Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Piaggio Typhoon

Aloittaja ms, 16.08.07 - klo:13:12

« edellinen - seuraava »

Eki

Lainaus käyttäjältä: remu889itse - 30.07.15 - klo:22:46
Piaggio Typhoonis kuuluu variattorissa rähinää sen jälkeen kun avasin etu/Takavarin ja vaihdoin pari osaa,olen uusinut kaikki osat paitsi vapaarattaan ja sen vastakappaleen.Ja nykyään kun pistän variaattorin hihnan paikoilleen niin variaattorin laippa ei mene tasaisesti vasemmalta puolelta kierteisiin koska hihna (estää menemästä)? vastauksia pian koska monta kuukautta selvitelly olen :/
En kahlannut läpi ketjua, mutta laippa menee hyvin paikalleen kun löysäät takavarista käsin siten että hihna on edestä löysällä (nousee korkeammalle kuin vetoakselin holkin ympärille), ei pitäisi ahtistaa mistään ... Piaggioon on myös hyvää viriputkea ihan vakioputken näköistäkin ja toimii. Eki
Peugeot sf3lc 25:s skootteri 27 vuoden aikana.

RörRör

Juu taas tosiaan tuli vähä leikittyä ton uuden tecnigasin tehoputken kanssa ja auki jäi pari kysymystä:

1. Kun uusi putki oli saatu paikoilleen ja 6,5g rullat vaihettu 5g rulliin kone tuntui kiertävän ihan normaalisti mutta heti kun skootteri otettiin pois jalalta yritti kone kiertää mutta ei liikkunut kuin 5km/h eteenpäin eikä vetoja ollenkaan. kaasari on 17,5 millinen ja suutin vakiona 56 ja nyt 68. Voiko johtua kaasarin säädöistä vai variaattorin säädöistä?

kiitokset kaikill etukäteen

Partanen

Kaksi vaihtoehtoa tulee mieleen.

1: kaasari väärin kasattu.

2: variaattori väärin kasattu.


Auki vaan ja tarkastamaan mikä meni väärin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

No "RörRör", tuliko kuntoon? Ja missä oli vika?

Näistä keskustelupalstoista saadaan eniten irti siten, että jokainen jakaa kokemuksiaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 11.11.15 - klo:11:20
No "RörRör", tuliko kuntoon? Ja missä oli vika?

Näistä keskustelupalstoista saadaan eniten irti siten, että jokainen jakaa kokemuksiaan.

Heh näitä tulee aika-ajoin ilmi, joko mopoa ei saatu kuntoo, tai se korjattiin ja unohdetaan sitten kertoa...:) Ja sitten ihmetellään toisaalla kun vanhat palstajyrät ei enää anna selviä neuvoja...;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

RörRör

Joo eipä oikee ollu motivaatioo sitä putkee laittaa kiinni aluksi niin sit ei oikee tännekkää mitää vastausta saanut, mutta tosiaan siis poistin siitä Tecnigasin putkesta sen kurin joka tekee siitä E-hyväksytyn ja laitoin putken kiinni. (Rälläkällä hioin ne 2 hitsipistettä pois, jotka sitä kurii piti paikallaan siinä alkukäyrässä. varmaan rälläkällä se parhaiten lähtee)

Yllätyin että ei röpötä, ei booaa ja kulkee aivan mainiosti vaikkei suutinta sit tullukkaa vaihdettua.
Mulla se 68 suutin kiinni vielä, mutta aattelin aavistuksen isomman laittaa tilalle (tyyliin 70-72). Ilmaruuvi on 2 kierrosta auki. En oo varma saisko vielä vähä optimaalisemmaksi säädettyä ton kaasarin, mutta tuntuu noillakin ihan mukavasti ja tasaisesti kulkevan.

Variaattorissa rullat vakiona on n 6,4g niin testasin ensiksi 5.5 grammasilla, mutta päätin sit laittaa 6 grammaset, kun tuntui niillä toimivan paremmin..

Putki on tosi hiljanen ja helposti säädettävä ja ihan tyytyväinen oon kyllä. Huiput on nyt 80 km/h kevarin mittariin ja sama Gps.

Ilmanputsarissa kiinni vielä se messinkinen levy ja mietin et pitäiskö ottaa pois vaan, ei vaan oikeen jaksais alkaa säätämään kaasaria sitte turhaan, jos ei siitä sen levyn poistosta hirveesti apuu oo. Jos vielä kiihtyvyyttä haluis aavistuksen nii aattelin jos jonkun tehoputsarin laittais mutta en tiiä kannattaako sitte kumminkaan. vähän jossitteluu tää, että mitä pitäis tehä ja mitä ei.
Mutta tosiaan tossa nyt vähän niistä säädöistä, jotka mulla on ja joilla toimii.

++ Outo vika vaa ylmestynyt nyt tässä lähiaikoina että kylmänä röpöttää ja kulkee ehkä sen 10km/h ja kun 100-200m ajanut täyskaasulla niin alkaa kulkee ihan normaalisti. En tiiä onks iha sähköryypystä kiinni vai mistä mutta vähän häiritsee vaan kun kylmänä lähtee liikkeelle..

openflow

Eipä sitä kannata lähteä muokkaamaan, kun kerran toimii. Ilmanputsarin virittäminen on "prosenttiviilaamista" eli ei kannata vaivautua.

Typhoon-setä

Terve! Ei ole tullut juuri mopoja rassattua muutamaan kymmeneen vuoteen, mutta nyt uskollinen työmatkaratsu Typhoon XR vm. 2001 raavituttaa päätä.
Tietääkseni vakio, mikä kyllä vähän epäilyttää, kun aikamiestä vie 58kmh, kiihtyy hyvin ja erityisesti vääntää hyvin.
Noh, nyt sitten alkukäyrään lojahti peukalonmentävä reikä. Viimeisessä mutkassa ennen vaimentajaa, putken päällä. Liekö tuossa ollut jonkin sortin tulppa tms.? Löytyisköhän jostain kuva, miltä pitäis näyttää ? Pohdiskelin, että jos ostan alkuperäisen uuden, niin maksanee jonniin verran paljon ja toisaalta, jos laitan jonkun tarvikemallin, niin siihen varmaan poliisi kiinnittää huomion? Näyttäis olevan hukkaputki tuossa hajonneessa ja tarvikkeissa ei vissiin? Ja kun tuota käppyrää vaihtaa, niin katoaako em. mukavat vauhdit? Jos oletetaan, että tuota on saatettu vähän virittää?

piaggiomies

#368
Terve! Osaisiko kukaan kertoa, mikä 2011 vuoden typhoonissa on vikana? Vaihdoin koon 60 pääsuuttimen (tukin siis hukkaputken ja otin ilmanputsarin reikälevyn pois). Mopo toimi ihan normaalisti, tyhjäkäynti piti tietenkin säätää. Ajon jälkeen kuitenkin huomasin, että jostain tippuu bensaa. Mahdollisesti ylivuotoletkusta. No, mopo kuitenkin lähti käymään ja jatkoin ajamista. Seuraavana aamuna ei enää edes lupaillut. Voisiko mahdollisesti koho olla jumissa, ja bensat tyhjentyneet kaasarista?

Edit: Tarkemmin tutkittuani huomasin, että kaasuttimen pohjan tiiviste on vuotanut. Tiiviste näytti ehjältä ja tuntui asettuvan paikalleen, mutta pitäisikö se silti vaihtaa? ???

openflow

Onko pohjan tyhjennys proppu löysällä ?

Ota kaasutin irti. Aukaise ja tutki, että tiivisteet on paikallaan sekä ruuvit on kiinni eikä roskia misään välissä. Katso myös onko letkut ehjät, joskus ne saattaa irrottaessa haljeta.

piaggiomies

Otin tosiaan kaasuttimen auki. Kohokammion tiivisteen välistä oli vuotanut bensaa. Korjaantuu varmaankin uudella tiivisteellä. Tyhjennysproppu ei ollut auki.

piaggiomies

#371
Tervehdys! Olin ajelemassa -11 typhoonillani, joka on tekniikaltaan kuristamaton, muuten vakio. Skootteri toimi aluksi ihan normaalisti, mutta yhtäkkiä sammui suoraan ajosta, eikä reagoinut kaasuun mitenkään. Odotin hetken aikaa, jolloin sain sen taas käyntiin. No, vähän ajan päästä se sammui jälleen. Sain sen kuitenkin ajettua kotiin. Seuraavana päivänä käynnistyminen oli nihkeää, sai todellakin sahata. Lähdin taas ajamaan ja vähän matkaa ajettuani skootterini sammui taas odottamattomasti. Sen jälkeen yritin käynnistää ja viimein sain moottorin jotenkin käymään. Tosin ongelmana on se, että typhoon pysyy käynnissä vain kaasun ollessa täysin auki, ja kierrokset eivät siltikään nouse tyhjäkäyntiä kovemmiksi.

Mistäköhän siis olisi hyvä etsiä vikaa? Testasin uudella tulpalla, mutta ei mitään vaikutusta. Voisiko asiaan vaikuttaa jotenkin se, että mittarissa on jo yli 20 000km ilman koneen aukaisua?

edit: Pienen odottelun jälkeen taas toimii jonkin aikaa normaalisti, mutta parin kilometrin jälkeen skoba vain sammuu, eikä reagoi silloin kaasuun mitenkään.

Samppa

Kuulostaa leikkaamiselta. Ja öljyä on ja pumppu myös toimii?  ;)

Mittaisin ekana puristukset.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

konenikkari

#373
Pakoputken irroittamalla, voi, aukosta tarkastella männän kuntoa.
Jos samalla männällä ajettu 20.000 km, moisilla asetuksilla,
sen enempää harkitsematta, se ainakin vaihtoon.
Vähän voisit valottaa, enemmänkin skotun historiaa,
onko sinulla ollut kuinka kauan, jne,
jokaisesta tiedon murusestakin,isoko suutin jne, palkitaan paremmilla vastauksilla  ::)
Kaksitahti moottorissa ei ole erillisiä venttiileitä, kaksitahdin venttiileinä, toimii mäntä.
Kun mäntä kuluu, alkaa sen venttiilitoiminta heikentyä, jolloin täytös ja alipaineet vähenee.
Samalla kuluneessa männässä, vähenee lämmön siirtyminen sylinterin seinämiin ja kanteen.
Ja yllätys yllätys moottori leikkaa kiinnni, vaikka väljä onkin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

piaggiomies

Kiitos vastauksista! Ongelma olikin varsin harvinaislaatuinen, ilmanputsariin oli mennyt lehti, joka ajoittain tukki ilmansaantia. Välillä enemmän, välillä vähemmän.

Kaikki toimii taas kuten ennenkin, mutta mäntä on siis varmaankin hyvä vaihtaa jo noilla kilometreillä. Täytyy nyt talvella katsoa. Skootterihan on minulla ollut reilun vuoden ajan. Olen hitsannut hukkaputken umpeen ja suutin vaihtui samalla kokoon 62, joka on toiminut hyvin. Myös kaasuttimen metallilevy on irroitettu.