Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Varttilitra Vespaa

Aloittaja lehtijussi, 01.01.08 - klo:14:30

« edellinen - seuraava »

Partanen

Ei varmaankaan ole pulverimaalattu. Mun muistaakseni joku tuossa ketjussa kirjoitti, että nykyvespassa maton alunen on muovia, ja siten entistä helpompi maalata, jos tarvetta.

Kun nuo kaikki kumikiskot on poistettu, niin ainakin kuvasta voisi päätellä, että maton alle pääsee helpommin kuraa ja pölyä. Pitää tutkia tarkemmin, kunhan saan laitteen kotiin, toivottavasti lähipäivinä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Antti R - 25.03.11 - klo:08:14
Aiot siis vaihtaa renkaat itse? Muutama varoituksen sana: GTS:ssä pitää irroittaa myös pakoputki takapyörän irroittamiseksi.
Ainkin vanhemmissa GTS:ssä on sellainen tyyppivika että pakoputken liitos jää herkästi vuotamaan, mikä voi pahimmassa tapauksessa polttaa koko skootterin.


Selvittelin tätä asiaa lisää. Alkukäyrän ja vaimentimen välinen tiiviste on kertakäyttöinen. Ehkäpä tarkoitit juuri sitä? Kun se on kerran sinne puristettu, niin seuraavan kerran avatessa pitää laittaa uusi tiiviste. Huolto-ohjeet neuvoo irroittamaan putkiston aina kokonaisuudessaan, kuten videossakin nähtiin.

Olivat maailmalla korvanneet tiivisteholkin kupariholkilla, toiveena ettei rikkoutuisi niin herkästi. Sillä seurauksella, että kannesta ja putkiston takaosasta oli alkanut pultit paukkua poikki. Tiivisteholkin tarkoitus on siis joustaa jonkin verran.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Antti R

#47
Kun minulla tuli renkaanvaihto ajankohtaiseksi, pohdin asiaa seuraavasti: Tiesin ennalta nämä pakoputkijutut. Kysyin huollosta renkaan ja vaihtotyön hintaa. 
Päätin vaihdattaa renkaan merkkihuollossa, sillä en halunnut ottaa riskiä, että säästettyäni omatoimisuudella n. 20 euroa skootteristani esim. palaa johtosarja vuotavan pakoputken vuoksi 400 km päässä kotoa.
En myöskään halunnut joutua vääntämään moisen rahan takia uuden skootterini takuuasioista. Vaikka ehkä osaisinkin tehdä huoltoja, mielummin ajan Vespalla kuin ropaan sitä.
Mutta, tämä on henkilökohtainen mielipiteeni ja vain omalla kohdallani.
Peugeot Vivacity 3 2011
Tunturi Super Sport -82
Tunturi Sport -75
Tunturi Start -72
Tunturi Start -79 (projektiaihio)
Tunturi Maxi LF3 -71 (museo)
Tunturi -65 (museo)
ex. Vespa GTS -10
ex. Vespa LX 125 -08
ex. Peugeot Vivacity -05
ex. Kymco Super Fever -04
ex. Hero Winner -02

Partanen

Eihän tuokaan väärin ole.  :)

Jarruletku siellä taisi itseensä ottaa, jos putken ja alkukäyrän välinen tiiviste alkoi vuotaa. Äänen kyllä kuulema huomaa, mutta jos siitä ei välitä, niin ongelmia seurasi. Sittemmin muuttivat osia niin, että vuotava tiiviste ei ihan niin pahaa tuhoa saa aikaan.

Itse lasken jonkinlaista hintaa myös skootterin huoltoon viemisen vaivalle. Pitäisi pyytää vapaata töistä. Sitten päivystää huoltopaikassa, että missä vaiheessa saavat laitteen työn alle. Kun kaveripiirissä on kaksikin rengaskonetta, niin renkaan vaihtaminen menee harrastuksesta.

Takuun kanssa en usko olevan ongelmia, jos renkaat vaihtaa itse.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Nyt alkoin kiinnostamaan, että onko tämä tehtaan ilmoitus siitä, että putki pitää irrottaa kokonaisuudessaan renkaan vaihtoa varten, saavuttanut kaikki kotimaiset huoltomiehet? Eli onko renkaanvaihdon laskussa ollut 35 euron tiiviste, vai n. 3 euron tiiviste? Vai vielä pahempaa, ei kumpaakaan. Jos alkuperäinen rengas vaihdetaan vaikkapa 8000km kohdalla, niin vanha vaihtamatonkin tiiviste saattaa juuri kestää takuuajan loppuun.  :P
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pugt200

Viime kesänä vaihdatin Gts:ään koko rengassatsin ja mainitsin tästä tiivisteasiasta huoltomiehelle etukäteen (Espoolainen merkkihuolto). Sain takaisin mulkaisun tyyliä "luuletko, että tää on eka kerta kun kumeja vaihdetaan"...ja olinkin sitten ihan hiljaa sen jälkeen. ;)

Antti R

Juuri tähän korjaamon tietotaitoon viittasin "takuuasioiden vääntämisellä". Omistajalla on syytä olettaa, että varsinkin merkkikorjaamolla tehdään asiat oikein ja kunnolla. Jos korjaamo mokaa, on asiakas takuuasioissa vahvoilla. Minunkaan tapaksessa ei mennyt renkaan vaihto kerralla putkeen, laittoivat väärän kokoisen ja merkkisen renkaan. Asia korjattiin fiksusti, joten asiakassuhde jatkuu edelleen. Olen kuullut, että vaihtamalla GTS:ään viritysputken pääsee tiivistehuolista :).
Peugeot Vivacity 3 2011
Tunturi Super Sport -82
Tunturi Sport -75
Tunturi Start -72
Tunturi Start -79 (projektiaihio)
Tunturi Maxi LF3 -71 (museo)
Tunturi -65 (museo)
ex. Vespa GTS -10
ex. Vespa LX 125 -08
ex. Peugeot Vivacity -05
ex. Kymco Super Fever -04
ex. Hero Winner -02


Partanen

Baotian mopossa joskus kokeilin mökäpönttöä. Ei siitä oikein pääse nautiskelemaan, kun variaattori tekeen sen, että kone käy lähes jatkuvasti samoilla kierroksilla. (pönttö on muuten vieläkin tuolla varastossa, jos jotakuta kiinnostaa) Arvelen, että Vespa kanssa olisi sama ongelma, ja meteliin kyllästyisi. Onhan ne viriputket komean näköisiä, mutta kun ei ne tehoakaan anna enempää. Varsinaista ongelmaa kai vakioputkenkaan kanssa ei tule, kun asiaan perehtyi, eikä turhaan taivuttele alkuperäisen putken holkkitiivistettä.

Mutta tänään sain tietää jo uutukaisen rekisterinumeron. Yllättävää oli se, että nykyään on ensin numerot, ja sitten kirjaimet. Eli esim. 12-XXX. Aken sivuston mukaan näin on ollut jo syksystä 2008. Eipä ole osunut silmään tämmöinen asia tuolla liikenteessä. http://www.ake.fi/AKE/Rekisterointi/Rekisterikilvet/Suomen+rekisterikilpityypit/Moottoripy%C3%B6r%C3%A4n+rekisterikilpi.htm
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 01.01.08 - klo:20:43
Italialaisuus näkyy siten, että vilkku ei välttämättä toimi pesun jälkeen, mutta kuivuttuaan toimii.

Tämä vanha kommentti muistui mieleen, kun tutkin uutukaista vähän lähempää eilen. Takavilkun kumisuoja, siellä takalokarin sisäpuolella oli hiukan huonosti paikoillaan. Sen tarkemmin en rakennetta vielä tutkinut, että pääseekö sitä kautta kuinka helposti vettä vilkkuvalaisimeen. Mutta eihän ne yleensä turhaan ne suojakumit ole olemassa, joten asettelin kumin paremmin paikalleen. Aika sitten näyttää, onko tämän yksilön kanssa vilkkuongelmia, jos niitä ongelmiksi voi sanoa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Antti R

Akku on ladattu ja ajokengät kiilloitettu, vain ajokelit puuttuu. Pihakatu on lumen peitossa, joten täytyy malttaa vielä. Jospa ensi viikolla pääsisi hakemaan skootterin kotiin, niin ei tarvitsisi kävellä...
Taidan jättää uutuusbensiinin kokeilut muille. Jos käytän 98:a, se tietää 5000 km:llä n. 6 € lisälaskua.
Peugeot Vivacity 3 2011
Tunturi Super Sport -82
Tunturi Sport -75
Tunturi Start -72
Tunturi Start -79 (projektiaihio)
Tunturi Maxi LF3 -71 (museo)
Tunturi -65 (museo)
ex. Vespa GTS -10
ex. Vespa LX 125 -08
ex. Peugeot Vivacity -05
ex. Kymco Super Fever -04
ex. Hero Winner -02

pekpel

Lainaus käyttäjältä: Antti R - 30.03.11 - klo:22:59
Akku on ladattu ja ajokengät kiilloitettu, vain ajokelit puuttuu. Pihakatu on lumen peitossa, joten täytyy malttaa vielä. Jospa ensi viikolla pääsisi hakemaan skootterin kotiin, niin ei tarvitsisi kävellä...
Taidan jättää uutuusbensiinin kokeilut muille. Jos käytän 98:a, se tietää 5000 km:llä n. 6 € lisälaskua.
Et häviä mitään, saat vaan enemmän iloisia kilometrejä ;D
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Partanen

Myyjältä kysyin etanolisotkusta Vespan suhteen. Suositteli käyttämään 98:a, jota olin jo itsekin asennoitunut käyttämään. Myyjä kertoi suosittelevansa kaikkiin laitteisiin 98:a, ja niin olen asennoitunut itsekin käyttämään.

Pienen pieni viittaus oli jollain ulkolaisten palstalla, että oisko etanolibensa särkenyt GTS:n bensapumpun. Onhan se periaatteessa mahdollista, jos Aasiassa eivät käytä etanolia bensassa, ja jos Vespan bensapumppu on Aasiassa tehty. Silloin bensapumppua ei välttämättä ole tehty etanolia silmälläpitäen.

Ohjekirjassa mainittiin, että Vespaa ei pidä säilytellä pitkiä aikoja tyhjällä tankilla, koska tyhjällä tankilla bensapumppu pääsee kuivumaan. Tämä varmasti onkin suurempi riski pumpun hajoamiselle, kuin etanolibensa.

Olen silti niitä "jääräpäitä", jotka antavat mieluummin muiden kokeilla etanolibensat. Mun mielestä oli virhe, että siirryttiin joskus käyttämään 5% seostakin, joskus vuosia sitten. Ei vaan kerrottu kuluttajille. Siinä oli varmaan syy kiinalaisten ajokkien bensaletkujen muuttumiseen bensaputkiksi, täällä Suomessa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Partanen

Tiedän, että yksinpuhelut ja päiväkirjan pito on kielletty säännöissä, mutta ei näistä oikein muutkaan kokemuksiaan kerro. Kai jotain saa kertoa, kun sataakin. :P

Piti tutustua uutukaiseen syvemmin, työkalujen kanssa, kun ei ajelemaan pääse. Tavarateline sai lähteä, ja sahasin rekisterikilven telineestä myyjäliikkeen mainoksen pois. Akkua latailin varmuudeksi verkkovirta laturilla, vaikka lepojännite oli ennestäänkin hyvä. Yllätys oli, että ilmansuodatinelementissä oli öljyä, niinkuin pitääkin. Peräöljyä ja jäähdytysnestettä oli hiukan liian vähän, mutta vastaavasti moottoriöljyä hiukan liikaa. Herää kysymys, että mikä luovutushuolto.

Tärkein homma oli kaasukahvan välyksen säätö. Kaasukahvassa oli mun makuun todella paljon välystä, ennenkuin kaasuläppä alkoi avautua. Arviolta jopa sentin verran. Noinkohan on missään vaiheessa edes säädetty, taisi olla kokoonpanon jäljiltä. Säätömutterit löytyvät kaasuvaijerin moottorin puoleisesta päästä, ja niitä saikin käännellä useamman kierroksen. Säätöä tehdessä on tärkeää varmistaa, että välystä on riittävästi ohjaustangon jokaisessa asennossa. Muuten kaasuvaijeri saattaa vetää kaasua vaikkapa skootteria paikallaan käännellessä. Nyt kun välystä on n. 4-5mm, tuli kaasukahvan tunnosta paljon parempi.

Saisi vaan se aurinko näyttäytyä, että pääsisi Vespaa pesemään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Antti R

Minulla on ensimmäisenä vuorossa sähköpistokkeen asentaminen navigaattoria varten, hyvä paikkakin on sille valmiiksi katsottuna. Seuraavaksi pitäisi kehitellä kiinnikkeet navigaattorille. Harmi vain, moottoripyörään tarkoitetut vesitiiviit navigaattorit (esim: Tomtom Rider tai Garmin Zümo 220) on järjettomän kalliita. Siksi täytyy viritellä autokäyttöön tarkoitettu laite ja ottaa se taskuun sateella.
Peugeot Vivacity 3 2011
Tunturi Super Sport -82
Tunturi Sport -75
Tunturi Start -72
Tunturi Start -79 (projektiaihio)
Tunturi Maxi LF3 -71 (museo)
Tunturi -65 (museo)
ex. Vespa GTS -10
ex. Vespa LX 125 -08
ex. Peugeot Vivacity -05
ex. Kymco Super Fever -04
ex. Hero Winner -02