Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kokemuksia 4-t Yamaha Belugasta?

Aloittaja viisnelonen, 02.07.10 - klo:13:06

« edellinen - seuraava »

viisnelonen

Olen katsellut yhtä vanhempaa Yamaha Belugaa "sillä silmällä" ja kysyisin onko kenelläkään kokemuksia ko 4-t skodusta. Eli on siis 125 cc 4-t ilmajäähd. laite, vm -93 Tekniset tiedot löysin netistä ja valmistettu sitä on toistakymmentä vuotta mutta yleisemmin kait 2-t koneella.Eli kaipaan käyttäjän kommentteja: heikkoudet, plussat ja mahdolliset "tyyppiviat" tai muuta erityistä huomioitavaa. Foorumilta ei löytynyt riviäkään ko vehkeestä mutta kait nyt jollain on semmonen ollut.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Samppa

"Overseas this scooter was often called the Beluga 125 but in Canada and in the USA it received the Riva 125 name"

http://www.motorscooterguide.net/page2/page2.html

Ja arvostelua:

http://www.motorscooterguide.net/page2/page22/page22.html

Tuolta varmaan löytyisi pienellä etsimisellä mikä moottorityyppi tuo on ja voisi verrata missä muissa jammuissa sitä mahdollisesti on käytetty.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

viisnelonen

Kiitti linkeistä. Näkyy olevan joku 3TE/124 moottori ja valmistettu -85 stä 2001:een ja vielä 2006 on tehdas laskenut erän ko koneella olevia skoduja myyntiin eli vaikuttaa kestävältä tekniikalta.
Luin nuo linkit; ja Beluga on ilmeisen vanhahtava ja nopeutta moitittiin sekä säilytystiloja.
Olisko jollain kertoa lisää kun oli juttua mm automaattiryypyn häiriöistä vai onkohan tässäkin kyse vain pitkän seisottamisen yleisesti aiheuttamasta ryypyn liikkuvan osan ryytymisestä.Ei meinaan kärsi paljon olla käynnistys häikkää kun ei ole käynn. poljinta lainkaan.
HALOO  !!!  Onko lukijoissa Belugan omistanutta skodeistia  :)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

Kokemuksia alkaa nyt sitte kertyä kun hain Belugan viime lauantaina. Vehje oli ns ajamattomassa(ei käynnistynyt) kunnossa mutta muuten viimeisen päälle hieno ja 18v käyttö ei näkynyt kuin jalkatilan kumimatossa ja km-mittarissa. Muutama olematon naarmu ja hiukan hankauskulumaa esim terävissä kulmissa.
Laittamistakin oli ihan riittävästi:Kaasarin purku+puhdistus,akun uusiminen,venttiilien säätö ym tavallisempaa huoltoa. Sain sen eilen valmiiksi ja liikenteeseen. Muuten käy hienosti mutta seos taitaa olla laihalla ja syynä kait ilmanpuhdistimen vajaat sisäkalut. Stormilla näkyy olevan varastossa ton filtterit.
Netistä löytyi 170 sivuinen korjauskirjakin ilmaiseksi. Kone on harvinaisen pitkäiskuinen, 49 x 66 mm.Taitaa olla alle 125 kuutioisten ääripäästä tuo iskusuhde. Selityksenä on ehkä 180 ja 200 cc malliversiot.

Hakusessa olis omistajan käsikirja eli owners manual. Jos jollain on/tietää missä.. niin yhteyttä kiiitos!

Tekniikasta vielä sen verran että kaasutin oli uusi tuttavuus toiminnaltaan, joku Teikei missä on tavanomaisen sähköisen ryyppytoiminnon lisäksi ryypyn mekanismilla säätyvä alakierrosten seoksen säätöpiiri mihin en ole ennen törmännyt. No ainakin nyt se toimii moitteetta mutta puhdistuksen yhteydessä totesin että on varmaan herkkä epäpuhtauksille ja muuta säätöruuvia ei ole kuin kaasuläppää avaava tk kierrosten säätö, seossäätö siis automaattinen. Tartte vaihtaakin nykyinen verkkokenno bensansuodatin tiheään kuitu/huopasuodattimeen josko sillä säästyis murheilta...
Palaanb kaasuttimen toimivuuteen myöhemmin.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Samppa

Hyvä että sait pelittämään. Näissä vanhemmissa noiden ryypyjen toimintaperiaatteet saattava (ja poikkeavatkin) usein uudemmista ja vaativat ehkä enemmän sellaista ihmettelyä. Teikei on ihan tunnettu merkki näissä. Taidat olla palstan ainoa Beluga-kuksi.

Sitä omistajan käsikirjaa kannattaa etsiä Ebaysta. Varsinkin Iso-Britanniassa tuntuu olevan vanhempiin skoottereihin erikoistuneita pikkupajoja, joista tällaisia usein löytää. Kokeile käyttää haussa myös tuota Riva -mallia.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

jalat

Yamahan yp250 skootteri moottorissa käytetään myös teikei merkkistä kaasutinta. Joka on siis yleisemminkin käytössä. Google ei kerro teikeistä paljon mitään, mutta teikeitä on paljon käytössä.

Hitto... itsellä on nyt tuo honda shadow 600cc customi ja emännällä 50cc kiinanruoska. Tavallaan tekisi mieli ostaa joku vanha suzuki love, beluga tai muu vastaava kasari/ysäri skootteri ropattavaksi. Varmaan jo ostaisinkin, jos vaan olisi tilat missä ropata, ettei ihan taivasalla :)

Hienoja nuo vanhat laitteet.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Samppa

Lainaus käyttäjältä: jalat - 15.07.10 - klo:12:03
Hitto... itsellä on nyt tuo honda shadow 600cc customi ja emännällä 50cc kiinanruoska. Tavallaan tekisi mieli ostaa joku vanha suzuki love, beluga tai muu vastaava kasari/ysäri skootteri ropattavaksi. Varmaan jo ostaisinkin, jos vaan olisi tilat missä ropata, ettei ihan taivasalla :)
Kun talvi saapuu, niin myyt sen customis pois. Sitten palaat takaisin "skootterimaailmaan" ja hommaat juurikin jonkun vähän vanhemman yksilön. Aikanaan ennen omaa muuttamistani omakotitaloon ropailin ihan rivi- ja kerrostaloissa. Jos asut kerrostalossa, niin tietysti vähän hankalaa (paitsi ykköskerroksessa), mutta rivarissa ainakin onnistui ihan hyvin. Naapureille ei kannata kaikkea kertoa ja bensat luonnollisesti vehkeistä pois. Vaimon kanssa tietysti pitää pyrkiä yhteisymmärrykseen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

jalat

Rivarissa asutaan ja sikäli roppaus onnistuisi. Pihavarastokin löytyy, mutta se on kylmä varasto, joten ei siellä talvella viitsi mitään ropata.
Ajetaan nyt tämä ja ehkä ens kesäkin customilla, kun se kk sitten tuli vasta hankittua. Mutta 90% varmuudella se vaihtuu joskus takaisin skootteriin :) Skootteri pieksee näin kaupungissa moottoripyörän 100-0. Varsinkin moposkootteri.

Viimeistään siinä vaiheessa täytyy pyörä vaihtaa, kun joskus jälkipolvea hankitaan. Ei tuollaista "vähemmän hiljaista" pyörää viitsi pitää häiritsemässä lapsien päiväunia. Ja taitaa siinä vaiheessa luppoaikakin loppua, sekä mp-harrastukseen menevälle rahalle tulee silloin muutakin käyttöä. Tai sitten myyn vain pyörän ja ajelen työmatkat tuolla eukon lähes museokilvissä olevalla kiinanruoskalla (vm2003), kun eukko viettää laatuaikaa lasten kanssa kotona.

Jää nähtäväksi :) Ei jatketa enempää ohi aiheen.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

jumpingstone

Yhdella tutullani on 3kpl em. skoottereita 180 kuutioisena versiona. Ensin han osti niita yhden ja sitten viela kaksi myohemmin kohdalle osunutta varaosiksi. Mikaan noista ei ole uutta vastaavassa kunnossa. Varaosien saanti hyvin heikkoa ja muoviosat nayttavat halkeilevan ja hajoilevan vanhuuttaan.

viisnelonen

 :) Nyt on vajaa tonni ajeltu ja hyvin pelittää. Kaasuttimen avasin uudelleen kun suodatinpatruunan asettaminen paikalleen ei tuonut riittävää seoksen rikastumista, ja sieltähän se vika löytyi. Pilot jet l.tk suutin oli ihan tukossa ja eka kerralla en sitä puhdistanut kuin paineilmalla puhaltamalla. Ja nyt löytyi se kaipaamani tk ilmaruuvikin tosin piilosta tehtaan blommin alta! Ei ole ikinä pyöritelty enkä avannut blommia minäkään vaan ajattelin kokeilla onneani ja kasasin kaasuttimen ja eikun kokeilemaan. Hyvin pelaa mutta nyt helteillä(+30) on seos alakierroksilla selvästi rikkaalla. Ei savuta mutta pientä röpötystä toisinaan kaasua avatessa tyhjäkäynniltä. No kelit kun kylmenee niin asia hoituu.. Muuten kaasari toimii loistavasti ja kiihdytyspumpun virkaa hoitava rikastuspiiri pelittää hyvin eli kiihdytykset kylmänäkin toimivat kakistelematta.Tuo tk ilmaruuvi oli minulle oudossa paikassa kaasuttimen päällä,pystyssä,luistin/kalvon edessä ja tosiaan niin piiloon blommattuna että löysin sen motorscooterguide.net :stä imuroimani korjausoppaan avulla. Em osoitteessa selviää että 180/200 koneiden kaasutin on varsinainen painajainen eli eri letkuja on 8-10 kpl ja puolenkymmentä anturia niihin. Ko malleja on runsaasti jenkeissä ja Kanadassa. Suomen maahantuonnista mulla ei ole tietoa.
Vielä yksi erityispiirre tästä XC125 Belugasta tuon iskunpituuden lisäksi: Sentrifugaaliöljynsuodatin !!!("separaattori") Siis joo ihan oikeesti. Luulin ettei niitä ole kuin 70- luvun kuorma-auton koneissa mutta näin vaan nyt on. Onkohan Yamaha käyttänyt sitä muissa koneissa? Koitin selvittää suodatusta eri vuosimalleissa varaosaluettelon avulla ja näytti siltä että sama menetelmä on ollut käytössä 4-t Belugassa koko elinkaaren.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

viisnelonen

#10
Beluga vaihtoi omistajaa viikko sitten virheettömässä kunnossa enkä muuta siinä kaivannut kuin väljempiä kuljettajantiloja(isolle kuskille) ja pientä lisätehoa että olis paremmin pysynyt liikenteen mukana 80 alueella missä tyypillisesti ajetaan 80-90. Belugan huiput oli mun alla n 90 ja se 80 matkanopeus on vähän nirkonen kuten kaikki tietää. Taajamakäyttöön kiva ml kiihtyvyys ja erityisesti jousituksen kantavuus( sieti 180 kg kuormaa) Ja kuten jo sanottu alakierroksilla aivan huippukone. Etujarrut ei ollut kaksiset mutta taajamassa menettelivät. Jäi hyvät fiilikset vaikka en ehtinyt ajaa sillä 2 tuhattakaan.
No nyt on jo tilalla 150 hexagon 2-t, mutta se saakoon oman otsikkonsa missä mm ihmettelen alhaista käyntilämpöä etc. 

Edit: Kuulin seuraavalta omistajalta että Belugan kone oli hajonnut maantieajosta aika pian samana kesänä. Itse ajoin sen vielä myydessäni yli 100 km päähän ostajalle. Toimi moitteetta ilman sivuääniä kuten aina . Epäilen että kohtaloksi koneelle koitui poikkeuksellinen iskusuhde, 49x66 mm eli moottori on erittäin pitkäiskuinen. 90-luvun moottoriksikin poikkeuksellinen.
Ja kuten tunnettua pitkäiskuiset ei tykkää kierrättämisestä tuppinurin.. Eli täyskaasulla ajo jatkuvasti maantiellä hajottaa koneen ennenpitkää. Taajama-ajossa moottori oli tavattoman sitkeä ja kiihtyi hyvin sinne 50-60 vauhtiin isonkin ukon alla.
Kaupunki/taajama-ajossa olisi saattanut kestää loputtomiin..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250