Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymcon huolto

Aloittaja timoko, 26.03.12 - klo:11:43

« edellinen - seuraava »

kani

Helposti tunnutte oikeuksistanne luopuvan, samalla asenteella kun jatkaa ei tule niitä ikinä koskaan saamaan. Tuotevastuu ei katoa riippuen siitä kuka sen työn tekee vaan siinä katsotaan onko asiaankuuluvat toimet tehty oikein. Jos laitetta on huollettu kuten ohjelmassa sanotaan ei maahantuojalla/valmistajalla ole siihen nokan koputtamista. Takuu on voimassa niin kauan kun joku pystyy osoittamaan työn aiheuttaneen vian/rikkoutumisen tai huollot on tekemättä ja vian syntyneen siitä seurauksena.

mesemies49

No jaa luulempa vaan ,että kuluttaja vaan yleensä häviäis jutun jos itse huoltanut. ;)

PappaSkootteri

se että myyjä antaa jonkinasteisen "Lisävakuutuksen" valmistajan lisäksi saattaa ja yleensä siihen lisävakutukseen on ehtona että huollot tehty maahantuojalla... tämähän koskee vain sitä lisävakuutuksen osaa mutta normitakuuseen ei tarvitse kuin tehdä ja huoltaa se esim itse... lisävakuutus ja sen ehdot on ihan toinen juttu... esimerkiksi jos valmistaja lupaa vaikkapa 3v tai 15000km mutta käymällä aina maahantuojan huollossa saatkin takuun jatkumaan esim 4v ja 20000km... ja tällöin voidaan sen lisävuoden osuudelta vaatia kaikkia huoltoja tehdyksi kuten aiemmin mainitsin
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

kani

Näinpä. Se kuka työn tekee on toissijaista, kunhan se työ on tehty ja käytetty alkuperäisosia. Loppu on vedätystä kuten tuo skootteriklubin 10 000km huolto kymcoon 700e. Ahneudella on paskainen loppu, pienemmilläkin tuntihinnoilla vähäiset skootterin huollot tekee itsekin. Eikä siihen tarvita mitään erikoistyökaluja öljyjen/hihnojen vaihtoihin ja tarkistuksiin mitä huolloissa tehdään. Perehtykää huolto-ohjelmaan niin osaatte päätellä sen itsekin.

Partanen

Tuotevastuulaki ja takuu eivät ole sama asia. Tuotevastuulaki velvoittaa myös takuuajan jälkeen, mutta ei välttämättä ole yhtä kattava kuin takuu. Eli osa remontin kuluista saattaa tulla kuluttajan maksettavaksi.

Arvaan, että jos oikeuteen asti pitäisi lähteä puimaan oliko itse tehdyt huollot tehty oikein ja ajallaan, niin pelkät kuitit ja vakuuttelut eivät riitä. Eihän kuitti takaa sitä, että huolto on myös oikeasti tehty. Arvaan että kuluttajalla on näytön paikka konerikon sattuessa, ei niinkään valmistajalla.

Enkä ole mistään luotettavasta tietolähteestä saanut tietoa, että moottoripyörät saisi itse huoltaa. Automaailmassakin se menee niin, että autoa ei ole pakko huollattaa merkkiliikkeessä, vaan jokin muukin asiansa osaava huolto saa huollot tehdä. Takuuta on ilmeisesti autoissa pakko olla vähintään 2 vuotta, mutta koskeeko sekään kaksipyöräisiä.

**************************

Huoltoliikkeellä on toistaiseksi oikeus itse hinnoitella työnsä. On vähän kuluttajankin vika, jollei kysy etukäteen paljonko huolto maksaa, ja mitä siihen meinataan oikeasti tehdä. Jos ajokilla on ikää vaikkapa 2 vuotta, niin ei jarrunesteiden vaihto olisi pahasta. Ja venttiilitkin on hyvä säätää jossain vaiheessa. Alkaa siinä kummasti hintaa kertyä, jos varaosatkin on lisäksi hinnoiteltu kunnon katteilla, kuten meillä usein täällä Suomessa on.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

timoko

Pieni korjaus, Kymcon seuraava huolto on 6000 kilometrissä, ei siis 5000 km.
Olen pyytänyt sähköpostilla kahdelta huoltoliikkeiltä kustannusarioita, ja yhdeltä sain suullisen arvion.

Kun saan kaikilta hinnat, niin kerron teillekin.

Solifer sm -> Yamaha dt 125 -> Honda xr 75 -> Suzuki RM 80 -> Suzuki TS 125 X -> Yamaha DT 125 -> Honda XL 250 -> Pappa Tunturi -> Milan BT50QT-9 -> Honda Lead -> Piaggio X9 ->
Kymco downtown 300 -> Vespa lx 50

kani

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 27.03.12 - klo:08:40
Arvaan, että jos oikeuteen asti pitäisi lähteä puimaan oliko itse tehdyt huollot tehty oikein ja ajallaan, niin pelkät kuitit ja vakuuttelut eivät riitä. Eihän kuitti takaa sitä, että huolto on myös oikeasti tehty. Arvaan että kuluttajalla on näytön paikka konerikon sattuessa, ei niinkään valmistajalla.

Arvaat väärin, vastuu osoittaa että vika johtuu virheellisestä tai puutteellisesta huollosta on takuun antajalla. Tuskin se mopopuolella on erilailla kuin autopuolella. Sinänsä huvittavaa että merkkihuollot laiminlyövät huoltokohteita enemmän kuin skootteristaan oikeasti kiinostunut omistaja joka haluaa että se ei jätä tien päälle. Fyffenhän saa asiakkaalta kun tekee näkyvimmät huoltotyöt ja lyö leiman kirjaan. Ja virheitä tehdään korjaamoilla ihan siinä missä muutenkin, ne virheethän ei taas ole takuuasia valmistajalle vaan työn tekijälle. Ei olisi eka kerta kun joku mutteri tai ruuvi jää kiristämättä ammattilaiselta ja esim öljyt on pitkin katua/tukivarsi kolisee löysyyttään. Skootterin huollot ja huoltokohteet on oikeasti sellaisia ettei niissä oikein pysty edes tekemään suurta tuhoa tai virhettä ilman että se näkyy mistä vika johtuu. Takuuasiat taas on materiaalivikoja jotka kyllä erottuu noista virheistä/huollon puutteesta selvästi.

Mopopuolella on myös ilmennyt joitain maahantuojia jotka eväävät takuun kuristamattomalta mopolta vedoten siihen että sitä on modifioitu. Heh heh, kummankos veikkaat toimivan teknisesti paremmin, kuristettu vai kuristamaton? Yleensä ensinmainitut karstaantuvat ja käyvät huonosti ja jälkimainitut puhtaasti kuten käyttötarkoitus ko. moottorilla on alunperin ollut.

Ja kun kyse on kiinaskootterista oli se sitten Fude, Solifer, Helkama tai Kymco-merkiltään tulee parissa vuodessa huolloille niin paljon ylihintaa että erotuksella voi ostaa uuden skootterin myytyään vanhan osina/rikkinäisenä eteenpäin. Tämä kertoo kaiken rosvouksen tasosta ja touhun järjettömyydestä.

Partanen

Se autojen huollattamisen missä tahansa liikkeessä oli ainakin vielä jokin aika sitten kokeilu. En ole mistään kuullut, että se koskisi moottoripyöriä. Eikä mulle ole tässäkään ketjussa muuta totuutta vielä osoitettu. Mopoille ei tarvitse edes antaa kahden vuoden takuuta, joten ei kaiketi moottoripyörillekään. Silläkin perusteella takuun antaminen on valmistajalle vapaaehtoista, tapa markkinoida, joten saa myös hinnoitella sen mielensä mukaan.

Tuotevastuulaki velvoittaa tuotteen valmistajaa, vaikka takuuta ei olisikaan. Mutta tässä ketjussa ei ollut aiheena tuotevastuulaki, vaan vapaahtoisen takuun voimassa pysyminen.

Mun viime aikaisilla huollattamiskokemuksilla en ole huoltoliikkeiden puolesta puhuja, mutta toisaalta entisenä yrittäjänä ymmärrän senkin, että jollain niidenkin pitää yrittää tulla toimeen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kani

Kyllä skootterin oletettu elinikä on kuitenkin vähintään 10-20tkm ja useampi vuosi, jos löytyy kuitit huolto-osista niin osoitusvastuu on maahantuojalla. Sitten tekee vääriä hommia jos pitää ylihinnoitella ja/tai jättää töitä tekemättä.

Partanen

Oikeudessahan sitä sitten lopulta käsitellään, että mikä oli se oletettu käyttöikä. Mahtaako olla ennakkotapausta kaksipyöräisistä? Muistaakseni jonkin prätkämerkin omistajat suunnittelivat joukkokannetta, kun ei laitteet kestäneet, eikä valmistaja/myyjä korvannut mitään. En ole lopputulosta siitä kuullut. Entä millä tavallinen kuluttaja voisi todistaa tuomarille osaavansa huoltaa ajokit asianmukaisesti, jos ei vaikkapa ole mitään koulutusta alalle?

Jos rehellisen oman mielipiteeni sanon, niin tuolla on semmoisia tee se itse remonttimiehiä, ettei niitä pitäisi turvallisuus huomioon ottaen päästää lähellekään mitään ajoneuvoa työkalu kädessä. Mutta niin tuntuu olevan koulut käyneiden ammattilaistenkin joukossa, joten kai kaikille pitää sitten mahdollisuus antaa.  :)
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kani

No maahantuojan edustajahan voi kuulustella oikeudessa miten ne huoltotoimet kuuluu tehdä joita hän epäilee tehdyn puutteellisesti tai laiminlyödyn jos homma niin pitkälle menee. Luulisi kyllä että maahantuoja tulisi järkiinsä kun heille annetaan asiaankuuluvat selvitykset laitteen huollosta ja huoltajan pätevyydestä ko. tehtäviin. Aika simppeleitä nämä skoottereiden huoltokohteet kuitenkin ovat. Tietysti melko dorkia putiikkeja löytyy tästä maasta, kyseisistä laitoksista kannattaakin kirjoitella nettiin niin oppivat tavoille asiakkaiden äänestäessä rahansa muille yrittäjille.

jk_single

TM:hän tekee välillä näitä prätkähuoltovertailuja ja joku vuosi sitten niin yhdestä pyörästä löytyi aivan hengenvaarallinen fusku. Nyt en muista enää mikä se oli mutta jotain tyyliin jarrusatula löysällä tms. Toisessa oli kaasuvaijeri laitettu väärin niin että laite veti kaasua päälle kun käänsi tankoa. >:(
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Partanen

Ne on ne TM:n testit hiukan totuutta vääristeleviä. Löysäilevät kiusallaan pultteja, jotka eivät itsestään aukea ikinä. Tai tyhjentelevät nestesäiliöitä. Kyllähän asentajalle ajan mittaan tulee väkisinkin se ammattitaito, että tietää mikä on minkäkin ajokin heikko kohta. Jos tuommoiset kiusallaan tehdyt jutut jäävät huomaamatta, niin ei sitä kannata kovin vakavasti lukea. TM:n suhteen pätee sama kuin muuhunkin tekstiin, eli kannattaa ajatella asiaa useammalta kantilta.

Toivottavasti kukaan ei keskustelun tässä vaiheessa luule, että ajokin valmistaja tekisi koneremontin ilmaiseksi, vaikka olisi takuu, tai tuoteturvalait. Kyllä lopulta kuluttajat aina kuitenkin kaiken maksaa, tavalla tai toisella, ja sehän on liiketoiminnan ajatus. Jos huoltoja saisi tehdä kuka vaan, niin sitten laitteiden myyntihinnat nousisi. Monessa asiassa pätee se viisaus, ettei ole olemassa ilmaisia lounaita. Samasta syystä käytetyt autot maksavat maltaita. Kuluttajat vievät rikkinäisiä autoja liikkeisiin vaihdossa, ja sitten liike joutuu maksamaan tilapäisesti remontit, kunnen leipoo sen remontin hinnan myyntihintoihin. Tätähän kuluttajat sitten kaiketi haluavat, kuluttajansuojaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kani

Hommahan on mennyt siihen että ehjästäkin autosta hyvitetään rikkinäisen hinta. Eli ei sinne liikkeeseen kannata mitään ehjää ikinä viedä (tai kukaan viisas ei ainakaan vie), vaan ainoastaan rikkinäinen. Yrittäjien ahneus on ajanut asiat tähän pisteeseen. Kun hinnat on aivan uskomattomat korjauksissa ja autokaupoissa vedetään välistä helposti tyhmältä tuhansia euroja, tässä sitä nyt ollaan.

Ja kyllä se nyt vaan on niin että huollon pitää turvallisuusjutut tarkistaa. Kuka tahansa joka kykenee lukemaan ohjeita osaa tehdä skootterin perushuoltojutut mutta ammattitaitoinen asentaja osaa katsoa että kaikki on kunnossa. Siitä kuluttaja maksaa huollosta ammattilaiselle että hän osaa huomioida myös nämä asiat mitä ei normaali ihminen osaa. Kyllä muuten voi olla nestepinnat laskeneet ja kenen se pitäisi huomata jos ei huollon? Netistä löytää valmistajien service/maintenance/workshop manualeja joista näkee ettei tämä mitään rakettitiedettä ole.

Huvittavimpia tapauksia on olleet sellaiset jossa olen tarkistanut kaikki lamput ja nesteet, myös pissapojan, ja sitten laskussa on litra pissapojannestettä. Samantien huomautin tästä työnjohdolle niin hän kertoi että huoltopakettiin kuuluu litra nestettä. Ihmettelin että missä se litra sitten on kun ei varmasti mahtunut säiliöön. Hän suostui laskemaan laskua kun sanoin että pissapojannestettä on kyllä kotonakin ihan tarpeeksi. Nesteen hintakin oli sitten merkkiliikkeen tasolla. Sitten itketään kuinka kuluttajat on vaativia ja hankalia. Hohhoi.

Tästähän tämä keskustelukin muuten lähti etenemään, jonkun Kymcon huoltopaketti ollut 700 euroa + satanen renkaasta. Olisi hauska kuulla miten huoltoon saa edes mönkkärin kohdalla uppoamaan tuollaisen summan rahaa osiin + työhön. Ja satasien hinnat skoottereiden kohdalla ei ole harvinaisia, uskomatonta ryöstöä oikeasti. Olisi kiva tietää mikä kiinanskootterin hinta tehtaalta toimituskuluineen on. Siihen lätkäistään joku hieno merkki Kymco tai kotimainen tuttu ja turvallinen, hinta moninkertaistuu. Sitten vielä vaaditaan että huollot pitäisi päälle tehdä johonkin utopistiseen hintaan jotta takuu olisi voimassa. Tuotevastuu on voimassa muuten takuutakin pidempään, siinä kun oletetaan että laitteen käyttöikä on jotain ja sen laitteen pitäisi myös kestää. Onneksi yhä useampi ihminen uskaltaa vaatia ja pitää kiinni oikeuksistaan eikä mene näihin höynäytyksiin. Turha sitten itkeä kun tavarat tilataan suoraan Saksasta tai Kiinasta kun on kusetettu tarpeeksi monta kertaa.

jk_single

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 28.03.12 - klo:21:44
Ne on ne TM:n testit hiukan totuutta vääristeleviä. Löysäilevät kiusallaan pultteja, jotka eivät itsestään aukea ikinä. Tai tyhjentelevät nestesäiliöitä. Kyllähän asentajalle ajan mittaan tulee väkisinkin se ammattitaito, että tietää mikä on minkäkin ajokin heikko kohta. Jos tuommoiset kiusallaan tehdyt jutut jäävät huomaamatta, niin ei sitä kannata kovin vakavasti lukea. TM:n suhteen pätee sama kuin muuhunkin tekstiin, eli kannattaa ajatella asiaa useammalta kantilta.

Toivottavasti kukaan ei keskustelun tässä vaiheessa luule, että ajokin valmistaja tekisi koneremontin ilmaiseksi, vaikka olisi takuu, tai tuoteturvalait. Kyllä lopulta kuluttajat aina kuitenkin kaiken maksaa, tavalla tai toisella, ja sehän on liiketoiminnan ajatus. Jos huoltoja saisi tehdä kuka vaan, niin sitten laitteiden myyntihinnat nousisi. Monessa asiassa pätee se viisaus, ettei ole olemassa ilmaisia lounaita. Samasta syystä käytetyt autot maksavat maltaita. Kuluttajat vievät rikkinäisiä autoja liikkeisiin vaihdossa, ja sitten liike joutuu maksamaan tilapäisesti remontit, kunnen leipoo sen remontin hinnan myyntihintoihin. Tätähän kuluttajat sitten kaiketi haluavat, kuluttajansuojaa.

Ei ne testit vääristä mitään, kun jätetään tarkastamatta asioita mistä maksetaan ja on lueteltu huoltoohjelmassa. Sekö on ammattitaitoa että osataan vaan tehdä ne "pakolliset" öljynvaihdot ja jättää tekemättä helppoja "Ei niissä koskaan oo mitään" juttuja. Ja sitten laitetaan vielä vääriä öljyjä, mitä sattui käteen osumaan. Tai kiristetään ketjuja niin että soivat kun kitaran kieli.

Ainahan prätkää pitäisi koeajaa huollon jälkeen mutta tämäkin jätetään usein tekemättä, vaikka vastaava kirkkain silmin kuittaa kaikki tehdyiksi. Onneksi  tästä saa maksaa vaan 700€.

Minäkin täytin kerran pissapojan säiliön täyteen ennen huoltoon menoa, matkalla sinne käytin pokaa kerran ja silti sinne saivat menemään 1,5 litraa à 7€/l, tästäkin pääsin "kehumaan"
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S