Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Jarrujärjestelmän ilmaaminen

Aloittaja Samppa, 21.02.09 - klo:20:31

« edellinen - seuraava »

Samppa

No niin. Tänää ihmettelin Vaimon skootterin jumiutunutta etujarrukahvaa. Luulin aluksi syyn olevan vanhoissa jarrunesteissä, mutta huomasinkin ettei pääjarrusylinteri palauttanutkaan mäntää yläasentoon, jolloin jarrukahva jäi ikään kuin pohjaan. Noh, otin katteet pois ja irroitin pääsylinterin. Purin sen ja syynä näytti olevan vain ruoste. Hionta ja rausvaus ja osat takaisin kiinni ja taas toimii. Tässä yhteydessä jouduin tietysti tyhjentämään koko järjestelmän jarruneisteistä.

Vaikka olen tyhentänyt järjestelmän useaan kertaan aikaisemminkin, eli laskenut täysin kuivaksi. On tuo paineen saaminen uusien nesteiden kanssa aluksi helkkarin työlästä. Kun järjestelmä on tyhjä, ei jarrunestesäiliön täyttö ja pumppaus (ml. jarrusatulan ilmausruuvin avaaminen / sulkeminen, eli perusilmaus) auta yhtään mitään. Nestettä ei vaan saa kiertämään, koska ilmaa on paljon. Ulkomaisilla nettisivuilla on esitetty vaikka mitä ihme konstia (anna olla yön yli, ilma poistuu, nostele jarrusatulaa eri asentoon jne.), mutta nämä konstit eivät tunnu toimivan. Itse saan järjestelmän täyteen siten, että täytän jarrunestesäiliön ja päästän kompuran kautta varovasti painetta säiliöön (erikoiskorkkipäällä), jolloin neste rupeaa virtaamaan jarrusatulan puolelta. Ilman kompuraa nesteytän järjestelmän joskus alakautta, eli ruutalla nesteet sisään. Kun nesteet on sisässä, niin sitten tietysti normaalit ilmaukset. Kuitenkin, touhu on todella sottaista ja jarrunestettä saa pyyhkiä sieltä sun täältä. Onko kenelläkään ideoita / kokemuksia miten täysin tyhjän jarrujärjestelmän täyttö ennen varsinaista ilmausta käy helpoiten?

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Zorro

No ei oikein muuta tuu mieleen kuin että voisiko kapillaari-ilmiötä hyödyntää jollain tavalla?

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 21.02.09 - klo:20:37
No ei oikein muuta tuu mieleen kuin että voisiko kapillaari-ilmiötä hyödyntää jollain tavalla?
Jarruneste on sen verran paksua ja pääsylinteri / letkutukset muodostavat sellaisia haaroja, että ei valitettavasti käsittääkseni voi.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Ei minullakaan ole mitään uutta ja ennenkuulumatonta tuohon esittää, itse olen vaan raivokkaasti pumpannut kahvaa, ja antanut ilmaruuvin olla auki.Lisäten tietysti koko ajan nestettä. Ruutalla olen itsekkin esitäyttänyt letkut ja sylinterit, kyllä tuo jarrujen uudelleen täyttö monesti keskushermostoa viilaa... 8)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Jamppa

En osaa vastata tähän aiheeseen (viimeksi olen tehnyt itse jarruremonttia joskus toistakymmentä vuotta sitten, ja sekin autoon), mutta heitän kysymyksenä onko tuollaisesta paineella toimivasta jarrujen ilmaustyökalusta mitään käyttöä täyttövaiheessa?

Samppa

Tuohan vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta laitteelta. Tällä hetkellä minulla on jarrunestesäiliöön tehty adapterikorkki, josssa on renkaantäyttöventtiili.  Sitä kautta sitten kompuralla Vähän painetta järjestelmään. Tuo patentti vaan hajosi eilen ja jarrunesteet lensivät paineistuksen johdosta valehtelematta tallin kattoon saakka  ::). Sellainen tiheä jarrunestesumu ei maistu mukavalta suussa / silmissä ja taas sai pyyhkiä katteet yms...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Letkujen esitäyttö ylhäältä päin injektio ruiskulla helpotta jonkun verran asiaa.

Poppakonsteista tulee mieleen hiekkapuhallus pistoolin imupuolelta letku jarrusatulan ilmausventtiiliin. Kompuran avulla siis imetään alhaalta. En ole kokeillut ,mutta voisi toimiakkin.


Samppa

#8
Tuosta tuli mieleen, että ensi kerralla voisi testata Bilteman käsikäyttöisellä öljynvaihtopumpulla imeä alakautta (kävin jo tekemässä tuohon Biltemaan patenttiletkut joilla saa letkun hyvin kiinni ilmausnippaan). Voisi olla tehokaskin menetelmä..
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/26/huge/26-0006_h.jpg

Täytin järjestelmän lopulta alakautta isolla lääkeruiskulla ja heitin adapterikorkin menemään. Huomasin muuten että jarrusatulan ilmausventtiili vuotaa kierteiden välistä ollessaan hiemankin auki (on tainnut joku? vääntää joskus vähän väärille kierteille). Kun tuon vääntää kireälle, niin venttiili painaa sisällä olevaa kuulaa satulaa vasten (vähän kuin takaiskuventtiili), joka tietysti tukkii virtauksen vaikka kierre vuotaisikin. Voi kuitenkin johtua, että tuon takia ilmaaminen oli tällä kertaa vielä enemmän tuskallista kuin aikaisemmin. Kun ruutalla painoi tavaraa sisään alakautta, niin puolet pursusi aina kierteen välistä (veti varmaan siitä ilmaakin samalla). Katotaan nyt ja ihmetellään, tarttee varmaan laittaa uusi jarrusatula jossain vaiheessa tilaukseen. Tai no, eipä tuo nyt haittaa muuta kuin ilmauksessa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Ilmauventtiilin kierteisiin voi kiertää teflonia kun sen karhentaa santiksella että teippi tarttuu siihen. Imuvaihto on juuri tuossa hyvä että se imee ilmat pumppuun päin, jos sitä jostain tulee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Yhdistetyn tuloksesta pettyneenä marssin uudelleen talliin testailemaan eri vaihtoehtoja. Tyhjensin järjestelmän uudelleen täydellisesti silläkin uhalla, että täyttö on taas yhtä tuskaa.

Vaihtoehto1 (Bilteman öljynvaihtopumppu)
1. Tehdään Bilteman öljynvaihtopumppuun patenttiletku, joka liitetään ilmausruuviin.
2. Jarrunestesäiliö kaadetaan täyteen ja jätetään korkki auki.
3. Vedetään alipainepumpulla jarrunestettä ulos alakautta niin kauan kuin ilmaa riittää ja jarruneste virtaa hyvin. Samalla voidaan painella jarrukahvaa, jotta ilma poistuu joka paikasta.
4. Loppuilmaus ilman pumppua jarrukahvaa painelemalla. Ilmausruuvi kiinni ja pumpataan kymmenkunta kertaa. Jätetään kahva pohjaan, avataan varovasti ilmausruuvia ja annetaan jarrunesteen virrata läpinäkyvää letkua pitkin. Ilmausruuvi kiini ja päästetään jarrukahva ylös ja taas pumpataan. Tätä tehdään niin kauan, kuin ilmaa ei enää tule. Jarrunestesäiliön kansi saa olla auki.

Yhteenveto

Ongelmana jarrunestesäiliön tyhjeneminen ja se, että Biltema pumpulla joutuu pumppaamaan kahdella kädellä. Nestesäiliön nestepinnan tasoa on vaikea pitää silmällä ja kaiken lisäksi homma on vielä melko sottaista, jollei sitten tee öljynvaihtopumppuun poistoletkuun pidennystä (pirun lyhyt vakiona), jonka saa hyvin jonnekkin astiaan. Nyt kahdella kädellä pumpatessa ja samalla yrittäen nestettä lisätä jarrunesteet levisivät pitkin tallia. Kahvan paineleminen lisäsi tuskaa entisestään.

Vaihtoehto2 (Lääkeruiskulla yläkautta)
1. Irroitetaan pääsylinterille menevä jarrunestesäiliön letku (en tiedä onnistuuko tapauksissa joissa nestesäiliö ja pääsylinteri ovat yhdessä, ehkä kannattaa tällöin irroittaa pääsylinteriltä jarrusatulalle lähtevä letku ja tehdä operaatio tämän kautta).
2. Otetaan mahdollisimman iso lääkeruisku, tai teollisuusruisku joka laitetaan täyteen jarrunestettä ja johon laitetaan tarpeeksi pitkä läpinäkyvä letku.
3. Liitetään letku pääsylinteriin siihen kohtaan, johon menisi jarrunestesäiliönkin letku.
4. Avataan ilmausruuvi.
5. Ruutataan jarrunestettä sisään yläkautta, mikäli ja kun ruisku tyhjenee, niin tietysti lisätään nestettä. Jos ruiskussa on pitkä letku, ei nestettä tarvitse juurikaan lisätä. Samalla voidaan painella jarrukahvaa, jotta ilmaa poistuisi mahdollisimman paljon.
6. Kun ilmausruuvista tulee mahdollisimman puhdasta ja ilmatonta jarrunestettä, suljetaan se.
7. Irroitetaan ruiskun letku pääsylinteristä ja liitetään takaisin jarrunestesäiliön letku (ja täytetään säiliö jos se on tyhjä).
8. Loppuilmaus normaalisti jarrukahvaa painelemalla. Ilmausruuvi kiinni ja pumpataan kymmenkunta kertaa. Jätetään kahva pohjaan, avataan varovasti ilmausruuvia ja annetaan jarrunesteen virrata läpinäkyvää letkua pitkin. Ilmausruuvi kiini ja päästetään jarrukahva ylös ja taas pumpataan. Tätä tehdään niin kauan, kuin ilmaa ei enää tule. Jarrunestesäiliön kansi saa olla auki.

Yhteenveto.

Tuntuu toimivan edellistä vaihtoehtoa paremmin ja on suhteellisen siisti tapa. Ongelmia voi aiheuttaa mikäli jarrunestesäiliö ja pääsylinteri ovat yhtenäisiä. Negatiivista, tarvitsee purkaa katteita niin paljon, että pääsylinteri löytyy.

Pari kuvaa jälkimmäisestä vaihtoehdosta.




Tästä voisin kirjoittaa myöhemmin artikkelin myös tuonne pääsivustolle ja lisätä kuvia myös ensimäisestä vaihtoehdosta.

Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Mammo

Mitä jarrunestettä voi laittaa Solifer xtr50 skootterimopoon?
Ja mitähän se jarruneste maksaa ja mistä sitä voi ostaa?

Aparts

Jarrunesteeksi käy aivan normaali myös autoihin tarkoitettu jarruneste ( Dot 4 ) sitä löytyy huoltoasemilta varaosa liikkeistä jopa isommista marketeistakin...   ;D   

Mammo

#13
Pitääkö jarrunestesäiliö tyhjentää jos vaihtaa uudet tiivisteet jarrumännälle ja uuden suojakumin?
Ja mistähän vois ostaa noi tiivisteet ja suojakumin?
Onko kellään tietoa?!
Ps.Käyköhän minkä vaan merkkisen skootterimopon tiivisteet kaikkiin malleihin/merkkeihin?

NusNus

Minä onnistuin vaihtamaan baotianin etujarruun nesteet ilman ongelmia. Ensin neste ei millään valunut letkua alas. Sitten otin koko ilmausruuvin pois jolloin letkut täyttyivät heti. Sitä ennen olin painellut etujarrua vaikka kuinka kauan ilman mitään tulosta.