Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Jarrujärjestelmän ilmaaminen

Aloittaja Samppa, 21.02.09 - klo:20:31

« edellinen - seuraava »

Coastside

Lainaus käyttäjältä: samulainen - 28.07.12 - klo:16:32
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 27.07.12 - klo:18:18
Mulla on toiminut ilmauksessa parhaiten tämä systeemi, joka on lisäksi hyvin simppeli.

1. Ihan ensiksi työnnetään männät satulaan niin syvälle kuin menee (ei jää mäntien taakse taskuja joihin voi jäädä ilmaa).
2. Proppu satulasta korkeintaan puoli kierrosta auki (enemmän vain jos ei lähde neste laskeen) ja nestettä säiliöön, mutta älä pumppaa kun ilmaa on vielä paljon järjestelmässä, vaan odota rauhassa.
3. Anna valua rauhassa nestettä alas (tietysti nestettä lisäillen), kunnes propun kautta tulee norona ulos (pätkä läpinäkyvää letkua propussa on eduksi).
4. Proppu kiinni ja sitten pumppauksia. Alkuun säiliöstä neste katoo vikkelään, kun sisään työnnetyt männät tulee ulos. Älä anna haukata ilmaa ylhäältä, vaan nestettä lisää säiliöön kun mahtuu.

Joka ikinen jarru on tällä menetelmällä tullut kuntoon.

Kyseinen kikka toimi tässäkin tapauksessa. (JES!)   ;D ;D ;D

Kiitos paljon avusta! sinä tosian tiedät miten homma tehdään parhaiten. Lähdin liruttaan sitä nestettä, väänsin ilmausnipan ihan auki ja annoin mennä vaa kokoajan jarrunestet lisäten. Sitte painoin pohjaan kahvan ettei sinne pääse sitä ilmaa takaisin, ja suljin venttiilin. Laitoin kannen kiinni ja vähänaikaa pumppasin, huomasin että woot! painettahan sinne rupes kertymään, ja tuli hyvin jäykäks. mutta ehkä liiankin, sillä männät tuli sen verran ulos, että pyörä pyörii laahaten..

eli jarrupalat ottaa hiukan kiinni levyyn, miten toi ois hyvä korjata? työntää mäntöjä vähän sisälle vai? kyseessä siis uudet jarrupalat.
Ei vain virtaa mitään edes ilman letkua kahdessa eri kahvan säiliöstä. Toisessa oli nesteet hyytelöä kun avasin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Joo hyytelöthän ei yleensä pahemmin valu ;)
..mutta jos uusi jarrunestekään ei valu, niin sen pääsylinterin männän täytyy tukkia se virtausreikä tai sitten on vaan paskaa tukkeena. Ei ole kyllä pääsylintereissä edes harvinainen vikakaan ette se mäntä palaudu kokonaan.

Coastside

Taidan tehdä yhden säiliön kannesta liittimen pumpulle jolla panen jaskat liikkeelle. Tupelessvena vain siihen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

Parempi olis jos sais painetta sieltä letkun puoleisesta päästä. Jos se mäntä tukkii sen säiliön virtausreiän, niin ei paineen puskeminen säiliöön auta mitään.

Coastside

#79
Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 16.05.13 - klo:16:11
Joo hyytelöthän ei yleensä pahemmin valu ;)
..mutta jos uusi jarrunestekään ei valu, niin sen pääsylinterin männän täytyy tukkia se virtausreikä tai sitten on vaan paskaa tukkeena. Ei ole kyllä pääsylintereissä edes harvinainen vikakaan ette se mäntä palaudu kokonaan.
;D ;D Kun otin kahvan irti oli säiliössä pyörre ja sanoi lopuksi skryyps. Odotin vielä maiskausta.

Homma meni kohtuullisella sählingillä nesteen valumisen yllättäessä niin että ensi pariin minsaan valunut ja sitten kuin manneken piss etten ehättänyt täyttämään. Laitoin nipan jarruttelenaan ja letkun siihen ilmaisemaan kuplia ja noin neljän säiliöllisen jälkeen olin tyytyväinen.

Homma on sellaista lotraamista että skode muoviin koko keulastaan ja vanne samoin. Jos ei niin maalit lähtee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#80
Ettei vain olis säätöruuvi siinä kahvassa ja se olis kierretty liika syvälle. Jos on liian paljon säädetty niin se painaa mäntää niin paljon että se virtausreikä menee jo umpeen. Periaateha pääsylinterissä on että neste valuu omalla painollaan letkuun (jotta uutta nestettä tulee säiliöstä järjestelmään kun palat kuluu) ja kun jarrukahvaa painaa mäntä sulkee ensin virtausreijän ja sitten työntää nestettä eteenpäin. Männän etupuolella on jousi joka palauttaa männän alkuasentoon. Tyypillinen pääsylinterivika onkin että jousi on ruostunut poikki ja mäntä ei siksi palaudu kokonaan.

E: Pistetääs tähän samaan rakennekuva, jos siitä vaikka sattuis olemaan joskus jollekin hyötyä.
http://www.howmotorcycleswork.com/images/scans_resized/img016.jpg
E2: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=yBf98_DdDRw#t=271s

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 16.05.13 - klo:16:31
Ettei vain olis säätöruuvi siinä kahvassa ja se olis kierretty liika syvälle. Jos on liian paljon säädetty niin se painaa mäntää niin paljon että se virtausreikä menee jo umpeen. Periaateha pääsylinterissä on että neste valuu omalla painollaan letkuun (jotta uutta nestettä tulee säiliöstä järjestelmään kun palat kuluu) ja kun jarrukahvaa painaa mäntä sulkee ensin virtausreijän ja sitten työntää nestettä eteenpäin. Männän etupuolella on jousi joka palauttaa männän alkuasentoon. Tyypillinen pääsylinterivika onkin että jousi on ruostunut poikki ja mäntä ei siksi palaudu kokonaan.

E: Pistetääs tähän samaan rakennekuva, jos siitä vaikka sattuis olemaan joskus jollekin hyötyä.
http://www.howmotorcycleswork.com/images/scans_resized/img016.jpg
E2: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=yBf98_DdDRw#t=271s

Todella oleellinen tieto, jarrusta saa täysin toimimattoman, väärällä säädöllä.
Myöskään mikään ilmaus eikä täyttötoiminto ei toimi jos kahvan säätö on pielessä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#82
Onko näissä kaikissa alkujaan se kumitutti säiliössä kun joissain on ja joissain ei.

Tuossa ei näkynyt mitään säätöä männässä, vain tasainen pää.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

-Zone-

#83
Se säätö jos on, on siinä kahvassa. Ja se koostuu pultista joka painaa mäntää. Kaikissa ei sitä säätöä ole. Se on tarkoitettu siihen, missä kohtaa kahvan liikettä alkaa vaikuttamaan. Pääsääntöisestin sitä vain avataan oletusasennosta jos tarve on saada ottamaan kiinni lähempänä tankoa, mutta jotkut kiertää sitä syvemmälle. Esim kun on vähän ilmaa järjestelmässä eikä jarru pure kunnolla, niin ensihätään sen pultin kiristäminen kyllä auttaa, mutta se on ns. asperiini. Eli hoidetaan pelkkää oiretta ei korjata ongelmaa.

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 16.05.13 - klo:18:42
Todella oleellinen tieto, jarrusta saa täysin toimimattoman, väärällä säädöllä.
Myöskään mikään ilmaus eikä täyttötoiminto ei toimi jos kahvan säätö on pielessä.
Varsinaisesti se ei toimimattomaksi mene vaikka sen pultin liian syvälle kiristäisikin, mutta säiliöstä ei valu uutta nestettä ja kun palat kuluu ja lopulta kahva vain menee pohjaan. Ja tosiaan se ilmauskin on tuskaa kun neste ei valu.

-Zone-

#84
 :) On tuo sentään vielä edes hitusen oikeaan värisävyyn viittaavaa vielä. Omasta 80 luvun RD yamahasta tuli ostaessa ulos paksua töhnää ja niin ruskeaa että se oli lähes mustaa jo. Ei ollut jarrunesteitä varmaan kanssa ikinä vaihdettu. Toimi se kyllä sillä taikinallakin, mutta mitenkään herkkätoimiseksi ja eteenkään vähiä sormivoimia vaativaksi sitä ei voinut kehua  ;D

Coastside

#85
Jotain hassua tuon Banskun etujarrussa oli kun se ei pitänyt ja palohin kului kynnys. Tuo uusi näyttää samalta ja samalla palamallilla mutta pyshtyy nyt että saa ponnistaa vastaan. Tuossa pysyy myös palat asennettaessa paikoillaan. :) Edellisessä ei paloja saanut pysymään edes konsteilla millään ja olisi vaatinut liimata ne paikoilleen

Kun ostin uudet palat niin paketissa luki myös Yamaha ja sarjanumero.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 16.05.13 - klo:16:11
Ei ole kyllä pääsylintereissä edes harvinainen vikakaan ette se mäntä palaudu kokonaan.
Jep. Tätä olen havainnut ainakin kaikissa omistamissani Piaggioissa, joiden ajomäärät ovat olleet pieniä. Talven jäljeltä etuarru jää pohjaan, koskaa pääsylinteri ei palauta...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 16.05.13 - klo:22:13
Edellisessä ei paloja saanut pysymään edes konsteilla millään ja olisi vaatinut liimata ne paikoilleen
Sama vika vanhalla satulalla. Jotain valmistusvikaa tosiaan. Toisaalle pistinkin..

Lainaus käyttäjältä: -Zone- - 25.04.13 - klo:23:15
Mulla oli kanssa joku ihme maanataiversio omassa. Jarrun teho oli verrattavissa jonkun vanhan jupiterin rumpujarruun. Purin sen ja huolsin läpikotaisin mm. männänkin kiillottelin niin että se lopulta valui ulos omalla painollaan. Liukutapit toimi herkästi jne. Eipähän vaan tullut juuri yhtään paremmaksi. Vaihdoin koko satulan toiseen ja se auttoi. Jälkeenpäin tuli mieleen, että mäntä pyrki ilmeisimmin jostain syystä työntämään niin että liukutappeihin tuli sivusuuntainen vääntävä voima ja kitka kasvoi niin suureksi. Ilmeisesti männän puoleinen valuosa ja liukutapeilla oleva liikkuva puoli ei ollut koneistettu tarkalleen 180 asteen kulmassa toisiinsa nähden yms. Tuolta hommasin uuden satulan: http://www.skootterikauppa.fi/jarruosat-jarrusatulat-c-35_49_90.html

-Zone-

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 16.05.13 - klo:16:25
...ja sitten kuin manneken piss etten ehättänyt täyttämään. Laitoin nipan jarruttelenaan...
Joo sen vuoksi tuossa mun ilmaamisohjeessa onkin että proppu puolikierrosta auki ja enemmän vain jos ei lähde neste valuun. Se jarruneste tosiaankin menee painovoimalla ja painosanalla alas jos ei proppu alhaalla tai mäntä ylhäällä ole siihen esteenä ;)

Coastside

Kun nipassa on letku ja siinä nestettä, näkee nesteen liikkeen heti. Se estää myös roiskeet. Kun avain on valmiiksi nipassa sen saa heti kiinni kun tarvitsee.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04