melko tiukka.

Sen jälkeen pitää poistaa myös mittaristoa tukeva kate, jonka ruuvit löytyy sieltä jo poistetun katteen alta. Mittaristokate ei irtoa ennen kuin joko mittarikehys on irroitettu katteesta (aika kenkussa paikassa ruuvit), tai sitten mittaristoon menevät vaijerit ja johdost yms. irrottaa liittimistään ja nostaa koko mittarikatteen ja mittariston kerralla pois.


Kiitoksia vinkistä! Eki  :)

Eki

#114
Ihan typhoonin vauhdista pari asijata, elikä itsellä rikka ja hukkaputki pois, kaasariin asennettu vakio suutin sekä messinkinen ilmanrajoitin, mitkä eivät vaikuttaneet syystä tai toisesta mihinkään muuhun kuin hirmuiseen löpön kulutukseen. Ennen otti kierroksia 7000, nyt parhaillaan 8000 ja kiihtyy todella hyvin, aikomus asentaa vakiorullien (6.4g:n tilalle 7.5g:set, veikkaan että kulkee arviolta 75-80, nyt 70 ja alamäkeen jopa liki 80km/h mittarin mukaan parhaimmillaan, kone on vakio (50cc)!

Edit: Tässä faktaa kuinka rullat auttoivat omaa skootteriani parempaan suorituskykyyn, elikä typhoonin vakiorullat ovat 6.4g, koneeseen tehty hukkaputken ja rikan poisto, kone huusi 7000-8000 kierroksilla ja ajattelin vaihtaa rullat raskaampiin, saadakseni mielettömät koneen kierrokset normalisoitumaan. Tänään hain mopo sportista 7.2g:n rullat ja asensin, nyt kiihtyy tasaisesti koko ajan maximiin asti ja huiput nousivat noin 5km/h vähintäin äkkinäisellä kokeilulla, elikä menee noin 70km/h pintakaasulla mittarin mukaan, ennen huusi siinä vauhdissa mielettömästi lähinnä myötäisessä, kulki noin 65km/h tasaisella, nyt vähintäinkin 70km/h, elikä tiedoksi niille ketkä haluavat kokeilla, yhtään raskaampia rullia ei kannata asentaa!

A_sentaja

Lisäyksenä tuohon loppunopeuteen vaikuttaa myös, se oletko ropannut kytkimen jousia saatika painejousta. kaikki vaikuttaa kaikkeen skootterissa, ja parhaimmat säädöt löytää vain kokeilemalla.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Eki

#116
Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 24.07.09 - klo:00:14
Lisäyksenä tuohon loppunopeuteen vaikuttaa myös, se oletko ropannut kytkimen jousia saatika painejousta. kaikki vaikuttaa kaikkeen skootterissa, ja parhaimmat säädöt löytää vain kokeilemalla.
Ne kummatkin ovat täysin vakiot, elikä liikkeen jäljiltä!

Edit: Muuten huomasin kummallisen asian verrattuna muitten skoottereiden variattoriin (kinuskeihin), elikä rullakuppien sujalevy missä ne kolme liukupalaa ovat, on todella vaikeahko kitkuttaa uristaan pois, taas takaisin laitossa se ei mene niin syvälle, että siipirattaan keskiosa jää puoliksi ulos, kuten oli kaverinkin jäljiltä, elikä eikös sen pitäisi mennä koko uriensa myötä pohjaan asti ja sitten pulttipyssyllä mutteri kiinni? Lähdin pitemmälle koeajolle illalla, niin rupesi yhtä-äkkiää nykimään, mitä jyrkempi nousu niin nyki sitä enempi, olisiko niin että hihna luistaa, tai vastejousi poikki, mitään muita ihmeellisiä ääniä ei kuulunut kuin että moottori huusi välillä kovempaa, kuin mitä vauhti oli, elikä löikö kone "tyhjää hihnalta" tms? Homma selviää kyllä toivottavasti tänään, sillä aukaisen variaattorin!

Edit2: Selvisi avaamalla variaattorin, siinä ei mitään vikaa, joko kaasarissa jokin roska tms. tai tulpanhattu/tulppahomma, täytyy tänään tarkistaa!

Samppa

Ilmoittelehan jahka selviää.

PS. Yhdistelin ketjuja. Vältetään yksinpuhelua, eli liitetään oma uusi viesti vanhan viestin perään mikäli kukaan ei ole väliin vastannut (keskustelualueen säännöt kohta 10). Pysyy ketjut lyhyempinä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Eki

#118
Lainaus käyttäjältä: Eki - 24.07.09 - klo:00:20
Lainaus käyttäjältä: A_sentaja - 24.07.09 - klo:00:14
Lisäyksenä tuohon loppunopeuteen vaikuttaa myös, se oletko ropannut kytkimen jousia saatika painejousta. kaikki vaikuttaa kaikkeen skootterissa, ja parhaimmat säädöt löytää vain kokeilemalla.
Ne kummatkin ovat täysin vakiot, elikä liikkeen jäljiltä!

Edit: Muuten huomasin kummallisen asian verrattuna muitten skoottereiden variattoriin (kinuskeihin), elikä rullakuppien sujalevy missä ne kolme liukupalaa ovat, on todella vaikeahko kitkuttaa uristaan pois, taas takaisin laitossa se ei mene niin syvälle, että siipirattaan keskiosa jää puoliksi ulos, kuten oli kaverinkin jäljiltä, elikä eikös sen pitäisi mennä koko uriensa myötä pohjaan asti ja sitten pulttipyssyllä mutteri kiinni? Lähdin pitemmälle koeajolle illalla, niin rupesi yhtä-äkkiää nykimään, mitä jyrkempi nousu niin nyki sitä enempi, olisiko niin että hihna luistaa, tai vastejousi poikki, mitään muita ihmeellisiä ääniä ei kuulunut kuin että moottori huusi välillä kovempaa, kuin mitä vauhti oli, elikä löikö kone "tyhjää hihnalta" tms? Homma selviää kyllä toivottavasti tänään, sillä aukaisen variaattorin!

Edit2: Selvisi avaamalla variaattorin, siinä ei mitään vikaa, joko kaasarissa jokin roska tms. tai tulpanhattu/tulppahomma, täytyy tänään tarkistaa!
Hyvinkää - Tampere reissu tänään, tuli otettua tarkka kulutus ylös, edestakainen kilometrimäärä ja kulutus laskettuna, elikä hieman raskaammilla rullilla (0.8g) alkuperäistä raskaammat, kovasti vetää, tasainen kiihtyvyys ja huippujen nousu nyt tarkennettu noinkin pitkällä reissulla, on liki 10km/h. Kulutus tippui todella kohtuulliseksi (2,7L/100km:llä), elikä typhooniin tehty rikan ja hukkaputken poisto sekä vaihdettu alkuperäiset rullat 6.4 g:set 7.2 g:siin, hyöty on uskomaton, kaasarissa on 53 suutin ja ilmanotossa on paikallaan messinkinen kuristinlevy! Eki  :)  

Samppa

Ei yhtään pahat kulutuslukemat 2-tahtiselta..
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.