Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio Typhoon

Aloittaja ms, 16.08.07 - klo:13:12

« edellinen - seuraava »

Partanen

#345
Kun ei "tärvele" alkuperäistä putkea hitsailemalla, voi aina palata helposti ja verrattain edullisesti alkuperäiseen tarvittaessa. Vaikkapa silloin kun skootteri menee myyntiin. Se alkuperäinen putki on monesti kalliimpi hankkia kuin maltillinen viriputki.

Miten se muuten menee. Onko poliisille pakko antaa koeajoa moposta? Kansalaisen oikeustajun mukaan niillä ei ole mitään oikeutta koeajaa minun mopoa. Jos ajaisin tutkaan kovaa, voisivat ottaa kilven pois, ja määrätä katsastukseen. Mutta eikai mikään pakko ole antaa niiden ajaa?

Ja vaikka mopo pienen säätelyn jälkeen kulkisikin vaivattomammin muun liikenteen mukana, niin pakkoko sitä on aina täysiä ajaa. Menee vaan muun liikenteen mukana järjellä, niin miksipä ne poliisit edes haluaisivat mopoa ajella.  ;)

Lisäys klo 19.16: Täällä ylikonstaapeli vetoaa tieliikennelain pykälään 93 : http://www.esaimaa.fi/Mielipide---Sana-on-vapaa/2007/10/13/Kummalliset%20moporatsiat/200714169008/68

Kävin sitten katsomassa mitä pykälässä 93 sanotaan:

Lainaa7 LUKU
Liikennevalvonta
93 §
Ajoneuvon pysäyttäminen ja tarkastus

Ajoneuvo on poliisimiehen antamasta merkistä pysäytettävä.

Kuljettaja on velvollinen noudattamaan poliisimiehen ajoneuvon kunnon, varusteiden ja kuormituksen tarkastamiseksi antamia määräyksiä sekä sallimaan ajoneuvon liikennekelpoisuuden tarkastamisen.

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

"Liikennekelposuuden tarkastaminen" ei tavallisen kansalaisen oikeustajun mukaan oikeuta koeajamaan yhtään mitään. Tavallisen kansalaisen oikeustajun mukaan poliisi voi kierrellä mopoa ympäri, tarkastella renkaiden ja valojen kunnon ja toiminnan. Mutta että poliisi koeajolle? Saattaisin kyseenalaistaa äänekkäästikin.

Korostan, etten kehoita ketään kokeilemaan tätä rajaa. Lähinnä ajattelin "ääneen" sen, mitä itse saattaisin tehdä jos poliisi haluaisi ajaa mopollani.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pera8x

Samaa olen itsekkin pohtinut, että onkohan se pakko antaa niille koeajettavaksi? Sehän on joku luvaton käyttöön otto, tai varkaus, jos ei anna lupaa ja poliisi ottaa väkisin tyypit. Pitääkin pitää mielessä, että jos joskus haluavat kokeilla mopediani, ni en anna lupaa ja sanon, että vain varastamalla saatte tota ajaa

Partanen

Aikuiselle työssäkäyvällehän sanktiot eivät ole ihan mahdottomat, joskun kortti riittää moottoripyörän ajamiseen. Prätkäveroa maksetaan joo, mutta paljonko sekään on esim. tonnin moposta; ei paljon. Että en tiedä kuinka hankalaksi kannattaisi heittäytyä, jos poliisi haluaa mopolla ajaa. Mutta voi kyseenalaistaa, onko heillä oikeutta.

Kypärää eivät multa lainaa, sen olen päättänyt. Kypärä on henkilökohtainen suojavaruste siinä missä korvatulpat. Ei varmasti tarvitse lainata. Siis kypärää, tai korvatulppia.  :P
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Nummika

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 28.07.15 - klo:19:01
Kun ei "tärvele" alkuperäistä putkea hitsailemalla, voi aina palata helposti ja verrattain edullisesti alkuperäiseen tarvittaessa. Vaikkapa silloin kun skootteri menee myyntiin. Se alkuperäinen putki on monesti kalliimpi hankkia kuin maltillinen viriputki.


Jos hiukan osaa migillä hitsailla niin ei siinä mitään tärvele, sen voi aina katkaista uudelleen samasta kohtaa ja porata sitten tukitun reiän auki  ;)

Jos tuota suunnittelee niin kannattaa ennen katkaisua merkitä hukkaputken asento niin saa sen samaan asentoon takaisin.
Säätila Raumalla
http://nummika.com/weather2/

Partanen

Ehkä mä sitten ajattelen asiaa "kaupunkilaisen" näkökulmasta. Kaikilla ei ole käden ulottuvilla hitsauslaitteita. Siksipä on helpompi ostaa rahalla viriputki, ja säilyttää alkuperäinen putki alkuperäisenä.

Ja mökkimopoonkin tuli hankittua "aikuisten viriputki", ja säilyy alkuperäinen putki alkuperäisenä. Jonain päivänä jos tarvetta, voi sitten pultata kiinni sen räpeltämättömän putken.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

remu889itse

Piaggio Typhoonis kuuluu variattorissa rähinää sen jälkeen kun avasin etu/Takavarin ja vaihdoin pari osaa,olen uusinut kaikki osat paitsi vapaarattaan ja sen vastakappaleen.Ja nykyään kun pistän variaattorin hihnan paikoilleen niin variaattorin laippa ei mene tasaisesti vasemmalta puolelta kierteisiin koska hihna (estää menemästä)? vastauksia pian koska monta kuukautta selvitelly olen :/

Partanen

Minkälaista on "variaattorin rähinä"?

Mitä tarkoitat "vapaarattaalla ja sen vastakappaleella"?

Etummaisen hihnapyörän laipan paikalleen saamiseksi on syytä painaa hihnaa syvemmälle taaemmalla hihnapyörällä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Partasen viimeinen lause on ratkaisu ongelmaasi.

PS. Laitahan jatkossa samasta asiasta ainoastaan yksi viesti eli ei samaa viestiä useammalle alueelle.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Youtubessa on paljon videoita variaattorin kokoamisesta jopa suomesta. Merkeillä ei ole suuria eroja.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

remu889itse

https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/4389 vapaaratas
https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/4383 vapaarattaan vastakappale
ääntä ei enää kuulunut kun otin vapaarataksen pois variaattorin kopasta mutta vapaarattaan vastakappale kilisi,miten saan siis variaattorin laipan kunnolla "kierteisiin" koska hihna estää menemästä kuten olen jo sanonutkin,epäilen että ääni tulee sen takia että vapaarattaan vastakappale on huonosti kiinni liian pienen tilan vuoksi tai sitten se on vain kulunut,elikkä ostanko uuden vapaarataksen ja sen vastakappaleen tai jotakin muita ohjeita? ja yksi toinenkin kysymys teille ammatilaisille,pistin vanhan sylinterin tilalle täysin uuden sylinteri sarja n(top performance 50 cc trophy) niin silti kone ei käy tyhjäkäyntiä hyvin ja eikä käynnisty kummoisemmin? elikkä samanlainen kun aina ennenkin mutta nyt tietenkin puristuksia.Tällä hetkellä minulla on kaasari irti ja pienmpää suutinta olen laittamassa :)Anteeksi Samppa kun pistin 2 viestiketjuun.Edit:Varin ääni on semmoinen että vapaaratas ja sen vastakappale hinkkaisi ikävästi toisia ajon aikana.

remu889itse

#355
ja vaikuttaako uuden tulpan johdon ja hatun ostaminen mihinkään?

EDIT:

ei vaikuta, jos niissä ei ole vikaa. tai tulee niille lisää elinikää, kun ovat uusia.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: remu889itse - 31.07.15 - klo:19:10
epäilen että ääni tulee sen takia että vapaarattaan vastakappale on huonosti kiinni liian pienen tilan vuoksi
Ota ensiöhihnapyörä auki siten, että hihna on siinä suoraan näkyvillä. Tämän jälkeen purista toisiohihnapyörästä (eli takaa) "lautasia" siten, että saat hihnan takaa syvemmälle. Tällöin hihna nousee etupäässä ylemmäksi. Sitten kasaus. Toivottavasti oli tarpeeksi seikkaperäisesti selitetty.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

remu889itse

täydellisesti selitetty :) samppa

remu889itse

Tereve!Onko mahdollista laittaa typhooniin 21mm tai 19mm kaasari:D.Mahdollisella tarkoitan sitä miten mopo reagoisi/toimisi.

remu889itse

Ja vielä siitä että typhooni ei käynyt tyhjäkäyntiä 34tyhjäkäynti suuttimella mutta nyt käy 32 tyhjäkäynti suuttimella tyhjäkäyntiä,tosin kierrokest ovat 2500-4000 tyhjäkäynnillä.Mitä mieltä olisitte jos pistäisin typhooniin 40tyhjäkäynti suuttimen?:D ja olen nyt vaihtanut sylinterin ja variaattorin kokonaan niin mitä muuta "uudistuksia"ehdottaisitte tekemään :)